Page 1 of 1
Urissa vetely lisääntynyt [MK3] *ratkaisu*
Posted: 31.8.2005 7:58
by jmr
Golf III Variant vetelee urissa ja kuopissa
Huomasin että urissa ja tien kallistuksissa vetely on lisääntynyt ja kun pistin emännän rattiin, niin sen vetelyn kasvun huomasi.
Jos ajaa esim ahtaasta (autonlevyisestä) välistä, niin ei rattia meinaa saada pidettyä suorassa, jos tiessä vaan on kallistuksia tai epätasaisuuksia. Tasaisella asfaltilla kulkee suoraan, mutta välillä vetää tien kallistuksen tai kuopan suuntaan. Vähän liioittelin, mutta siltä se välillä tuntuu ettei yhdellä kädessä saa estettyä sitä.
Renkaat 195/50/15, ohjauskulmat (4-pyörä) säädätetty 1.5 vuotta sitten keväällä ja rengaspaineita on tarkastettu välillä.
En vielä ole tarkistanut että jos ohjausakselissa voisi joku olla löysällä, muistelen että siitä on joskus juteltu.
(Katos muuten kun löyty tuolta:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=24928 )
Posted: 31.8.2005 10:06
by DJisotela
Mulla oli samanlainen oma 3:nen kun oli nuo alatukivarren takimmaiset puslat aivanpäreinä!
Posted: 31.8.2005 17:20
by jmr
No niitä myös epäilin jokunen aika sitten. Voisi pistää tarkistus- ja vaihtolistalle.
Matka-ajossa ei vetele, eikä tänään vedellyt kun kävin PK-seudulla motaria pitkin.
Posted: 31.8.2005 20:47
by 1500A
Usein leveämpi rengas alkaa vetelemään urissa, kun pintaa on jäljellä enää vain muutama milli. Käynti rengaskaupassa korjaa tilanteen (olettaen tosiaan ettei liiallisia välyksiä ole).
Ja ennenkuin kukaan ehtii sanoa mitään, niin 'leveämpi' näin museomiehen näkökulmasta katsottuna ...
Posted: 7.11.2005 9:19
by jmr
Täytyy nyt kertoa täälläkin, eli syynä vetelyyn oli seuraavat:
- rengaspaineet olivat päässeet laskemaan, huomasin vetelyn vähenevän, kun tarkistin paineet vähän tuon jälkeen
- vasemmassa eturenkaassa oli kulumaa sisäreunassa, joka viittaisi liian negatiiviseen
camber-kulmaan
- eturenkaat oli muutenkin aika kuluneet ja onhan ne ns. leveät museoautoilijan näkökulmasta
Pitää tarkistaa nuo kulmat ja kesärenkaat vaihtuu muutenkin nokialaisiin (NRVi) ensi keväänä.
Posted: 17.5.2006 10:01
by jmr
2006
-----
Jatkoa: olipas pikkasen häiritsevää se vetely, kun vaihdoin kesärenkaat (edelleen ne vanhat) ja talven aikana oli paineet päässeet laskemaan. Silti joissakin töyssyissä tai virhekallistuksissa se tuntuu siltä kuin ohjaustehostimessa olisi jotain pientä häikkää. Vaihteenvaihdoissa, kytkintä nostaessa nykäisee vähintään yhteen suuntaan. Välillä tuntuu siltä kuin tiejyrällä ajelisi ja se jyrän ohjausrulla päättää rullata väärään suuntaan.
Ongelma korjaantui vähän pistämällä paineet tuonne 2.8 barin tienoille, ainoa vain että parilla huoltoasemalla oli vialliset laitteet ja mittarit, niin homma ei onnistunut kerralla. Nyt nykii vähemmän sivuille. Renkaissa on pintaa ehkä se 2 mm ja uudet on hankittu.
Ei lievästi väljä raidetangon pää (oikeanpuolimmainen) tuota kaikkea voi aiheuttaa. Piti käydä ostamassa se pää, mutta tiskillä käskivät tarkistaa onko raidetangossa sellainen kuvassa näkyvä "verkotus", kun niitä on kahta mallia 66kW-koneella oleviin.
Posted: 10.7.2006 13:23
by jmr
Viimeviikolla selvisi tuo raidetangon pää, eli kun raidetangossa lukee XTR USA ja verkotusta ei ole, niin raidetangon pää on TRW-tekstillä. Vaihdoin pään pihassa ja käytin suuntautuksessa, niin äijä väittää että ohjauskulmat on täysin ohjearvojen sisällä, no sovittiin että laitetaan vähän aurausta, niin ohjaus rauhottuu hieman. No nyt pitää todeta että kannatti maksaa suuntautuksesta, kun laitettiin aurausta muistaakseni 0.5 astetta, menee paljon suorempaan. Voin scannata lapun vielä tänne.
Auto kulkee vihdoin suoraan. Huomenna vaihdetaan uudet renkaat alle, niin paranee lisää ajettavuus.
(Lahden Euromasterilla ohjauskulmien säätö, ns. 4-pyöräsuuntaus 60 euroa ja renkaat vanteille, tasapainoon ja allelaitto myös 60 euroa)