Moro!
Emännän neloskopan kolopallo 1.4 pomppasi katsastuksesta käsijarrun ja OBD valon takia. Elikkä oikeanpuolen käsijarru ei pitänyt tarpeeksi ja ero oli 75% ja muistaakseni ero seisontajarrujen välillä saa ollakin suuri, tässä tapauksessa liian suuri. Kahvassakin on ollut jo havaittavissa jotain ongelmaa ku vivun saa vetää kainaloon eikä se siltikään pidä . Noh purin tuossa päivällä takatuhkakupin ja pääsin säätö mutteriin käsiksi ja säätelin sitä tovin koska olihan siinä jo todella paljon välystä... ihme ettei vaijerit ole päässeet poikittaisraudasta irti. Aikani säädeltyäni ja sopivan kireyden saavutettuani huomasin että oikean puolen vaijeri on selvästi venyneempi kuin vasen eli kielii sitä että joko oikean puolen jarrut on kuluneet mekanismin jumiutuessa joskus tai sitten vaijerista on säikeitä poikki. (käyttöjarrujen ero ei ollut edes mainittava). Säädön jälkeen testasin käsijarrua ja kas kummaa jarru jäi laahaamaan, mitä se ei ennen tehnyt... Könysin auton alle ja huomasin että se vipu missä vaijeri on kiinni ei palaudu ylös asti niinkuin vasemmassa ja vasaralla kopauttamalla lopuksi sitten nousi. Tuhottomasti WD-40:stä akselilla ja nykimään lopulta vipu näytti jo toiminnan merkkejä kun palautu ylös asti, mutta sillon tällöin jäi kumminkin vielä jumiin. Toivottavasti yön aikana puoli pulloa WD-40:stä ois tavoittanu jumi paikan... Aloin ihmettelemään vaijeria ja ajattelin että jos laitan yläpäähän vaijerin pallon eteen vaikka mutterin joka ikäänkuin vetäisi vaijeria jolloin vaijerit olisi ainakin yhtä pitkät ja näin ollen myös käsijarrut molemmin puolin tasapainossa. Onko kukaan kokeillut moista kikkaa vai meneekö vaijerit vaihtoon? Välimallin passatissa säätö oli molemmille vaijereille, tässä tekeleessä ei ole kun yksi säätö joka säätää kumpaakin jarrua. Tämä takajarrujen jumiminen on kyllä tyyppivika mutta onko kellään ollut ongelmia jarrun pitämättömyydessä?
Toinen ongelma on tuo moottorin vika valo mikä palaa sillon tällöin ja tietenki se syttyi juuri ennen katsastusta ja katsastuksen jälkeen neljä-viiden startin kuluttua sammui . Eli eli eipä tuo valo ole haitannut ajoa ja olisi auto kai jo hajonnut kun on loistanut silloin tällöin jo pari vuotta. Sammuuko valo vikakoodit nollaamalla? vai saako sen kotikonstein sammumaan. (mittariston irroitus ja hehkun poistaminen olisi laiskan miehen ratkaisu). Jos jollakulla foorumilaisella OULUN alueella on vag comi niin ilmottele yyveenä, tällä ohjelmallahan sen valon pitäisi saada sammumaan?