Page 1 of 1

Vanteiden ET-luku

Posted: 26.5.2005 13:16
by Jaaba
Kumminkos päin tämä nyt menikään: Jos alkuperäisvanteiden et on 49 ja laitan vanteet joiden ET on 38, niin onkos ne silloin 11 mm ulompana vaiko sisempänä??

Posted: 26.5.2005 13:22
by Kale
11mm ulompana jos vanteet ovat yhtä leveät. Mondeossako on tuommoinen orkkis ET?

Posted: 26.5.2005 13:51
by Spetke
Jos laittaa sellaiset vanteet, että pitää muutoskatsastaa (esim 18") niin saako tuo raideleveys muuttua kuinka paljon. Eli jos on vaikka vanteiden ET 50 ja laittaakin ET 45, niin eikos silloin muutu raideleveys (keskeltä keskelle) 10 mm? Meneekö moinen läpi muutoskatsastuksessa?

Posted: 26.5.2005 14:25
by Ari-Matti Aho
Mulla ne ainakin katsoi vaan vanteen leveyden eikä et:tä.

Posted: 26.5.2005 14:38
by Kale
Katsastusmiehille taitaa riittää, ettei kumi tule lokarin yli eikä rengas ota kiinni mihinkään ääriasennoissa. Ei niitä taida pahemmin kiinnostaa ET-lukemat.

Posted: 26.5.2005 16:47
by Jaaba
Kale wrote:11mm ulompana jos vanteet ovat yhtä leveät. Mondeossako on tuommoinen orkkis ET?
Mondeo alkuperäinen ET on 49,5. Tosin käsittämättömän pienillä 14" vanteilla ja 185 renkailla. Tuntuu vaan jäävän aika sisälle noilla 15" ET 38 vanteillakin ja 195 renkailla...

Posted: 26.5.2005 20:21
by Kale
Orkkisvanteet ovat yleensä vielä aika kaposet mikä vaikuttaa myös asiaan.

Posted: 27.5.2005 7:44
by Spetke
Olen ollut kerran mukana, kun muutoskatsastettiin 17" vanteet Jettaan. Katsastusmies mittasi ja merkkasi kuulakärkikynällä ensin molempien eturenkaiden keskikohdat ja sitten mittasi merkkien välin (eli raideleveyden). Sitten käänteli rattia ja katsoi mahtuuko renkaat kääntymään ja sen jälkeen pieni lenkki ja katsastus oli siinä.

Posted: 27.5.2005 8:43
by Ari-Matti Aho
Mulla ei edes kääntänyt rattia, katsoi vaan sen vanteen leveyden.

Posted: 27.5.2005 19:05
by golf-variant
Mulla ei ees tehty muuta ku äijä heitti lenkin pihal ja totes et hyvä on. :wink: