Page 1 of 1

3BG 2.0 Bensa Laturi

Posted: 17.2.2013 15:40
by jon1
Hei. Autossa on ruvennut akun kuva vilkkumaan, välillä palaa ja välillä ei. Auto 2 litraanen bensa -04. Autolla ku on ajettu pian 250tkm epäilen että hiilet on lopussa. Käsitykseni mukaan helpompi on ostaa uusi jännitteen säädin ku ruveta uusia hiilia kolvailemaan. Laturista en ole löytänyt mitään merkintää onko bossilainen vai mikä. Mitenkä toi jännitteen säätimen vaihto eroaa jos on bossilainen tai jokun muu? Kokemuksia onko kova homma jos jättäis laturin kiinni? Vaikia vaihtaa? Tutkiin asiaa että tilaa on sen verran että käsi mahtuu sinne, onnistuuko sokkona homma? Vai pitääkö purkaa paljon että pääsee säätimeen käsiksi?

Re: 3BG 2.0 Bensa Laturi

Posted: 17.2.2013 16:09
by Kilu
Itse lähtisin ensin maapiuhoja tutkimaan ja ehkä sitten osia ostamaan.

Re: 3BG 2.0 Bensa Laturi

Posted: 17.2.2013 16:39
by Pasi Häkli
Ite vaihtaisin suosiosta uuden laturin jo noilla kilsoilla. Omasta passatista alkoi laturi temppuilemaan 300tkm kohdalla, alkoi vilauttelemaan latausvaloa. Laitoin jännitteensäätimen uuden joka siis sisältää myös hiilet. No eipä se sillä mennyt kuin varmaan kuukauden kunnes levisi. Ei lähtenyt enää aamusti käyntiin kun oli akku niin finaalissa.

Jos nyt laitat pelkän säätimen niin kannattaa koko laturi ottaa irti sieltä. Onnistuu kyllä purkamatta koko keulaa.

Re: 3BG 2.0 Bensa Laturi

Posted: 17.2.2013 16:44
by Kilu
Pasi Häkli wrote:Ite vaihtaisin suosiosta uuden laturin jo noilla kilsoilla.
Olet varmaankin oikeassa, mutta itsellähän on vasta 285tkm:ä takana orkkiksella. Toki tuo maapiuha ongelma ei ole ollut, kuin perheen japsissa.

Re: 3BG 2.0 Bensa Laturi

Posted: 17.2.2013 18:57
by VAGinSchwein
Pasi Häkli wrote: No eipä se sillä mennyt kuin varmaan kuukauden kunnes levisi. Ei lähtenyt enää aamusti käyntiin kun oli akku niin finaalissa.
Millä tavalla se laturi sitten levisi sen kuukauden jälkeen? Ei ladannut vai laakerit petti vai mitä? Jos lataussäätimen taikka hiilet uusii niin laturin ankkurin kunto täytyy tarkistaa. Jos liukurenkaat on tosi kuluneet niin nekin voi uusia mutta todennäköisesti myös laakerit on lopussa ja silloin on kyllä jo fiksumpaa ostaa koko laturi. Boschin lataussäädin on edullinen, parikymppii, mutta Valeoon ei taho säädintä saada ja jos saa niin on kallis. Pelkät hiilet saa kyllä.

Re: 3BG 2.0 Bensa Laturi

Posted: 17.2.2013 19:00
by VAGinSchwein
Kilu wrote:Itse lähtisin ensin maapiuhoja tutkimaan ja ehkä sitten osia ostamaan.
Jos maapiuhassa on niin huono kosketus, että sen takia ei lataus toimi niin ei kyllä käy silloin konekaan. Sytkävehkeet nuupahtaa.
Jos taas maapiuhassa on vain vähän huono/hapettunut kontakti niin se näkyy ensimmäiseksi heikentyneenä startin tehona.

Kyllä se latausvalon vilahtelu johtuu joko huonoista hiilistä tai lataussäätimestä. Jos taas latausvalo ei syty ollenkaan niin sit on vika merkkivalon johdotuksessa, lataussäätimessä tai hiilissä. Noita kaikkia on tullut vastaan autoilu-uran aikana.

Re: 3BG 2.0 Bensa Laturi

Posted: 17.2.2013 21:55
by jon1
Millaanen homma bensa koneessa on toi laturin irroittaminen? Onko kova purkaminen että saa laturin pihalle? Ihmettelin ku vilkaisemalla ei näe laturin tunniste tietoja, kaippa ne osaa liikkees osaa antaa oikeanmoosen jännitteensäätimen moottorin tunnuksilla.

Re: 3BG 2.0 Bensa Laturi

Posted: 19.2.2013 18:41
by Pasi Häkli
VAGinSchwein wrote:
Pasi Häkli wrote: No eipä se sillä mennyt kuin varmaan kuukauden kunnes levisi. Ei lähtenyt enää aamusti käyntiin kun oli akku niin finaalissa.
Millä tavalla se laturi sitten levisi sen kuukauden jälkeen?
Loppujen lopuksi siitä levis laakerit. Aika meteliä piti. Eikä se enää kunnolla ladannutkaan.