Page 1 of 1

Katsastuksesta yleisesti

Posted: 10.8.2005 21:07
by colour concept
Eipä sit menny auto katsastuksesta läpi.
oik. alapallonivel pitää vaihtaa ja sit vasen raidetangon pää.
Jarruletkut kehotti myös eteen vaihtamaan.

Mut katsastus mies oli TOSI ASIALLINEN kuopion K1 katsastusasemalla.
Jatkossa en muualla käytä.
Ja muutoskatsastuskin oli halpa, 40€.

Posted: 15.8.2005 19:57
by HarriV
Minä käytin kuopion K1:llä entistä autoani vuosi sitten, mutta mulle jäi siitä huono maku suuhun koska vaihdatti alapallonivelen ja merkitsi papereihin että "etuiskarit vuotavat". Käytin sitten uudelleen auton siellä kun olin vaihdattanut nivelen ja toinen katsastusmies sattui paikalle. Se sitten ihmetteli suuresti kun ei löytänyt mitään vuotoja niistä iskareista.

Posted: 8.3.2006 15:39
by jmr
Pistetään tänne jatkoksi...Sattui aika hassusti, unohdin muilta kiireiltä katsastuksen kokonaan ja muistelin että joskus on ohjeistettu että jos on aika varattu, niin auton saa ajaa katsastukseen ja jos on vikaa niin saa vielä ajaa korjaamolle. Soitin ja varasin ajan. Pistin vielä tulostaen sen lapulle jos pojat pysäyttää kun on katsastamaton auto.

Kun katsastuksessa oikein kysymällä kysyi, niin löysi se alkavaa väljyyttä oikean puoleisessa raidetangon päässä (ei kirjattu lappuun) ja dieselin päästömittauksen tuloskin 1.38 k/m (kun k <= 2 on hyväksytty). Eli läpi meni. Joku varmaan muistaa nuo yksikötkin oikein?

Pistetään vielä tänne paikalliset hinnat 8.3.2006:
Määräaikaiskatsastus... 41 eur
Päästömittaus (diesel), puoleen hintaan ... 12 eur (norm. 24)
= 53 Eur

Konin iskarit saivat vielä 58 tkm ajettuinakin hyvät arvot, edessä 80/80% ja takana 75/80% eli toisella puolella vähän jo heittoa.

Mukava parin vuoden päästä katsoa kun ne on nostaneet hintoja :)

Posted: 7.9.2009 17:59
by hujis
No, ei tullu leima ei. Eipä tosiaan mitään suurta, vasen takajousi on tässä viikon aikana poikennut yläpäästä, ja samaisen nurkan laakeri pitää "outoa ääntä." 8) Pissapojan suuttimia joutu ihan vielä nosturilla ollessa säätäämään millimetrisäätimen, eli nuppineulan avulla. Katsastusmies oli vakaasti sitä mieltä, että suihku meni ehkä hiukkasen liikaa katon puolelle...

Positiivista on tottakai se, ettei tekeminen lopu sitten millään!

Posted: 5.10.2011 17:11
by Ketola.kalle162
läpi meni heittämällä !

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 12.2.2012 12:41
by Pietu71
piti viimeviikolla hakee vikalista passattiin kun tuntuu että joka paikka renaa ja v..ttaa koko ajan, noh läpihän se meni ja kehu insinööri että ei oo edes väljää missään kun rautansa kans väänteli joka paikkaa. autohan on 2003 bensa farkku ja ajettu 222tkm, ensimmäinen iloinen ylläri tän vehkeen kans :buttrock ja 70 euroo kiitos!

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 13.2.2012 12:21
by haisuli
2*golfit käytetty kahteen kertaan joensuussa prisman vieressä a-katastuksessa. Toinen 220 ja toinen 280 ajettu, bensa III-golfeja.
39e (sis. päästöt) ja uusinta 10e.

Ensimmäisessä oli oikea etujarruletku pykinyt -> hylkäys :D edellisenä yönä hitsattiin puoli helmaa ja massattiin pohja "ihan hyvähän tuo muuten".

Toisessa vehkeessä jäätyi pyyhkijöitten moottori matkalla ja pyyhkimet ei toimineet -> hylkäys. Rupesivat toimimaan sitten prisman pihassa, mutta ei viitsinyt heti takaisin viedä.

Matkaahan täältä lappeenrannasta tuonne tulee. Mutta on tuo hinnaltaan kuitenkin jo ihan periaatekysymys ja muutakin asiaa saa samaan reissuun yhdistettyä.

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 6.3.2012 20:13
by Timos
avk:lta haetun auton rekisteröintikats. riihimäen kolmella konttorilla 200, 250 ja 265e. Tuossa 250€ paikassa hinta tippu tuulikaappiin ehtiessä 170e. No hämeenlinnasta kysyin kaksi hintaa 100 ja 150e. lahdessa 130e ja kuulemma liedossa vaan 79e. Ei ole riihimäellä kunnon kilpailua.

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 13.3.2012 22:29
by LMJ
Golffi 1.6 Variant 2003 ml. 308 000km katsastettu pe 9.3 ja kerralla läpi!
Ainoana huoltona katsastusta varten uudet pyyhkimen sulat, sisätilojen siivous ja pikapesu!
On viimeaikoina kertynyt kilometrejä vähänlaisesti kun lentäminen on niin halpaa!

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 14.3.2012 17:57
by Patse
Hylsy tuli pakua katsastaessa, edestä molemmin puolin alapallot ja yläpallot vaihtoon. Mitään muuta huomauttettavaa ei ollu edes suullisesti eli mitään pilkkua ei alettu nussimaan. pakoputken ulostulokin kelpas ns. väärältä puolelta mutta nykyään toi taitaa olla jo sallittua.. ton varmistin kyllä jo ennalta kun peräkärryä katsasastelin, jos ei olis käyny niin olisin sitte menny raisioon koittaa.. Mynämäen plus katsastustuksessa käytin. hinta päästöjen kera jotain 70 euron päälle, 42 e pelkkä katsastus ilman ajanvarauksia.

takajarrujen tehon huonoutta pelkäsin mutta ilmesesti menee aika tehottomatkin takajarrut läpi.. Lappua jos oikein tulkitsen jarruvoimista niin käsijarrukin on tehokkaampi, ja kun käsijarrukaan ei vedä takapyöriä edes lumella lukkoon, peilijäällä menee kyllä. Tasasesti kyllä piti kun nuo herkistelin aikasemmin kun toinen puoli oli kokonaan mykkä, mutta en jaksanu alkaa jarrupaineventtiiliä säätelee. Päätin että käyn koittaa kelpaako vai ei.

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 14.3.2012 18:32
by Kilu
267tkm:ä ajettu passatti kolmatta kertaa peräkkäin läpi melkein laakista. Nyt tuli uusinta valoista (xenonien adapteripiuhat paskaksi juuri katsastusta edeltävänä iltana), mutta ilman lisämaksua. Mitään remppaa ei ole tarvinnut tehdä tänä aikana. Eihän tämä nyt aivan paska sentään ole. :lol:

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 10.4.2012 12:58
by henrik01
Kävin itse Helsingissä Viikin katsastusasemalla. Ei mennyt ekalla läpi, mutta ei hinta pahakaan ollut ja toisen kerran kun kävin niin anto vähän alennusta. Siellä meinaan käydä jatkossakin.

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 10.4.2012 17:09
by Pasi Häkli
Kävin appiukon passatin katsastamassa. Läpi se meni, mutta pari korjauskehotusta tuli. Jännä vaan kun niistä ei mitään mulle mainittu autoa noutaessa. Rekisteriotteen kun kahlasi läpi niin siellä luki korjattava ennen 10.5.2012.
Tuulilasista ja takaiskareista mainitsi.

Ps. Käykö variantin takaiskarit sedaniin? Eikö pitäs käydä.. Mulla olis vaan oman passatin iskarit tallessa.

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 10.4.2012 23:57
by Juhizz
Kaippa ne niin päin käy. Oisko vaan vähän jäykemmät kuin sedanin omat.

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 12.4.2012 1:14
by AjH
Koitin Bilsteinin luettelosta kaivaa vastausta, mutta aika sekava tulos.
B4 ja B4sport sarjoissa on samat iskarit joka paikkaan, B6 sarjassa takana on eri iskarit sedan vs. variant.

Enempää jaksanu kattoa, mutta ilmeisesti jotain eroa voi olla, onko sitten käytännössä mitään merkitystä niin tuskin. Ja tollakin perusteella ne on siis keskenään vaihdettavissa kiinnitysten puolesta.

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 12.4.2012 11:03
by Pasi Häkli
Kiitti. Taidan ne viskoa sinne alle sit kun sen aika tulee.

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 24.4.2012 21:25
by growth
Konalan K1 asemalla tuli tänään käytyä katsastuksessa. Eipä mennyt läpi ekalla. Oikea alatukivarren pallonivel välyksellinen. Taitaapi olla aika yleistä 3B passatissa. Jotain napinaa vielä valojen suuntauksesta. Ei auta ku pistää kuntoon.

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 25.4.2012 7:41
by Juhizz
Juu nivelet on kulukamaa näissä vehkeissä. Itse en tosin ole uusinut vielä yhtäkään.. :roll:

Valojen suuntauksessa hyvin yleinen "vika" on että polttimo on jotenkin väärin paikallaan. Tsekkaa se ensin.

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 3.5.2012 10:23
by Monkelo
Kävin eilen raision sf katsastuksessa. Ihan asiallista palvelua, vaikka ei läpi mennytkään :)
Toinen etujarrunletku oli murtunut, pitäisi vaihtaa nuo molemmat kun saa aikaiseksi.

Off topiccia sen verta että mitä jarrunestettä ihmiset laittanut? Dot 4? Vaihtaisi samalla nuo jarrunesteet uusiin..

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 3.5.2012 21:30
by AnttiR
Monkelo wrote:Kävin eilen raision sf katsastuksessa. Ihan asiallista palvelua, vaikka ei läpi mennytkään :)
Toinen etujarrunletku oli murtunut, pitäisi vaihtaa nuo molemmat kun saa aikaiseksi.

Off topiccia sen verta että mitä jarrunestettä ihmiset laittanut? Dot 4? Vaihtaisi samalla nuo jarrunesteet uusiin..
Laitoin Passattiin dot 5.1 nestettä, kun castrollin sivuilla suositeltiin ja muutenkin tarkoitettu abs-jarruilla varustettuihin autoihin. Toki sitten nesteitä vaihtaessani huomasin, että jarruneste säiliön korkissa lukee dot 4. :D No nuita voi kuitenkin sekoittaa keskenään ja motonetin motox 5.1 purkissa lukee, että täyttää kaikki dot 4 ja dot 5.1 sae yms luokitukset.

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 4.5.2012 8:56
by Monkelo
Kiitos vastauksesta. Yritin eilen etsiä passatin käyttöoppaasta mitä jarrunestettä sinne laittaa, mutta oli vain maininta että mene merkkiliikkeeseen :)

Ei tullut kuitenkaan mieleen että jarrunestesäilössähän on tuo merkintä :oops:

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 18.7.2012 9:08
by SnaG
Tosiaan taitaa olla tarkastajissa eroja...ja paljon.
Pari viikkoa sit ostin tuollasen -99 Passatin 2.8 V6 konneella ja myyjä aiko käyttää leimalla sovittuun vaihtohintaan.
Mutta sieltä tulikin sitten hylky (jarruletkut ja koiranluut vaihtoon), muuten hyvässä kunnossa... Noh, sovittiin nuitten korjauksen verran vaihtohintaan pudotusta ja pirssit vaihdettiin.

Korjautin nuo ja vein leimalle, josta tuli jälleen hylky.. :? Alapallonivelet ja toinen yläpallonivel pittää vaihtaa. Kuitenkin välystä oli sen verran, että miten edellisessä katsastuksessa nuo on voitu olla huomaamatta.

Jatkamma huoltamista...

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 18.7.2012 21:56
by AjH
Ei kai uusintaleimalla pitäisi uusia vikoja enää tulla, kun eihän siellä pitäisi tarkistaa muuta kuin että ne edellisen katsastuksen vikakohteet on korjattu?
Vai menikö kuukausi täyteen ennen kuin kävit korjatut paikat näyttään?

Noi tukivarret on semmoset ettei niitä osaa kaikki inssit edes katsoa. Ja vaikka osaiskin niin ei silti kaikkea huomaa.
Omassa oli sisäpäät ihan morot, ja tarkaksi ja luotettavaksi tietämäni inssi katsoi että "alkaavat olla vaihtoiässä mutta eiköhän ne vielä vuoden kestä että seuraavalle leimalle tuot uudet."
Vaihdoin siis uudet siinä leiman jälkeen heti kun muutakin huoltoa oli ohjelmassa ja totesin tilanteen.

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 18.7.2012 23:22
by Zeussii
Uusinnassa saa huomata uusia vikoja jos radikaalisti vaikuttaa ajoturvallisuuteen. Näin isot pojat ovat minulle kertoneet.. :)

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 19.7.2012 8:15
by SnaG
AjH wrote: Vai menikö kuukausi täyteen ennen kuin kävit korjatut paikat näyttään?
Ei mennny. Kun ostin tän auton toiselta paikkakunnalta, niin katsastus olisi pitänyt suorittaa siellä.
Sovimma sit täällä tuon lähikatsastuksen kanssa, että tarkastetaan täällä. 40€ kustansi tuo katsastus.

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 6.5.2014 20:31
by Kilu
Nyt se sitten tapahtui eli pomppasi väljästä yläpallosta. 65tkm:ä olen ajanut tällä autolla ja ensimmäinen väljä osa. Ei ole tietoa, milloin tukivarsia on viimeksi vaihdettu. Kävin tilaamassa TRW:n tukivarren ja viikonloppuna pitäisi vaihdella, jos sää sallii. 10€:a kustantaa uusintanäyttö.

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 5.11.2014 16:15
by Kilu
Käytin Poloa tänään katsurilla. Katsastaja kengitti 2490rpm:llä päästöjä ja kaasu pohjassa. Totesin että saa siihen kovempiakin kierroksia, jos tarvitset. Vastasi että saa kelvata, ei tässä aleta kikkailemaan :) Meni kyllä muutenkin heittämällä läpi.

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 5.11.2014 17:00
by Sami Jalonen
Ei kaikki kierrä enempää ilman kuormaa. Onko dsg?

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 5.11.2014 17:26
by Kilu
Kiertää se rajoittajalle, kun ottaa ESPin pois päältä ja painaa kytkimen pohjaan :)

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 5.11.2014 17:58
by Pasi Häkli
^Useita nykyautoja ei saa kiertämään millään. Ei edes tuolla kikalla.

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 5.11.2014 18:58
by Kilu
Oli aika kokemattoman oloinen nuori kaveri muutenkin, mutta ei valittamista. Auto toimii moitteetta ja on 2010 mallia. Mutta jotenkin aika turhilta nuo helmaan koputtelut tuntui, kun on lisäksi massattu jälkikäteen.

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 17.11.2014 15:42
by Mara
Käytin -98 Primeran katsastuksessa, hylky tuli. sorkkaraudalla ja kuonavasaralla hakattiin pohja ja tukivarret, löytyi vähän hitsattavaa. Omituisin korjauskehoitus tuli sumuvaloista, toinen näyttää liian ylös, tämän katsastaja osasi sanoa sytyttämättä valoja.

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 7.1.2015 10:52
by muppis
Konttorilla naureskeli minun ylätukivarsien kiinnityspultille. :twisted: 1.5 kertaa normaalia pidempi, kun alkuperäinen meni molemmista päistä poikki ja nyt paikallaan oleva oli ensimmäinen joka sopi paikallensa. Lisäpitkien koteloinnista ei virkannut mitään vaikka näkee selvästi, että ei taida halogeenit olla. :oops:

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 26.3.2015 14:38
by Kilu
Ensimmäistä kertaa meni torseni jarrudynoon katsastuksessa. Vähän oli heittoa etujarruissa, mutta onneksi ei liikaa. Läpi napsahti, ilman huomauttelua :D

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 28.3.2015 17:42
by Jultsu
Oliko vastakkain pyörivät rullat akselilla?

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 28.3.2015 18:23
by Kilu
Pelkästään yksi akseli rullalla. Joten avoimena pyöri ja näköjään kone sammutettuna otti varmuuden vuoksi :wink: Menee se käynnissäkin vapaalla, mutta mitäpä se minulle kuuluu. Kiva oli kuitenkin saada tiedot jarruista, kun aiemmin on vain takapihalla ajossa jarrutettu. Muutenkin katsuri osasi hommat oikeasti eli tarkasti, mitä pitää ja jätti ledit huomioimatta. Eli tarkastus oli asiallisen tiukka, muttei nipo.

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 28.3.2015 23:06
by Jultsu
Ööö, siis. Jos torsenin yhden akselin renkaita pyörittää samaan suuntaan niin kardaanille välittyy voima, ja jos toisen akselin kumit on maassa (ei vapaana rullilla) niin tuo se nimenomaan pistää paikat paskaksi. Toki ei ehkä yhden minuutin rullatestin aikana, mutta en itse kyllä suostuisi moiseen. Ehdottomasti molemmat akselit rullille tai sitten yhdelle akselille vastakkain pyörivät rullat.

Mielenkiintoinen ratkaisu myös tuo jarrutesti ilman tehostusta. :roll:

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 28.3.2015 23:57
by Tero Paalanen
Jultsu wrote:Mielenkiintoinen ratkaisu myös tuo jarrutesti ilman tehostusta. :roll:
Mitäs mielenkiintoista tuossa on?
Eihän tehostimen puuttuminen vaikuta mihinkään muuhun kuin tarvittavaan poljinvoimaan.

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 29.3.2015 9:11
by Kilu
Pyöritys kesti n10 sekuntia per akseli ja vaikka kone oli sammutettu, niin virrat oli päällä.

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 29.3.2015 9:28
by Jultsu
Tero Paalanen wrote:
Jultsu wrote:Mielenkiintoinen ratkaisu myös tuo jarrutesti ilman tehostusta. :roll:
Mitäs mielenkiintoista tuossa on?
Eihän tehostimen puuttuminen vaikuta mihinkään muuhun kuin tarvittavaan poljinvoimaan.
Omassa on vähän tuota vaivaa että alipaine ei riitä jos parikolmekertaa nopeasti pumppaa jarrua. Kyllä se aika nihkeästi pysähtyy ilman tehostusta. Toki sen tasapainosuhteen saa selville tuolla tavalla, sitä kai sitten siinä pelkästään haettiin (vai oliko noille jarrutusvoimille olemassa myös minimiarvot?)

Re: Katsastuksesta yleisesti

Posted: 29.3.2015 12:04
by Tero Paalanen
Ihan yhtälailla sen jarrutusvoiman saa selville ilman tehostusta kuin tehostuksen kanssa.
Vaatii vaan enemmän poljinvoimaa ilman tehostusta, mutta ei se jarrujen tehoon vaikuta yhtään mitään.