Page 1 of 1

RENGASPAINEET (17-18" matalaprofiilirenkaissa)

Posted: 8.6.2005 14:16
by tommi
Nyt kun tulee joka tuutista eri mielipiteitä niin kertokaa nyt hyvät ihmiset millaisia paineita te pidätte renkaissanne??

Lähinnä kiinnostaa oma koko 225/45-17, mutta muutkin samantyyppiset käy...

Eli mitkä paineet pitäis olla, että rengas ei kulu keskeltä kesässä ja ajo-ominaisuudet kuitenkin pysyy hyvänä.

Posted: 8.6.2005 14:18
by Ari-Matti Aho
225/40/18 renkaissa 2.8bar

Posted: 8.6.2005 14:19
by colour concept
205/40/17 2.6bar

Posted: 8.6.2005 14:48
by Dalton
225/40/18 renkaissa oli alkukesän 2,7bar ja huomasin että ovat alkaneet kulumaan enemmän reunoilta kun keskeltä. Nyt ajeltu pari viikkoa 3bar paineilla ja meno on todella pehmeää... :wink:

Posted: 8.6.2005 15:51
by DJisotela
215/45-17 2.9bar

Posted: 8.6.2005 21:05
by Tero Paalanen
205/40-17 2,9bar

Posted: 8.6.2005 21:09
by jyrki
215/45/17 2,8bar

Posted: 11.10.2005 8:50
by lassi
Moro,

Ootteko pitäneet samoja paineita ympäri auton?

-Lassi

Posted: 11.10.2005 15:37
by Dalton
Joo samat paineet edessä ja takana...

Posted: 9.11.2005 14:21
by tommi
Onko muut havainnu autoissaan (lähinnä madalletuissa), et syö renkaita sisäreunalta??

Tossa kun vaihdoin talvikiekot alle niin havaitsin, et joka nurkassa on havaittavissa pientä kulumaa sisäreunassa :evil: Ei siis mitenkään hirmu paljoa, mut silleen, et näkee et rengas on hiukka pykälällä.

Kulmat on säädetty öbaut vuosi sitten 15" renkailla (nyt alla 17")... Vai onko renkaissa vikaa/ liikaa paineita (3bar), ku tosiaan syöny silleen pykälälle :?:

Posted: 9.11.2005 20:58
by Masentaja
iskunvaimentajissa voisi olla mahdollisesti vikaa.

Posted: 10.11.2005 11:10
by tommi
Niin, vakiotolpat on paikallaan... tietääkö joku varmemmin ku ei viittis vaihtaa turhaan.

Näkiskö mahdollisen iskarivian vaikka katsastuksen iskaritestissä??

Posted: 10.11.2005 15:09
by onlyvw
itsellä näytti katsastuksessa se iskari mittari sellaisia lukuja ku ei olisi iskareita ollutkaan ja katsastusmies tuumas, että se ei pidä paikkaansa jos on alustasarja ja matalaprofiilit autossa... silloin pitää vaan testailla vanhaan tyyliin...

Posted: 10.11.2005 15:28
by tommi
Toiko nyt siis selvästi viittaa siihen, et iskarit on syynä eikä esim. kulmat tai paineet??

Posted: 10.11.2005 21:27
by DJisotela
Jos rengas on kulunut silleen, että joka toinenpala on kulunut ja jokatoinen ei ni silloin on ne iskarit vahvin vaihtoehto.. Tai kudosvika.

Ennemmin tarkistaisin pyörän kulmat. jos kerran säädetty 15" ja alla 17"

Ja paineista jos johtuisi nin olisi joko molemmat laidat tai keskeltä kulunut.

Posted: 10.11.2005 23:01
by tommi
Tarttee varmaan ensihätään käydä kulmat kattomassa. Olisko se kudosvika kaikissa pyörissä... Ei tunnu todennäköseltä, mutta kaikkihan on tietty mahdollista.

Ne on tosiaan kulunu silleen jokatoinen kuvio alhaalla ja jokatoinen ylhäällä...

Onko se säätö sit enskesänä taas edessä jos nyt käyn säätämässä ne noilla 16" talvikumeilla? Vaikuttaako renkaan koko niin paljon... :?:

Posted: 11.11.2005 8:51
by jopo
Renkaan koko ei vaikuta säätöön! Jotkut renkaat kuluvat tuolla sun mainitsemalla tavalla. Eräässä Täysin uudessa volvossa oli muistaakseni kumhon renkaat ja ne kuluivat juuri mainitsemallasi tavalla. Mulla kans omassa kärryssä kuluu takarenkaat sisäreunoilta samalla tavalla. Minkä merkkiset sun renkaat on?

Posted: 11.11.2005 11:05
by Puuhis
Kyllä se renkaan tai oikeestaan vanteen koko vaan vaikuttaa säätöön minun käsitykseni ja kulmien säätäjän puheiden mukaan... Mitä suurempi vanne sitä tarkemmin kulmat saadaan säädettyä.

Posted: 11.11.2005 12:32
by tommi
AURORAt pyöri nurkissa. Sehän on käsittääkseni samalta hihnalta tuleva rengas ku KUMHOkin.

Täytyy viä kysellä noista renkaan kulumisista tuolta rengasliikkeeltä, jos vaikka sais takuuna uudet :wink:

Posted: 11.11.2005 20:31
by jopo
Juu tottahan siitä tarkempi tulee jos halkaisia on isompi, mut ne on niin marginaalisia että Tuskin on mainittavaa hyötyä! Eli jos sulla on 15 talvipyörät ja niillä kulmat säädetty niin samat kulmat käyvät edelleen esim. 18 kesäpyörille. Auton korkeuden säätö vaikuttaa aina pyöränkulmiin. Madallettuja autoja ei "kuulema" pitäisi edes säätää rengaskoneiden ohjearvoilla. Ja sen olen itsekkin huomannut! Eräs spesiaali sääti mun auton kulmat uudestaa vianorin käsittelyn jälkeen. Uudelleen säädön jälkeen ajettavuus ja renkaan kuluminen muuttui noin 200% parempaan.

Posted: 11.11.2005 20:53
by tommi
Mitenkäs ne tarttis sit säätää, koska mulla on aika varattuna Vianorille ens maanantaiksi... en sit tiedä millä arvoilla ne toimii, mut osaatko ite sanoo suuntaa ettei tarttis montaa kertaa säädättää :?:

Posted: 11.11.2005 22:39
by Dalton
jopo: mistä löytyi spesiaali joka sääti kulmat kuntoon? Mulla on viime keväänä säädetty kulmat Kouvolan Euromasterilla ja tosiaan kului takarenkaat todella epätasaisesti!

Mulle kans tarjottiin rengasliikkeessä noita Auroran renkaita, onko porukalla minkälaisia kokemuksia noista :?:

Posted: 12.11.2005 14:37
by tommi
Liikkeessä kerto, et etupäälle vois jotain tehdäkkin, mut takapää saattaa olla mahdoton säätää ku on madallettu....???

Ite olen kyllä tykänny noista Auroran kiekoista. Ainoa miinus on (tämä on siis oletus), että rengas tuntuu välillä mutkassa antavan periksi. Voi ihan yhtälailla johtua alustasta, mutta epäilen silti renkaan suorituskykyä.

Pito on hyvä ja rengasäänet on matalat. Että kaikenkaikkiaan hinta/laatu on todella paikallaan!

Posted: 12.11.2005 22:22
by jopo
Mä en kyllä uskalla arvata noihin sun arvoihin mitään. Mulle ainakin lisättiin aurausta ja jotain muutahan se myöskin muutti. Tää seppä on mun tuttava, joka työkseen rassaa omassa yrityksessään autoja ja vapaa-aikanaan touhuaa erinäisten kilpa-autojen kans.

Posted: 12.11.2005 22:57
by tommi
Ei kai siinä auta, ku käyttää siä säädössä ja mennä uudestaan itkemään jos ei tunnu paranevan. Ärsyttää vaan jo etukäteen jos renkaat menee ton takia kantille!

No mutta täytyy olla positiivinen ja luottaa heidän ammattitaitoon :shock:

Posted: 14.11.2005 18:58
by tommi
Kulmat tarkistettu Vianorilla ja kunnossa oli :!:

No kyllähän sen melkein jo arvas.... Sano se rengasliikkeen isäntäkin, että mitä suurimmalla todennäkösyydellä syy on renkaissa. Ne vaan kuluu tolla tavalla :?

Onhan toi aika takapuolesta, et ne vaan kuluu sillä tavalla. Ja uusia renkaita et kuitenkaan saa. Ainakaan Nokia ei kuulemma anna takuuseen uusia jos kuluu laikulle.

Täytyy kyllä yrittää jos vaikka onnistuis.