Page 1 of 1

TDI:n suuttimien riittoisuus?

Posted: 5.11.2012 23:33
by Toni.K
Mulla on tommonen 100 heppanen -04 tdi passatti, eli kysymys on että mihin asti tossa riittää suuttimet? (turbon vaihan isompaan)

Re: TDI:n suuttimien riittoisuus?

Posted: 5.11.2012 23:52
by Tero Paalanen
^Jos ne loppuun asti viedään ni voihan sieltä 160hv irrota.
Ihan mielenkiinnosta, minkä turbon meinasit laittaa?

Re: TDI:n suuttimien riittoisuus?

Posted: 6.11.2012 8:54
by Dubsonic
Onko Tero faktaa toi suutinjuttu kun Näränen joskus puhu et vois olla tossa passatin 100hv koneessa samat suuttimet kun 130hv koneessa? Itellä ei ole minkäänlaista faktaa kyl esittää?

Re: TDI:n suuttimien riittoisuus?

Posted: 6.11.2012 8:58
by Micco
Ei oo samat suuttimet. Ensimmäisissä 130hp Passateissa on samat suuttimet kuin 150hp koneissa, mutta myöhemmin suutinkoko vaihtui aavistuksen pienempään. Oisko ollu -03 mallissa. 100hp on näitä pienemmillä kärjillä.

Re: TDI:n suuttimien riittoisuus?

Posted: 6.11.2012 11:11
by Toni.K
Tero Paalanen wrote:^Jos ne loppuun asti viedään ni voihan sieltä 160hv irrota.
Ihan mielenkiinnosta, minkä turbon meinasit laittaa?
Tota mä just mietin että pitääkö suuttimetkin vaihtaa jos haluaa päästä tonne lähelle 200hv:tä. Turboks ajattelin tommosta Audin 2.0 tdi:n 170hv:n ahinta

Re: TDI:n suuttimien riittoisuus?

Posted: 6.11.2012 12:18
by Sami Jalonen
Tarviit ne ARL tai vanhan pitkittäisen PD130 suuttimet. Ja oliko jossain poikittaisissa PD130 kans isompia. Itelle ku etin oli aika miettiminen noissa varaosanumeroissa kun ebaysta etin, onneks löyty kotimaiselta harrastajalta.

Re: TDI:n suuttimien riittoisuus?

Posted: 6.11.2012 12:23
by Arto Vikiö
Micco wrote:Oisko ollu -03 mallissa. 100hp on näitä pienemmillä kärjillä.
^
Mikäs vuosimalli sulla olikaan? Muistatko mitkä sulla oli alunperin?

Itellahän on vagine -04, nyt tosiaan on ennen joulua menossa BV43 ahdin paikoilleen. Mietin nyt vain noita omia suuttimia.

Re: TDI:n suuttimien riittoisuus?

Posted: 6.11.2012 12:53
by Sami Jalonen
Vag-catin mukaan -04 käytetty neljää :

1 038130073AJ
unit injector
/ diesel eng.: AVB,AVF,AWX AVB

(1) 038130079CX
unit injector
/ AVB

(1) 038130073BA
unit injector
/ AVF,AWX

(1) 038130079EX
unit injector / F >> 3B-3-347 470* / F >> 3B-3E318 365*
/ AVF,AWX

(1) 038130079FX
unit injector / F 3B-3-347 471>> / F 3B-3E318 366>>*
/ AVF,AWX

Joista kaks alinta näköjään runkonumeron perusteella.

Joku joka muistaa kertoo mikä toi loppu piti olla et on ne isommat kärjet.

Pikasesti katottuna ARL Golfissa olis joko AL tai BX-loppunen, eli MUTU et ei riitä sulla yli sen about 160.

Re: TDI:n suuttimien riittoisuus?

Posted: 6.11.2012 16:23
by Micco
Arto Vikiö wrote:
Micco wrote:Oisko ollu -03 mallissa. 100hp on näitä pienemmillä kärjillä.
^
Mikäs vuosimalli sulla olikaan? Muistatko mitkä sulla oli alunperin?

Itellahän on vagine -04, nyt tosiaan on ennen joulua menossa BV43 ahdin paikoilleen. Mietin nyt vain noita omia suuttimia.
Mulla on -01 ja oli niillä 150hp kärjillä. Kärjet on edelleen irrallaan kaapissa. Sulla on nuo pienemmät suuttimet 99,9% varmasti. 130/150hp suuttimet on 550er, 130hp pienemmät suuttimet on 530er ja 100hp suuttimet on 425er. Mikä tuo mittayksikkö nyt sitten ikinä olikaan...

Tais olla peräti niin, että kaikissa poikittaisissa 130hp koneissa on ne 150hp suutinkärjet. Joku paremmin muistava varmistanee asian. Pitkittäisissä pienensivät suutinkokoa jostain syystä.

Re: TDI:n suuttimien riittoisuus?

Posted: 6.11.2012 18:41
by Tero Paalanen
^^Noihin vagcatin osanumeroihin kannattaa suhtautua pienellä varauksella.
Sieltä löytyy välillä sellaisia osanumeroita joita ei ole välttämättä ko. vuosimalliin ollut tarjolla.
Taitaa käytännössä näyttää esim ton -04 Passatin kohdalla kaikki 3BG mallin osanumerot, vaikka joitain on voinu tippua pois jo ennen -04 vuosimallia.

^Juu poikittaisissa PD130/150 koneissa on noi isoimmat (550er) kärjet.

Tässä suppea lista noista suuttimista.
Lista on löytyny netin syövereistä joten en takaa listan paikkansa pitävyyttä.

038 130 073 BA - AWX, AVF, BLT - 530er - 1.9TDI 130PS in Polo, Passat, A4, A6
038 130 073 BA - ATL, - 530er - 1.4TDi 90PS in A2
038 130 073 AA - ASZ, ARL - 550er - 1.9TDI 130 und 150PS in Polo, Golf, Bora bis MJ2001
038 130 073 AL - ASZ, ARL - 550er - 1.9TDI 130 und 150PS in Polo, Golf, Bora ab MJ2002
038 130 073 J - ATD - 425er - 1.9TDI 100PS in Golf, NewBeetle bis MJ2001
038 130 073 AJ - ATD - 425er - 1.9TDI 100PS in Golf, NewBeetle ab MJ2002
038 130 073 AJ - ATD - 425er - 1.9TDI 100PS in Polo, Bora, Passat, A3 und A4
038 130 073 F - AJM, AUY - 465er - 1.9TDI 115PS in Golf, NewBeetle bis MJ2001
038 130 073 T - AJM, AUY - 465er - 1.9TDI 115PS in Golf, NewBeetle ab MJ2002
045 130 073 T - AMF - 465er - 1.4TDI 75PS in Lupo, Polo, A2
045 130 073 T - AJM - 465er - 1.9TDI 115PS in Passat, A4, A6
045 130 073 AA - ANY - 360er - 1.2TDI 61PS in Lupo, A2
03G 130 073 B/G- BKD - 475er - 2.0TDI 140PS in Golf, A3, Bora, Touran 07Z 130 073 D/F- BAC - 520er - 2.5TDI 174PS in T5, Touareg
07Z 130 073 D/F - AYH - 520er - 5.0TDI 313PS in Phaeton, Touareg bis MJ2003
07Z 130 073 H - AYH - 560er - 5.0TDI 313PS in Phaeton, Touareg ab MJ2004


Ps. Mullahan on tallissa muuten suuttimet jotka on tuotoltaan 1430er :mrgreen:

Re: TDI:n suuttimien riittoisuus?

Posted: 6.11.2012 18:43
by Tero Paalanen
Arto Vikiö wrote: Itellahän on vagine -04, nyt tosiaan on ennen joulua menossa BV43 ahdin paikoilleen. Mietin nyt vain noita omia suuttimia.
Vahvana mutuna sanosin jotta sun suuttimet piisaa siihen mihin tuo BV43:kin piisaa.

Re: TDI:n suuttimien riittoisuus?

Posted: 6.11.2012 20:02
by JukkaA
Tero Paalanen wrote:
Arto Vikiö wrote: Itellahän on vagine -04, nyt tosiaan on ennen joulua menossa BV43 ahdin paikoilleen. Mietin nyt vain noita omia suuttimia.
Vahvana mutuna sanosin jotta sun suuttimet piisaa siihen mihin tuo BV43:kin piisaa.
Jopa pykälän pidemmälle. Sinällään hassua että isommalla turbolla ja vakio suuttimilla saa enemmän tehoa ku bv43lla. Toisaalta isommilla suuttimilla ja bv43lla saa enemmän tehoo ku vakio suuttimilla :) Eli kumpi siinä nyt sitten rajoittaa? ;)

Re: TDI:n suuttimien riittoisuus?

Posted: 6.11.2012 20:24
by Tero Paalanen
^Heh.
Tuo vaan todistaa, et PD130:seen Passattiin tuo BV43 on oikeen nappivalinta.
Suuttimet ja turbo on toisilleen sopivat, eli kumpikaan ei pysty täysin ns. "ulosmittaamaan" toista.

Re: TDI:n suuttimien riittoisuus?

Posted: 6.11.2012 20:34
by Tero Paalanen
JukkaA wrote: Sinällään hassua että isommalla turbolla ja vakio suuttimilla saa enemmän tehoa ku bv43lla. Toisaalta isommilla suuttimilla ja bv43lla saa enemmän tehoo ku vakio suuttimilla :) Eli kumpi siinä nyt sitten rajoittaa? ;)
Tietääkös muut mistä tämä johtuu?
Sinälläänhän tuohon on ihan yksinkertaiset syyt ;)

Re: TDI:n suuttimien riittoisuus?

Posted: 7.11.2012 19:47
by Micco
tuli vilkastua, että etkan mukaan -01 ja -02 AVF Passateissa on nuo AL loppuiset 550er suuttimet. -03 ja uudemmissa on BA loppuiset 530er.

Re: TDI:n suuttimien riittoisuus?

Posted: 1.8.2015 22:14
by Zeussii
Nostetaan vähän vanhaa aihetta. Eli mulla on tosiaan tuollanen -04 1.9tdi 3bg avf koneella oleva pasuuna ja hyllystä löytys bv43. Mutta nyt ihmetyttää että kannattaako hommata noita 038 130 073 AL suuttimia, kun eroahan ei ilmeisesti paljoa ole alkuperäisiin suuttimiin. Ilmeisesti noi alkuperäisetkin riittävät tuon bv43 kanssa?

Re: TDI:n suuttimien riittoisuus?

Posted: 2.8.2015 9:12
by Tero Paalanen
^Itse en lähtis suuttimia vaihtamaan.
Hyöty on aikalailla pieni kun ajattelee kustannuksia.