Page 1 of 2

passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 4.2.2014 22:22
by volkkariku
Kävin tuossa n.400km lenkin pasuunalla (raahe-haaparanta-raahe) ja keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 6,7l-7,0/100km

Autossa on 205/55x16 rengastus, 3 ihmistä ja mainitaan nyt vielä se karalan-ohjelma.

Omasta mielestäni ajoin todella rauhallisesti, eli vain muutamalla ohituksella mentiin koko matka.

Olisiko viisaimmilla tietoa mistä mahtaisi korkeahko kulutus johtua, joulukuussa kävin saman lenkin mutta vain yhdella matkustajalla ja silloin kulutus oli aikalailla tasan 5l/100km?

vinkkejä/neuvoja?

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 5.2.2014 3:43
by Jultsu
Perkeleen pienellä on kyllä mennyt jos oikeasti vain 5 litraa sataselle. Olen kesällä päässyt kahdeksaakymppiä hissutellen keveillä vanteilla ja ekorenkailla 5.8 keskikulutukseen. Talvisin tuo imee sen 6.5 sataselle 110km/h motarilla ajeltaessa, lyhyemmässä työmatka-ajossa sitten seiskan päälle. Perus virisofta mullakin. Muilta foorumeilta lukemat kokemukset kertoo samaa, 4motion AVF vie sen 7 litraa sataselle talvisin.

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 5.2.2014 7:19
by kotka
Empä kyllä itsekkään omalla vanhalla 3BG 4motionilla päässyt tuonne 5 alkaviin kulutuksiin vaikka yritti kuinka hissutella.
Ja tuo 6,7 l/100km:kin kuulostaa aika vähältä tuolle kotterolle. Kyllä se 7 päälle menee helposti, varsinkin jos on hiukan lunta/loskaa tiellä. Kaupungissa 8 lähestyi..

Mutta minkälainen on ilmansuodatin ja moottorin lämmöt? Onko maskisuoja paikoillaan ja onhan termostaatti toimiva? Rengaspaineet tarkistettu?

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 5.2.2014 11:10
by Arto Vikiö
Kävin tuossa Seinäjoella työreissun toissapäivänä ja eilen ajelin takaisin.
Mennessä Seinäjokea kohti kulutus oli ajotietokoneen mukaan jotain 6,8L/100km.
Eilen kun ajelin takaisin niin pääsin 5,9L/100km. Kulutukseen vaikuttaa myös tuuli ja keli.

Jos pitemmän ajan trendiä seuraa, niin kyllä se siinä 6,6 - 7,6 litran välillä kulutus kulkee 3bg passatilla. Saa olla melkoinen seppä, jos pystyy aina alle kuuden hinkkaamaan keskikulutuksen.

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 5.2.2014 12:49
by volkkariku
Joulukuussa tehdyllä reissulla, kun siis ajotietokone ilmoitti lukemiksi 5litraa niin en sitten tiedä mikä kulutus todellisuudessa on koska en itse sitä laskenut.

Moottorinlämmöt olivat niinkuin normaalistikkin siinä puolen välin tienoilla, ehkei nyt ihan tasan puolessa mutta melkein. Ilmansuodattimen tutkin tänään ja maskinsuojia ei ollut paikallaan.

Mitä nyt itselläkin tuli mieleen nuista niin oli juurikin tuo ilmanputsari ja sitten tuo termari että onko siinä jotain vikaa mutta tutkitaan tutkitaan, pitäs jostain ensin saada taakse rengas että pääsis ajeleen kaverin talliin :roll:

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 5.2.2014 15:06
by Jultsu
volkkariku wrote: Moottorinlämmöt olivat niinkuin normaalistikkin siinä puolen välin tienoilla, ehkei nyt ihan tasan puolessa mutta melkein.
AVF:ssä muistaakseni tuo neula näyttää jo kohtalaisen oikeita lukemia, eli tasan yläasennossa ne lämmöt on jo jotain 80 asteen tienoilla. Vanhemmissa passateissa ne voivat olla vasta 70 kun mittari on jo huipussaan. Varmasti vaikuttaa kulutukseen jos nesteet on 20 astetta kylmempänä.

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 5.2.2014 15:50
by Tero Paalanen
^Ainakin velipoijan AVF-koneisessa Passatissa mittarin neula näyttää 90astetta kun koneen todellinen lämpö on vasta 72 astetta.

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 5.2.2014 17:20
by teemu2791
pienellä olette päässeet :shock:
itse ostin juuri 2004 96kw 4motion ajoin 2/3 pitkää matkaa ja loput 1/3 kaupunkia
niin keskikulutus 8l/100km :!:
ilmanputsarin vaihdoin heti kun sain auton
pirun hyvin lämmöt nousee ja pysyy 90 asteessa (mittarin mukaan)
vedot tuntuu olevan kohdillaan, mitä nyt hiukan tuntuu "jurnuttavan" alle 2000 kierroksen
olisin ollut tyytyväinen jos olis hiukan alle 7l/100km mennyt
vanha 74kw etuveto menee pitkällä matkalla noin 5l/100km ja kaupunki ajossa noin 6,5l/100km
pitää tässä vähän tutkia missä vika

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 5.2.2014 20:41
by JukkaA
Kyllä se noissa nelikko passateissa se neliveto nostaa kulutusta litran tai jopa enemmänkin. Ei kannata verrata nelikko farkku pumpparii ainakaan mihinkä naapurin etuveto sedani jakapumpulliseen. Sen kun saa menemään 2 litraa pienemmällä.

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 5.2.2014 21:42
by volkkariku
Lauantaina olis tarkotus vaihdella passattiin raidetangon päät, vetarinsuojakumi ja lohkolämppärin o-rengas. Pitänee varmaan vielä ostaa ilmanputsari varalta uus ja tsekkailla että termari on ok, lisäksi öljyn vaihdon aika alkaa olemaan käsillä. Kyllähän se fakta on että tuo neliveto vie enemmän polttoainetta, kaupungissakin päässyt joskus erittäin mielenkiintoisiin lukemiin kun on ottanut esp:n pois päältä ja kiertänyt kahva edellä ympäri pitäjää :D

Asiasta leivän paahtimeen, löytyi ratkaisu alusta ongelmaankin (tuning osiolla kyselin nuista kiinteästi säätävistä alustoista) Tilaukseen lähtee kesäksi saksasta Eibachin pro street s saksan maalta 836e joten ei kovin paha hinta. Modificarsilta kyselin tarjousta niin tuli vastaus että eibachilla ole tuota sarjaa kyseiseen autoon.. pyh ja pah

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 6.2.2014 4:57
by Jultsu
Tiedä sitten mahtaako vanhat perämurikan siirapiksi muuttuneet öljyt vaikuttaa tuohon kulutukseen? EGR kannattaa tulpata ja ebaystä tilailla pohjamuovit niin pysyy lämmöt tallessa ja paikat puhtaampina.

Sama Eibach tuli asennettua omaan autoon syksyllä, parin kuukauden päästä näkee että kestääkö nuo Suomen talvea vai ei.

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 6.2.2014 7:21
by kotka
Jos noita peräöljyjä meinaa vaihtaa, niin kannattaa vaikka ensin etukäteen kokeilla että saako ne pultit auki. Hatuttaa vaan hiukan jos ostaa ne öljyt ensin eikä saakkaan pultteja auki. Itselläni jäi vaihtamatta kun en kehdannut porata niitä irti.
En kurkannut eBayn tarjontaa noista pohjamuoveista, mutta yhtenä vaihtoehtona voisi olla Koy Sheriffin teräspohjapanssari (noin 150 euroa) jos sitä pohjapanssaria on tavitsemassa.

Mutta ei kai kukaan luule että ko yhdistelmä olisi kaikkein naftapihein vekotin? Kaikki menee mitä tankkiin laittaa. Jos matkassa alle 8 l/100km, niin hyvä vain.

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 6.2.2014 10:47
by volkkariku
Joo tuosta EGR:n tulppaamisesta oon kans ajatellut, kaverilla ku on tilannut useampia sellaisia laippoja niihin. Ja kyllä varmaan sellainen metallinen pohjapanssari tulee laitettua koska kesäksi lähemmäs maanpintaa.

Voitko Jultsu kertoa kokemuksia sitten alustasta että miten on kestänyt?

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 6.2.2014 11:08
by Tero Paalanen
^Kyllä se Eibach kestää -->> viewtopic.php?f=3&t=249&start=500#p127345" onclick="window.open(this.href);return false;
Nykysin ko. kuvan Eibachilla ajettu yli 100tkm ilman murheita. Toimii edelleen aivan samallalailla kuin uutena.

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 6.2.2014 15:03
by volkkariku
Kestää oli ehkä hieman väärä sananvalinta, lähinnä ehkä kiinnostaisi minkälainen on ajettavuus :) tällä hetkellä itellä on alla sachsin iskarit sekä keltaiset jouset (mahtaisivatkohan olla weitecin) :?:

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 6.2.2014 15:32
by Jultsu
kotka wrote:
Mutta ei kai kukaan luule että ko yhdistelmä olisi kaikkein naftapihein vekotin? Kaikki menee mitä tankkiin laittaa. Jos matkassa alle 8 l/100km, niin hyvä vain.
Kyllä tuo mulla kesällä menee karvan päälle kuuteen pitkässä matkassa, ei se kulutus enää niin radikaalisti eroa etuveto-sedanAHU:sta kuin mitä nyt talvella. Rengastus toki vaikuttaa, näihin kun jengi yleensä iskee ne 19" ja 235 leveät kiinakumit ja yhdistelmä painaa sen 25 kiloa niin totta helvetissä kulutus on suurempaa kuin 18kg painavilla orkkispyörillä.

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 6.2.2014 15:40
by Tero Paalanen
volkkariku wrote:Kestää oli ehkä hieman väärä sananvalinta, lähinnä ehkä kiinnostaisi minkälainen on ajettavuus :) tällä hetkellä itellä on alla sachsin iskarit sekä keltaiset jouset (mahtaisivatkohan olla weitecin) :?:
Tuolta vähän osviittaa --> viewtopic.php?p=92855#p92855" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 6.2.2014 15:51
by Kilu
kotka wrote:Jos noita peräöljyjä meinaa vaihtaa, niin kannattaa vaikka ensin etukäteen kokeilla että saako ne pultit auki. Hatuttaa vaan hiukan jos ostaa ne öljyt ensin eikä saakkaan pultteja auki. Itselläni jäi vaihtamatta kun en kehdannut porata niitä irti.
En kurkannut eBayn tarjontaa noista pohjamuoveista, mutta yhtenä vaihtoehtona voisi olla Koy Sheriffin teräspohjapanssari (noin 150 euroa) jos sitä pohjapanssaria on tavitsemassa.
Itsellä ei ainakaan perään käynyt normi avain. Onneksi pajalla oli itse tehtynä sopiva, juuri kyseistä nippeliä varten. Mielestäni ei kannata ostaa pohjamuovia, vaan juurikin tuo Koy Sheriffin tekele. Kestää hyvin pohjauksiakin. Omat jouduin maalaamaan viime kesänä uudelleen, kun maalit halkeili pois. Jos nyt ostaisin uudet, niin pistäisin kiveniskua päälle.

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 6.2.2014 17:24
by harrir
Minkälaisilla kierroksilla ajatte maantiellä yleensä? Tuolla omalla 6-vaihteisella AVF 4motionilla ajaessa tuntuu, että vetoja kyllä olisi alle 2000 kierroksen, mutta alkaa täristämään jos kutosvaihteella ajaa 85 km/h mittarinopeutta kierrosten ollessa siinä 1700-1800 ja joutuu ylämäkeen vähänkään vedättämään. Vitosella kierrokset nousee sitten reiluu 2 tonniin, eikä tärise. Teknisten tietojen mukaan maksimi vääntö olisi kuitenkin 1800 kierroksella. Niin ja kytkin/vauhtipyöräremontti on tehty vähän aikaa sitten, eikä vaikuttanut tärinään kuin hieman. Himottaisi vaan kutosella ajaa kun kulutuslukema tippuu ajotietokoneen mukaan selvästi.

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 6.2.2014 18:07
by kotka
Kyllä minä vedätin 70 km/h:takin sillä 6. vaihteella ilman tärinöitä, mutta siitä jos piti lähteä kiihdyttämään niin 4. sisään ja kaasu asvalttiin kiinni. Varsinainen vääntöpiikkihän taitaa olla 6. vaihteella jossain 80 km/h:n paikkeilla..

Minulla oli ihan oikea avain tuohon perän öljynvaihtoon, mutta itse tulppa petti. Uusi tulppa on kaapissa edelleen, öljyt annoin pois.

Ei pohjapanssaria tarvitse maalata, se pysyy tasaisen kiiltävänä kun madaltaa autoa riittävästi.

Jollain 225/45-18 renkailla taisi oma mennä matkaa aikalailla 6 l/100km, kesäkelillä. Mutta kaikki alle 8 litran kulutukset talvisin on ihan hyviä. Muutaman eri vertailukohdan kanssa tuo neliveto vaikutti kulutukseen noin 1,5 litraa/100km jos vertasi samanlaiseen vajakkiin.
Nykyisellä pääsen työmatkan noin 5,3l/100km kun 3BG samalla matkalla oli noin 7,5 litraa. Ei iso ero, mutta tekisi kuukaudessa noin 65 euroa. Ja tuo pelkkää koti-työ-koti -matkaa, siihen sitten työajot kaupungissa..

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 6.2.2014 19:41
by Kilu
Omassa panssarissa alkuperäinen maali halkeili reunoista, läpivienneistä ja oli ruostekukkia. Kuinka madallat autoa, jotta pohjan ja panssarin välissä maali pysyy? Nyt pitäisi kestää paremmin.

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 6.2.2014 21:27
by volkkariku
karalan ohjelmalla varustettu afv, 100kmh ja kierrokset tasan 2000rpm

karalan ohjelma lähtee kesällä vaihtoon ja tilalle powerflash oulusta kokemuksia btw siitä ?

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 7.2.2014 5:41
by Jultsu
volkkariku wrote:karalan ohjelmalla varustettu afv, 100kmh ja kierrokset tasan 2000rpm

karalan ohjelma lähtee kesällä vaihtoon ja tilalle powerflash oulusta kokemuksia btw siitä ?
Minkäs helvetin takia? Maksat 400-500e että saat samanlaisen virisoftan joka on tarkoitettu vakiopalikoille? Vaihda nyt vaikka edes turbo isompaan että tuo olisi järkevää.

Noin 1400rpm tuntuis olevan se raja vakiopalikoilla mitä oma jaksaa yskimättä vääntää, tuo tärinä noilla 1600-2000 kierroksilla on pirun yleinen vika näissä ja kukaan ei oikein tunnu tietävän mistä se johtuu. Osa on vaihdellut moottorin tukikumeja, vaihteiston tukikumeja, pumppusuuttimia, nokka-akselia, apurungon puslia edessä ja takana, ja tietysti kytkintä ja uutta kaksoismassaa.

Mulla tuntuu pientä heijausta tyhjäkäynnillä kun nuo kierrokset nostaa tuonne 1700 paikkeille, ja ajossa lähtee muovipaneelit räpättämään kun ajelee ylämäkeen, ilmeisesti kaksoismassa on antautumassa "jo" 380tkm kohdalla..

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 7.2.2014 10:17
by volkkariku
Isomman turbon vaihtaminen olisi kyllä jossain vaiheessa hankintalistalla

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 7.2.2014 11:41
by Tero Paalanen
Itse en kyllä lähtis vaihtamaan Turbotecin(Karala) softaa Powerflashin softaan, koska epäälen jotta et saavuta sillä mitään hyötyä.
Veikkaan et molemmat softat on ns. bulkkisoftia, eli ovat tietokannasta ladattuja valmissoftia jotka ovat ko. moottorikoodille tehtyjä.
Jos vaihdat softaa niin vaihda sinne ko. moottoriyksilölle tehty softa, eli käänny vaikka VCF:n yhteistyökumppanin Savonautotunen puoleen. Matkaa tosin on hieman paljon.
Toinen erittäin hyvä vaihtoehto on ottaa yhteyttä Tdi Tuning Finland:in Hannuun.
Molemmat voivat tehdä laatusoftan joka on räätälöity juuri sinun autosi moottoriyksilölle sopivaksi. Ja molemmat osaavat kuunnella myös asiakkaan toiveita softasta.

Ja mitä tulee tuohon auton hengettömyyteen alle 2000 kierroksen (mainitsit asiasta tuolla optimointi topicissa), niin tuon ikäluokan pumppareissa se tuntuu olevan ihan ominaisuus jo tehtaanpapan jäljiltä. Hieman kärjistetysti vois sanoa et alle 1800rpm ei tapahdu yhtään mitään ja 1900rpm kohdalla on ihan hirvittävän terävälle tuntuva vääntöpiikki. Esim. oma golffi oli ihan hirvittävä ajella taajamassa juuri tuon ominaisuuden takia.
No nyt kun autoosi on laitettu melko varmasti ns. bulkkisofta, jossa hyvin todennäköösesti tuo alle 1800rpm alue on täysin koskematon, niin tuo vääntöpiikki korostuu entisestään koska maksimi vääntö on kuitenkin kasvanut.
Kaikki pumpparit joita olen ajanut ja joissa on ollut Turbotecin softa ovat olleet todella rasittavia ajaa juuri tuon ominaisuuden takia.
Mun Golffin ekassa softassa oli 1900rpm kohdalla vääntöä jopa vähemmän kuin tehtaan jäljiltä ja maksimivääntö (366) tuli 2500rpm kohdalla. Koneenkäytös oli paljon parempi kuin tehtaan jäljiltä. Kun se 1900rpm kohdalla oleva vääntöpiikki oli poissa niin ajaminen oli paljon jouhevampaa.

Tässä on dynolappu yhdestä AVF-koneisesta Passatista jossa 1900rpm kohdalla vääntö on likimain tehtaan ilmoittamat 310Nm. Mutta se isoin ero onkin vääntökäyrän muodossa. Eli alle 1900rpm alueella on enemmän vääntöä kuin vakiossa jonka takia auto ei tuntunut hengettömälle alakierroksilla.
Muutenkin kannattaa kiinnittää huomiota tuohon käyrän pyöreyteen. Eli ei mitään turhia piikkejä jotka rasittaisivat voimansiirtoa kohtuuttomasti. Muistaakseni softa pyydettiin sanoilla: " Sellainen et vakiokytkin kestää eikä turbokaan hajoa ihan ensimmäisenä". Eli sitä saatiin mitä tilattiin ja mainittakoon et ko. softan toimitti Savonautotune.

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 7.2.2014 12:23
by volkkariku
Kiitos Tero, erittäin valaiseva viesti. Eli tuo vääntöalue vaan tuntuu oudolta koska en ole ennen pumppari koneista volkkaria omistanut. Täytyy harkita tuota mainitsemaasi savonautotunen ohjelmaa kun aika on käsillä.

minkälainen vaikutus tuolla egr:n tulppaamisella on lämmön saamisen lisäksi tuohon ajettavuuteen?

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 7.2.2014 12:28
by Tero Paalanen
^Egr:n tulppaaminen ei vaikuta ajettavuuteen.
Pääsääntöisesti se egr:n poistetaan käytöstä softaamisen yhteydessä.

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 7.2.2014 14:37
by Arto Vikiö
volkkariku wrote:Isomman turbon vaihtaminen olisi kyllä jossain vaiheessa hankintalistalla
Jos turboa vaihdat niin BV43 on hyvä vaihtoehto. Voit koeajaa tätä minun passattia, missä on Hatemin softa ja BV43 ahdin. Auto on nimittäin tässä 20km päässä ja liki päivittäin käyn Raahessa.

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 7.2.2014 14:42
by Kilu
Jos nyt lisää mainostetaan, niin kysäise Kajaanista Rengaspalvelu Karjalainen Oy. Softaavat Voimaa.comin ohjelmia ja sitä kautta löydät, myös softaajan, joka tekee customiakin.

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 7.2.2014 17:57
by volkkariku
Taisitkin muuten ajaa Arto yks päivä vastaan tuossa kaupungilla. Kyllä vois ihan mielenkiinnosta kokeilla kuinka iso ero on, minkälaisiin teholukemiin noilla on päästy?

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 7.2.2014 22:42
by Apa
Arto Vikiö wrote:
Jos turboa vaihdat niin BV43 on hyvä vaihtoehto. Voit koeajaa tätä minun passattia, missä on Hatemin softa ja BV43 ahdin. Auto on nimittäin tässä 20km päässä ja liki päivittäin käyn Raahessa.
Paljoko sulla on voimmoo tuossa passatissa? 200hp/400nm taitaa paukkua?! 8) ... Saattas kiinnostaa kokeilla muitakin.. :buttrock Joskust tullut itsekkin katseltua tuota BV43 fööniä. Tahtoo vain olla rahalle muutakin käyttöä. :/ Lähteekö tuo turbo mistä kierroksilta mukaan?

Ja ettei ihan OT, nii oma etuveto avf kuluttaa sen 6,5 satkulle. Eli jos nelikko menee suunnilleen samaan, nii sehän on tosi hyvin.

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 11.2.2014 21:15
by AnttiR
Powerflash on Turbotecin softien jälleenmyyjä eli saisit siellä saman softan uudelleen sisään. :D

Pakkasilla alkaa nelivetosella nousemaan kulutus aika paljon, kun alkaa nuo kardaani ja ylimääräiset nivelet vastustamaan enempi. Muutenkin tuo lumi nostaa kulutusta, kun tahtoo se luisuttelu näkyä siellä kulutuksessa.

Perusjutut pumpparin kulutuksen optimoimiseksi taitaa olla uusi alkuperäinen vihreä lämpöanturi parinvuoden välein, egr:tulppaus mekaanisesti tai ohjelmallisesti, nokan ajoituksen tarkistus vcds:llä, moottorin alamuovit paikalleen.
Jakajapumppu sedaniin, jos kulutusta vertaa niin helposti 2L/100km enemän Kuten tässä topicsissa kyllä jo mainittiin.

Mulla menee näin talvella 7-8litran väliin motaria 115-120 km mittarissa päivittäin 40 km kaupunkia 10-50km riippuen työajojen määrästä. Kotoa lähdetään roikasta ja töissä plussan puolella olevasta parkkihallista. edellinen tankillinen eilen 7.3 L/ 100 km tankkauksesta laskettuna. Sen verran olen kesäkeleleissä kokeillut, että jos ajaa 100-105 km mittarissa niin 0,5 L/100 km menee vähempi. Tällä hetkellä on keula peitettynä mutta moottorin alamuovi puuttuu ja vaihteistomuovi paikallaan. Tällä on varmasti kulutusta nostattava efekti. On vähän kuin juustohöylä auton alla.

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 11.2.2014 22:14
by volkkariku
Kiitos, tässä oli taas hyödyllistä tietoa. Egr:n "tulppaaminen" on kyllä tulossa, ja pohjapanssariakin suunnittelin metallisena. Tulikin mieleen että pitääkö metallinen paremmin lämpöä yllä? Nokan väärää ajotusta epäilen mutta hyvähän se olisi tietenkin tarkastaa.

viimasuojat löytyy mutta ei ole tällä hetkellä paikallaan.

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 11.2.2014 22:45
by ibel
volkkariku wrote:Tulikin mieleen että pitääkö metallinen paremmin lämpöä yllä?
Muovi on parempi eriste kuin teräs. Mut käytännössä ei varmaan eroa.

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 12.2.2014 8:52
by Arto Vikiö
ibel wrote:
volkkariku wrote:Tulikin mieleen että pitääkö metallinen paremmin lämpöä yllä?
Muovi on parempi eriste kuin teräs. Mut käytännössä ei varmaan eroa.
Olen työni puolesta törmännyt samaan, että muovi pitää paremmin lämpöä.
Ero on noin 2% luokkaa. Joten käytännössä sillä ei ole merkitystä.

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 16.2.2014 10:32
by teemu2791
550km/54l eli 9,8l/100km :shock:
lähes koko ajan kaupunki ajoa
siis passat 1,9tdi 4motion

ratti rupes nykiin voimakkaasti jo pienessä vauhdissa vasemmalle ja rutisee
eli meni varmaan ulompi/sisempi vetonivel tai saattaa se olla pyörän laakerikin :( :( :?

onneksi on toinenki passatti et pääsee liikkeelle :D :D

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 22.8.2014 13:58
by IMa
Itsellä sama kosla Passat 3bg avf 4 motion -03, nyt mittarissa 290tkm:
kulutus tuntuu joillakin olevan korkeahko. Kiinteä 4 veto syö aina enempi. Itsellä matka-ajossa pysyy aika tarkalleen 6 l satasella. Monesti menee allekin. Jos kuitenkin alkaa matka-ajossa olemaan lähes 7 l kulutuksia kannattaa tutkituttaa polttoaineen lämpötila-anturin toiminta. Jos anturi on pimeänä, järjestelmä voi mahdollisesti syöttää polttoainetta reilummin. Muuten tämä on ollut todella kestävä ja luotettava auto.

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 23.8.2014 12:48
by Jultsu
IMa wrote:Itsellä sama kosla Passat 3bg avf 4 motion -03, nyt mittarissa 290tkm:
kulutus tuntuu joillakin olevan korkeahko. Kiinteä 4 veto syö aina enempi. Itsellä matka-ajossa pysyy aika tarkalleen 6 l satasella. Monesti menee allekin. Jos kuitenkin alkaa matka-ajossa olemaan lähes 7 l kulutuksia kannattaa tutkituttaa polttoaineen lämpötila-anturin toiminta. Jos anturi on pimeänä, järjestelmä voi mahdollisesti syöttää polttoainetta reilummin. Muuten tämä on ollut todella kestävä ja luotettava auto.
Ja paljonkos se normaali polttoaineen lämpötila pitäisi olla? 60-70 asteen tienoilla?

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 23.8.2014 12:58
by Tero Paalanen
^Palavan polttoaineen lämpötila on aikalailla sama kuin moottorinlämpötila.

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 31.1.2015 14:13
by Jultsu
Nostellaas tätä, tuli napattua toiselle foorumille kuva omasta keskikulutuksesta, saattanee hyödyttää myös tällä foorumilla pyöriviä.

Image

Ylikoon renkaat kesät talvet (jotka kompensoitu jo ohjelmassa), noin 1850kg omamassa, talvisin webastoa ja nelivedon kanssa perseilyä niin ihan ok lukema loppuviimeksi. Nuo korkeat piikit tuli jääratapäivästä ja suksiboksi katolla keski-euroopassa ajelusta.

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 31.1.2015 21:05
by teemu2791
pienellä menee jultsulla
mä oon päässy 5,8l/100km pitkällä matkalla
mut tääl kaupunki ajossa menee lähes 10l
mut mennään kans lähes koko ajan poikittain, ku se on vaan niin hauskaa :buttrock

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 31.1.2015 22:34
by Kilu
teemu2791 wrote: mut tääl kaupunki ajossa menee lähes 10l
mut mennään kans lähes koko ajan poikittain, ku se on vaan niin hauskaa :buttrock
Ei se mopoautolla poikittain ajo vie yhtään enempää, kuin oikeasti voimaa olevalla.

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 1.2.2015 21:59
by Jultsu
Saksasta ruotsiin ajaessa (keskinopeus jotain 130km/h) iso suksiboksi katolla ja noin 2200kg massalla tuli tuommoisia 8.3 litran keskikulutuksia. Tuokin kuulostaa aika rajulta pikkudieselille, mutta enpä minäkään ole paljoa alta kuuden päässyt vaikka kuinka nuukailisi.

Epäilen kyllä että se 300-400hp ahdettu bensakone pääsisi samankaltaisiin kulutuslukemiin vastaavassa käytössä. Tietysti jos jollakulla on kertoa eriävää mielipidettä tai jopa faktaa, saa hihkaista. (Ne 1500kg omamassalla ja etuvedolla tehdyt pihistelyt ei sitten kelpaa :wink: )

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 2.2.2015 9:36
by Arto Vikiö
On se vain niin, mitä huonompi keli, pakkanen, yms yms, muut muuttujat.
Hiukankin raskaampi oikea jalka ja ja jaja.. heti sen huomaa kulutuksessa.
Omalla passatilla ajelee keskimäärin tankillisella sellaiset 700-950km. Joten keskikulutus vaihtelee paljonkin tankilliselle.

Joskus jopa tonnin olen saanut rikki, mutta se on ollut melko pihistelyä.

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 2.2.2015 17:04
by Kilu
10 litran kaupunkikulutus on A6 3.0 tdi:n heiniä, eikä Passatin.

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 2.2.2015 17:34
by Jultsu
Tämäkin riippuu siitä kaupungista. Varsovan iltapäiväruuhkissa meni pikkukoneellakin kulutusennätykset uusiksi. :roll:

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 27.4.2016 8:50
by jutikka
Nostellaan vähän. Itellä 2.5 tdi 4 motion ja ei väliä miten ajaa, kulutus on jatkuvasti päälle 10. Motarilla noin 140 vauhtia niin kulutus siellä 14-15 litraa. 2.8 bensa menee vähemmällä. Ja lisätään vielä se että moottorissa ei ole mitään eloa alle 2000 ja kun kaasua antaa niin sekunnin viiveellä alkaa vasta tapahtumaan. Mistä lähteä vikaa etsimään.??

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 27.4.2016 10:20
by ibel
^Vikakoodeista.
Mulla nokkasilppuri vei matka-ajossa 6,5L ja yhistetty oli aina kesäsin 7L ja talvisin 8L. Talvisin kuitekii tuli hyvin annettua kenkää ja luisussa mentyä. 8)
Sekin, jos on tomaatti niin se vie sitä kymppiä yhistettynä, matka-ajossa pääsee tuonne alle 6 litraan.

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 27.4.2016 10:55
by jutikka
Egr vikaa antaa. Ei muuta koodia tule. Kävi mielessä että jos olisi maffissa vikaa niin savuttaako? Itellä ei kyllä nokea tule ainakaan niin selvästi että peleistä näkyisi. Ja maffi antaa varmasti oman koodin jos sökö? Ei kyllä olla matkalla päästy alle 9 ja automaatti on.

Re: passat 3bg afv 4motion suuri kulutus

Posted: 27.4.2016 11:08
by Tero Paalanen
Seuraavat asiat tarkasteluun näin alkuun:
-Pumpun ajoitus
-Alipaineet
-Maf-arvot