Lyhenteet: ASR, ESD jne...
Posted: 2.2.2004 14:06
Moikka,
Tässä selvennystä...
ASR Antrieb Schlupf Regelung ABS-laitteistoon ja moottorinohjauselektroniikkaan perustuva luistonestosysteemi, joka vähentää moottorin tehoa, kun molemmat vetävät pyörät pyrkivät sutimaan.
EDS Elektronische Differential Sperre Tasauspyörästön elektroninen "lukitus" Toiminta perustuu ABS-pyöränantureiden välittämiin signaaleihin. Mikäli jokin vetävistä pyöristä pyörii nopeammin kuin muut, niin se sutii. Tällöin ABS-ohjainyksikkö käyttää ABS-hydraulipumppua ja ohjaa paineenalaista jarrunestettä sutivalle pyörälle. Pyörän jarru aktivoituu ja tasaa pyörien pyörimisnopeuseroa samalla akselilla, aikaansaaden tasauspyörästön lukkoefektin. Toimii nykyisin ( alk. 9/98 ) aina n. 80 km/h ajonopeuteen asti. EDS vaatii huolellisuutta jarrunesteen vaihdon yhteydessä!
ESP Electronic Stability Program Elektroninen ajonvakautusohjelma, joka pyrkii korjaamaan kuljettajan tekemiä ajovirheitä esim. kaarreajossa kehittämällä auton pystyakselille ajoradalla pyrkimään pitävän vastamomentin. ESP on eräiden lisäantureiden avustuksella ympätty jarruelektroniikkaan eli ABS-laitteistoon. ESP käyttää tilanteesta riippuen yksittäisen pyörän jarrua ja pienentää moottoritehoa. Liikenne ohjainlaitteiden välillä tapahtuu CAN-väylää pitkin. ESP:n kanssa aina toiminnot EDS , ASR ja MSR.
MSR Motor Schleppmomenten Regelung Estää vetävän pyörän lukkiutumisen moottorijarrutuksen aikana liukkaalla ajopinnalla säätelemällä moottorin kehittämää vetomomenttia eli tarpeen vaatiessa "kiljauttaa" konetta, jos vetävät pyörät kaasun noston eli moottorijarrutuksen aikana pyrkivät lukkiutumaan ja siten menettämään sivuttaispitonsa. Saatavana lisävarusteena mm. nelos-Golfin TDI-malleihin. Toiminta perustuu ABS-laitteiston ja moottorin ohjainlaitteen yhteistoimintaan CAN-väylää hyväksikäyttäen.
LINKKI: http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?c ... vu=28#9087[/b]
Tässä selvennystä...
ASR Antrieb Schlupf Regelung ABS-laitteistoon ja moottorinohjauselektroniikkaan perustuva luistonestosysteemi, joka vähentää moottorin tehoa, kun molemmat vetävät pyörät pyrkivät sutimaan.
EDS Elektronische Differential Sperre Tasauspyörästön elektroninen "lukitus" Toiminta perustuu ABS-pyöränantureiden välittämiin signaaleihin. Mikäli jokin vetävistä pyöristä pyörii nopeammin kuin muut, niin se sutii. Tällöin ABS-ohjainyksikkö käyttää ABS-hydraulipumppua ja ohjaa paineenalaista jarrunestettä sutivalle pyörälle. Pyörän jarru aktivoituu ja tasaa pyörien pyörimisnopeuseroa samalla akselilla, aikaansaaden tasauspyörästön lukkoefektin. Toimii nykyisin ( alk. 9/98 ) aina n. 80 km/h ajonopeuteen asti. EDS vaatii huolellisuutta jarrunesteen vaihdon yhteydessä!
ESP Electronic Stability Program Elektroninen ajonvakautusohjelma, joka pyrkii korjaamaan kuljettajan tekemiä ajovirheitä esim. kaarreajossa kehittämällä auton pystyakselille ajoradalla pyrkimään pitävän vastamomentin. ESP on eräiden lisäantureiden avustuksella ympätty jarruelektroniikkaan eli ABS-laitteistoon. ESP käyttää tilanteesta riippuen yksittäisen pyörän jarrua ja pienentää moottoritehoa. Liikenne ohjainlaitteiden välillä tapahtuu CAN-väylää pitkin. ESP:n kanssa aina toiminnot EDS , ASR ja MSR.
MSR Motor Schleppmomenten Regelung Estää vetävän pyörän lukkiutumisen moottorijarrutuksen aikana liukkaalla ajopinnalla säätelemällä moottorin kehittämää vetomomenttia eli tarpeen vaatiessa "kiljauttaa" konetta, jos vetävät pyörät kaasun noston eli moottorijarrutuksen aikana pyrkivät lukkiutumaan ja siten menettämään sivuttaispitonsa. Saatavana lisävarusteena mm. nelos-Golfin TDI-malleihin. Toiminta perustuu ABS-laitteiston ja moottorin ohjainlaitteen yhteistoimintaan CAN-väylää hyväksikäyttäen.
LINKKI: http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?c ... vu=28#9087[/b]