Page 1 of 1
4motion passat (avf) takapyöränlaakerin vaihto
Posted: 11.8.2013 14:14
by bnito
Eli repsikan takapyörän laakeri on vaihto kunnossa ja pitäisi vaihdella.
Olisko kenelläkään ohjeita touhuun, ja mitä työkaluja tarvii? saako ihan ulos vetäjällä kiskottua irti? Vai prässillä painaa pois? Ei ole tullut moista operaatiota aiemmin tehtyä.
Juuri vaihdoin eteen molemmille puolelle uloimmat vetarit, ei tullut tarkemmin katsottua, mutta rakenne lienee sama myös takana? Onko laakeri painettavissa paikoilleen etu tai taka kautta ?
Re: 4motion passat (avf) takapyöränlaakerin vaihto
Posted: 20.8.2013 13:14
by bnito
Tarinoidaanmpa hieman jos jollekkin vastaavassa tilanteessa sattuisi apuja olemaan.
Eli Otin koko navan irti laakereineen ja prässäsin uuden laakerin paikalleen. Noh ohessa hajosi abs anturi, oli niin jumahtanut kiinni etten saanut irti rikkomati, siitä A'la laakkonen 150€ extraa. (Ad varaosat tarjosi 105€, en ole vielä vaihtanut tätä paikoilleen.) Myös laakerin prässäämisessä kävi ajatus katkos ja ensin laakeri painettiin ulkokehää vasten kuppiinsa, mutta kun laakerin sisäkehälle piti rengasta paikoillaan pitävä kappale (ei tule nyt nimi mieleen, wheel hub eng.) ei huomattu tukea laakerin sisäkehää jolloin plops laakeri levisi, uutta osaa tilalle. (Laakeri ei hajonnut vaan sen sai kyllä vielä painettua takaisin nippuun, mutta eipä tätä tajunnut ajoissa.)
Muuta vittumaista oli tietysti alapään camber säätö. En tajunnut merkitä noiden asentoa ennen irrotusta joten nyt on aurauskulmien säätö myös edessä...
Summasummarum tuli taas opittua jotain, ja samaan hintaan olisi varmaan saanut laakerin vaihdon liikkeessä. Ohessa yksi esimerkki jos on oikeat työkalut.
http://www.youtube.com/watch?v=xyMUtEWrHSE" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 4motion passat (avf) takapyöränlaakerin vaihto
Posted: 20.8.2013 17:44
by teemu2791
bnito wrote:Tarinoidaanmpa hieman jos jollekkin vastaavassa tilanteessa sattuisi apuja olemaan.
Eli Otin koko navan irti laakereineen ja prässäsin uuden laakerin paikalleen. Noh ohessa hajosi abs anturi, oli niin jumahtanut kiinni etten saanut irti rikkomati, siitä A'la laakkonen 150€ extraa. (Ad varaosat tarjosi 105€, en ole vielä vaihtanut tätä paikoilleen.) Myös laakerin prässäämisessä kävi ajatus katkos ja ensin laakeri painettiin ulkokehää vasten kuppiinsa, mutta kun laakerin sisäkehälle piti rengasta paikoillaan pitävä kappale (ei tule nyt nimi mieleen, wheel hub eng.) ei huomattu tukea laakerin sisäkehää jolloin plops laakeri levisi, uutta osaa tilalle. (Laakeri ei hajonnut vaan sen sai kyllä vielä painettua takaisin nippuun, mutta eipä tätä tajunnut ajoissa.)
Muuta vittumaista oli tietysti alapään camber säätö. En tajunnut merkitä noiden asentoa ennen irrotusta joten nyt on aurauskulmien säätö myös edessä...
Summasummarum tuli taas opittua jotain, ja samaan hintaan olisi varmaan saanut laakerin vaihdon liikkeessä. Ohessa yksi esimerkki jos on oikeat työkalut.
http://www.youtube.com/watch?v=xyMUtEWrHSE" onclick="window.open(this.href);return false;
hienosti menee videossa
näköjään alapallonivel oli itsestään irronnut työvaiheiden välissä
itse en kyllä viitsisi tunkata tota vetoniveltä pois booreilta, lähtee ihan ilman tunkkaamista