Page 1 of 1
Rengaspaineista
Posted: 22.2.2013 21:42
by VIISIKANTA
Mihin rengaspainemittareihin voi luottaa ?
Laitoin paikallisen shellin mittarin mukaan 2.1 baria ja tänään kävin mittauttamassa paikallisen abc:n mittarilla ja lukemat olivat 2.4 baria ! Molemmat suoritettu kylmillä renkailla.
Eli suositus on 1.9 baria ja siihen talvilisät 0.2 baria = 2.1 baria.
Jos heitot ovat noin isot eikä tiedä mihin mittariin voi luottaa niin renkaiden käyttöikä ilmeisen lyhyt...

Re: RENGASPAINEISTA...
Posted: 22.2.2013 22:20
by Pasi Häkli
Luulisi ainakin rengasliikkeissä olevan kalibroidut mittarit.. Tai en tiiä valvooko niitä kukaan. Ainakin merkkihuollon mittarit kalibroidaan säännöllisesti.
Re: Rengaspaineista
Posted: 22.2.2013 23:03
by Zeussii
Tuolla paineen erolla ei kyllä ole mitään merkitystä, useasti käytetään yleisesti 2.5bar talvipyörissä.
Re: Rengaspaineista
Posted: 22.2.2013 23:39
by Sami Jalonen
Käytitkö niitä pönttöjä vai suoraan kompurasta tulevaa letkua? Ite en usko yhtään niihin liikuteltaviin säiliöihin.
Re: Rengaspaineista
Posted: 23.2.2013 13:05
by Dubsonic
Monesti jos noissa "ilma vesi" paikoissa on jotkin pilipalimittarit varkauksien takia niin eipä niihin yleensä voi luottaa. Töihinkin ostettiin Eurodainu Wonder "approved by Michelin" mittari joka kyllä maksoi yli 100e ja tuntus olevan luotettava. (ei kalibroitu jälkikäteen) Jos tollasen mittarin meet laittaa yleiseen paikkaan niin sitä ei siinä enää seuraavana päivän siinä ole.
Varmaan paras kun hommaa hyvän rengaspainetesterin ja katsoo sillä paljon on renkaissa painetta.
Onko kellään kokemuksia typpitäytöstä? Itse juuri kesärenkaiden asennuksen yhteydessä pyysin typpitäytön.
Re: Rengaspaineista
Posted: 23.2.2013 13:48
by VIISIKANTA
Molemmat tulevat kompurasta.
Itte tilasin viime vuonna DealExtreme:stä tällaisen:

ja silläkin eri arvot kuin Shellistä ja ABC:lta.
Re: Rengaspaineista
Posted: 23.2.2013 13:55
by Zeerios
"Tavallisten autoilijoiden parissa typen käytöstä renkaan paineistukseen ei ole merkittävää hyötyä. Typpi ei kuitenkaan vahingoita renkaita ja saattaa marginaalisesti vähentää renkaan ilmanpainehävikkiä. Typpi ei kuitenkaan estä rengaspaineen laskua, jos rengas vuotaa. Olipa syynä sitten ulkopuolinen pisto tai vaurio renkaassa tai renkaan, venttiilin, vanneliitoksen tai muu vastaava mekaaninen vuoto. Typen käyttö ei myöskään korvaa renkaan säännöllisen ilmanpaineen tarkastuksen merkitystä. Mikäli paine on alle ajoneuvon suositusrajan, renkaaseen on lisättävä painetta – joko tavallisella ilmalla tai typellä – ohjeenmukaisen paineen varmistamiseksi."