Entropian 3BG perhevaunu
Posted: 10.4.2014 21:18
Ostettiin vaimon kanssa tämä Pasaatituuli kaksi ja puoli vuotta sitten kun perheenlisäys oli suunnitteilla. Autohan on siis 2005-vuosimallin Passat Variant taloudellisella 1.9l TDI AVB-moottorilla. Itse olen melko isokokoinen kaveri (2m/120+kg) joten autonkin pitää olla tilava. Hankintakriteereinä muun muassa kelpoiset jalkatilat takapenkillä kun etupenkki on taaimmaisessa asennossa ja lastenistuin pitää saada kuskin taakse selkä menosuuntaan. Tämä se sitten oli. Mittarissa oli 257tkm ostettaessa ja nyt lukema on kasvanut jo 330tkm:n eikä ongelmia ole ollut. Kuluvaa osaa on toki vaihdettu ja huollot tehty ajallaan.
Varusteita oli ostettaessa ihan kohtuullisesti. Varustetaso Comfortline, eli mainitsemisen arvoisena Climatronic, 4 x sähkölasit, puolinäyttöinen ajotietokone ja Delta6-soitin. Sittemmin olen lisäillyt muutamia OEM+ henkisiä tuninkeja, niistä lisää alempana.



Tässäpä vielä lyhyt kuvakertomus autoon lisäämistäni lisävarusteista/tuuningeista. Amis-vaihe on mennyt ohi ja arvostan käyttöautossa luotettavuutta ja mukavuutta, joten alustakorkeus on mallia traktori. Tänä kesänä olisi kyllä tarkoitus vaihtaa alle alkuperäiset 17" Phoenix-vanteet.
Koska Delta6 ei soita kuin normaaleja ääni-CD:itä, niin ensimmäisenä piti saada vähän lisää biisejä autoon. Lähdin ratkaisemaan ongelmaa Yatour-merkkisellä MP3-soittimella joka kytketään suoraan Delta6:n. Se teeskentelee CD-vaihtajaa ja näin muistikortilta saa käyttöön 600 biisiä. Yatourin asensin hanskalokeron kattoon.

Tämän jälkeen ajeltiinkin tyytyväisenä reilun vuoden verran. Viime syksynä rupesi tehdasnavi polttelemaan, ja ostinkin pilkkahintaan (alle satasella) Saksasta G-mallisen MDF-navigoinnin. Ainoana miinuksena oli että nahkahousunkuluttaja oli soitinta irroittaessaan samalla rikkonut näppäimistöstä irroitusaukkojen viereiset napit. Tämä tarkoittaa muun muassa kappaleen vaihtonappia joten käyttö oli hieman hankalaa. Muutaman kuukauden metsästyksen jälkeen löysin Saksan eBaystä viallisen A-mallin MFD:n jonka ostin pois parilla kympillä. Vaihdoin etupaneelit päikseen ja asensin navin autoon.

Navin asentaminen sinänsä ei ollut vaikeaa, mutta mistään ei tahtonut löytyä yksiselitteisiä ohjeita että mikä signaali kytkentää mihinkäkin. Lisäksi oli hieman epäselvää onko tässä loppupään 3BG:ssä, joka käyttää pitkälti pelkästään CAN-väylää, tarjolla enää navigoinnin vaatimaa GALA-nopeussignaalia. Kaikki tarvittavat signaalit kuitenkin löytyivät ja navi pelaa kuten pitääkin. Kartat on pari vuotta vanhat, mutta niillä on tähän mennessä pärjännyt vallan mainiosti. Jos joku tarvitsee ohjeita navin asennukseen niin minulta voi kysellä.
Viimeisimpänä asensin pari viikkoa sitten W8:n mittariston isolla FIS-näytöllä. Tämä meni melko kivuttomasti paikoilleen. Vaikeampaa oli saada mittaristoon sopiva EEPROM jolla sai dieselin kierroslukumittarin ja 260km/h nopeusmittarin pelaamaan. Otin pohjaksi Sportline mk4 Golfin EEPROM-dumpin. Tässä oli kuitenkin pari ongelmaa. Nimittäin lämpömittari ei näyttänyt mitään sillä se yritti lukea jäähdytysveden lämpötilaa omasta analogiatulostaan. Lisäksi nopeusmittari näytti aika villisti liian vähän. Muutaman päivän guuglailun jälkeen löysin etsimäni, ja sain vaihdettua mittariston lukemaan jäähdytysveden lämpötilan CAN-väylän kautta ja lisäksi vaihdoin nopeusmittarin ohjauskartan progressiiviselle 260km/h mittaristolle sopivaksi. Ennen asennusurakkaa piti vielä hehkun merkkivalo asentaa mittaristoon ja vaihtaa pohjat SI-järjestelmälle sopivaksi.

Vaihdoin EEPROM:sta myös neulavalot päälle myös silloin kun valokytkin on pois päältä. Illalla on aika coolia ajella pelkät neulat hehkuen.

Näiden jälkeen olisi vuorossa seuraavanlaisia tuuninkeja; DSP-äänijärjestelmän asennus. Kaiuttimet ja Harman-Becker vahvistin on jo hankittuna. Sopivat liittimet omaava johtosarja (Golf mk4 hälytinjohtosarja) tilattu Kanadasta purkuosana. Kun tuo satsi saapuu niin pääsenkin rakentelemaan johtosarjaa ja kun säät lämpiää niin asentelemaan myös kaiuttimet.


DSP-äänijärjestelmä ei varmaankaan ole kovin tuttu suomalaiselle harrastelijayhteisölle. Kyseessä on siis nimensä mukaisesti digitaalisesti säätyvä systeemi jota ohjataan MFD-navigaatiolla. Vahvistin on 300-wattinen. Siihen koodataan auton tyyppi (ratin sijainti, sisustamateriaali, korin malli) ja tämän jälkeen vahvistin säätää portaattomasti ajonopeuden mukaan taajuuskorjausta jotta ääni kuulostaisi aina mahdollisimman puhtaalta. Lisäksi DSP-kaiutinsarja on järeämpää tekoa kuin vakiosarja.
Volkkarin DSP-vahvistimia on aikoinaan valmistanut myös Nokia, kukapa muukaan. Kaikkea kumisaappaista autovahvistimiin. Minulla on myös yksi Nokialainen vahvistin. Jos joku on kiinnostunut sen lunastamaan pois niin saa laittaa viestiä!

Toinen suunnitteilla oleva modi on TMC-boksi jolla saa G-mallin navista nuoliohjauksen ja muut tiedot mittariston FIS-näyttöön.
Tällaista tällä kertaa, saa kommentoida/kysellä/arvostella!
Varusteita oli ostettaessa ihan kohtuullisesti. Varustetaso Comfortline, eli mainitsemisen arvoisena Climatronic, 4 x sähkölasit, puolinäyttöinen ajotietokone ja Delta6-soitin. Sittemmin olen lisäillyt muutamia OEM+ henkisiä tuninkeja, niistä lisää alempana.



Tässäpä vielä lyhyt kuvakertomus autoon lisäämistäni lisävarusteista/tuuningeista. Amis-vaihe on mennyt ohi ja arvostan käyttöautossa luotettavuutta ja mukavuutta, joten alustakorkeus on mallia traktori. Tänä kesänä olisi kyllä tarkoitus vaihtaa alle alkuperäiset 17" Phoenix-vanteet.
Koska Delta6 ei soita kuin normaaleja ääni-CD:itä, niin ensimmäisenä piti saada vähän lisää biisejä autoon. Lähdin ratkaisemaan ongelmaa Yatour-merkkisellä MP3-soittimella joka kytketään suoraan Delta6:n. Se teeskentelee CD-vaihtajaa ja näin muistikortilta saa käyttöön 600 biisiä. Yatourin asensin hanskalokeron kattoon.

Tämän jälkeen ajeltiinkin tyytyväisenä reilun vuoden verran. Viime syksynä rupesi tehdasnavi polttelemaan, ja ostinkin pilkkahintaan (alle satasella) Saksasta G-mallisen MDF-navigoinnin. Ainoana miinuksena oli että nahkahousunkuluttaja oli soitinta irroittaessaan samalla rikkonut näppäimistöstä irroitusaukkojen viereiset napit. Tämä tarkoittaa muun muassa kappaleen vaihtonappia joten käyttö oli hieman hankalaa. Muutaman kuukauden metsästyksen jälkeen löysin Saksan eBaystä viallisen A-mallin MFD:n jonka ostin pois parilla kympillä. Vaihdoin etupaneelit päikseen ja asensin navin autoon.

Navin asentaminen sinänsä ei ollut vaikeaa, mutta mistään ei tahtonut löytyä yksiselitteisiä ohjeita että mikä signaali kytkentää mihinkäkin. Lisäksi oli hieman epäselvää onko tässä loppupään 3BG:ssä, joka käyttää pitkälti pelkästään CAN-väylää, tarjolla enää navigoinnin vaatimaa GALA-nopeussignaalia. Kaikki tarvittavat signaalit kuitenkin löytyivät ja navi pelaa kuten pitääkin. Kartat on pari vuotta vanhat, mutta niillä on tähän mennessä pärjännyt vallan mainiosti. Jos joku tarvitsee ohjeita navin asennukseen niin minulta voi kysellä.
Viimeisimpänä asensin pari viikkoa sitten W8:n mittariston isolla FIS-näytöllä. Tämä meni melko kivuttomasti paikoilleen. Vaikeampaa oli saada mittaristoon sopiva EEPROM jolla sai dieselin kierroslukumittarin ja 260km/h nopeusmittarin pelaamaan. Otin pohjaksi Sportline mk4 Golfin EEPROM-dumpin. Tässä oli kuitenkin pari ongelmaa. Nimittäin lämpömittari ei näyttänyt mitään sillä se yritti lukea jäähdytysveden lämpötilaa omasta analogiatulostaan. Lisäksi nopeusmittari näytti aika villisti liian vähän. Muutaman päivän guuglailun jälkeen löysin etsimäni, ja sain vaihdettua mittariston lukemaan jäähdytysveden lämpötilan CAN-väylän kautta ja lisäksi vaihdoin nopeusmittarin ohjauskartan progressiiviselle 260km/h mittaristolle sopivaksi. Ennen asennusurakkaa piti vielä hehkun merkkivalo asentaa mittaristoon ja vaihtaa pohjat SI-järjestelmälle sopivaksi.

Vaihdoin EEPROM:sta myös neulavalot päälle myös silloin kun valokytkin on pois päältä. Illalla on aika coolia ajella pelkät neulat hehkuen.

Näiden jälkeen olisi vuorossa seuraavanlaisia tuuninkeja; DSP-äänijärjestelmän asennus. Kaiuttimet ja Harman-Becker vahvistin on jo hankittuna. Sopivat liittimet omaava johtosarja (Golf mk4 hälytinjohtosarja) tilattu Kanadasta purkuosana. Kun tuo satsi saapuu niin pääsenkin rakentelemaan johtosarjaa ja kun säät lämpiää niin asentelemaan myös kaiuttimet.


DSP-äänijärjestelmä ei varmaankaan ole kovin tuttu suomalaiselle harrastelijayhteisölle. Kyseessä on siis nimensä mukaisesti digitaalisesti säätyvä systeemi jota ohjataan MFD-navigaatiolla. Vahvistin on 300-wattinen. Siihen koodataan auton tyyppi (ratin sijainti, sisustamateriaali, korin malli) ja tämän jälkeen vahvistin säätää portaattomasti ajonopeuden mukaan taajuuskorjausta jotta ääni kuulostaisi aina mahdollisimman puhtaalta. Lisäksi DSP-kaiutinsarja on järeämpää tekoa kuin vakiosarja.
Volkkarin DSP-vahvistimia on aikoinaan valmistanut myös Nokia, kukapa muukaan. Kaikkea kumisaappaista autovahvistimiin. Minulla on myös yksi Nokialainen vahvistin. Jos joku on kiinnostunut sen lunastamaan pois niin saa laittaa viestiä!

Toinen suunnitteilla oleva modi on TMC-boksi jolla saa G-mallin navista nuoliohjauksen ja muut tiedot mittariston FIS-näyttöön.
Tällaista tällä kertaa, saa kommentoida/kysellä/arvostella!