Page 1 of 3

Ostoneuvoja: Passat Variant 2.8 4Motion

Posted: 16.7.2005 14:23
by martzi
Olen suunnitellut vaihtaa nykyisen Bemarini hieman tilavampaa ja tehokkaampaa saksalaiseen perheautoon ja kiinnostuin pienen taustatyön jälkeen kovasti Passatin 2.8 4Motion mallista. Hankintabudjettina on 18-20k€.

Eniten kiinnostaa tällä hetkellä tämä kyseinen auto, mutta mitä mieltä olette hintapyynnöstä, jos auto on ihan kunnossa muuten? http://tinyurl.com/bpkhj

Kaikki muutkin mahdollinen tieto vm. 2000-2002 Passateista, niiden käyttökokemusista, tyyppivioista, tarkistamisen arvoisista asioista osto yhteydessä ym. kiinnostaa kovasti. :)

Posted: 17.7.2005 10:42
by MarkusK
Mikäs noissa V6 moottoreissa oli nokkahihnan vaihtoväli? Jos se on se 90 tkm mikä yleensä muissakin volkkarin koneissa, niin kannattaa ottaa huomioon se auton hinnasssa, jos se on vielä tekemättä? Kilometrien puolestahan se pitäisi tehdä heti auton oston jälkeen, ellei ole jo tehty. Harvemmimpa vaan noita vaihdetaan heti kalliin huollon jälkeen.

Ja tuossahan on kerätty vikalistaa Passatin eri mallien kohdalta.

Posted: 17.7.2005 16:48
by martzi
Kiitos Markus!

V6:n nokkahihnan vaihtoväli on se sama 90 tkm ja kun kysyin myyjältä asiasta hihna oli vaihdettu juuri äsken autoon. Joten sen vaihtoa ei tarvi sitten "tingata" kauppaan mukaan.

Koitin kysellä myyjältä etutukivarsista ja nivelistä, koska ne ovat ilmeisesti aiheuttaneet useasti ongelmia tässä mallissa (kuten kävi ilmi myös vikalistan kommenteista). Hän ei kuitenkaan osannut sanoa, että onko niitä vaihdettu vai ei, mutta eivät kuulemma pauku eivätkä kolise ko autossa. Hän väitti, että tukivarsiongelmien takana on pääosin se, että ihmiset rikkovat ne parkkihalleissa kääntämällä rattia paikallaan. No sittenhän se nähdään ja kuullaan, jos menen koeajamaan ko. autoa.. :?

Mitenkähän on 6-koneen kulutuksen laita, meneekö normaalissa kaupunkiajossa alle 10l? Myös ajon aikaisesta sisämelusta olisin kiinnostunut kuulemaan kommentteja, eli miten rengasmelu kantautuu auton sisälle?

Ja kiitoksia hyvästä vikalistasta linkistä. Täytyykin tehdä sen perusteella tarkistuslista ja tarkistaa tyyppiviat erityisen tarkkaan. :)

Posted: 16.9.2005 13:50
by kimanton
martzi wrote:Kiitos Markus!

Mitenkähän on 6-koneen kulutuksen laita, meneekö normaalissa kaupunkiajossa alle 10l? Myös ajon aikaisesta sisämelusta olisin kiinnostunut kuulemaan kommentteja, eli miten rengasmelu kantautuu auton sisälle?

Ja kiitoksia hyvästä vikalistasta linkistä. Täytyykin tehdä sen perusteella tarkistuslista ja tarkistaa tyyppiviat erityisen tarkkaan. :)
En ole sen tarkemmin seurannut pelkkää kaupunkikulutusta, mutta seka-ajossa syö ehkä sen kympin verran. Matkassa vähän yli 8 litraa eli mielestäni hyvinkin kohtuulliset lukemat auton painon huomioiden.

Vankkurini on todella hiljainen, ei kuulu melut ulkoa :D

Posted: 26.9.2005 16:33
by Jouk
KimAnton wrote:En ole sen tarkemmin seurannut pelkkää kaupunkikulutusta, mutta seka-ajossa syö ehkä sen kympin verran. Matkassa vähän yli 8 litraa eli mielestäni hyvinkin kohtuulliset lukemat auton painon huomioiden.
Melko pienellä pääset - itsellä menee 12-14 litraa kaupungissa (kesä-talvi) ja maantiellä oikeastaan tasan 9 kevyellä kaasulla ja 10 jos ohittelee ja ajaa "sujuvasti" +10km/h rajoituksesta.

Kyseessä siis 1998 mallinen verme.

Posted: 27.9.2005 9:01
by Timppa
Mun pasuuna vie matka-ajossa 7.4-9 litraa riippuen kaasujalan asennosta ja renkaista... Pelkässä kaupunki ajelussa kulutus on n.12 litraa ja seka-ajossa aikalailla kympin pinnassa liikutaan. Mielestäni hyvinkin kohtuulliset kulutukset suhteutettuna auton painoon/tehoihin. Ja autohan oli vm.2001 farkku v6 pasuuna

Posted: 27.9.2005 12:18
by kimanton
Jouk wrote:
KimAnton wrote:En ole sen tarkemmin seurannut pelkkää kaupunkikulutusta, mutta seka-ajossa syö ehkä sen kympin verran. Matkassa vähän yli 8 litraa eli mielestäni hyvinkin kohtuulliset lukemat auton painon huomioiden.
Melko pienellä pääset - itsellä menee 12-14 litraa kaupungissa (kesä-talvi) ja maantiellä oikeastaan tasan 9 kevyellä kaasulla ja 10 jos ohittelee ja ajaa "sujuvasti" +10km/h rajoituksesta.

Kyseessä siis 1998 mallinen verme.
No, eipä noissa matkalukemissa juuri mitään eroa ole :wink:
Mulla siisvähän yli 8 litraa, eli 8-9 litraa vs. sun 9 litraa. Yritän pääsiassa ajaa ennakoivasti ja välttää turhia jarrutteluita/kiihdytyksiä, se näkyy heti varsinkin seka-ajossa.

Posted: 18.8.2008 13:46
by anne
Hei!

Minulla myös harkinnassa 2.8 V6 4motion.
Vuoden -99 aj. 250tkm
Miten on, onko tolla koneella vielä kilometrejä edessä paljon?
Remppaa oli jonkin verran tehty, kuluvia osia..

Ai niin, tuliko aloittajalle kauppoja aikoinaan? Ja miten auto pelittänyt?

Posted: 18.8.2008 16:47
by Mika Viinikka
Kyllähän tuo kone kestää, jos huollot on tehty jne. Se mikä tuossa koneessa on tyyppivika on ventiilikoppien tiivisteet.
Ne tuppaa tihuttelemaan öljyä pakosarjalle ja sit se palaneen öljyn käry haisee autossa. Ja castrollin öljyjä kannattaa käyttää, koska ne pysyy koneessa parhaiten. Olen itse todennut myös 2.8 koneen omistaneena, että mobili ei pysy sisällä. Tosin se litku ei pysy missään kutosessa sisällä.
Nykyisessä on castrollin öljyt ja hyvin pysyy sisällä.
Eipä tuossa silloin aikoinaan kun itse omistin moisen passatin niin mitään ihmeempää muuten ollut. Hyvin puski menemään varsinkin talvella :D

Posted: 19.8.2008 11:40
by anne
Naisena nyt kysyn, että onko venttiilikoppien tiivisteet siis ongelma jos osat ovat alkuperäiset vai tarkoitatko, että niitä pitää säännöllisesti vaihdella useammin?
Minkä hintaista remppa on jos sellainen esim. eteen tulisi?

Vaikuttaa kyllä hyvälle autolle. Tällä pitäisi työmatkat ajaa sekä harrastuksen vuoksi heppatraikkua kuskailla kisakautena.
Kilmetrejä tulee vuodessa noin max. 20tkm.

Mitäköhän mahtaa olla kulutus kun perässä kulkee noin 1500kg metukkaa :wink:

Ylätukivarsiremontti tehty juuri ja laturi uusittu.
Miten nämä puslat, joista saanut myös lukea. Onko kallis remppa ja minkälaiset on oireet jos näissä häikkää? Tietää sitten koeajossa reagoida, nyt vielä pari päivää aikaa tiedustella kaikkea ennenkuin on h-hetki!

Posted: 19.8.2008 13:29
by HarriV
Ei kai ne tiivisteet mitkään ongelmat ole. Ne tahtovat vaan vuotaa vähän helpommin sieltä reunoilta kun nuo sylinterit ovat V-asennossa.

Posted: 19.8.2008 13:31
by Mika Viinikka
Kyllä ne alkuperäisetki vuotaa. Mulle aikoinaan vaihdettiin ne, mutta silti vähän tuoksahteli kärtsähtänyt öljy silloin tällöin. Se on ihan ominaisuus tuossa 2.8 koneessa. Ei ne tiivisteet maksanut kun reippaan 70e+työ ja ei siinä isoa hommaa ole.
Jos tarvii tehdä tukivarsi remppaa, niin silloin kannattaa ostaa koko sarja missä on alatukivarret,ylätukivarret, raidetangon ulommat ja sisemmät päät ja kallistuksenvakaajan linkit.
Koko sarja maksaa 299e ja ovat vahvistettuja. Ja missään merkkiliikkeessä ei kannata edes kysellä noita.

Jos on väljää, niin sen huomaa narinasta ja kolahtelusta ajaessa. Narisee kyllä ihan paikallaankin, kun painelee etukulmaa.

Jos tuon painoinen kärry on perässä, niin kyllä se ainakin 12-13l/100km on.

Posted: 19.8.2008 14:33
by AjH
Jos 20tkm vuodessa tulee ajoa ja siinä vielä traikun hinaamista niin ite kattelisin ilman muuta TDI 4motionia.
Senverran paljon kuitenkin 2.8 bensaa hörppii että dieseli tulee edullisemmaksi.

Viinikka: 1.8T vie ton 12,5-13 1200kg matkailuvaunun kanssa niin en usko että ihan V6 noihin lukuihin pääsisi? Tosin hevosvaunu on vähän virtaviivaisempi että sen kanssa voi olla vähän vähempi kulutus.

Posted: 19.8.2008 15:50
by Mika Viinikka
Voi olla, mut muistelisin, että kaveri olisi puhunut tuollaisista kulutuksista asuntovaunu perässä. Ja sillä juurikin tuo 2.8 V6 syncro. Kyllähän tuo kutonen kumminkin vääntää paremmin...kait

Posted: 19.8.2008 20:00
by anne
Tännehän syntynyt kivasti keskustelua.
Jos on sen 13l/100km niin en pidä pahana kun kyseessä kuitenkin bensakone.
Nyt on ollut käytössä ystävän Pajero ja vanhempien Transporter ja se onkin pihi diesel, kulutus ollut alle 10l kun koppi perässä ja silloin on ollut raskas iso koppi ja kaksi hevosta eli liki 2000kg.

Dieseliä en kyllä itselleni tahdo.

Onkohan muuta "tyyppiviallista" mitä tutkia?
Tiivisteet katson ja samalla kokeilen nariseeko etuosa ja ajossa kokeilen vetarit ajamalla pientä rinkiä..

Posted: 19.8.2008 20:07
by Mika Viinikka
ABS ohjainboxi noissakin on tyyppivika. Sen korjaus sarja maksaa n.600e+asennus. Eli jos ei ole vaihdettu, niin todennäköisesti joudut jossain vaiheessa vaihtamaan.

Posted: 19.8.2008 20:51
by vakio
Voihan se olla, että tuolla 2.8 V6:lla pääsee tuollaisella raskaalla meetwurstikuormalla 13 litran pintaan, mutta vähän epäilen.

Omalla 1.9 TDI 4motionilla tulee joskus noita emännän metukoita vedeltyä ja todellinen mitattu kulutus on vaihdellut noin 9 - 12 litran välillä. Kulutus tietty vaihtelee paljon sen mukaan kuinka raskas lasti on päällä, sekä myös millaista tietä pitkin liikutaan. Ja tässä tuo 9 litraa edustaa tyhjän noin 900 kg:n trailerin vetoa. Tyhjänä tota nyt ei ole kovin usein vedetty, joten tuo tyhjän kärryn kanssa mitattu kulutus ei ole kovinkaan suuresta ajosuoritteesta, eikä siten kovin luotettava. Varmaan pihistelemällä pääsisi tyhjänä vähän pienemmällä.

Mutta se on käynyt selväksi, että rajusti kasvaa ainakin tuon oman Passatin kulutus, kun hepat lastataan traileriin. Hyvä peli tuo kyllä on tuohonkin hommaan.

Posted: 20.8.2008 6:20
by Markku Duus
Venttiilikoppien tiivisteiden lisäksi nokkien stefat ja ne "päätykupit" sekä nokkien välisten kiristimien juuressa on paikat mistä sylkee ajan mittaan öljyä pihalle. Edellä mainittujen uusimisen / tiivistelyn jälkeen omassa kulkineessa loppui öljynkäryt. Noille korjauksille taitaakin sitten hintaa tulla ihan mukavasti jos teettää merkkiliikkeessä.

Muuten on ollut kyllä huolettomia kilometrejä ajella, muistaa vaan riittävän usein käydä tankkaamassa. Talvella erityisesti varsin oiva peli ajella :roll:

e: omaan korvaankin tuo 13l sataselle metukkakuorma päällä kuulostaa himpun verran pieneltä. Ei tosin ole omakohtaista kokemusta, mutta kun vertaa kulutukseen ilman kärriä / kevyt normi peräkärri perässä... Riippuu tietysti rengastuksesta (vrt 16" -->18")

Posted: 20.8.2008 10:11
by anne
Hui, mitä kaikkea tyypillistä voikaan tulla..

Markku Duus :"Venttiilikoppien tiivisteiden lisäksi nokkien stefat ja ne "päätykupit" sekä nokkien välisten kiristimien juuressa on paikat mistä sylkee ajan mittaan öljyä pihalle. Edellä mainittujen uusimisen / tiivistelyn jälkeen omassa kulkineessa loppui öljynkäryt. Noille korjauksille taitaakin sitten hintaa tulla ihan mukavasti jos teettää merkkiliikkeessä. "

Onko nämä hankalia itse korjattavia tai siis pitkäkestoisia? Isäni osaa korjata autoja, mutta en kuitenkaan hälle haluaisi viedä remppaan jos todella kenkkumainen juttu. Joutuu purkaa kaiken, jotta pääsee käsiksi korjattavaan osaan..

Entä tämä "ABS ohjainboxi noissakin on tyyppivika"
Onko kyseessä siis kulutusta kestävä osa vai ihan kulutusosa, joka pitää useissakin autoissa noilla kilsoilla vaihtaa?
Entä onko tämä kenkkumainen itse vaihtaa kotosalla, jossa mahdollista saada auto ylös?

Lisää vain tietoa..

Sitten sellainen asia, että ikinä en ole nelivedolla ajanut.
Onko jotain mitä pitäisi osata ottaa huomioon?
Esim. Volvon viskokytkin nelivetosta kuulin, että riskinä on, jos se lähtee puskemaan edestä niin viiveellä reagoiva takaosa voi heittää auton ympäri..

Eihän tyhmiä kysymyksiä ole olemassa :roll:

Posted: 20.8.2008 11:17
by Markku Duus
anne wrote:Hui, mitä kaikkea tyypillistä voikaan tulla..

Onko nämä hankalia itse korjattavia tai siis pitkäkestoisia? Isäni osaa korjata autoja, mutta en kuitenkaan hälle haluaisi viedä remppaan jos todella kenkkumainen juttu. Joutuu purkaa kaiken, jotta pääsee käsiksi korjattavaan osaan..

Lisää vain tietoa..

Sitten sellainen asia, että ikinä en ole nelivedolla ajanut.
Onko jotain mitä pitäisi osata ottaa huomioon?
Esim. Volvon viskokytkin nelivetosta kuulin, että riskinä on, jos se lähtee puskemaan edestä niin viiveellä reagoiva takaosa voi heittää auton ympäri..

Eihän tyhmiä kysymyksiä ole olemassa :roll:
Kyllähän siitä aika paljon joutuu purkamaan jos nokkien stefoja vaihtaa. Keulaa jotta saa jakopään purettua, että ei ihan mikään nopea homma. Mutta jos samalla tekee jakopäärempan niin siinähän se "sivussa" menee :roll:

Eipä tuo nelikko mitään yllätyksiä ole liukkaalla tuonut, muistaa vaan että pysähtymisen suhteen on samat fysiikan lait kuin etuvetoisellakin. Liikkeelle lähtiessä ei niin helposti huomaa liukkautta. Mutta normaali ajossa ei kyllä kovin herkästi mitään yllätyksiä tule perän altakarkaamisen muodossa.

Posted: 20.8.2008 14:56
by Mika Viinikka
Se abs ohjainboxi on tyyppivika kaikissa vag konsernin vehkeissä ainakin tuossa ikäluokassa. En tiedä koska tulee jo parempi versio.
Sen pystyy kyllä itse vaihtamaan, mutta on vähän työläs. Se on sen pötikän kyljessä mistä lähtee jarruletkut ja siihen tulee se iso sähköliitin. Melki tarvii jarruputket irroittaa ja ottaa se pötikkä käteen, niin sen saa helpommin vaihdettua. Se vaan sisältää paljon pieniä rullia, ja se tarvii laittaa oikeassa asennossa kiinni, että toimii.
Jarrunesteiden vaihto menee siinä samalla, koska ne pitää kumminkin ilmata.

Ja tuosta ajettavuudesta, niin ei tuo mitään äkkinäisiä liikkeitä tee. Pyörähtämäänkään sitä ei saa :roll:
Tai no kait joku voi saada, mutta itse en ole vielä... :D
Ja niin kun markku sanoi, niin fysiikan lait kantsii muistaa. Kiihtyy hyvin, mutta pysähtyy yhtä huonosti kun 2motion :D

Posted: 20.8.2008 16:25
by Pasi Häkli
En nyt ehkä ihan tyyppiviaksi sanoisi tota abs-ohjainlaitetta. Niitä vaihdellaan nimittäin melko harvoin...

Posted: 20.8.2008 17:09
by Mika Viinikka
Jaha. Minä taas olen kuullut, että niitä vaihdellaan aika paljon varsinkin 98-00 A4,A6 ja passatteihin.
Tiedä sitten. Toisaalta miksi tuohon on sitten tehty toi "korjaussarja"? Sisältäen siis tuon yksikön.
Kai se on sit vaan, että jollain se kestää ja jollekkin voi sanoa vaan, että paska säkä :D

Posted: 20.8.2008 18:31
by Pasi Häkli
"korjaussarja" tai ei, mutta moneen autoon saa ostettua erikseen pelkän ohjainlaitteen, ettei tarvitse koko hydraulipumppu/ohjainlaite yhdistelmää ostaa. Tuuriahan tää koko autoilu on, jollakin hajoo auto jollakin ei :lol:

Posted: 22.8.2008 10:32
by anne
Do dii..
Tänään tehdään kaupat.
Tulen sitten tarvittaessa täältä kyselemään jos tarvetta ilmenee.
Kovin tuntui erilaiselta kuin 2.0 litrainen Focukseni.
Valoissa saa treenata tasaista lähtöä kun polkimet paljon kevyemmät kuin Foccerissa :wink:

Onko muuten sivupeileissä ihan normia, että oikean puoleinen oli paljon pienempi kuin kuskin puoleinen peili.
Vai onkohan vaihdettu??

Posted: 22.8.2008 10:48
by Micco
Vakiopeilit ovat. :D Onnea vaan sitten uudelle autolle.

Posted: 22.8.2008 20:09
by Mika Viinikka
Onnea vaan ja talvea odotellessa :D

Posted: 23.8.2008 8:22
by anne
Kiitos kiitos :lol:

Naisena olen sen verran outo, että tuli tosi haikea fiilis kun oma ex- auto kurvasi pois :cry:
Jos olisi mahdollista niin mulla seisoisi pihassa kaikki vanhat autot..

Tänään vien öljyn vaihtoon ja ilmastointihuoltoon.
Öljystä jota (koneessa minimaalisesti) laitettu ei ole missään merkintää. On vain tieto, vaihdettu silloin ja silloin.
Ja ilmastointihuoltoa ei kaiketi tehty ihan hetkeen "kun on puhaltanut kylmää".
Harmi vain kun paikka, joka auki la niin käytää Mobilia, ensi kerralla vaihdetaan itse ja laitetaan Castrollia kun sitä niin kehuttu.
Mistään en myöskään löytänyt tietoa tuosta viskositeetista. Teknisestä kirjasta löytyi vain tieto VW 500 00 jne..

Mutta kyllä se lähtee kun purkka tukasta :wink:
su pääsee ensimmäisiin vetopuuhiinkin.

Posted: 23.8.2008 9:44
by Sami Mäkinen
anne wrote:Harmi vain kun paikka, joka auki la niin käytää Mobilia, ensi kerralla vaihdetaan itse ja laitetaan Castrollia kun sitä niin kehuttu.
Samaa roskaa kaikki, purkki vaan muuttuu... :lol: :lol: ite käytän Tebolia ja oon muuttanut vaihtovälin 7000km teknisten muutosten takia :) 5000km kohalla rupee olee tuo niin sameen mustaa että tekis mieli vaihtaa... eli putsaa konetta kyllä hyvin :D

Posted: 23.8.2008 10:25
by KakePro
Kaikki moottoriöljyt jotka ylittävät VW 500.00, 501.00 ja niin edelleen on vapaasti vaihdettavissa sinne moottoriin. Itse olen iät ja ajat käyttänyt AD:n 5W-40 täyssynteettistä. Se esim täyttää VW:n normit 501.00 mikä on omassa autossa vähimmäis vaatimus.

Posted: 23.8.2008 10:47
by Mika Viinikka
Ainoat öljyt mitkä on hyvät tuolle koneelle on castrol 5w-40. Ja se on vielä suht edullista. Audissakin on nyt castrolit ja yhtään ei ole tarvinnu lisätä vielä vaihdon jälkeen.

Posted: 23.8.2008 19:27
by anne
Autossa nyt Mobil 1 formula 5W-50.
Olen vähän peukalo keskellä kämmentä näiden öljyjen viskositeettien kanssa eli mitä eroa on tällä nyt laitetulla Mobililla ja castrol 5w-30:llä, kun viimeiset numero ovat erit??
Eli kun suraavaksi öljyn vaihto tehdään kannattaako laittaa tota Castrollia koneeseen??

Posted: 23.8.2008 20:48
by Mika Viinikka
Oho taisi tulla mulle pikku virhe. Siis castrollin 5w-40 se taisi olla. En kans sen paremmin osaa selittää, mutta toi mobili vaan katoaa tuosta kutosesta johonkin. Ja ehdotan kyllä, että vaihdat castrolliin.
Ensin sisään vanhojen öljyjen sekaan pesuaine, joka vähän huuhtelee paikkoja, ja sitten castrollit sisään.
Audiin tehtiin noin ja nyt muutaman tuhannen jälkeen katselin mittatikkua, niin ihan ylärajassa oli edelleen.
Eli omakohtaisesta kokemuksesta suosittelen castrollia ja onhan se vähän halvempaakin ;D

Posted: 23.8.2008 21:02
by HarriV
Itse olen käyttänyt shellin helix ultra 5W-40. Sitä pitää lisätä noin 0,5dl 1000km. Milläs olet uskaltanut tuon huuhtelun tehdä?

Posted: 23.8.2008 21:07
by Mika Viinikka
Se tehtiin ihan siihen kuuluvalla aineella. Se kaadetaan koneeseen ja annetaan käydä n.15-20minuuttia ja sit öljyt pois ja uudet tilalle. Aineen nimee en nyt muista tietenkään. Kait se tuolla jossain kuitissa lukee, mutta sekin on autossa.
Nyt olen ajanut ainakin 3-4tkm ja yhtään ei ole tarvinnut lisätä mikä on kyllä vähän ihme :lol: Noi kutoset kun sitä yleensä johonkin hukkaa. Huollossa silloin sanottiin kyllä, että toi castrol on ainoa oikea öljy volkkarin kutoselle. Juurikin sen takia, että se pysyy koneessa parhaiten.

Posted: 23.8.2008 21:47
by Markku Duus
^Teboilin Diamond 5-40 pysyy kanssa moitteetta koneessa. Nyt on 10tkm menty ja ei lisäystarvetta. Hell Shelixit puski joka välistä ja sai tosiaan sen tonnin välein laittaa puoli litraa lisää. Teboilin aine kohtuu edukasta ja laadukasta...kai
Edullisesti ainakin sai kun on sopivat kontaktit :lol:

Josta tuli mieleen että pitäisi taas öljyt vaihtaa...

Edittiä: Jotkuthan on tuota mottorin putsailua tehnyt menestyksekkästi diesillä, ja väittävät että yhtä tehokasta. Itsekin sitä aikoinani kokeilin. Mene ja tiedä. 2 desiä öljyn sekaan ja antaa auton rouskuttaa sen parikymmentä minuuttia ja öljyt pihalle. Ei siitä haittaakaan tuntunut olevan, mutta oliko sitten hyötyäkään :shock:

Posted: 23.8.2008 21:53
by HarriV
No pitääpäs sitä sitten itsekkin vaihtaa merkkiä tuohon catsrolliin. Kaverilla on subarun impreza Petter Solberg edition 3 ja hän on kyllä toitottanut kyllä ihan samaa.

Posted: 24.8.2008 8:54
by anne
Kertokaa nyt joku mitä eroa on esim 5w-50 ja 5w-40:llä, onko samaa tavaraa vai hiukan eriä, mutta molempia näköjään voi käyttää tässä koneessa.

Ensi kerralla laitan tota castrollin 5w-40, ajelen kyllä nyt hetken näillä öljyillä.
Kaveri eilen kertoi tosta samaisesta puhdistusaineesta, muttei myöskään nimeä muistanut kun huolloissa se hänen autoihin tehty. Eli jos joku muistaa sen tai haluu selvittää olisin kiitollinen, se tehdään seuraavaksi myös.

Autoon pitäisi taakse tummennukset laittaa sekä koiraverkko.
Sen verran haluaisin tuning:a, että sporttiputkia olen yrittänyt netistä etsiä, mutten löydä tähän autoon sopivia. Yhdet löysin, mutta hinta oli vähän alle 1000e.

Posted: 24.8.2008 9:00
by kahe
Moottoriöljy Wikipediassa. Moniasteöljyissä käytetään 5W-40:n tapaista merkintää. W-kirjainta edeltävä numero ilmoittaa öljyn juoksevuuden kylmänä: mitä pienempi numero, sen juoksevampaa kylmässä. Jälkimmäinen isompi numero ilmoittaa öljyn juoksevuuden kuumassa (100 °C): mitä pienempi numero, sen juoksevampaa kuumana.

Itse suosin Passatissa Teboil Diamondia. Pärjäsi TM:n testissä ja on parempi pysyvyys koneen sisällä. Johtuiko se nyt siitä, että on pienempi haihtuvuus kuin muilla (muistikuvia). Jokin toinen ominaisuus sitten on huonompi.

Posted: 24.8.2008 9:21
by anne
Ai niin, unohtuipa kysyä myös tälläistä.

Tutkailin moottoritilaa ja ajattelin varmistaa teiltä vielä kun auton oppaasta ei tietoa herunut.
Konehuoneessa oikeassa alareunassa on pieni säiliö korkkineen, onko tämä ohjaustehostinsäiliö?

Mun tarvii varmaan ostaa korjausopas, sen avulla saisin opiskella uuden auton tekniikkaa..

Posted: 24.8.2008 9:26
by Pasi Häkli
Sepäs se, vihreällä korkilla.

Posted: 24.8.2008 10:26
by AjH
Kauheesti juttua :)

Oikea sivupeili jos häiritsee niin www.slamit.net. 189 euroa taisi olla paketilla hintaa ja kuoren maalaus lisäksi.

Öljyt tossa jo tulikin selitettyä, suosituksia kannattaa kuunnella varsinkin kun selkeästi aika yhtäpitäviä kokemuksia on porukalla.

Onkohan vaihdeloota ja peräöljyt joskus vaihdettu? Ei niillä kai huoltoväliä varsinaisesti ole(?), mutta ei tiemmä huononnakkaan jos nekin öljyt joskus uusii.

Pakoputkistoja löytyy Audi A6 V6 malleista, samat putkistot pitäisi olla. Simons ja Supersprint ainakin tarjoavat, mutta tosiaan sen tonnin maksaa. Onhan se sitten rosteria ja Simonsin muodostamat äänet on Mika Viinikan kotterossa aika hyvät.

Eikä tommosta tuplaputkistoa kyllä paljoa halvemmalla taida saada mitenkään, työtä siinä on ja kalliita vaimentimiakin tarvii joka kohtaan kahdet vs. normi putkisto. Tai no jos mustasta ite väsää, niin vaimentimet varmaan saisi johonkin 200-400 euron välille, putkipätkiä 100 eurolla ja sitten joku ne vielä kasaa kahdeksi pötköksi. Äänet on sitten täysi arvoitus ite tehdyssä. 8) Yleensä vapaastihengittävässä moottorissa oman putkiston mökät on melkoiset.

Edit: tulipas mieleen miksi Passatiin noita putkia ei suoraan mainosteta, Audissa on ne ulostulojen aukot, mitä Passatin puskurissa ei ole. :roll: Tokihan ne siihen saa tehtyä ettei sekään sinänsä ongelma ole.

Posted: 24.8.2008 10:31
by Sami Mäkinen
anne wrote:Mun tarvii varmaan ostaa korjausopas, sen avulla saisin opiskella uuden auton tekniikkaa..
Tulee olemaan volkkarin kanssa hintansa väärti :lol:

Posted: 24.8.2008 12:11
by anne
Pakoputkeen vielä, kuten tuonne tuning puolelle kirjoitinkin, että pelkät feikki putkenpäätkin riittäisi, mutta mahtaakohan niitä olla kun putken loppuosa on hassun mallinen kaartuessaan alaspäin?
Tonnia en ala laittamaan putkistoon, katsoin vain, että muilla merkeillä sai jotain 400e ja se olisi vielä ok.
En myöskään halua niitä minkään "valtavan prötinän" takia :lol:
Hevonen saisi varmaan traikussa slaakin :roll:

Ei kellään muuten olisi tarvetta Focuksen korjausoppaalle 99-04? Vaikka lahjaksi sukulaiselle :lol:
Mulla olisi sellainen kuin uusi, eipä tullut käytölle tarvetta.

Posted: 24.8.2008 14:01
by kahe
anne wrote:Ei kellään muuten olisi tarvetta Focuksen korjausoppaalle 99-04? Vaikka lahjaksi sukulaiselle :lol:
Mulla olisi sellainen kuin uusi, eipä tullut käytölle tarvetta.
Nyt taisit vitsin murjasta. Täytyy myöntää, mutta mulla on aika musta Passatin korjausopas eli käyttöä on ollut ;)

Posted: 24.8.2008 15:06
by Mika Viinikka
Nyt kun tarkistin kuitista tuon öljyn, niin se sittenkin oli 5w-30. Castrol slx professional nimeltään.
Ja juu toi kutonen kuullostaa ihan hyvältä tuolla simonssilla, mutta ei ole mitenkään liian kova ääninen.
Pelkät simonssin peräpöntöt maksoi muistaakseni n.550e ja keskiputkisto oli n.400e. Ainoa mikä tuossa on huono mun mielestä on se, että ulostulot on kiinteät. Tdi päät pöntöissä olisi ollut enemmän mun mieleen.

Posted: 24.8.2008 21:25
by DJDH
Mika Viinikka wrote:Se tehtiin ihan siihen kuuluvalla aineella. Se kaadetaan koneeseen ja annetaan käydä n.15-20minuuttia ja sit öljyt pois ja uudet tilalle. Aineen nimee en nyt muista tietenkään. Kait se tuolla jossain kuitissa lukee, mutta sekin on autossa.
Tuosta kuvauksesta päätellen aine taisi olla Forte. Itse jättäisin Fortet ja muut paskat väliin, nimim. nostajaremppa 2tkm forten jälkeen.

Posted: 24.8.2008 21:51
by KakePro
^
Samaa mieltä. Erotuksena vaan se että ei ole nostaja remontteja ollut.

Posted: 24.8.2008 22:04
by Markku Duus
anne wrote:
Mun tarvii varmaan ostaa korjausopas, sen avulla saisin opiskella uuden auton tekniikkaa..
Suomen kielisestä Alfamerin oppaasta ei taida kauheasti olla apuja. Opas ei käsittele V6 koneita, eikä nelivetoja. Lontoon murteella oleva opas löytyy missä kyseiset mallit käsitellään

Linkki Alfamerin sivuille

Vai onko joku löytänyt suomen kielisen version aiheesta?

Posted: 24.8.2008 22:09
by AjH
Mika Viinikka wrote:Pelkät simonssin peräpöntöt maksoi muistaakseni n.550e ja keskiputkisto oli n.400e. Ainoa mikä tuossa on huono mun mielestä on se, että ulostulot on kiinteät. Tdi päät pöntöissä olisi ollut enemmän mun mieleen.
Oishan ne siihen saanu tehtyä kun olisit sanonu :P

Anne: no jos ihan pelkkien ulostulojen takia haluat muokkailla, niin sitten kyllä orkkisputkisto kannattaa säilyttää ja siihen päihin tavalla tai toisella saa ulostulot. Metallia ne vaan on ja se on varsin tottelevaista ainetta. Melua tulee kun tuuninkiputkiston alle laittaa, enemmän tai vähemmän. Sehän niissä osittain on ideana.