Page 1 of 1
Tiptronic laatikko
Posted: 28.10.2012 23:02
by permuuda
Olen katsellut kovasti 1.9tdi koneella olevaa passattia mutta ainoa huolen aihe on että siinä on tuo kyseinen vaihdelaatikko. Auto olisi ajettu "vain" 262 tkm ja vm.00. Pelottaa tuo laatikko koska luenut siittä niin paljon pahaa ja vähän hyvää kestävyydestä eli onko tuo aivan kestävä peli vain aivan susi?
Re: Tiptronic laatikko
Posted: 29.10.2012 5:30
by Pia
Jos ei halua riesaa itelleen niin jättäisin ostamatta.
Ootko käyny koeajamassa sen? Miten se sun mielestä toimi?
Re: Tiptronic laatikko
Posted: 29.10.2012 17:34
by jjj84
Se toimii jos toimii, aina kaikki voi hajota. Osta pois, ei se remontti omaisuuksia maksa. Öljyt jos on vaihdettu säännöllisesti niin aina se tuon mielenrauhaa.
Re: Tiptronic laatikko
Posted: 30.10.2012 8:20
by kendall
jjj84 wrote:Se toimii jos toimii, aina kaikki voi hajota. Osta pois, ei se remontti omaisuuksia maksa. Öljyt jos on vaihdettu säännöllisesti niin aina se tuon mielenrauhaa.
Juuri näin.....toimii kun junan kuuluisa vessa,turhaan parjataan jos huollettu ajallaan niin toimii

Re: Tiptronic laatikko
Posted: 30.10.2012 16:36
by Pasi Häkli
Pitäiskö oikein porukalla alkaa kehumaan noita maailmanlopun laatikoita, jos ne joidenkin mielestä on niin hyviä.
Ihan sama asia kuin automyyjä kehuu ketjujakopäätä että on huoltovapaa.
Re: Tiptronic laatikko
Posted: 30.10.2012 16:50
by Kilu
Pasi Häkli wrote:
Ihan sama asia kuin automyyjä kehuu ketjujakopäätä että on huoltovapaa.
No joissakin merkeissä ne vaan kestää, ilman ongelmia. Perheen dieseliin napsahti juuri 300tkm:ä. Tosin se on vain japsi.

Re: Tiptronic laatikko
Posted: 30.10.2012 16:51
by AjH
^ Niimpä, on kai noita automaagejakin mikkä vaan kestää. Mutta ei taida noi Volsun lootat olla sitä parasta erää...
Re: Tiptronic laatikko
Posted: 30.10.2012 17:44
by Pasi Häkli
Lähinnä siis tarkotin sitä että meidän oma automyyjä joka varsin hyvin tietää myös nuo ketjujakopääongelmat, niin kehuu että on huoltovapaa jakopää. Mutta automyyjät on automyyjiä.
Sitä en väit,ä ettei muissakaan merkeissä ketjut kestä. Ei ainakaan huonommin voi kestää missään.
Re: Tiptronic laatikko
Posted: 31.10.2012 1:07
by enochian
Voisiko joku jolla asiasta oikeasti on kokemusta hieman valaista mikä näissä laatikoissa yleensä ensimmäisenä hajoaa ja mistä syystä? Lisäksi jos Suomesta löytyy joku näiden VWn Tiptronicien korjaamisen osaava henkilö/paja niin sekin tieto otetaan auliisti vastaan. Omalla autolla on vasta reilut 160tkm takana, mutta tarkoitus olisi ajella sillä vielä pitkään...
Re: Tiptronic laatikko
Posted: 31.10.2012 21:16
by kendall
enochian wrote:Voisiko joku jolla asiasta oikeasti on kokemusta hieman valaista mikä näissä laatikoissa yleensä ensimmäisenä hajoaa ja mistä syystä? Lisäksi jos Suomesta löytyy joku näiden VWn Tiptronicien korjaamisen osaava henkilö/paja niin sekin tieto otetaan auliisti vastaan. Omalla autolla on vasta reilut 160tkm takana, mutta tarkoitus olisi ajella sillä vielä pitkään...
Tämän minäkin haluisin tietää,jos kerran niin paskoja ovat niin kertokaa nyt sitten mistä ne järjästäen porsii

voiko kenties joten ennalta ehkäistä asiaa?jonkun tietyn osan päivittämällä kenties,öljyt kuinka usein....sitä faktaa olis mukava kuulla

meinaan vaan en viittis omaani hajottaa jokun 2€osan takia esim....kysyn kun en tiedä.
Re: Tiptronic laatikko
Posted: 31.10.2012 21:28
by Pasi Häkli
Googlella löytyy asiaa aiheesta mielinmäärin iltalukemiseksi.
Re: Tiptronic laatikko
Posted: 1.11.2012 13:44
by kendall
Pasi Häkli wrote:Googlella löytyy asiaa aiheesta mielinmäärin iltalukemiseksi.
Odotetaan nyt jos faktaa ja käyttäjä kokemuksia löytys tännekin

sillä luulis niitä olevan jos kerran ollaan valmiita tunkemaan suohon noita laatikoita.
Re: Tiptronic laatikko
Posted: 1.11.2012 17:41
by Pasi Häkli
Pitääkö tuosta laatikosta nyt kaikki mahdolliset vikatapaukset kirjottaa tänne kun googlekin on täynnä tippilaatikon vikoja? Eikö sen vertaa ole viitseliäisyyttä itsellä että vähän googlea käyttäisi?
Turbiineja/momentinmuuntimia noista hajoilee, sekä muunmuassa huollon puutteen(öljynvaihto) takia niistä katoaa öljynpaineet jolloin kytkinpakat luistaa/palaa. Tästäkin johtuen siellä saattaa öljynkierron seassa olla metallisilppua sen verran että alkaa venttiilikoneistot takkuamaan tai menee muuten vaan rikki/jumiin. Tai ajoaluetunnistimet heittää häränpyllyä.
Aiheesta tosiaan LÖYTYY juttua jos vaan viitsii hakea. Faktaa nuo nettikeskustelut ovat, kukaan muuten vaan sinne kirjottele että laatikko paukkuu ja vaihtaa nykäisemällä tai veto katkes ja ei liiku mihinkään ja millon mitäkin. Usein laskun loppusumma lähentelee 4000 euroa, vaikka laatikkoa ei edes uusittu vaan korjataan vanhaa, saatikka korjattu merkkikorjaamolla, vaan asiaan vihkiytyneellä vaihteistopajalla. Usein vielä korjauksien lopputulos ei edes miellytä asiakasta vaikka rahaa palaa tolkuttomasti. Ja monta kertaa se laatikko hajoaa niin että sen korjauksessa ei ole mitään järkeä. Ja taas palaa rahaa.
Eikö siinä ole käyttäjäkokemuksia kerrakseen? Vai miksi ne pitää vielä tännekin erikseen kirjoittaa? Vikaa niissä siis ei mielestäsi ole, ellei sitä ole erikseen tänne kirjoitettu?
Ihan sama asia multitronicin kanssa, tottakai sitä korjata voi(ja joutuukin), mutta kun esimerkiksi laatikon sisällä olevaan ohjainlaitteeseen on integroitu muutamia antureita, niin niitähän tietysti ei saa erikseen ja siihenkin maksaa ohjainlaite 1200€. Niitä ohjainlaitteitakin joudutaan paljon uusimaan anturivikojen vuoksi. Sääliksi käy automaateilla ajavia. Kas kun täällä ei kilpaa kehuta että 2.5 V6 TDI on upea laite.
Eli ei noita voi kenellekään suositella. Piste. Vertauksen vuoksi vaikka mainitsen että omasta passatista hajos vaihteisto ja uusi(käytetty) laatikko oli paikoillaan 750 eurolla, sisältäen rahdit. Siihen rahaan ei tippilaatikosta korjata vielä mitään. Vaihteisto oli 6v manuaali, josta hajos kytkinakselin toinen päätylaakeri, joka on sen laatikon tyyppivika. Senkin olisi saanut halvemmallakin kuntoon mutta hommasin toisen laatikon ettei tarvi autoa turhaan seisottaa. Tottakai automaatilla saa ajaa, mutta täytyy olla varautunut kalliiseen remonttiin. Olen liian monta asiakasta nähnyt jotka on joutunut liki 7000 euron remontin kera lähtemään korjaamolta.
Re: Tiptronic laatikko
Posted: 1.11.2012 18:54
by Arto Vikiö
Jatketaan sen verran ,että tiedän varmuudella 3 tapausta, missä Pasin mainitsemat rikkoutumiset ovat tapahtuneet. Jokaisella kerralla minimibudjetti on ollut vähintään 3000-4000€. Parhaimmassa, siis pahimassa tapauksessa saman auton laatikko on korjattu jo kolme kertaa, ja rahaa on palannut jo siis enemmän, mitä auton arvo on.
Että silleen. Ja kyseessä on ollut jokaisella kerralla 1,9tdi koneella varustettu passatti tai Audi A4, ei edes 2,5tdi.
Ja muistetaan vielä tuon 2.5tdi:n mahdolliset nokkaviat, tästäkin asiasta on hyvinkin monenkirjavaa tekstiä eri foorumeilla ja palstoilla.
Summa summaarum. Itse tulen aina pidättäytymään erossa vag-automaateista, oli se sitten mikä hyvänsä.
Ja makuasioista on turha kiistellä..
Re: Tiptronic laatikko
Posted: 1.11.2012 19:12
by Pia
Pasi Häkli wrote:Pitääkö tuosta laatikosta nyt kaikki mahdolliset vikatapaukset kirjottaa tänne kun googlekin on täynnä tippilaatikon vikoja? Eikö sen vertaa ole viitseliäisyyttä itsellä että vähän googlea käyttäisi?
Turbiineja/momentinmuuntimia noista hajoilee, sekä muunmuassa huollon puutteen(öljynvaihto) takia niistä katoaa öljynpaineet jolloin kytkinpakat luistaa/palaa. Tästäkin johtuen siellä saattaa öljynkierron seassa olla metallisilppua sen verran että alkaa venttiilikoneistot takkuamaan tai menee muuten vaan rikki/jumiin. Tai ajoaluetunnistimet heittää häränpyllyä.
Aiheesta tosiaan LÖYTYY juttua jos vaan viitsii hakea. Faktaa nuo nettikeskustelut ovat, kukaan muuten vaan sinne kirjottele että laatikko paukkuu ja vaihtaa nykäisemällä tai veto katkes ja ei liiku mihinkään ja millon mitäkin. Usein laskun loppusumma lähentelee 4000 euroa, vaikka laatikkoa ei edes uusittu vaan korjataan vanhaa, saatikka korjattu merkkikorjaamolla, vaan asiaan vihkiytyneellä vaihteistopajalla. Usein vielä korjauksien lopputulos ei edes miellytä asiakasta vaikka rahaa palaa tolkuttomasti. Ja monta kertaa se laatikko hajoaa niin että sen korjauksessa ei ole mitään järkeä. Ja taas palaa rahaa.
Eikö siinä ole käyttäjäkokemuksia kerrakseen? Vai miksi ne pitää vielä tännekin erikseen kirjoittaa? Vikaa niissä siis ei mielestäsi ole, ellei sitä ole erikseen tänne kirjoitettu?
Ihan sama asia multitronicin kanssa, tottakai sitä korjata voi(ja joutuukin), mutta kun esimerkiksi laatikon sisällä olevaan ohjainlaitteeseen on integroitu muutamia antureita, niin niitähän tietysti ei saa erikseen ja siihenkin maksaa ohjainlaite 1200€. Niitä ohjainlaitteitakin joudutaan paljon uusimaan anturivikojen vuoksi. Sääliksi käy automaateilla ajavia. Kas kun täällä ei kilpaa kehuta että 2.5 V6 TDI on upea laite.
Eli ei noita voi kenellekään suositella. Piste. Vertauksen vuoksi vaikka mainitsen että omasta passatista hajos vaihteisto ja uusi(käytetty) laatikko oli paikoillaan 750 eurolla, sisältäen rahdit. Siihen rahaan ei tippilaatikosta korjata vielä mitään. Vaihteisto oli 6v manuaali, josta hajos kytkinakselin toinen päätylaakeri, joka on sen laatikon tyyppivika. Senkin olisi saanut halvemmallakin kuntoon mutta hommasin toisen laatikon ettei tarvi autoa turhaan seisottaa. Tottakai automaatilla saa ajaa, mutta täytyy olla varautunut kalliiseen remonttiin. Olen liian monta asiakasta nähnyt jotka on joutunut liki 7000 euron remontin kera lähtemään korjaamolta.
Aamen!
Re: Tiptronic laatikko
Posted: 1.11.2012 21:01
by hemmee
Nykyinen kulkuvälineeni on Passat variant vr6 -95 automaattilaatiolla ja sillä on ajettu 261 tkm. Laatikko ja moottori pelaavat moitteettomasti. Minulla on erilaisista kulkineista kokemuksia vuodesta -72 jolloin sain ajokortin ja passattini on yksi parhaimmista.
Re: Tiptronic laatikko
Posted: 1.11.2012 21:05
by Pasi Häkli
Good for you.
Re: Tiptronic laatikko
Posted: 1.11.2012 21:11
by AjH
Hyvä että lootat pelaa, ja kyllähän fakta on se että suurin osa toimii sen tarvittavan ajan ihan ongelmitta.
Mutta Pasikin työnsä puolesta tietää kuinka paljon niitä tarvii korjailla verrattuna manuaaleihin ja kustannukset on useimmiten kalliita.
Toisenkin VAG huoltomiehen tunnen ja ei sekään kyllä Multsarista esimerkiksi mitään kovin positiivista ole sanonut.
Edelleen pitää huomata että huoltomiehet monesti korjaa vain rikkinäisiä, kuten Pasikin totes ettei öljyjä juur vaihdella jne. Eli ne ehjät ei huoltohalleissa juuri näy, rikkinäiset vaan.
Re: Tiptronic laatikko
Posted: 1.11.2012 21:22
by Pia
Silloin kun itellä oli se automaatti niin kysyin Laakkoselta että kuinka usein öljyt pitää vaihtaa. Vastaus oli naurun kera että ei se kuulu yksityisautoilijan huolto-ohjelmaan. Vain taksien ja leasing autojen huoltoihin ja niihin ne vaihdetaan 60tkm välein. Eli joka ei tuon taivaallista automaateista tiiä tai ei ees välitä niin monesti ne öljyt jää vaihtamatta. Sit laatikko on ajanmyötä silppua täynnä ja alkaa rykiin. Juuri niinku omallekkin sitten kävi. Ehdin vaihtaan sen ajoissa pois, toki jo ilmaantuneen ongelman kera. Ja mulla ei ees ollu tippi tai multitronic laatikko vaan 4-lovinen normaaliautomaatti.
Re: Tiptronic laatikko
Posted: 2.11.2012 8:45
by Kilu
Eihän autoilla ole tarkoitus ajaa kuin max. 10 vuotta tai 200tkm:ä, siis sivistyneessä maailmassa. Suomessahan autojen keski-ikä on 12.6 vuotta, joten sisäänajo on vasta suoritettu. Kyllä ne koneet/vaihteistot yleensä tuon 200tkm:ä kestävät huolto-ohjelmaa noudattamalla.
Re: Tiptronic laatikko
Posted: 2.11.2012 15:03
by kendall
Kiitän Pasia ja muita vaivasta sillä tieto ei tässä tapauksessa lisää tuskaa,mutta moni nuorempi saattaa säikkyä kun vaan haukutaan eikä perustella miksi,siksi tivasin ja tiedä että Pasi touhuaa työkseen näiden kanssa siksi vielä yhden kysymyksen esitän,onko jotain muuta ennalta tehtävää toimenpidettä kuin toi öljyn vaihto(mulla on laakkosen leimalla 40.000km välein vaihdettu laatikko öljyt,kun on kemiran vanha edustus auto niin on vissiin laskun kiilto silmissä vaihdeltu rasvoja)viimesimmästä on n.15.000km sitten.ja kyseessä on 1.8T tiptronicilla....kiitos ja anteeksi!!
Re: Tiptronic laatikko
Posted: 2.11.2012 17:06
by Pasi Häkli
Eipä tuolle mitään muuta ennaltaehkäisevää voi tehdä kuin öljyjä vaihdella ja pistää sormet ristiin ja toivoa että laatikko jatkaa toimintaa yhtä hyvin kuin ennenkin.
Re: Tiptronic laatikko
Posted: 3.11.2012 16:55
by enochian
Kiitoksia vastauksista ja pahoitteluni kun kysyin.
Pitäisi tuo öljynvaihto jossain vaiheessa laatikkoon teettää, hintaluokka lienee 350-400€ vai riittääkö enää nykyisillä tuntiveloituksilla?
Re: Tiptronic laatikko
Posted: 4.11.2012 11:06
by jjj84
Jos laatikko paukkuu niin Recro korjaa Latviassa, tuolla muutamat on käyttäneet ja kehuja mielestäni saanut. Noin 2000e sisältäen laatikon i/a, siinä saa samalla tehtyä parin päivän loma-ajelun ja oluet loppuvuodeksi halvemmalla. Noutavat kait myös irtolaatikoita täältä etelärannikolta ja palauttavat korjattuna.
Omassa autossa on tippilaatikko vaihdettu ekan kerran 60tkm kohdalla, nyt ajellaan järjestysnumero kakkosella kohta 80tkm lukemaa, öljyt vaihdettu kahdesti ja (vielä) ei ainakaan moitittavaa löydy

Jos paukahtaa niin samantein hieman vahvistetaan ja sitten lisäpotkua pellin alle..
Ainahan nuo ei mekaanisesti hajoa sisältä vaan voi tulla ihan esim. solenoidivikaa, setin uusia saa alta 400e ja taas voi toimia kuin ajatus.
Suosittelen siis tippiä, autoilu maksaa ja käsin ei jaksa aina vatkata ruuhkassa.
Poikittaiskoneisessa öljyt fixukselta 40e ja ~1h vaihtotyö, pitkittäisessä taitaa olla inan verran hankalampi homma.
Re: Tiptronic laatikko
Posted: 10.11.2012 20:28
by renze
Itselläni ei taida olla tiptronic vaan 4 vaihteinen normilaatikko. Ei uloketta vaihteenvalitsimessa ja edestä taakse vaihteiden järjestys P, R, N, D, 3, 2, 1. Esitän automaattilaatikkoon liittyvän kysymyksen silti tänne kun vioista on puhetta.
Tasakaasulla 80km/h ajettaessa kierrokset nousee hetkellisesti n. 150-200rpm. Nousu kestää noin sekunnin ja sen jälkeen palautuu takaisin normaaleille kierroksille. Tekee tätä epäsäännöllisesti kaikissa tilanteissa mutta parhaiten sen huomaa kun ajaa pidempään tasakaasulla. Vika varmaankin on laatikossa mutta osaako joku sanoa tarkemmin?