Page 1 of 1
Optimointi
Posted: 3.2.2014 23:01
by urski
Hei mulla 2002 vm 96kw 1.9 TDI Golf variant ja ajettu 290000km ja ajattelin optimointia siihen.
Mitä kannattaa ottaa huomiooin ja varoa ? Kestääkö kone hyvin sen ? Onko kokemuksia ?
Tehoa tulisi 360nm ja 166hv, kun nyt on 310nm ja 130hv.
Re: Optimointi
Posted: 4.2.2014 4:52
by Jultsu
Jos kyseessä luotettava ohjelmoija / ohjelma, niin moottori ja ahdin kestävät kyllä. Kytkin voi alkaa luistamaan tai kaksoismassa kalkattamaan.
Kunnon ohjelmoija tarkistaa autosta vikakoodit ja ahtopaineet/MAF-arvot sun muut parametrit että onko autossa edes alkuperäinen määrä tehoa.
Re: Optimointi
Posted: 4.2.2014 20:41
by Anssi112
TAH-engineering tekee optimointeja perttelissä ja sieltä löytyy myös tehodyno. Voin suositella koska olen molemmat transportterini siellä käyttänyt optimoinnissa. Hintakin on mielestäni kohdallaan.
Re: Optimointi
Posted: 5.2.2014 21:48
by volkkariku
Itselläni on passatissa edellisten omistajien mukaan Karalan ohjelma jota en voi kyllä suositella. Vääntöalue on mielestäni täysin sopimaton diesel-autoon. Paras vääntöalue alkaa vasta reilusti 2000rpm jälkeen

Re: Optimointi
Posted: 5.2.2014 22:39
by ibel
volkkariku wrote:Paras vääntöalue alkaa vasta reilusti 2000rpm jälkeen
Eikös tuo ole hyvä, ettei hakkoota kaksoismassaa paskaks, olettaen että on kaksoismassavauhtis??

Omassa on 400Nm jo 1800rpm ja max ~450Nm@2500rpm. Tosin eihän tuo oikeen vedä alle 2k kiekoilla.

Re: Optimointi
Posted: 5.2.2014 23:41
by Hawaikai
Itsekin miettinyt tuota ko toimenpidettä omaan -02 96kw 4Motion pasuunaan. Kilsoja tosin mittarissa jo 370tkm, mutta meinasin silti vähän piristyttää kun tulee kärryä vedettyä perässä. Suositelkaa paikkoja missä homma hoidetaan hyvin ja mielellään edullisesti? Mikä yleensä on ko toimenpiteen hinta? Itse kysellyt kahdesta eri paikasta, ja hinnat olleet 400€ ja 500€... Miten ihmiset ketkä olette 96kw 4 Motioneja piristäneet, onko polttoaineenkulutus pudonnut?
Re: Optimointi
Posted: 6.2.2014 4:48
by Jultsu
Kyllä se sen 400-500e maksaa joka puolella. LTR:lle ääni multa. Kulutus voi marginaalisesti tipahtaa jos malttaa olla kierrättämättä neljään tonniin, mulla vaihtui renkaat tuossa softauksen jälkeen joten eipä noista tiedä mikä vaikutti mihin.
Re: Optimointi
Posted: 12.2.2014 11:21
by Bassat2004
On käyty mielenkiintoisia keskusteluja esim. työpaikalla tosta optimoinnista.
Moni luulee että ne lisätehot tulee sinne koneeseen tyhjästä koska kaikenlainen tehon lisääminen tapahtuu polttoaineenkulutuksen kustannuksella johtaen joskus jopa konerikkoon

Re: Optimointi
Posted: 12.2.2014 13:37
by JukkaA
Softauksella/optimoinnilla tipahtaa matka-ajon kulutus ja huipputehot lisääntyy. Mutta pitää olla aika tyhmä jos luulee, että huipputehon aikainen kulutus tipahtaa myös! Tehot otetaan maksimi syöttömäärää ja ahtopainetta nostamalla. Osakaasu alueiden kulutuksen pienentyminen selittyy yleensä EGRn tulppauksella.
Re: Optimointi
Posted: 12.2.2014 14:37
by Bassat2004
Toi EGR tulppaus selittää aika paljon se vaikuttaa aika lailla bensakoneessakin (ei turbo) myös öljynkulutukseen.
Re: Optimointi
Posted: 12.2.2014 18:18
by Bassat2004
Tosta EGR:stä on vielä pakko sanoa vaikka ei ihan otsikon alle menekkään että se on lienee tähän astisista teknisistä ratkaisuista turhin mitä autoteollisuus on mennyt tekemään ympäristönormien kiristyessä, on menty suostumaan/kehittämään sellainen ratkaisu joka tukkii auton muovisia venttiilejä/kumiletkuja ja joka kierrättää pakokaasuja ja jäteöljyjä takaisin koneeseen ja joka "tervaa" pikkuhiljaa moottorin.
Sanoisin myös että nämä moottorit mukaanlukien moottori omassa(alt) autossa eivät tule kestämään niin hyvin kuin ilman EGR:ää olevat.
Re: Optimointi
Posted: 12.2.2014 19:00
by Pasi Häkli
^ Täysin samaa mieltä. Harmi vaan, ettei niihin päästönormeihin päästä, ellei vastaavanlaisia ratkaisuja kehitetä. Sitähän siinä ei ajatella pätkääkään, että kuinka tukkoon ne moottorit siitä menee, ja vieläpä hyvin pienessä ajassa.
Ps. Ei sun ALT -moottorissa ole egr-venttiiliä

Re: Optimointi
Posted: 12.2.2014 21:15
by ysikasi
Siis toiminnassa oleva egr lisää bensakoneen(kin) voiteluöljyn kulutusta.
Onko asia näin?
Re: Optimointi
Posted: 12.2.2014 22:23
by Pasi Häkli
^ En kyllä allekirjoittaisi tuota väitettä.
Re: Optimointi
Posted: 12.2.2014 23:13
by ysikasi
ysikasi wrote:Siis toiminnassa oleva egr lisää bensakoneen(kin) voiteluöljyn kulutusta.
Onko asia näin?
Vai tarkoittiko Bassat2004 että tukittu egr lisää öölin kulutusta ?
En kyllä ymmärrä sitäkään.
Jep. Pasi tuolla alla selittääkin asiaa. Kampikammion/venakopan huohotuksen vieminen imusarjaan saattaa nostaa öljyn kulutusta. Pakokaasujen osittaisella takaisinkierrätyksellä (egr)ei ole tän kans oikeestaan tekemistä.
Re: Optimointi
Posted: 12.2.2014 23:44
by Bassat2004
http://www.carid.com/2004-volkswagen-pa ... 12264.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mihinköhän ihmeeseen toi osa on?
On mahdollista että siitä ei löydy samanlaista EGR venaa kuin diisselikoneista mutta käsitykseni mukaan kierrätystä letkuissa tapahtuu, vaihdoin koko alipaine letku hässäkän koneesta ja aika lailla öljyiseltä ja syöpyneeltä näytti osa niistä kun vahan poikkasin.
Kyllä se on molemmissa koneissa käytössä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation" onclick="window.open(this.href);return false;
Tarkoitin että toimivakin egr lisää öljyn kulutusta joka on VW:llä jo ominaisuus
Mutta hei tää on vain mun mielipide ja kyllä niitä tänne mahtuu, eikö?
Re: Optimointi
Posted: 13.2.2014 6:35
by Pasi Häkli
Pakokaasujen takaisinkierrätys on aihe mistä nyt puhutaan, ja pakosarjasta kun ei lähde mitään rööriä takaisin imusarjaan päin, niin minkäänsorttista kierrätystä ei silloin ole.Tuossa ALT -moottorissa ainoa paska mikä siellä kulkee on huohottimen kautta tulevaa. Ja huohottimella ei ole mitään tekemistä egr:än kanssa.
http://www.carid.com/2005-volkswagen-pa ... 01505.html
Tuossa tuon nimi on EGR-venttiili, mutta sitä se ei todellakaan ole. Tuon venttiilin kautta sähköinen lisäilmapumppu pumppaa ilmaa nelossylinteriin, ideana muistaakseni saada kattia lämpiämään nopeammin jotta saadaan pienemmät päästöt. Missään vaiheessa pakokaasut ei käy imupuolella.