Page 1 of 1

Samin G3

Posted: 8.5.2014 21:13
by Sami Jalonen
Noniin, takaisin farmarivolkkarien pariin. Japanin ihme lähti maailmalle eilen, tänään uutta tilalle.

Pihaan valikoitui G3 Variant, GT-mallin varustelulla, nahkasisustalla, ajotietokoneella ja ilmastoinnilla.

Tekniikkana ABS, 1.8 1-pisteruisku, ajettu 275tkm.



Image

Image

Image

Image

Alla tällä hetkellä orkkis-BBS:t jollain suokumeilla (195/65r15), nämä kuvat siis suoraan pihaan ajettua otettuja.


Tähän varmaan tehdään perusjutut, eli alas ja jotain kivaa vannetta alle. Talven hommia olis sitten ylimaalaus.


Pohjasta löytyy luonnollisesti pari reikää ja muovikaarien alla maali kupruaa, mutta Antin sanoin "on näitä paskemmistakin tehty" :)



Tein topikin jo nyt, vaikka auto vasta pihaan tuli, lähinnä projektipäiväkirjaksi ittelle. Toki ehdotuksia ja palautetta otetaan mielellään vastaan.

Re: Samin G3

Posted: 8.5.2014 21:16
by Sami Mäkinen
taisin itekki just jokupäivä kuolata tätä :lol:, multa nyt vaan nuo mersut ja adapterit alle :wink:

Re: Samin G3

Posted: 8.5.2014 21:19
by Sami Jalonen
Pistetään harkintaan. Laita vaikka hintaa viestillä?

Re: Samin G3

Posted: 8.5.2014 21:28
by Sami Mäkinen
laitoin yv :wink: nii ja sit löytys ventokeulaa ja kaikkee :wink:

Re: Samin G3

Posted: 8.5.2014 21:45
by Basu
Onnittelut uudesta kulkineesta. Vähän tuli yllätyksenä autovalintasi. :D Mutta eipä siinä, perusvarmoja kulkineita noi ABSintit. Onhan tässä jopa ihan varusteitakin kolmoskoppaseksi.

Jään taustalle odottelemaan uusia kuvia ja tarinaa, uskon että tämäkin tulee muuttumaan lähihetkinä. ;)

Re: Samin G3

Posted: 8.5.2014 22:45
by Hannnu
Siistin näkönen peli, ja varmasti tulee vielä siistimpi! :wink:

Näyttäs olevan leederitkin ihan jees kunnossa? Vähän nahkamaalilla pahimpia halkeemia piiloon! :P

Re: Samin G3

Posted: 9.5.2014 12:29
by Sami Jalonen
Nahat on yllättävänkin siistissä kunnossa, etupenkeille vähän vaan rakkautta.

Re: Samin G3

Posted: 9.5.2014 20:02
by osoners
Image

Röh röh! :P

Re: Samin G3

Posted: 9.5.2014 20:07
by Sami Jalonen
Emännältä tuli mielenkiintoisia kommentteja ensimmäisen kyytimatkan jälkeen. Vähän näköjään tarvii tehdä töitä että kelpaa sillekin :D

Ensimmäiset ostokset tilattu, nyt oluet kylmässä --> ebay auki.


Oso: Röhröh vaan ittelles. Muuten noi menis mut on vähän liian in tällä hetkellä :)

Re: Samin G3

Posted: 9.5.2014 21:09
by Samii-
Osta nalle vanteet ne on ihanat. :) Bbs rs voisi istuu hyvin ja tietty turbo vanteet ne ralli malliset..

Re: Samin G3

Posted: 9.5.2014 21:42
by Sami Jalonen
Nallet on yleensä 5,5x13, joten se vähän hankaa vastaan.. ;) RS:t on niin nähty.

Re: Samin G3

Posted: 9.5.2014 22:49
by JL
gg sami! Ei muutakun hipohipo kiiltävät carline cm6 alle ja vetooja. 8) Aikas päällikkö aihio alkaa väkertämään.

Re: Samin G3

Posted: 9.5.2014 23:40
by osoners
Image

Re: Samin G3

Posted: 13.5.2014 0:21
by Hannnu
JL wrote:gg sami! Ei muutakun hipohipo kiiltävät carline cm6 alle ja vetooja. 8) Aikas päällikkö aihio alkaa väkertämään.

Jaa niin tämmöstä? :wink:

Image

Image

Re: Samin G3

Posted: 13.5.2014 7:24
by Sami Jalonen
Ei oo Carlineja tulossa alle. Vanneasiat onkin tässä aiheuttanut harmaita hiuksia kun koitan päättää mitä alle laittaa.

Ensimmäiset ongelmatkin ilmaantuneet, eilen ei aamulla auto lähtenyt käyntiin, kaapeleilla rykäsin tulille ja koska mitään ei ollut jäänyt päälle, kävin vuotovirrat mitattuani akkuostoksilla. Akuksi valikoitui Exiden 62Ah.
Myös keskimmäinen äänenvaimennin tilattu, ajelin motarilla kai jonkun elukan päälle kun pohjassa kolahti, repesi putki irti pöntöstä :) Oli toki jo aiemmin pastalla fiksailtu siitä kohtaa. Jälkikäteen mietittynä parempi nyt kun madallettuna, olisi osalista ollut varmaan pidempi.

Re: Samin G3

Posted: 14.5.2014 18:37
by osoners
Image

:buttrock

Re: Samin G3

Posted: 14.5.2014 19:07
by Sami Jalonen
Image
Image

Re: Samin G3

Posted: 14.5.2014 21:47
by Sami Jalonen
Musiikkilaiteostokset aloiteltu, soittimeks tulee Alpinen CDE-171RR ja eteen tilasin Focalin erkkasatsin. Kaverilta poistin SPL:n S4005-vahvarin, jolla meinasin soittaa koko settiä. Subiosasto vielä mietinnässä, joko vararengaskoteloon jotain pientä, tai jos sais kehitettyä vasempaan sivulokeroon jonkinsortin kotelon matalalle 10".

Re: Samin G3

Posted: 14.5.2014 22:03
by Sami Mäkinen
itellä on vieläkin G3 variantin ajalta subbaloota vasempaan reunaan ja JL Audion elementti siinä.

pitää huomenna tonkia varastoa että missä menee, olin jo aivan unohtanut. :lol:

Re: Samin G3

Posted: 15.5.2014 8:05
by kotka
osoners wrote:Image

:buttrock
Ääni näille, neonvihreänä :D

(edellisen rengasvaihdon yhteydessä kysyin ko. mukaisia kopioita koossa 18"x8". 560 euroa setti..)

Re: Samin G3

Posted: 16.5.2014 18:52
by Sami Jalonen
Tää on ku joulu, aamulla tuli pakettia ja illalla tuli pakettia. Alustasarja ja musiikkilaitteita siis kotiutui.
Ostelin tänään töistä pakoputken lämpösuojan kiinnikkeitä ja oven repsottavaan listaan uudet kiinnikkeet, sekä tilasin vasempaan vetariin sisäpään tiivistesarjan, kun vähän sieltä vuotelee. Vaihteistoöljyt vaihtelen sitten samalla tuon kanssa.

Vanteet tällä hetkellä vielä Saksassa kuriirilla, toivottavasti ens viikon lopulla kotoutuu. Alustaakaan ei pääse juurikaan hieromaan alle tosta tämän hetken rengastuksesta johtuen :)

Re: Samin G3

Posted: 16.5.2014 19:10
by JL
Mitä vannetta sinne nyt sit valikoitu? :)

Re: Samin G3

Posted: 16.5.2014 19:32
by Sami Jalonen
Artecin S2, 9x16" allround. Kokonaan kiiltävinä ainakin alkuun. Luultavammin keskiöihin jotain väriä jollain aikataululla, kattoo miten noi kromatut sopii. Noissa valmiiks päällä 215/35r16 Continentalit, eli niillä mennään varmaan tämä kesä jos saan ne istumaan hyvin. Jos en niin 195/40 renkaat tilaukseen.

Re: Samin G3

Posted: 17.5.2014 0:05
by _paffa
Millä ET:llä tulivat? Taakse menee 16x9 et15 aika naftisti, eteen en ole 16x9 testannut edes :P

Re: Samin G3

Posted: 17.5.2014 7:27
by Sami Jalonen
Adapterivanteet. Mukaan tulee 20 ja 30mm adapterit, et 50. Eli noilla eteen 30 ja taa 20 jäis. Katotaan miten istuu, voi olla että taka-adapterit eteen ja taakse uudet.

Re: Samin G3

Posted: 20.5.2014 19:52
by Sami Jalonen
Etupää madallettu, meni vaan ihmetellessä noita yläpäitä niin kauan etten ehtiny takapäähän vaihtaa osia.
Tässähän oli tietenkin vanhan mallin yläpäät, ja sarjan mukana tuli uuden yläpäät. Hetken aikaa sai miettiä ennenkuin muistin et noissa on eroja.
Erikoistyökalu yläpään avaamiseenki löyty suoraan hallin hyllystä :)

Vanteet on eilen aamulla lähteneet Tanskasta tännepäin, saa nyt nähdä ehtiikö ennen Openia.. :(

Re: Samin G3

Posted: 20.5.2014 20:19
by Sami Mäkinen
olisko huhti/toukokuun -94 malleissa kun vaihtuu se yläpää, itellekkin kerran tuli väärä sarja ja sitä sitte puljattii :lol:

Äläkä niistä vanteista murehdi, ite just löin pölärit kiinni ku löysin :lol:

Re: Samin G3

Posted: 22.5.2014 20:37
by Sami Jalonen
Vanteet tuli tänään työpäivän aikana pihaan, muuten kiva mutta kahta taottu matkalla niin et takakehistä puuttuu pieniä palasia. Nyt viestiä myyjälle et laittaa kuljetusfirmaan damageraporttia. Sattu appiukko olemaan meillä ni kuittas paketit kattomati, ei paljoa vituttanu. Onneks tosin takaosissa jäljet, eikä etulipoissa.

Re: Samin G3

Posted: 22.5.2014 21:44
by osoners
Yleisö vaatii kuvia sovituksesta! :D

Re: Samin G3

Posted: 22.5.2014 23:08
by Sami Jalonen
Juu sit ku saan ne sopimaan. Nyt Heinola-stance ja edessä jousilautaset kiinni renkaassa.

Re: Samin G3

Posted: 23.5.2014 21:37
by Sami Jalonen
Image

Enkä madalla enempää.

Re: Samin G3

Posted: 23.5.2014 22:37
by kotka
Tuo kuva varmasti vääristää paljon, mutta mielestäni nuo vanteet eivät istu tuohon ollenkaan. Keskiä kaipaa jotain väriä, tuo koko kromi jotenkin on sellainen joka ei tuohon kuuluisi.
Ja ei missään nimessä enää lisää madallusta..

Re: Samin G3

Posted: 23.5.2014 23:06
by Sami Mäkinen
Korotus, paukkumaalia vanteisiin ja vähemmä camberia

Re: Samin G3

Posted: 23.5.2014 23:09
by osoners
Itse en voi sietää kromia, mutta kyllä noi voipi näyttää aika kivoilta sopivalla madalluksella. Väriä voisi laittaa niihin keskiöihin myös. Esim. punaista. Multahan löytyisi 4 pulloa punaista semi closs dippiä kaapista. :wink:

Re: Samin G3

Posted: 24.5.2014 22:11
by Hannnu
Vanteet on hyvän näköset! Jos rupee kromi särähtään silmään, niin vedä vannehopeeks tai korinväriin. Muut värit pitäisin kaukana :mrgreen: Rupee äkkiä näyttään sirkukselta, ja sekottuun karjalalippis ikäpolveen! Tikkurilan värikartat sinne tikkurilaan ja niin edellee :roll:

Re: Samin G3

Posted: 27.5.2014 19:51
by Sami Jalonen
Image

Pikkuhiljaa..

Tänään siis alustan puljausta, ja vaihtelin saapuneet finnittömät kilvet. Takaa ja edestä loppuu vaan säädöt kesken..

Re: Samin G3

Posted: 28.5.2014 17:58
by Hannnu
Vanteet on kyllä näpsäkät! Onkos toi missä kunnossa maalipinnaltaan?

Re: Samin G3

Posted: 28.5.2014 20:06
by Sami Jalonen
Kai toi perus 20v vanhaksi on ok. Katon etuosa aivan ruosteessa, muuten ei oo ku toisella puolella takapuskurin liitoskohdassa kuprua. Naarmuja ja pikku lommoja jonkin verran. Ylimaalaus olis tossa talven aikana suunnitelmissa.

Tänään säädin kulmat kun joutui eilen vähän kikkailemaan että sai vanteet pyörimään.. Kummasti kokonaisuudessaanaurauksen muutos 4'45" -->0'10" helpotti ajamista :D

Finnittömät kilvet ruuvasin paikalleen ja hain piuhat niin pääsee vahvaria virittelemään paikalleen.

Re: Samin G3

Posted: 29.5.2014 20:32
by Sami Jalonen
Tuli myös tehtyä vähän harjoitustestejä Golffiin, mittailin puristuspaineet, öljynpaineet ja ohivuodot. Puristuksia oli parissa sylinterissä vähän liikaa (toki autodatan ohjearvo oli laajahko, 7-13,5 :) ), olikohan 12-14-13-14,5, eli kunnossa pientä karstaa lukuunottamatta. Ohivuodot hyvin pienet, 5-10%.
Öljynpaineista olis kysymys, toki mitattu vähän epäluotettavalla mittarilla ja juuri vaihtoon menevillä öljyillä ja suodattimella, mutta paineet oli tyhjäkäynnillä 2,5bar ja kierroksilla nousi 5bar. Eli korkeahkot, ainakin siihen Autodatan ohjearvoon 2bar@2000rpm.
Onko näistä kellään kääytännön kokemusta, onko kartalla?

Re: Samin G3

Posted: 30.5.2014 6:48
by Pasi Häkli
^ Paineet kuulostaa ihan normaalilta. Tuo 2bar/2000rpm on minimi mitä pitää olla. Jos se siitä nyt vähän ylittyy niin ei mitään merkitystä.

Noissa vanhoissa koneissa sentään on öljynpaineita, nykyään niidenkin kanssa säästellään polttoainetalouden nimissä. Öljypumppu vastustaa "liikaa"-> polttoainetta kuluu enemmän. Käytännössä ~2,8bar taitaa olla maksimi paineet mitä noista uudemmista saa irti, oli kierrokset mitä tahansa. Esimerkiksi kaksoisahdetut bensamoottorit on tommosilla paineilla. Mielestäni väärä paikka säästää..

Re: Samin G3

Posted: 30.5.2014 7:41
by Sami Jalonen
Juu samaa naurettu töissä, kun ketjuja vaihdellaan. On se hyvä että säästyi puoli desiä sadalla kun joutuu moottorin vaihtamaan :)

Re: Samin G3

Posted: 30.5.2014 8:33
by kotka
Olenko puusilmä enkä huomaa että mikä alusta siellä on paikoillaan? Kun sen ymmärsin että se olisi nyt ns. "tapissaan" eikä tuota matalammaksi tipahda. Kyllä se saisi vielä ihan hiukan tipahtaa, sitten sivukuvaa niin näkisi noiden vanteiden "sopivuuden"
Poppipuoli kiinnostaisi kanssa, ainakin suunnitelmat sen osalta.. Tekniikasta kun minä en ymmärrä mitään, niin en edes kommentoi :D

Re: Samin G3

Posted: 30.5.2014 11:40
by Sami Jalonen
TA Technix tuli alle, edessä siis säätö tolppaa kannakkeessa laskemalla. Edessä ja takana säädöt tapissa, edestä poistelen vielä apujouset niin saa pari senttiä alaspäin, sen jälkeen vasta vaaterissa. Taakse tarviin uudet putket jousen yläosaan kun oli hapertuneet, niistä otetaan sitten muutama sentti pois niin saa autoa alemmas. Ja jokatapauksessa tilaukseen menee taakse jäykemmät jouset Mamasanilta, kun saan noi vakiomitat otettua kun unohdin luonnollisesti mitata kun olivat erillään.

Sen takia ei sivukuvaa ole koska istuvuus on päin vittuja. Mankelia tarvii että alemmas pääsee, nyt jo täydellä tankilla raapii takaa kiinni. Mutta siis parempia kuvia kunnon istuvuudesta tulossa kun saan vaan tätä hierottua.

Poppipuolesta ei paljoa kerrottavaa ole eikä tule, pieni päivitys että Nova kuuluu.

Soittimesta, vahvarista ja erillissarjasta tossa ylempänä olikin, eli halpoja perusvehkeitä, vielä subi hakusessa. Sille ei siis oo tarjolla kun 200 hattiwattia, joten ei vaadi ihmeellistä. Alan vaan pikkuhiljaa taipumaan erilliseen koteloon konttiin, oon jotenki nii laiska etten jaksais alkaa kuituhommia värkkäilemään.

Re: Samin G3

Posted: 30.5.2014 23:28
by _paffa
Mikäli TA:n sarjassa on takana jouset V:n malliset niin et taida Mamasanilta sellasia saada. Itse tilasin ihan normaalit 62mm (se vakio mitä Mamasan myy) sisähalkaisijalla olevat suorat ja muokkasin yläpään niille sopivaksi. Lyhensin niitä eka joku 50-60mm ja sitten hitsailtiin uusi lautanen perään. Lopuksi laitettiin noin 50mm holkki, jotta jousi pysyy paikallaan ja iskari tuon putken sisällä joustoissa.

Image

Image

Re: Samin G3

Posted: 29.6.2014 18:35
by Hannnu
Tommonen tuli Hyvinkäältä bongattua!

Image

Re: Samin G3

Posted: 29.6.2014 19:24
by Sami Jalonen
Jaa mun vaiheessa oleva maastoauto? :)
Jännä miten menee motivaatio tehdä omaa autoa kun räplää muitten autoja päivät töissä. Ennen oli eri kun teki muuta hommaa..

Re: Samin G3

Posted: 29.6.2014 19:30
by Samii-
Ottaa varmaa lippa kii maahan kun saat renkaat kaaren tasalle? Jotenki dikkaan kiiltävistä vanteista tumman auton kanssa kun tulee semmonen kliini luukki niin kuin monesti ulkomailla on näkyny.

Re: Samin G3

Posted: 22.8.2014 21:32
by Sami Jalonen
Eteen vaatii lyhyempää jousta, taakse lisää camberia että mahtuu pyörimään. Parempia kuvia tulossa kunhan saan hierottua. Tässä erittäin huonoa puhelinmatskua.


Image