Page 1 of 1

Carpon VW Passat 1,9TDI 4-Motion Highline

Posted: 12.11.2013 23:41
by Carpowerful
No laitetaanpas nyt pitkän hiljaiselon ja masennuksen jälkeen tänne pientä päiväkirjaa omasta ikuisuus projektista. :D Niin ja myönnän jo nyt että kirjoituksissani on todella paljon typoja, sekä kielenkäyttöni saattaa olla vähintäänkin arveluttavaa välillä mutta koettakee pärjätä.

Näin alkuun kerrottakoon, että auto on tosiaan otsikon mukainen 1,9l pumpparikoneella varustettu ja kaikinpuolin alustaa lukuunottamatta vakio kuosissaan. Alustaan on edellinen omistaja laittanut jotkin marketin -25mm madaltavan jousisatsin.

Tarkoitushan tässä nyt olisi seuraavan kymmenen vuojen sissään saada tuo auto taas liikkumaan, kuten jotkut muistaakin, niin turbo hajosi n. puolivuotta sitten kyseisestä kikottimesta. Kunhan tekniikkapuoli on käyty lävitse, niin olisi panostettava ulkoasuun, sekä äänentoistoon rankallakädellä.

Tuossa vielä kuvaa ja linkkiä albumiin mistä tulee jatkossakin läytymään uutta kuvaa.

Image
Image
Image

Re: Carpon VW Passat 1,9TDI 4-Motion Highline

Posted: 13.11.2013 0:02
by Carpowerful
Tekniikka puolella uusittavien listalla tällähetkellä tosiaan on seuraavaa:

-Kytkin
-Vauhtis
-Turbo
-Suuttimet/kärjet
-Laakerit
-Nokka-akseli
-Nostajat
-Jarrut
-Pyöränlaakerit
-Tukivarsi sarja
-Pakoputkisto
-Ahtoputkisto
-Välijäähdytin
-Männänrenkaat/männät
-Öljypumppu

Elikkä tosiaan niinku näkyy niin osalista on kohtuu pitkä, ja varsinaista vikaa monessakaan osassa ei le, mutta kun ei vaan anna luonto periks jättää mitään vanhaa, kun nyt kerran rojektinalla auto on.

Viimekeväänä auto purkaessani diagnoosii oli jo silloin selvä, että turbo on mennyttä kalua, siinä sitten viisaana ajattelin huoltaa koko konetta samalla vähän ja vaihtaa kaikki tiivisteet. Kaikki alkoi hyvin, kunnes pientä ja suurta vikaa alkoi ilmetä siellä täällä :cry: Ahtoputket olivat hönkineet vähän jokaisesta saumasta, vaikka olin uusinut sokat ja tiivisteet vasta, kannesta löytyi halkeama joka näkyi kolmosen pakoventtiilin seetin välistä hieman. Kaksoismassa ei kolissut, ennenkun lattialle otti :lol: sekä tandempumppu alkoi olla vaihtokunnossa. Dollarinkuvat pyöri silmissä muutamanviikon ja pahimman vitutuksen laantuessa ja uuden käyttökulkineen ostettuani oli selvää mitä autolle tehdään, mutta ne dollarit ei vaan ole sinne pussiin ropissut sellaista tahtia, että tässä usemman auton ja pienen pajan rakennuksen ohessa olisi ollut varaa vielä enemmälti autoon rueta investoimaan.

Moottori nyt kuitenkin on jo purettuna kaikista apulaitteista ja autosta irti, pelkät männät ja kampura paikallaan. Tarkoitus olisi huomenna soitella koneistamoille asian suhteen jos vaihtaisivat alakerran laakerit, hoonaus ja männänrenkaat. Sitten pääsisikin jo lyömään uuden ö-pumpun paikalleen ja alakertaa kiinnipäin.

Re: Carpon VW Passat 1,9TDI 4-Motion Highline

Posted: 13.11.2013 8:13
by bluerol4
No olipas aloitus topikilla... :D

Mutta asiaan, millä "hiluilla" meinaat koneen kasata?


Propsit että jaksat nuo kaikki vaihtaa, itsellä juuri ssisäänajo (200 000) kilometriä napsahti mittariin joten eiköhän sitä huoltoa ala tulemaan kohta.

Re: Carpon VW Passat 1,9TDI 4-Motion Highline

Posted: 13.11.2013 20:18
by Carpowerful
No näillä näkymin setuppi tulee olemaa jotakuinkin sellainen, että ahtimeksi tulisi fin-turbon hybridi, suutinkärjet vaihtuu jonnekkin +20-120% välille, homemade downpipe ja putkisto, kiinteävauhtis ja joku 500-650nm kestävä kytkytin, ahtoputket ja keulacooleri. Lisäksi tulee tuo BKC koneen öljypumppu, pakopainemittari, ahtoilman lämpöamittari ja ahtopainemittari.

Tehotavoite pyörii minulla nyt siinä 200hp kantturoissa, riippuu nyt kunhan tässä tilailee nuita kriittisiä osia, että nostaisko tavoitteen vielä tuonne 220-240hp luokkaan joka vaikuttaa jo sitten vähän kaikkiin osiin.

Re: Carpon VW Passat 1,9TDI 4-Motion Highline

Posted: 13.11.2013 20:26
by Carpowerful
Onko muuten jollakin tietoa, että ahdistaako tuo vakiomallinen pakosarja moottoria suuremmalti? Mitenkäs kannen kanavat, että onko järkeä lähteä tuota 220hp ottamaan vakio kannella?

Tänään soittelin paikallisiin koneistamoihin, niin eivät suostu ottamaan konetta tuossa kuosissa vastaan, vaan pitää purkaa veivit ja kampura irti, niin ottavat vastaan. Mittaavat kaulat, kiillotukset, hoonaus, ja tarkastavat männät. Mainitsi tuo koneistaja, että näissä koneissa on ollut kahta erimallista mäntää, joista toisessa kuluu rengasurat väljäksi kohtuu nopeasti. Itse lyön sitten nippuun uusilla laakereilla ja renkailla. Samalla keskusteltiin kannen koneistuksesta ja tultiin siihen tulokseen, että taitaa mennä uusiin puihin kansi :evil: Pitää kysellä kouvolan moottorikoneistamolta uutta kantta siis, ja jos irtoaa alle 2000€ niin on jo kumma :lol:

Re: Carpon VW Passat 1,9TDI 4-Motion Highline

Posted: 13.11.2013 20:58
by Carpowerful
Image
Image

Pari kuvaa tuli taas laitettua. Pitää laittaa konehuoneestakin kuvaa kunhan saan otettua. Pesin konehuoneen teknoksen rensa pesuaineella kolmekertaa kera painepesurin, niin kohtuu puhtaaksi lähti.

Re: Carpon VW Passat 1,9TDI 4-Motion Highline

Posted: 13.11.2013 21:24
by Tero Paalanen
Avf:n pakosarja riittää noihin sun tavoitteisiin kyllä vallan hyvin.
Paljon enemmin se hybridi siellä rupee ahdistamaan.
Vakio kansikin piisaa hyvin tavoitteisiin, tosin ei siitä kannen porttauksesta haittaakaan oo, jos sen vaan tekee joku osaava henkilö.

Muistahan sitte ostaa BKC:n ö-pumppua varten myös ketju ja kiristin.

Ja ahtolämpömittarin sijaan sijoittaisin enemmin pakolämpömittariin.
Ahtolämmöt näkee tarvittaessa vcds:llä

Re: Carpon VW Passat 1,9TDI 4-Motion Highline

Posted: 13.11.2013 22:45
by Carpowerful
Juu kiitkosia vinkistä! Onko mitään suosituksia ahdin politiikkaan? Onkos nuo hybridi smoothievatkaimet sitten laskettu niin raja arvoille nuitten teholuokkien mukaan aina vai mikä niissä on? Pakolämmöt tosiaan pitää saada näkymään! Sillä itse vaan ajattelin, että näkee kuumalla kelillä vähä ahtoilman lämpöö ja coolerin toimivuutta, mutta kyllähän sen pakolämmöissäkin huomaa sitten.

Re: Carpon VW Passat 1,9TDI 4-Motion Highline

Posted: 13.11.2013 22:54
by Tero Paalanen
Kyllä ne hybridien max.tehot on aika tarkalleen ilmoitettu.
Itse lähtisin kyllä rakentamaan kokoonpanoa vähän isomman ahtimen ympärille.
Esim. Gtb2260vk vois olla arkiautoon ihan soppeli ratkasu.

Niin ja (ainakin) säätöä varten sitte ehdottomasti pakopainemittarille lähtö pakosarjaan ennen ahdinta.
Se on mielestäni jopa ahtopainetta tärkeämpi määre tarkkailtavaks säädön aikana.

Re: Carpon VW Passat 1,9TDI 4-Motion Highline

Posted: 14.11.2013 20:46
by Carpowerful
Ootko porannu suoraan pakosarjaan reijän ja vetää kierteet, vai välilaipalla?

Re: Carpon VW Passat 1,9TDI 4-Motion Highline

Posted: 14.11.2013 20:53
by Micco
Aika monella on egr poistettu käytöstä, jolloin siihen egr:n lähtöön saa helposti laipan pakopaineelle ja -lämmölle. Jos egr pysyy käytössä, niin kairaushommiksi menee.

Re: Carpon VW Passat 1,9TDI 4-Motion Highline

Posted: 14.11.2013 21:09
by Carpowerful
No vittu, eipä tullu selvinpäin mieleen :lol: Onhan tuo itelläkin jo tukittu, mutta kun pitää vaan ajatella niin helkkarin vaikeesti kaikki :roll: Pitää rueta taas vkl ihmettelemään sitä pasuuna ja käyttää kaikki osat pikku kylvyssä.

Re: Carpon VW Passat 1,9TDI 4-Motion Highline

Posted: 9.2.2014 19:52
by Carpowerful
No morjesta tuas pöytään, pasaati tuulen vire ei vielä ole alkanut isommalti, mutta täytyy sanoa, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty :P Nyt olen kytkintä ihmettelemässä ja ajattelin tilata tuon: http://speed-autoteile.fi/index.php?rou ... duct_id=64" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko kyseisessä setissä mitään ihmeellistä? Esim vauhtipyöränpaino? Onko riittäävä diiseliin, kun kuitenkin bensavehkeisiinkin tuota laitetaan.

Ja toinen mitä en ole vieläkään uskaltanut tilata, niin on se turbo: Gtb2260vk. Onkos tuossa ahdinmallissa mitään mitä minun tai turbokauppiaan pitäisi tietää sitä tilatessa/ostaessa? Malleja/pesien koko eroja yms? Käykös se tuo nyt suoraan siihen pakosarjaan vai pitääkö olla joku spaceri väliin? Öljyn tulo/ lähtö menee varmaan joka tapauksessa ainakin uusiksi, vaik hyde letkulla. Onkos tuossa turbossa ahtimen painelähtö normaali klemmari lähtö, vai onko siinä se sokka liitos?

Kiitooos :buttrock

Re: Carpon VW Passat 1,9TDI 4-Motion Highline

Posted: 9.2.2014 21:10
by Pasi Häkli
Mulla on touranissa juur gtb2260vk, ja siinä on ahtolähtö ihan normi klemmarilla, ei sokkaliitosta. Siitä en tiedä kuinka bolt-on se menee tuohon avf:ään.

Re: Carpon VW Passat 1,9TDI 4-Motion Highline

Posted: 9.2.2014 22:14
by JukkaA
En suosittele gtb2260vk ahdinta passattiin juuri sen haastavan asennuksen takia. Jos sen laittaa vakio pakosarjaan välilaipalla niin joutuu luopumaan vakio ilmanputsarista = ei hyvä juttu ollenkaan.

Eli suosittelen pikkuviritykseen vaikka BV43 ahdinta ja hieman suurempaan tehon nälkään vaikka Fin-turbon suurinta mahdollista vakio pakopesään tehtyä hybridiä (Joku yber gt1856V++ billetti). Fin-turbon vehkeellä voisi päästä jopa lähelle 250hv ilmamääriä.

Re: Carpon VW Passat 1,9TDI 4-Motion Highline

Posted: 11.2.2014 18:36
by Micco
JukkaA wrote:En suosittele gtb2260vk ahdinta passattiin juuri sen haastavan asennuksen takia. Jos sen laittaa vakio pakosarjaan välilaipalla niin joutuu luopumaan vakio ilmanputsarista = ei hyvä juttu ollenkaan.
Eikös hatemi saanut sen taiottua aisan väliin vakioilmanputsarin kanssa? Todella ahdas sovitus se varmasti oli, pakosarjan laippa tehtävä aika tarkalla mitoituksella jne.

Re: Carpon VW Passat 1,9TDI 4-Motion Highline

Posted: 11.2.2014 21:52
by JukkaA
Hannu leikkasi vakio laipan kokonaan pois ja hitsasi uuden eri kulmaan. Tuolloin hitsauksien pitää todellakin pitää, Hannullakin taisi pariin kertaan ratketa. En suosittele....

Re: Carpon VW Passat 1,9TDI 4-Motion Highline

Posted: 11.2.2014 22:36
by Micco
Aaivan. Niin tais ollakin...

Re: Carpon VW Passat 1,9TDI 4-Motion Highline

Posted: 12.2.2014 0:20
by volkkariku
Tuollainen BV43 ahdin olis kyllä kiva löytää itellekkin jostain edullisesti

Re: Carpon VW Passat 1,9TDI 4-Motion Highline

Posted: 14.2.2014 20:05
by Carpowerful
Oukidouki :D Eiku jäi aluks sellanen kuva, että ne hybridit on ihan pskoja kun aluks sitä sillon haaveilin, mutta nyt näyttää siltä, että taidanlähtee fin-turbon juttusille ihmettelemään sitä ahdinpolitiikkaa.