Page 1 of 1
Pollet kesälaitumella? TDI-vianetsintä
Posted: 23.7.2005 18:04
by Tanti
No niin! Nyt tuli akalle ongelma...Eli uljaat urhot auttakoot...
Eli autonahan on -01 1,9Tdi
Ongelmana oli aiemmin että veto/menohalut hävis kun kierrokset nousi 2500-3000.Siitä kun pääsi yli niin taas meno maittoi.
Laakkosella vaihtoivat magneettiventtiilin ja se auttoi hetken.
Tauti uusi!
Perjantaina 22.7 vaihtoivat ilmamassamittarin ja auto kulki kuin unelma.Tähän aamuun asti!
Nyt yli puolet heposista kirmasivat kesälaitumelle...

Viitos vaihteella,kaasu runnottuna lattian rakoon kierrokset ei nouse yli 3500 ja vauhtia huimat 120km/h...
Ei kulje ei.
Välillä kun pysähtyy/sammuttaa ni toimii... hetken.
Lähteekös tää akka taas kiukuttelemaan Laakkosen pojille?
Paremmassa kunnossa oli ennen kuin sinne vein...
Menee hermo!
Mitäs hiivattia teen? Ma:na pitäs lähtee ajelee Etelä-Suomeen äityliä moikkaamaan.Kiva ajaa n.400km jos pitää pysähdellä vähän välii et kolperon menohalut palaa... Ei taida sitten se normaali 3-4 tuntia riittää matkaan.
Posted: 23.7.2005 23:16
by DJisotela
Posted: 23.7.2005 23:46
by Puuhis
djisotela:
Perjantaina 22.7 vaihtoivat ilmamassamittarin ja auto kulki kuin unelma.Tähän aamuun asti!
Tuossa olisi hyvä jos jollain ois lähettyvillä vag-com jolla voisit katsella vika koodit ja vähän katella ecussa tapahtuvia juttuja vian ollessa päällä, muuten tuota vikaa on vaikea lähteä arvailemaan

Posted: 24.7.2005 11:35
by samip
Melkein selevä tapaus: turbon liikkuvat siivekkeet jumissa. Turbo irti ja putsaus tai turbon vaihto. Positiivista ehkä se, että ihan 100% varma ei tietenkään voi mittailematta/näkemättä olla.
Merkkiliikkeessä tuntuu olevan tapana se, että vaihdetaan jokin osa ja kokeillaan korjautuisiko vika: no ei korjaudu -> vaihdetaan vielä jokin toinen osa. Esim. näitä turbon siivekkeiden jumiutumisia on niin paljon, et en usko etteivät merkkihuollossa tiedä kuinka auto tällöin käyttäytyy ja mikä on vikana. Tottakai katetta tulee kun sen puolen kymmentä osaa tulee vaihdettua "vikaa etsiessä".
Posted: 24.7.2005 11:58
by Puuhis
Millä kilometreillä yleensä kannattaa alkaa harkita tuota turbon putsausta?
Itselläni alkaa oleen 120tkm mittarissa eikä fööniä tietääkseni ole irroitettu kertaakaan, tosin mitään oirehtimistakaan ei ole eli ahdot pysyy siivosti rajoissa ja ei mitään ihmeellisempiä nypytyksiä tunnu vedossakaan *koputtaa puuta*.

Posted: 24.7.2005 12:18
by DJisotela
Juu-u.. voihanse olla hajonnu uudestaankin.. Kaverin transportterissa oli sama vika ja lähti kun vaihtoi ton MAF:in senhän voi kokeilla ko ottaa sen maffin piuhan irti nin sen pitäis vaikuttaa. Ja jos niin tekee ni silloinhan vika on siin.
Mulla kun ei ole paljoo kokemusta tästä iv kolperosta ni pitääköhän se vika muisti nollata aina kun on esim. vaihtanu jonkun osan? Vai älyääkö se sen ittestään?
Posted: 24.7.2005 14:50
by Puuhis
Jos sitä tarkoitat että palautuuko tehot ennallee viallisen osan vaihdon jälkeen ilman vikalogien nollausta, niin yleensä ottaen palautuu. Vikamuistihan on vaan hyvä nollailla osien vaihdon jälkeen, jos autoon tuleekin uusi häiriö niin tiedetään, että mitkä logimerkinnät on tulleet tästä nykyisestä viasta.
Posted: 24.7.2005 18:47
by samip
Puuhis Eipä tuohon kilometriasiaan tarkkaa vastausta voi olla. Joku kurnuttaa jatkuvasti alle 3000rpm isolla vaihteella joka tilanteessa, niin takuulla alle 100tkm:n on turbo jumissa.
Tuon turbon irrotus ja putsaus on kuitenkin helppo huolellisen tehdä itsekin. No, jos itse turboa ei rohkene avata, turbo-huolto putsaa ja mittaa sen nopeasti. Eikä maksa paljon.
Jos EGR on ollut tuon 120tkm käytössä, putsaisin turbon kyllä ennenkuin oireet alkavat. Parempi putsata ajoissa, koska _voi_ käydä niin että pelkkä putsaus ei enää auta. Tällöin taitaa olla edullisinta vaihtaa uusi ahdin. Luulen että samalla kun imusarjan seiniltä löytyvän karstan näkee omin silmin, tulee tehtyä myös EGR toimimattomaksi. Tai ainakin säätö minimiin.
Posted: 24.7.2005 22:50
by miihkali
Selvä vika : turbo on sontaa täynnä. Eikun irti ja puhistamaan....
Ja saastetsydeemit sit samalla tukkoon.
ps. samalla kandee putsata myös toi imusarja, jonka seinämät o paksun nokipa..an peitossa...
Posted: 2.8.2005 22:04
by Tanti
Etelässä on käyty ja auto pelitti taas niinku pitääkin...
Mites mä ny mitään uskallan lähtee tuolta purkamaan ja putsailemaan?Kyllähän mä sen osiks saan mut kukas sen sit kasaa?
Nyt tuli uus vika ja sen tää akka korjas ihan ite...*loistaa ylpeydestä*
Pyyhkijät jumittu keskelle tuulilasii...Sentti ylös ja toinen alas.Ei paljon siitä rakosesta kaatosatees maisemii kattella...
Sade kun sitten hellitti ni tää akka painu pihalle ihmettelemään mikä on ja mikä maksaa...
Oli kuskin puoleinen pyyhkijän varsi ottanu ja ruostunu(tai jotain sellasta)kiinni...
Pirusti öljyy ja pari iskuu mun naisellisen pikkusella vasaralla ni vot,taas toimii!
*odottaa kehuja ku on niin ylpee ku osas ihan ite*

Posted: 23.1.2006 16:17
by jmr
--
Nostan vanhat topicin ylös.
Nämä voitaisiin yhteistuumin kerätä tuonne:
http://www.autowiki.fi/index.php/TDI-vianetsinta
Saa muokata.
Posted: 23.1.2006 21:16
by towu
Kertokaas turbon ja imusarjan puhdistuksen tehneet, mitä tiivisteitä pitää varata uudelleen kasaukseen? Imusarjan ja kannen välinen tiiviste on aika selvä mutta mitä muuta? Mitä tiivisteitä turbo tarttee? Voiko turboa kasatessa jotain mennä todella pieleen vai onko se simppeliä pura ja kasaa toimintaa?
Olen nähnyt kuvia tukkoisesta imusarjasta ja tuon legendaarisen linkin (en tähän hätään muista sitä), jossa selvitetään aika hienosti turbon puhdistus. Tekisi mieli tehdä operaatiot omalle koneelle (275tkm, 1.9 PWD, AVB, ei kuitenkaan oireita).
Posted: 24.1.2006 23:21
by samip
Jos et onnistu särkemään tiivisteitä irroittaessa, niin ei tartte uusia mitään. Eivätkä kyllä ihan herkästä säry.