Palataas vielä tähän Sipowitz:in aiheeseen.
Varmistetaan nyt ensiksi kuvalla et puhutaan samoista asioista.

Eli tuo musta kello punaisen viivan kohdalla on sammutusläpän alipainekello.
Ja tuon keltaisen viivan kohdalla on EGR:n alipainekello.
Jos nyt siis oikein ymmärsin, niin olet ottanut egr:n alipaineletkun irti ja sen irrotuksella auto rupesi toimimaan.
Ko.letkuhan tulee egr:llä juurikin sellaiselta pieneltä magneettiventtiililtä, jolla ohjataan tuota egr:n alipainekelloa.
Eli kun moottorinohjaus pyytää egr-venaa auki, niin silloin magneettivena aktivoituu ja päästää alipainetta egr:lle tulevaan letkuun, jonka seurauksena egr aukeaa. Alipaineen määrä taas riippuu siitä kuinka paljon egr-venaa halutaan avata.
Nyt sulla on ilmeisesti tilanne jossa tuo magneettiventtiili ei toimi, vaan päästää alipaineen läpi kokoajan ja näin ollen egr-vena on myös auki kokoajan. Tyhjäkäynnillähän tuon venan pitääskin olla käytössä, ellei autoa ole käytetty tyhjää yli 2minuuttia (n. aika, en muista tarkkaa aikaa), riittävän pitkä tyhjäkäynti kun tiputtaa egr:n pois käytöstä.
Eli tee nyt niin, et irrotat alipaineletkun egr-venan alipainekellosta ja tulppaat sen. Käynnistä auto ja anna sen käydä tyhjäkäyntiä 3 minuuttia. Älä koske kaasuun tuona aikana laisinkaan. Kun auto on käynyt 3 minuuttia tyhjäkäyntiä, irrota tulppaus alipaineletkun päästä. Jos letkussa on selvä alipaine niin egr-venan toimintaa ohjaava magneettiventtiili on hajalla. Jos taas letkussa ei ole alipainetta, on vika jossain muualla.
HUOM! Letkun irrotus, tulppaaminen sekä riittävän pitkä tyhjäkäynti voivat aiheuttaa moottorin vikavalon syttymisen.
Tällä ei tosin liene tässä kohtaa merkitystä, jos kerran on halu selvittää miksi kone ei toimi.
Vikavalon mahdollinen syttyminen johtuu ainoastaan siitä, et kone huomaa ettei egr-venttiili toimi.
Sitten tuohon sammutusläppään.
Kuvasta näet kuinka tuo sammutusläpän akselissa on kiinni sen käyttövipu, tuon vivun rajoittimen pitää normaalisti levätä tossa egr-venan rungon päällä olevassa vasteessa (akselin ja kellon kiinnityksen puolivälissä).
Tällöin se sammutusläppä on auki, kuten kuuluukin. Sammutusläppä liikkuu ainoastaan silloin kun moottori sammutetaan ja se palautuu "lepoasentoon" hetki koneen sammutuksen jälkeen.
Egr-venalle tulevan letkun tulppaus ei vaikuta sammutusläpän toimintaan mitenkään.
Mutta suosittelen tarkistamaan et tuo sammutusläppä liikkuu kun sammutat koneen. Jos se toimii niin moottorin sammuttaminen ongelma tilanteessa (esim. öljyllä käyminen) saattaa olla hitusen helpompaa.
Egr:n poistaminen käytöstä ei vaikuta Suomessa suoritettavaan nokitestiin. No ehkä korkeintaan pienentää savuarvoa kunhan huohotusöljy kerkeää hieman putsata imusarjaa. Eli päästöjen takia sun ei tartte murehtia.
Mutta kuten jo aikaasemmin sanoin, niin egr:n tulppaus voi aiheuttaa moottorinvikavalon syttymisen, koska moottorinohjaus näkee ilmamäärä arvoista ettei egr-vena toimi.
Vikavalon syttyminen riippuu moottorikoodista. Joissakin se koneissa se syttyy joissain ei.
Jos vikavalo syttyy ja haluat siitä eroon, niin se onnistuu moottorinohjausta muokkaamalla.