Golf IV vm. 2003 käyntihäiriö ja vikakoodi 16555
Posted: 13.4.2013 10:20
Auto on siis Golf IV vuodelta 2003 moottorina 1,6 BCB 16v.
Oireina ollut jo pidemmän aikaa tyhjäkäynnin seilaaminen. Tämä tapahtuu hyvin epäsäännöllisesti ja
aina lämpimänä, kylmänä ei mitään oiretta. Saman ajomatkankin aikana oire saattaa vaihdella eli yksissä liikennevaloissa
seilaa ja seuraavissa saattaa käynti olla taas normaali.
Nyt myös tuli teksti Emissions workshop ruutuun sekä moottorin varoitusvalo. Luin vikakoodit ja tuloksena oli:
16555/P0171/000369 - Fuel Trim; Bank 1: System Too Lean
Ensi toimenpiteinä otin ilmanputsarikotelon irti ja katselin paikkoja. Kaasuläpässä nyt ainakin oli karstaa eli sen puhdistus lienee edessä. Mutta mikä merkitys öljyn huohotinletkulla(?) on käynnin kannalta? Eli letku, joka lähtee öljyntäyttökorkin juuresta ja menee ilmanputsarikoteloon. Nimittäin kun se oli irti, käynti oli tasaista, tosin kierrokset korkeammalla kuin normaalisti. Kun letkun laittoi takaisin kiinni, alkoi käynti seilata. Letkussahan on kiinni myös jonkinlainen venttiili, mikä sen merkitys on?
Mitä tuosta nyt pitäisi alkaa selvittämään, että saisi käynnit kohdilleen?
Oireina ollut jo pidemmän aikaa tyhjäkäynnin seilaaminen. Tämä tapahtuu hyvin epäsäännöllisesti ja
aina lämpimänä, kylmänä ei mitään oiretta. Saman ajomatkankin aikana oire saattaa vaihdella eli yksissä liikennevaloissa
seilaa ja seuraavissa saattaa käynti olla taas normaali.
Nyt myös tuli teksti Emissions workshop ruutuun sekä moottorin varoitusvalo. Luin vikakoodit ja tuloksena oli:
16555/P0171/000369 - Fuel Trim; Bank 1: System Too Lean
Ensi toimenpiteinä otin ilmanputsarikotelon irti ja katselin paikkoja. Kaasuläpässä nyt ainakin oli karstaa eli sen puhdistus lienee edessä. Mutta mikä merkitys öljyn huohotinletkulla(?) on käynnin kannalta? Eli letku, joka lähtee öljyntäyttökorkin juuresta ja menee ilmanputsarikoteloon. Nimittäin kun se oli irti, käynti oli tasaista, tosin kierrokset korkeammalla kuin normaalisti. Kun letkun laittoi takaisin kiinni, alkoi käynti seilata. Letkussahan on kiinni myös jonkinlainen venttiili, mikä sen merkitys on?
Mitä tuosta nyt pitäisi alkaa selvittämään, että saisi käynnit kohdilleen?