Page 1 of 1

Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)

Posted: 15.10.2012 17:18
by Hilleri
Terve,

Jokin moottorin esilämmitin pitäisi autoon hankkia. Oliko nyt niin, että järkevää on hankkia letkulämmitin eikä säteilylämmitintä? Paikallisista puljuista kyselin tarjouksia, ja asennushinnat 500e - 550e välissä. Asennukseen sisältyy lämmitin, ja sisätilanhaaroitin asennettuna. Onko kohtuu hintoja ja onko mitään mitä minun pitäisi tietää ennen työn tilaamista?

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)

Posted: 15.10.2012 19:00
by ibel
Mulla on säteilylämmitin 3BG:ssä ja se ei lämmitä ku ehkä myyjän mieltä!! pakkasilla ei oo mitää merkitystä et onko ollu roikassa vaiko ei.. yhtä kankeesti lähtee käyntii, tosin öljyt saattaa olla _vähä_ notkeemmat mut oma käsitys on et alumiini johtaa hyvin lämpöä joten +-0 hyöty... korjata saa tätä näkemystä..
Eli suosittelisin mielummi letkulämmitintä (asennus tehtävä huolella) mut viel parempi ois eeperi kaukolla... :D

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)

Posted: 18.10.2012 9:07
by Hilleri
Jep, letkulämmitin se pitäisi ollakin. Toisesta huollosta vahvistivat, että "letkulämmittimen saa autoosi". Toisesta paikasta lähettivät infon, että eivät saa selville kumpi sinne pitää asentaa. Tuo jälkimmäinen paikka olisi edullisempi, joten pitää varmaankin painottaa että ei sitä säteilylämmitintä kiitos missään nimessä. Mutta oliko näistä hinnoista jollain sanomista?

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)

Posted: 19.10.2012 11:01
by Pia
Onhan toi säteilylämmintin ihan paska verrattuna letkulämppäriin. Mutta itellä ainaki auto lähtee huomattavasti helpommin käyntiin kun se on ollut lämmityksessä kuin että se olis ilman lämmitystä. Kone pyörähtää notkeilla öljyillä helpommin. Hyvä esimerkki hunaja purkissa josta se otetaan lusikalla vs. juokseva hunaja jonka voi kaataa pullosta. :D Ja olis tarkotus kokeilla tohon passattiin laittaa säteilylämmittimen kaveriks letkulämppäri.

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)

Posted: 25.10.2012 10:00
by Hilleri
Olet oikeassa, varmasti lämmitin edistää asiaa ja auttaa talven käynnistysongelmissa. Vielä jankkaan, että oliko jollain hinnoista jotain hajua vai lähdenkö tuolla 500€ könttösummalla tilaamaan asennusta?

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)

Posted: 25.10.2012 10:26
by Pia
Noh, jos vaan yhtään pysyy työkalut kädessä niin tuon tekee ittekki. :) Pistokkeen reiän tekeminen puskuriin ja johdon vieminen sopivaa reittiä lämppärille lienee kinkkisemmät hommat. Säästäis ainaki muutaman satasen...

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)

Posted: 25.10.2012 19:38
by Hilleri
No pysyishän ne, mutta helpommalla (ja kalliimmalla) pääsee kun tilailee suoraan ammattimiehiltä takuun kera. Ja nyt siis tilattuna. Vahvistivat, että asennus tehdään letkulla niin olen tyytyväinen. Oliko jotain vinkkejä siihen mihin se pistoke siellä puskurissa kannattaa laittaa että näyttää nätiltä. Jos sitten vinkkais asiasta asentajalle..

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)

Posted: 25.10.2012 19:43
by Pasi Häkli
Järkeviä paikkoja tuossa 3c keulassa ei montaa ole. Ite laitan sen yleensä tähän(kuvassa ympyröity punaisella)

Image

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)

Posted: 25.10.2012 19:48
by Tero Paalanen
^Mun mielestä tohon emännän autoon on tuo pistoke tökätty suht. fiksuun paikkaan.
http://finepixu.kuvat.fi/kuvat/VinkuWau ... 0oikee.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli se on tossa puskurissa kuskinpuoleisen ritilän ja alamaskin välissä.

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)

Posted: 25.10.2012 19:59
by Pasi Häkli
Juu tuo on toinen vaihtoehto, mutta monta kertaa ei mielellään haluta reijittää maalattuja osia, eli itse puskuria.
Harvoin kun on mainintaa että mihin se nimenomaan halutaan tuo ulkopistoke. Niin on halvempaa uusia ritilä kuin puskuri jos paikka ei asiakasta miellytäkkään.

Auton väri muunmuassa saattaa vaikuttaa siihen mihin se laitetaan. Valkosessa autossa ei oo kovin hyvän näköinen tuo defan musta plugi maalatussa osassa. Eli parempi että hukkaa sen mustien ritilöiden sekaan.

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)

Posted: 26.10.2012 11:36
by Killer
Pasi Häkli wrote:Järkeviä paikkoja tuossa 3c keulassa ei montaa ole. Ite laitan sen yleensä tähän(kuvassa ympyröity punaisella)

Image
Ihan offtopic, mutta aika asiallisen näköinen päiväajovaloasennus kyseisessä 3c:ssä.

Pasi Häkli --> etitkö randomilla tuon kuvan netistä vai ihan tarkempaa tietoa asiasta?

Liekkö ihan vaan veistetty tuohon suojaan itse reikä ja taakse joku yleismallin valo.

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)

Posted: 26.10.2012 17:13
by Pasi Häkli
Ihan googlen kuvahaulla löysin.

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)

Posted: 28.10.2012 14:55
by Hilleri
Teron emännän auton pistoke on hienossa paikassa. Tuli tosin vaan mieleen, että kun ajatuksissaan lähtee tolpanjohto kiinni peruuttelemaan, niin tossa lähtee huonolla tuurilla muutakin kuin vain piuha irti pistokkeesta. Plugi suoraan eteenpäin, niin pitäisi lähteä "hienosti" itsestään irti :)

Tämä tuli mieleen vaan sen takia, kun olen onnistunut repimään yhden sähkötolpan nurin ja toisesta olen peruutellut sisukalut pihalle kun johto on ollut kiinni. Ehkäpä sitä nyt muistaa, kun oikein jälkikäteen tuon lämmittimen ja pistokkeen omasta pussista ostaa..

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)

Posted: 28.10.2012 15:37
by Pia
Hilleri wrote:Teron emännän auton pistoke on hienossa paikassa.
Thänks! :D

Kertaakaan en oo johtoa unohtanu napata pois. Kuitenki aina joutuu talvella siivoon auton lumesta tai jäästä ni samalla sitte nyppää pois. :)

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)

Posted: 28.10.2012 17:58
by Hilleri
Pia wrote:
Hilleri wrote:Teron emännän auton pistoke on hienossa paikassa.
Thänks! :D
Niin juu, te olitte se foorumi-pariskunta. :D

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)

Posted: 28.10.2012 19:09
by Pia
Hilleri wrote:
Pia wrote:
Hilleri wrote:foorumi-pariskunta. :D
:lol:

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)

Posted: 10.11.2012 17:50
by Hilleri
Nyt on lämmitin asennettu. Kertokaas mitenkäs pystyy toteamaan, että se letkulämmitin siellä oikeasti toimii ja lämmittää. Eli pääseekö sitä päällisin puolin jotenkin toteamaan? Sisätilan lämppärillä on helppo todeta, että virta tulee pistokkeelle ja se ainakin toimii.

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)

Posted: 10.11.2012 19:25
by ibel
Pystyykös tuossa 3C:n climasta kattomaa vedenlämpötila?? ja voiha niitä letkuja kokeilla et onko ne lämpimät... näin mutuilua.. :lol:

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)

Posted: 10.11.2012 20:33
by Tero Paalanen
^Pystyy kattomaan.
Ohje:
-Paina econ + puhallus ylös -nappeja yhtä aikaa nopeasti
-Pyöritä kuskinpuoleista lämmönsäädintä niin kauan et saat pääkanavaksi 19
-Pyöritä puhaltimen säädintä kunnes saat alakanavaksi 2
-Nyt kuskin puoleisessa lämpötila näytössä pitääs olla 192 (huom.kakkonen selvästi pienempi)
-Moottorin lämpötila näkyy apukuskin puoleisesta lämpötila näytöstä
-Poistu painamalla econ-nappia

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)

Posted: 11.11.2012 17:37
by Hilleri
kiitos, testattu. Näytti veden lämmöksi 12 astetta kun auton käynnistin. Eli kaiketi se oli siellä lämmitellyt etukäteen. Täytyy vielä testailla, näppärä koodi.

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)

Posted: 13.11.2012 11:07
by Hilleri
Auto oli tökkelissä tunnin verran. Ulkona oli pakkasta -0,5. Kun auton käynnistin ja tuolla econ+ylös-nappi-yhdistelmällä vedenlämmöt katselin, oli tuloksena 0 astetta. Onko em. tilannetiedoilla vedenlämpötilalukemat ok, vai kuinka paljon tuollainen letkulämmitin pienessä pakkasessa kykenee vettä lämmittämään? Kaiketi tämän voisi yrittää laskea vastuksen tehon, pakkaslukeman ja keston mukaan..

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)

Posted: 13.11.2012 11:44
by Tero Paalanen
^Mun Golffis on 550 wattinen letkulämppäri, joten eiköhän se letkulämppärin teho jossain niillä nurkilla oo sullakin.

Väittäsin et jos koneenlämpötila on ollut lämmityksen alkaessa -0,5 niin kyllä se tunnin lämmityksen jälkeen pitääs olla jo enemmän kuin 0.
Toki onko yöllä ollut sitten pakkasta enemmän? Jos esim yöllä on pakkanen käynyt -10 asteessa, niin se kone on tod.näk. ollut kylmempi kuin -0,5 astetta kun lämmitys on alkanut.

Testaa lämmittimen toimivuus ihan konkreettisesti kokeilemalla lähteekö se lämppäri lämpenemään.
Eli ettit missä se lämppäri on, lyöt kylmän koneen lämmitykseen ja kokeilet lämpeääkö se lämppäri.
Äläkä polta sormias ;)

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)

Posted: 13.11.2012 12:32
by Hilleri
Onko se letkulämmitin jossain siinä nokalla heti? Enpä ole vielä pellin alle kurkkinut kun asennus on tehty, varmaan olisi syytä katsoa mitä sieltä löytyy. :)

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)

Posted: 13.11.2012 14:06
by ibel
Piuhaa seuraamalla se saattaa jopa löytyä.. :mrgreen:

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)

Posted: 13.11.2012 14:13
by Hilleri
ibel wrote:Piuhaa seuraamalla se saattaa jopa löytyä.. :mrgreen:
Näin voisi olettaa :D

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)

Posted: 13.11.2012 20:11
by Hilleri
Auto on ollut piuhan päässä tunnin verran, sisätilanlämppäri huutaa hienosti, mutta itse letkulämppäri ei kyllä mihinkään lämpene. Ei siis ainakaan päällisin puolin, eikä lähtevistä/tulevista letkuistakaan. Tehoa tuossa on 250V liitinhaarassa olevan merkinnän mukaan. Ehkäpä annan vielä tunnin olla ja käyn sitten vielä ihmettelemässä. Ei tuossa ulkonakaan taida olla kuin -2 astetta..

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)

Posted: 13.11.2012 20:38
by Pasi Häkli
Olisko vastus pimee lämppäristä. Sen pitäs kyllä lämmetä käteen tuntuvasti ihan minuutissa.
Virheellisellä asennuksella(jos ei ole pystyasennossa) sen saa rikki ja myös jos sitä lämmittää heti kuivana.

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)

Posted: 13.11.2012 21:10
by Hilleri
Pasi Häkli wrote:Olisko vastus pimee lämppäristä. Sen pitäs kyllä lämmetä käteen tuntuvasti ihan minuutissa.
Virheellisellä asennuksella(jos ei ole pystyasennossa) sen saa rikki ja myös jos sitä lämmittää heti kuivana.
Pystyssä tuo kököttää. Olisko sitten jätetty ilmaamatta tai jotain. Täytyy huomenna soitella liikkeeseen.

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)

Posted: 14.11.2012 17:23
by Hilleri
Ja ihan ok se oli asennettu, mutta jostain syystä vastus oli/on rikki. Ensi viikolla menee takuuvaihtoon. En minä ihan hullu ollutkaan kun kuvittelin ettei se lämmitä.

EDIT: vastus vaihdettu ja todettu toimivaksi. Sehän lämpenee toimiessaan polttavaksi melkein heti kun kytkee kiinni. Kiitos kaikille!