Page 1 of 1

VW Bora V5 4Motion

Posted: 6.10.2013 22:03
by Hannnu
Kerran VAG, aina VAG

Joo, elikkäs passatti vaihtoi omistajaa. Ei dieseli oikein kannata, ja ei mahdollisuutta lämmittää työpaikalla talvella.

Joten tuli sitten hankittua nettiauton välityksellä tuommoinen farmari bora. Aika mintti kuntoinen, lukuun ottamatta joitain parkkipaikka naarmuja, pää osin puskureissa. Ei lommoja, maalipinta helvetin hyvä! Pari pientä kiveniskua onnistuin nokkapellistä löytämään.

Sisusta kuin uusi, kankaisilla sporttipenkeillä. Ainoat miinukset sisällä, nämä oven kahvojen "kumipinnoitteet"
Itsehän olen nyt sitten auton 3 omistaja, ostettu Saksasta ensimmäiseltä omistajalta, ja kerennyt olemaan suomessa 4kk melkein ajamattomana! Aukoton huoltokirja tähän päivään asti.

Keulilla V5 bensakrematorio, jatkona 6v manuaali ja perässä leikkineliveto.
Kone käy äänettömästi, moniurahihnan kiristäjä välillä ääntelehtii.

Varusteiltansa Highline. Löytyy climatronic, ajotietokone, 3-puolanen nahkaratti, sekä varmaan harvinaisempana kattoluukku!

Pari kuvaa.

Eestä
Image
Ja takaa
Image

Re: VW Bora V5 4Motion

Posted: 6.10.2013 23:56
by petaso
Minkälainen tuo v5 kone oikein muuten on? Onko se kuin v6 mutta toisella laidalla vain 2 pyttyä vai onko se jotain muuta arkkitehtuuria?

Ps. On muuten aika komea yksilö ennen laittoakin

Re: VW Bora V5 4Motion

Posted: 7.10.2013 0:31
by Hannnu
Paremminhan V5:n tunnetaan VR5:na. Eli perusrakenteeltaan VR6, mistä napattu yksi sylinteri pois.
Ja ilman Mk3:n VR6 ketju ongelmia... Toki ei näissäkään ketju ikuinen ole, hinta laakkosella kaikkien jakopään romujen vaihtoon + - 1000€ sis. osat. En sinänsä pahana pidä, kuitenkin V6 dieseliin samaa luokkaa...

Tästä on kiva aloittaa rakentaminen, ei tarvitse heti touhutonnia upottaa vikojen/ kauneusvirheiden korjaamiseen...

Vanteetkin löytyy jo! Piti passattiin tulla nämä, mutta jäi laittamatta. Enkä viitsinyt mukaankaan antaa, koska näitäkään ei joka nurkalla kasva :roll: Mutta ensi kesään on vielä matkaa, joten mieli saattaa muuttua.

Eli vanteet on Carlssonin 1/6. Kokoa on 18 x 9" ET35.
Jaonmuutos spacerit joutuu hommaamaan, kun ovat 5x112 jaolla :D

Vanteista kuva.
Image

Re: VW Bora V5 4Motion

Posted: 7.10.2013 0:32
by gti-perttu
Ei, vaan niinku VR6, mutta vaan yhtä pyttyä lyhyempi. Minkäs tyyppinen tuo neliveto tuossa on?? Torsen, Syncro vai Haldex?

Edit: Hannu kerkes ensiks! :x

Re: VW Bora V5 4Motion

Posted: 7.10.2013 1:23
by Hannnu
gti-perttu wrote:Ei, vaan niinku VR6, mutta vaan yhtä pyttyä lyhyempi. Minkäs tyyppinen tuo neliveto tuossa on?? Torsen, Syncro vai Haldex?

Edit: Hannu kerkes ensiks! :x
Haldexihan sielä on.

Täähän on vähä niinku keulavammane golffi :mrgreen:

Ainoo mikä jäi *tuttamaan tässä autossa, on se että ton irrotettavan koukun avaimet on varmaan Saksassa vieläkin... Millähän tapaa lähtis tota koukkua irrottaan? Kuitenkin ihan kiva olis olla.

Re: VW Bora V5 4Motion

Posted: 7.10.2013 7:38
by Sami Mäkinen
Ite porasin aikanaan lukon pois kun avaimet kans saksassa oletettavasti, se lukko kun on siellä vaan 'koriste'?

Re: VW Bora V5 4Motion

Posted: 7.10.2013 10:20
by ibel
Hyvä rekkari!! :buttrock

Anna vaa sen koukun olla, kuitekii joku perässähiulaaja jurskauttaa persiisee ni eipähä mee sun puskuri ensimmäisenä paskaks.. :D

Re: VW Bora V5 4Motion

Posted: 7.10.2013 17:16
by Hannnu
Kyllä se ois kiva saada pois perää rumentamasta. Ja eipä se paljon perään ajotilanteessa lohduta, kun toi koukkukin on varmaan jo koko syvällä sielä avensiksen keulassa, että ei paljoa pelasta.

Tarvii vielä metsästää koukusta sarja numero, jos sillä saisi vaikka pari uutta avainta.

Re: VW Bora V5 4Motion

Posted: 14.10.2013 17:17
by Hannnu
Tähänkin vähän edistystä!
Rupesi tympimään alkuperäinen kasetti soitin, joten tilalle laitettiin 2din kokonen Kenwoodin soitin.
Erillissarjat seuraavaksi hankinta listalle, kun on vaan edessä kaiuttimet :shock:

Slamitilta tuli tilpehööriä OEM hengessä, eli TT:n poljinpinnat, sekä S3:n kepinnuppi. Hyödyllistäkin tuli samalla tilattua, esim. etuovien jäänesto palat.

Sisustasta kuva.
Image

Talvi vanteetkin tuli hommattua, RH:n porsche tyyliset adapteri vanteet, kokoa näillä 17x8. RH:t ei ollut hinnalla pilattu, vaikka olikin kanttari kosketuksia ottaneet. Mielessä pyöri kuva, että valkoista maalia huutaisivat niskaan :D Näihin tilattiin kiinankitkat, millä suditaan tämä talvi :mrgreen: Alustasarja myös hankinta listalla, koska tolkuton maasturi..

Vanteet alla.
Image

Re: VW Bora V5 4Motion

Posted: 11.11.2013 22:29
by Hannnu
Jatketaas tätä yksin höpöttelyä :mrgreen:

Boraan tuli tilattua ebaystä Depon linssi umpiot. Kauan näitä metsästin, kun tarjolla tuntu olevan vain niitä perk*leen annelinsilmävirityksiä. Harkinnan alla on vielä, että tunkeeko noihin xenonit. Mitä valotehoon/kuvioon tulee -> Ei ikinä enään alkuperäisiä! Pitkätkin on, kun olis hellat keulalla, näkee kauas eikä turhaa hajavaloa ole juurikaan. Lyhyillä piirtävät ihan selvän rajan. Harmi kun ei tullut ennen/jälkeen kuvia otettua valokuvioista.
Näissä tosin ongelmana, kuten melkein kaikissa "aftermarket" tuikuissa, kosteuden kerääntyminen valoon.

Tossa vielä kuvat nykysestä keulan ilmeestä.
Image
Image

Virosta tuli tilattua jenkkimallin puskuri, sehän nyt ei hirveästi eroa euromalliin. Kilvenpaikkaa ei ole, ja siinä on nuo "äärivalot" Oli niin edullinen, että oikestaan ihan sama. Sai halvemmalla kuin Canonin 18-135mm linssiin vastavalosuojan...
Kovasti yritin etsiä R Jetan puskuria, ja 3:na vaihtoehtona oli Votexin puskuri.

Tältä näyttää US-type puskuri.
Image

Re: VW Bora V5 4Motion

Posted: 29.11.2013 22:26
by Hannnu
Jahans, vois sanoa kai että keli yllätti autoilijan.

Töissä olin kääntymässä parkkipaikalle, ohut kerros jäätä alla ja hötö lunta päällä. Puskeenhan se sitten lähti, jarrun painaminen oli TODELLA iso virhe. Jarrua kun painoin, sehän sitten tahto kääntyä poikittain ja suoraan jätepuristimen konttia päiten. Vauhtia oli puristimeen osuessa ehkä 15 - 25km/h, vähän hankala arvioida. Rattimieshän sen olis tosta varmasti oikassut kaasulla vielä, itellä pamahti "hartialukko" päälle. Osu sitten lokasuojan keskelle melkein, mutta kun se kontin etureuna oli semmonen viisto, niin tuulilasi ja nokkapelti solmuun, iskari tolppa tai raidetanko solmuun ja varmasti kori kieroon... Rupesi meinaan viheltään kuskin oven tiivisteet. Täytyy koittaa kuva saada tänne, uppos se puristimen kulma pikku volkkariin, kuin kuuma veitsi voihin.

Saas nähä mitä pohjantähti on asiasta mieltä, onneksi raaskin tähän sen täys kaskon ottaa.

Ps. Oli sitten viimeset kitka renkaat mitä minä alle tungen. Myönnän, että tilannenopeus oli liikaa käännyttäessä, ja eihän se kitka siinä muutaman hiutaleen päällä mitään pidä... Tällästä eilen torstaina :tear

Re: VW Bora V5 4Motion

Posted: 29.11.2013 23:47
by ibel
Syy, miksi en kitkoja hanki, koskaan.. :D

Re: VW Bora V5 4Motion

Posted: 30.11.2013 9:41
by kotka
ibel wrote:Syy, miksi en kitkoja hanki, koskaan.. :D
..Ja oliskohan tuossa tilanteessa nykynastakaan pelastanut tilannetta. Jää alla ja lumi välissä= Nasta ei yletä jäänpintaan varsinkaan kun lumi oli renkaan välissä.
Mutta erittäin harmittava tilanne kaikenkaikkiaan. Vakuutusyhtiön päätös ja kuva olisi kiva tietää.

Re: VW Bora V5 4Motion

Posted: 30.11.2013 12:28
by ibel
Auttanu tai ei, ite kokeillu kerran kitkoilla talvella ja oli kyllä sellane ufoliukuri et huhhuh.. Se on tää alkutalvi ku jää yllättää helposti. :?

Re: VW Bora V5 4Motion

Posted: 30.11.2013 14:39
by HeikkiS
Kitkoilla ajanut aina vuodesta 1998, kun kortin sain. Autoina ollut Kuplaa, ysisatku saabasta, ykkös koppasta octaviaa, transporteria, ym. ja aina olen tiellä pysynyt, vaikka vauhtia on toisinaan hieman yli rajoitustenkin. Yhtään läheltäpititilannettakaan ei ole ollut :)

Re: VW Bora V5 4Motion

Posted: 3.12.2013 1:31
by Hannnu
Tässä pari kuvaa "pikku rutusta". Ei kuvassa näytä kauhean pahalta, mutta kun tarkemmin tutkii niin sieltä se karu totuus paljastuu... Sisältä huomaa esim. kuinka kojelauta on siirtynyt noin 1cm taaksepäin juurikin apukuskin puolelta.
Ja kuskin puolen valon ja lokasuojan etureunan välissä sormen mentävä rako, eli aika rajusti vääntänyt koko keulaa oikealle. Mietin vain että millä veen järjellä, tietysti joku heikoin kohta korissa, ja se konttihan ei periksi antanut! Eli äkkipysähdys + sopivaan kohtaan ja voila!
Konepeltiä sain vähän raotettua, mutta ei viitsinyt repiä, kun pellin takakulma menee lasista läpi... Lasihan on jo paskana joten sinänsä ei mitään merkitystä.

Image
Image

Nyt odotellaan vain vakuutus tarkastajaa, ja katsotaan mikä on tuomio. Itsehän en kyllä lähtisi enään oikomaan, sen verta pahasti näyttää menneen. Vaikka saisikin suoraksi, niin varmasti joka liitos nitisee ja natisee sen jälkeen :roll:

Re: VW Bora V5 4Motion

Posted: 3.12.2013 1:34
by Hannnu
kotka wrote:
ibel wrote:Syy, miksi en kitkoja hanki, koskaan.. :D
..Ja oliskohan tuossa tilanteessa nykynastakaan pelastanut tilannetta. Jää alla ja lumi välissä= Nasta ei yletä jäänpintaan varsinkaan kun lumi oli renkaan välissä.
Mutta erittäin harmittava tilanne kaikenkaikkiaan. Vakuutusyhtiön päätös ja kuva olisi kiva tietää.
Luntahan ei siis ollut juuri nimeksikään, sopiva pieni ohut kerros. Varmasti olisi nasta purrut, ja ratti mies laittanut kaasun pohjaan jatkaen matkaa tulo suuntaan...

Re: VW Bora V5 4Motion

Posted: 20.12.2013 13:43
by Hannnu
Vähän updatee tännekin!

Eli Bora meni lunastukseen, eivät lähteneet korjaamaan. Sen verran korkee korjaus arvio tuli.

Katsellaan mitä tilalle keksitään...

Re: VW Bora V5 4Motion

Posted: 20.12.2013 13:56
by Sami Mäkinen
Mutta onneks on lada :lol: