Page 1 of 1

Passat 2003 1.9 TDI Dsl.suuttimen anturi sökö

Posted: 19.12.2013 8:12
by Upponalle
Eilen pamahti passatti käyden vaan kolmella. OBD mittari kylkeen, niin ilmotti että nelospytyn DSL suuttimen anturi rikki ja lämpöanturi siinä samalla. Miten vaikea on vaihtaa suuttimen anturi ja tuo lämpöanturi (löytyykö tarvikkeena) ja missäpäin tuo lämpöanturi sijaitsee?? Ja mistä suunnasta pytyt lasketaan ylhäältä alas vai alhaalta ylös?? Ja sitten kolmas kymysys Dsl.Suodattimen vaihto, tarvitseeko erillisvälineitä ilmanpoissaamiseksi vaihdon yhteydessä.?!?

Re: Passat 2003 TDI 99kw Dsl.suuttimen anturi sökö

Posted: 19.12.2013 9:08
by Tero Paalanen
Tarkoittanet 96kw (130hv) konetta.
Ja mitä ilmeisimmin olet lukenut vikakoodit jollain yleismallisella testerillä jonka vikakoodi suomennokset ovat pielessä.
Siellä pumppusuuttimessa ei ole mitään anturia.
Vian aiheuttajaksi epäilisin enemmin suutinten johtosarjaa kuin itse suutinta.
Toki on mahdollista et itse suutin on mennyt rikki, mut pääsääntöisesti vika löytyy sieltä johtosarjasta.
Osaava kaveri vaihtaa tuon johtosarjan helposti alle tuntiin.
Ja jos suutin on rikki niin senkin vaihtaa n. tunnissa.

Lämpötila-anturin vaihto ei tarvi kuin nopeat kädet niin ei jäähdytysnestettäkään kerkeä tulla pihalle kuin pikku tippa. Sen vaihto on todella helppo.
Lämpötila-anturin suosittelen ostamaan marmoritiskiltä.

Suodattimen vaihtoon ei tarvita mitään ilmausvälineitä.
Uusi suodatin paikalleen, sitten virrat päälle ja pois n. kymmenen kertaa (pidä virtoja päällä sekunnin verran).
Sitten vaa auto käyntiin.

Niin ja sylinterit lasketaan jakopäästä päin.

Re: Passat 2003 TDI 99kw Dsl.suuttimen anturi sökö

Posted: 19.12.2013 11:05
by Upponalle
Jeps Kiitoksia vastauksesta!!
Johtosarja 103€ ja lämpöanturi 50€.
Onko toi johtosarja selkee vai kulkeeko se jossain ns.paikassa josta pitää ihan oikeesti tietää missä se menee ja tietää mitä tekee .?!? Vai tyyliin vanha pois ja uusi tilalle ??

Re: Passat 2003 TDI 99kw Dsl.suuttimen anturi sökö

Posted: 19.12.2013 12:02
by Tero Paalanen
Suuttimien johtosarja kulkee kannessa venttiilikopan alla.
Johtosarjan liitinpää on tandempumpun vieressä.

Vaihto tapahtuu seuraavasti:
-Irrota johtosarjan liitin sekä kiinnitysruuvit kannenpäästä
-Venakoppa irti
-Johtosarjan liittimet suuttimista irti
-Vedä vanha johtosarja ulos kannesta (vanhan rungon voi katkoa jos kerran vaihtaa uuden johtosarjan)
-Lämmitä uutta johtosarjan muovirunkoa niin että se on riittävän notkea taivutettavaksi kannen sisään
-Asenna uusi johtosarja
-Puhdista suuttimien liittimet öljystä
-Kiinnitä suutinten liittimet
-Kiinnitä johtosarjan liitin sekä johtosarjan kiinniysruuvit
-Asenna venakoppa paikalleen

Ensikertalaiselle haastavinta varmastikkin on saada tuo uusi johtosarja ehjänä paikalleen.
Tulipellin ja kannen välissä kun ei ihan hirveästi oo tilaa.
Ja kannattaa varoa jotta ei polta johtoja kun lämmittää sitä muovirunkoa.

Re: Passat 2003 TDI 99kw Dsl.suuttimen anturi sökö

Posted: 19.12.2013 12:24
by Upponalle
Selkeetä dänks!! Eli venakopan tiivisteen uusiminen myös?? Voisin nappailla kuvakollaasin tästä toimenpiteestä ja muokata alotustektiä niin on jollekin sitten kuvien kera kyseinen toimenpide jos kaikki menee niin kuin stömsöössä :D

Re: Passat 2003 TDI 99kw Dsl.suuttimen anturi sökö

Posted: 19.12.2013 12:28
by Tero Paalanen
En tierä ketään joka ois uusinu pumppariin venakopan tivarin.
Se kumitiiviste kuitenki kestää jonkun verran irrottelua kunhan koppaa ei ylikiristetä.
Ja muistaakseni sitä tiivistettä ei edes saa marmoritiskiltä, vaan pitääs ostaa koko venakoppa.
Joskus olen jossain nettipuljussa nähnyt Elringin valmistaman tarviketiivisteen. Hintaa tais olla n.50€.
Itse en suoriltaan tiivistettä vaihtaas, ainoastaan sitte jos vanha ei enää pidä.

Re: Passat 2003 TDI 99kw Dsl.suuttimen anturi sökö

Posted: 19.12.2013 12:52
by Upponalle
Venakoppaan hyvä käyttää momenttia?!? vai ihan käsi momentilla ristiin kiristys??

Re: Passat 2003 TDI 99kw Dsl.suuttimen anturi sökö

Posted: 19.12.2013 13:23
by Tero Paalanen
Virallinen ohje tais olla jtn. tän suuntasta:
-Laita pienet tipat tiivistemassaa nokan ylityksen ylimpiin kohtiin.
-Kiristä päätyjen ylimpänä olevat ruuvit ensin
-Kiristä loput päätyjen ruuvit
-Kiristä pitkien sivujen ruuvit ristiin

Itte oon vetäny ensin nuo päätyjen ruuvit höllästi kiinni, sen jälkeen pitkät sivut höllösti ja lopuksi kiristänyt kaikki pultit momenttiin samassa järjestyksessä.
Kiristysmomentti venakopan pulteille 10Nm.

Re: Passat 2003 TDI 99kw Dsl.suuttimen anturi sökö

Posted: 19.12.2013 21:30
by jjj84
Itse olen venttiilikopan tiivisteen vaihtanut. Kun tiiviste täyttää 10v, se on painunut melkein puoliksi kasaan ja tiivistys sen mukainen, eli jostakin falskaa.

Ostin fixukselta, hintaa noin 11e, merkkiä victor reinz.

Re: Passat 2003 TDI 99kw Dsl.suuttimen anturi sökö

Posted: 19.12.2013 22:07
by Tero Paalanen
^Piti oikeen tarkastaa tuo tiiviste asia.
On näköjää ittelle jääny mieleen elringin tiiviste+pultit setin hinta. Pelkkä tiiviste ei tosiaan näytä maksavan kuin n.15€ noissa nettipuljuissa.

Re: Passat 2003 TDI 99kw Dsl.suuttimen anturi sökö

Posted: 20.12.2013 7:02
by Upponalle
Tulikoe suoritettu, ja haastavin osuus oli kyllä se muovitangon ujutus sinne kanteen. Kuumensin ihan perus föönillä ja taivutin piiiiikku hiljaa mutta aivan järjetön ratkasu tommonen. Mutta eihän se menny ku strömsöössä. Venakopanpultti poikkesi (paska momenttiavain), katkenneen sain onneks muljutettua pois sieltä, eli harjoootukset jatkuu tänään.

Re: Passat 2003 TDI 99kw Dsl.suuttimen anturi sökö

Posted: 21.12.2013 11:18
by Upponalle
No niin auto toimii taas ja vikahan oli juuri se johtosarja!! Iso kiitos informaatiosta ja neuvoista!!! :buttrock

Re: Passat 2003 TDI Dsl.suuttimen anturi sökö

Posted: 8.1.2014 7:19
by Upponalle
Image
Eli OBD mittari antoi DSL suuttimen anturi vikakoodia. Vika oli tuossa johtosarjassa joka kulkee tuossa oikealla kannen sisällä reijissä, josta menee piuhat suuttimille. Haastavin osuus on saada tuo johtosarja ehjänä paikalleen. Vanhan voi leikata tuolta pois, muistaa laittaa vaan rättejä eteen ettei muovinpalasia lennä öljykanaviin. Uuden asennus tapahtui siten että otin ihan normaali föönin ja painoin johtosarjaa rintaan vasten ja rupesin lämmittämään sitä ja pikku hiljaa kun muovi antoi periksi ja lähti taipumaan niin ujutin sen paikalleen.