Page 1 of 1
VW Golf IV 1.9TDi turbovikaa
Posted: 28.4.2013 23:30
by ripe
Morjes!
Uutena käyttäjänä availen keskustelua jo varmasti tutuksi tulleella aiheella, eli tuommosen 1.9TDI (ATD) mottisen golffin turbo-ongelmilla. Elikkäs tasaisen varmasti kovemmassa vedossa 4.-5.vaihteella nakkaa turbon vikatilaan ja meno hyytyy melko olemattomaksi. Virtoja pois käyttämällä saadaan tehot taas takaisin.
On vaihdettu mm. N75 ja egr:n solenoidi (tuskin mitään hyötyä) ja annettu turbolle lähes myytin maineen saavuttanut muskelikäsittelykin (mr. muscle), mutta vika ei ole hävinnyt. Talvella saattoi mennä vikatilaan jo ihan reilu 100 vauhdissa, nyt lämpimämmillä keleillä tarvii pikkusen enemmän töitä että vikatilaan päästään.
Eli nyt kysyisin ohjeita, että mikä olisi seuraava järkevä vaihtoehto? Säätötankoa on myös tuon muskelikäsittelyn yhteydessä pihteillä veivattu ja siinä joku 2-3cm liike näyttäisi nyt olevan. Olisko seuraavana järkevintä tarkastella turbon alipaineletkut ja voiko ilmamassamittari tämmöisessä tilanteessa olla syyllinen? Vai onko turbon perusteellisempi huolto/uusi turbo ainut ratkaisu ongelmiin?
Niin ja vikakoodit on luettu, mutta ei vag-comilla. Yleismallin koodinlukija ilmoittaa vian ahtopuolelle, ahtopaineen ylityksenä.
Kiitokset avusta jo etukäteen!
Re: VW Golf IV 1.9TDi turbovikaa
Posted: 29.4.2013 19:36
by ripe
Tänään johdon päässä maffin arvot heitteli aivan jotain muuta mitä pyydettiin. Eli voisko vikana ollakin ilmamassamittari?
Kokeiltu maffin johto irti, mutta on jo alakierroksilta alkaen melko vetämätön niin ei sen enempää sitten testattu ilman maffin piuhaa...
Re: VW Golf IV 1.9TDi turbovikaa
Posted: 29.4.2013 19:51
by Dubsonic
Kyl se maffi voi hyvinkin olla rikki. Samalla kertaa tosta tukkis EGR:n ja tekis mappisoftan ni ei tarviis enää ikinä pelata MAF:fin kanssa.
Re: VW Golf IV 1.9TDi turbovikaa
Posted: 29.4.2013 20:27
by ripe
Huomenna vaihdan ensitöikseni rispaantuneen alipaineletkun n75:lta turbolle ja joensuuhun ajellessa näkee miten se vaikuttaa käytökseen. Sitte tuo maffi. Onkos nyt oikotietä onneen, vai onko käytävä laakkosen tiskillä huokailemassa?
Tuosta egr:stä puheenollen, on muuten tässä yksilössä melkoinen sottapytty. Eli puskee melkolailla jotain mustaa töhnää pihalle, ilmeisesti huohotusöljyä vai mitä lie? Onko tälle mitään järkevää selitystä?

Re: VW Golf IV 1.9TDi turbovikaa
Posted: 29.4.2013 20:41
by JukkaA
Kyllä siellä on vnt siivet jumissa, ainakin jos vikakoodit tulee yliahdosta. Nappaa turbo irti ja putsaa kunnolla.
Ei muuten vnt-kellon liike ole luokkaa 2-3cm, ei ole noin pitkä se kellon liikerata.
Re: VW Golf IV 1.9TDi turbovikaa
Posted: 29.4.2013 20:57
by ripe
Joo voi sen alun puolen sentin liikevaran kasvaminen tuntuvan ainakin 2-3cm liikkumiselta. Mutta siis nyt luulisin liikevaran olevan ns. normaali.
Jos tuolla maffilla ei saada korjattua turbopuolen vikaa, niin luulisi ainakin tuommonen pyydettyjen ja toteutuvien arvojen heitteleminen jotenkin näkyvän ajossa? Nyt ei menossa ole muuta moitittavaa, kuin tuo limppaaminen kovemmassa kyydissä. Nyt kun tuota on tosiaan vähä kiusattu, niin tuntuu, että oikeastaan herkemmin menee vikatilaan kuin aiemmin. Nykyisin saa 3.vaihteellakin vikatilaan.

Re: VW Golf IV 1.9TDi turbovikaa
Posted: 29.4.2013 21:02
by JukkaA
Se voi liikkua kun vääntää, mutta ei se tarkoita että se toimii kunnolla ajossa. Pyydettyyn maffin arvoon ei vaikuta turbon karstaisuus tai maffin kunto, toteutunut maffin arvo taas vaihtelee ahtojen mukaan tai maffin kunnon mukaan. Ääni yhä karstaiselle ahtimelle, Mr.Musclella saa ehkä siipiä vähän liikkumaan mutta ei sillä käsittelyllä sitä karstaa saa sitä pakopesästä pois. Tajuat kun otat ahtimen irti ja alat puhdistamaan.
Re: VW Golf IV 1.9TDi turbovikaa
Posted: 29.4.2013 21:25
by ripe
Jotenkin jo alitajuisesti arvailinkin, että nyt jos uuden maffin menen ostamaan niin lopputulos on edelleen sama, mutta euroja on palannut taas yhteen anturiin turhaan. Jos siis vertaa, että omassa tallissa tuon turbon puhdistuksen suorittaa. Siksipä tuossa aiemmin jo kysyinkin, että voiko maffin heittelevät arvot aiheuttaa ahtopaineen ylittymistä ja limppaamista. Koska turhaan ei enää antureihin rahaa kehtaisi sijoittaa.
Onkos tuo turbo minkälainen purettava, tai pikemminkin kasattava. Että jos sen huolellisesti purkaa ja puhdistelee niin on mahdollisuus saada se oikein kasattuakin?

Re: VW Golf IV 1.9TDi turbovikaa
Posted: 30.4.2013 12:14
by jj72
Dubsonic wrote:Kyl se maffi voi hyvinkin olla rikki. Samalla kertaa tosta tukkis EGR:n ja tekis mappisoftan ni ei tarviis enää ikinä pelata MAF:fin kanssa.
Mitenkäs tuo softa vaihdetaan? Onnistuuko VAG-COM:lla? Mua kiinnostaa kanssa se, että sen EGR:n voisi tulpata kokonaan

Re: VW Golf IV 1.9TDi turbovikaa
Posted: 30.4.2013 15:16
by JukkaA
Kyllä sen purkaa ja puhdistaa jos vähänkin pysyy avain kädessä. Purkamisessa kannattaa antaa sopivasti lämpöä muutamassa kriittisessä paikassa, yksi on pakopesän irroitus keskiöstä ja toinen on kolmen pienen torxin avaus jolla siivikko on kiinni pakopesässä. Noi jos hoitaa kunnialla niin onnistuu varmasti.
Turbon irroituksessa kannattaa olla tarkkana ettei hajota öljytuloa. Ostaisin teräspunosletkun valmiiksi varsinkin jos meinaa tehdä asennuksen viikonlopun aikana.
Re: VW Golf IV 1.9TDi turbovikaa
Posted: 30.4.2013 15:38
by Pasi Häkli
JukkaA wrote:toinen on kolmen pienen torxin avaus jolla siivikko on kiinni pakopesässä. Noi jos hoitaa kunnialla niin onnistuu varmasti.
Totta. Muutaman vnt-ahtimen olen purkanut, niin joka kerta on mennyt yksi noista kolmesta torxista poikki. Enpä tosin ole niitä lämmitellytkään, ettei sinänsä ihme.
Re: VW Golf IV 1.9TDi turbovikaa
Posted: 1.5.2013 19:25
by ripe
Kiitokset vinkeistä. Pitääpä varata viikonlopulle aikaa, jos saisi sen turbon puhdisteltua takaisin pelikuntoon. Samalla vaihtaa sitte alipaineletkuja, kun ei ennen vappua kerinnyt.
Niin öljynpaineko on teräspunosletkulla? Rikkoutuu irrottaessa ilmeisen helposti vai ?
Re: VW Golf IV 1.9TDi turbovikaa
Posted: 1.5.2013 19:44
by JukkaA
Öljytulo on vakiona putkella ja se katkeaa siksi, että kaksoisnippa lähtee helposti pyörimään mukana kun aukaiseen.
Re: VW Golf IV 1.9TDi turbovikaa
Posted: 14.5.2013 8:14
by Ceisari
Jos ei kiinosta alkaa sitä turboo purkamaa vielä nii vika voi olla niinkin pieni kun ahtoputkisto vuotaa. Omassa golffissa (asz) ahtoputkisto on suoraan sanottuna aika perseestä ja vuodon takia on mennyt jokusen kerran limppiin..
Re: VW Golf IV 1.9TDi turbovikaa
Posted: 15.5.2013 20:23
by ripe
Mahtaakos sitä ihan paljaalla silmällä erottaa vuotokohtaa ahtoputkesta vai onko niin huomaamaton orkonen sitte?

En oo kyllä turboakaan vielä joutanut irrottelemaan, kaupunkiajoa tällähetkellä niin ei limppailu vaivaa...

Re: VW Golf IV 1.9TDi turbovikaa
Posted: 15.5.2013 23:08
by Pasi Häkli
Ahtoputkistossa kulkee aina vähän huohotusöljyä, eli jos siellä vuoto on niin se näkyy öljyisenä kyllä.
Re: VW Golf IV 1.9TDi turbovikaa
Posted: 16.5.2013 0:22
by _paffa
Pasi Häkli wrote:Ahtoputkistossa kulkee aina vähän huohotusöljyä, eli jos siellä vuoto on niin se näkyy öljyisenä kyllä.
Voin allekirjoittaa tuon, sillä omasta 300tkm ajetusta ALH:sta (Bora) tuli varmaan reipas litra öljyä välijäähystä ja vuotokohta oli helppo paikallistaa ajovalon takana olevaan mutkaan, joka oli täysin soosissa. Miten pitkään liene vuotanut...