Page 1 of 1

Passat 3c 2.0 tdi käynnistysongelma

Posted: 31.3.2013 22:50
by turos_88
Eli otsikon mukainen kulkine eksyi meikäläisen pajalle kolarikorjattavaksi ja meinasi usko loppua projektin suhteen siinä vaiheessa kun olisi pitänyt lyödä kone tulille. Kone lähti käymään heti ensimmäisessä startissa mutta kävi vain pari sekunttia. Tilanne ei kuitenkaan korjautunut ja n. 30 starttiyrityksen jälkeenkin kone kävi aina vain muutaman sekunnin erittäin epätasaisesti. Väistämättä mieleen hiipii, että ongelmat johtuvat ajonestosta, koska auto kuitenkin käynnistyy.
Kuitenkaan mitään tähän liittyviä vikakoodeja ei muistista löytynyt. Lähinnä vikakoodit olivat puuttuneet sumu ja suuntavalot ja rattiakselin asentotunnistimen tiedottomuus johtuen akun irroituksesta.

Koska varteenotettavia moottorin käynnin estäviä vikakoodeja ei ilmaantunut, aloitin vianhaun irroittamalla yhden anturin johdon kerrallaan ja yrittämällä käyntiin. Tällä tavoin sain mahd. vikapaikan paikallistettua MAP anturiin. Anturin johdon irroittamalla auto lähti käyntiin ja käynti tasaantui heti startin jälkeen. Mikäli MAP anturi oli paikallaan antoi se moottorin käynnistyttyä yli 2000mbar:n arvon. En ole vielä anturia vaihtanut, mutta uskoisin sen auttavan tuon arvon perusteella mitä tuo anturi antoi.

Mielenkiintoista olisi nähdä kuinka ison kasan merkkihuollon pojat olisi vaihtanut osia ennen kuin vikapaikka olisi paikallistettu.

Re: Passat 3c 2.0 tdi käynnistysongelma

Posted: 1.4.2013 14:05
by turos_88
eipä ole map vika, renklaitu ja ronklailtu, niin rupes näyttämään tyhjäkäynnillä oikein, noin 950mbar arvoja. Auto ei vain käy.

Sen verran vikaa saatiin paikallistettua eteenpäin, että kun turbon alipainekellon letkun ottaa irti, niin auto käy nätisti, mutta ei tietenkään ahda, kun siivet kiinni. Heti kun letkun laittaa kiinni niin, käynti huononee ja lopulta sammuu. Kaikki tämä tapahtuu muutamassa sekunnissa. Auto ei myöskään reagoi enää kaasupolkimeen kun letkua tarjoaa kellolle.

Mikä voisi aiheuttaa auton sammumisen, kun imusarjaan syntyy ylipaine. Onko EGR-venttiili toiminnassa tyhjäkäynnillä, ja millaisia arvoja sen tulisi antaa. Sammutusläppä näyttää pelaavan ihan oikein, mutta ääntelehtii itsekseen kun auton sammuttaa.

Auto käryää todella voimakkaasti, ei savuta, mutta haisee kuin vanha öljylamppu.

Moottorina siis autossa 8v BMP mylly.