Page 1 of 1

00 neloskoppa nykii

Posted: 28.5.2005 10:18
by -ville-
Vm. -00 IV Golf 1.6 ja ongelmana tolkuton nykiminen. Kaasua painaessa auto vaan nykii eikä meinaa oikein kiihtyä. Joo tiedän, että ei tuollainen 1.6 kaikkien tuunattujen autojen rinnalla oikein kulje muutenkaan, mutta tuo nykiminen ei kyllä ole normaalia. :)
Aamulla kun lähtee liikkeelle auto toimii kuin enkeli, mutta jo muutaman kilometrin ajon jälkeen alkaa nykiminen. Muutaman kerran on käynyt niin, että auto sammuu kokonaan. Siis moottori ei sähkölaitteet. Eli ilmeisesti auto kylmänä toimii, mutta moottorin lämpenemisen myötä alkaa tuo nykiminen. Tasakaasulla mennään ihan hyvin, mutta kun kaasua painaa niin sitten alkaa nykiminen ja kunnon yskähtely...

Käytin autoa Lahdessa Laakkosella ja siellä pikahuollon kaverit pistivät koneen kiinni ja lukivat vikakoodeja. Epämääräistä signaalia antoi ainakin joku Hall-anturi, käyntinopeusmittarin anturi, moottorilämpötila-anturi ja herjaa tuli myös jostain sähkökytkimestä. No tämä rele vaihdettiin ja sitten vikailmoituksetkin hävisivät eivätkä tulleet takaisin. Nykimisvika ei kuitenkaan poistunut ja mekaanikot pyörittelivät päitään. Piti varata huoltoaika johon pääsee vasta 8.6. Eli odotusaika on mielestäni tolkuttoman pitkä.

Nyt sitten on käyty ffp:n sivuilla jne ja nyt mietitään missä vika mahtaisi olla. Eri tahoilta on tullut ohjeita ja on mainittu milloin mitäkin... Puola, lambda, elektroninen ajonesto ja sen ongelmat jne. Mutta oikeasti mitään sellaista varmaa tietoa ei ole tullut. Autolla on ajettu 114tkm ja on tähän asti ainakin minun omistuksessa toiminut moitteetta. Siis ainakin kulkenut ihan moitteetta.

Onko kellään kokemusta? Tai mitään hyviä vinkkejä mistä minun kannattaisi vihjata huoltomiehellä kesäkuussa? Siihen asti kävelymiehenä kun ei oikein tiedä kuinka paljon tuolla autolla nyt uskaltaa ajella.

Posted: 28.5.2005 12:50
by HarriV
Edellisessä koslassa oli samanlainen vika ja se korjaantui kun vaihdoin tulpat ja virranjakajan piuhat. Kannattaa kokeilla samaa.

Posted: 28.5.2005 21:51
by jmr
Puskaradiossa puhuvat että noissa olisi kovasti puolavikoja, vaan täsmääkö oireet.

Posted: 28.5.2005 22:30
by -ville-
jmr wrote:Puskaradiossa puhuvat että noissa olisi kovasti puolavikoja, vaan täsmääkö oireet.
Ainakin Laakkosella oli huoltosetä sitä mieltä, että ei varmaan olisi puolavika kun silloin auton pitäisi pelata huonosti myös kylmänä. Ja mulla kun nimenomaan lämpimänä alkaa temppuilemaan... ffp:n sivuilla oli juttua siitä, että voisi olla joku käyntinopeusmittarin anturi... Josta mullakin antoi pikahuollossa vikailmoituksen "signaali satunnainen" tai jotain vastaavaa. Ihmetyttää vaan, että netistä löytyy aina paremmin tietävät ihmiset ja ne joiden pitäisi olla ammattimiehiä merkkiliikkeissä pyörittelevät päätään. Pitäisiköhän suositella Laakkosella huoltoväelle, että alkavat seuraamaan ffp:n ja variantuningin sivuja :lol:

Posted: 29.5.2005 3:55
by DJisotela
Kaverin bimmerissä oli samankuuloine vika.. välillä toimi ja välillä ei, ettivät vikaa viisaammatkin mut ei löytyny. sitten paljastui että jakajan koppa oli halki, vaikka oli uusi. Eli se pala oli murtunut niin ettei se päässy tippumaan kokonaan pois ja oli välillä kohdallaan.

Posted: 30.5.2005 7:36
by Jouni
Vois olla lambda, kuten tuossa ocussa.

http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=4032

Posted: 30.5.2005 8:15
by Kale
jmr wrote:Puskaradiossa puhuvat että noissa olisi kovasti puolavikoja, vaan täsmääkö oireet.
Niitä on kaiketi ollut 1.6 16v koneissa mutta ei noissa 8v-koneissa mikä Villelläkin on.

Posted: 2.6.2005 17:59
by -ville-
Niin... Nyt lisää mystistä käyttäytymistä. Mittaristossa lämpötilamittari näyttää toimivan erikoisesti. Nousee ajon aika niinkuin kuuluukin. Eli siihen 90 kieppeille. Matkalla sinne kuitenkin saattaa heitellä ylösalaisin vallan levottomasti. Eli esim. putoaa alas 90:sta kuin lehmänhäntä ja hetken päästä nouseekin ketterästi takaisin. Eli joku lämpötila-anturi varmaan paskana? No 8.6. on se huolto näiden nykimisten takia ja ehkä tuokin vika pitää vaan muistaa mainita...

Lämpimänä muuten meinaa hyytyä tyhjäkäynnillä. Istuskelin eilen 5min parkkipaikalla auton käydessä. Siihenhän se sitten meinas itse sammua...

Pelottaa vähän, että kuinkahan ison laskun ne siellä Laakkosella saisivat aikaiseksi. Ostaisin varaosaa ja vaihtaisin itse antureita jos vaan ois tieto-taitoa... Laakkosella kuitenkin menee laskutus niin, että osa 25eur ja työ 250eur :(

Posted: 2.6.2005 20:58
by jyrki
mulla seilas välillä kanssa niin jäähdytysnesteenlämpötila anturi oli menny! nosti muuten bensan kulutustakin!!! makso 30€ ja helppo oli ite vaihtaa

Posted: 2.6.2005 21:50
by -ville-
jyrki wrote:mulla seilas välillä kanssa niin jäähdytysnesteenlämpötila anturi oli menny! nosti muuten bensan kulutustakin!!! makso 30€ ja helppo oli ite vaihtaa
Joo mutta mä olenkin ihan täysin peukalo keskellä kämmentä autojen fiksaamisen suhteen :? Helpompaa on mun mielestä korjata matkapuhelin, tietokone tai jotain vastaavaa...

Posted: 11.6.2005 8:27
by -ville-
No niin... Viaksi paljastui käyntinopeusanturi. Anturi on vaihdettu ja auto kulkee kivasti ilman nykimisiä. Kiitoksia kaikille keskusteluun osallistuneille. Paljon tuli hyviä vinkkejä joista oli apua kun piti puhuttelua autoliikkeen huoltomiehille. 8)

käyntinopeusanturi

Posted: 25.7.2005 12:56
by brandis
meillä samaa vikaa 1.4 IV golfissa paljon makso anturi vaihdoitko itse ?