Page 1 of 2

kaukovalo galluppi

Posted: 8.9.2005 12:07
by Juige
No niin, se alkaa olemaan syksy ja pimeät illat..
Mistäs aiheutuu ylimääränen valoilmiö keulalla ja mikä sen aiheuttaa...?
Itsellä oli edellisessä autossa Hella Rallye FF 1000, jotka kelpas nähtävästi myös muille, koska ne varastettiin viime keväänä tuosta parkkipaikalta.
Nyt on uusi auto alla ja tarkotus päivitää tuota valopolitiikkaa ny alkuun ainakin jonkinlaisilla lisäpitkillä.
Erittäin vahvat ehdokkaat ova juuri nuo edellä mainitut FF 1000, mutta olen avoin kaikille merkeille/malleille, jos vain jostain hyvät löytyy edullisesti...
Eli minkäslaista tuikkua volkkareitten keulalta löytyy ja mistä ne kannattaa hankkia, esim. joku edullinen nettimyymälä..

semmosta

-Jussi, pitkät päällä 8) -

Posted: 8.9.2005 12:31
by Mika Viinikka
Rallye 3000. Niillä näki hyvin. Eikös virtasenmoottorilla ollut boshin isoja valoja tarjouksessa. Katoppa Juige yritykset tarjoavat topicista.

Posted: 8.9.2005 13:00
by Kale
Rallye 1000 löytyy keulilta. Ilmeisesti niin vanha malli jo ettei kelpaa varkaillekkaan.

http://rmk.hamk.fi/~ruukal/kuvat/lisukit_etu.jpg (230kt)

Uudessa tuulilasissa oli valotesti.
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=5081

Posted: 8.9.2005 15:00
by Taajuus
En halua mitenkään vähätellä lisäkaukovalojen tarvetta, vaan kylläpä ne vaan osaavat olla rumia ja pilata auton keulan ulkonäön totaalisesti :?

Posted: 8.9.2005 18:09
by Tero L
Rallye 1000 sijoitettuna toistaiseksi varaston pöydälle. Pitäisi saada inspiraatio asentaa ne...

Kokemusta löytyy myös Bosch 160 Touring valoista joskus takavuosina --> aikalaisekseen hyvät
Seuraavaksi tarjoiltavana oli Bosch 225 valot, jotka oli varustettu 100 watin polttimoilla. Näki kun orava ylitti tien 500 metrin päässä, ja näki vielä, että oliko se poika vai tyttö orava :D Nykyään on nuo Hellan 1000, jotka ovat aikalailla samaa sarjaa.

Posted: 8.9.2005 20:12
by Juige
mielipiteitähän riittää tähän maailmaan. oma mielipide on nyt vain parantaa turvallisuutta näin syys pimeiden aikaan ku emäntäki ajaa päivittäin työmatkaa 80km. jos ny sattuu esmes hirvikolarilta pelastaan nuo valot niin ei tartte paljoa ulkonäöstä olla huolissaan..
hommasin tuon uusimman tuulilasin, en vielä ole ehtiny vaan perehtyä, mutta mitä pikasesti ehin lukasta, oli hellan comet ff 200 pärjänny hyvin. vois olla yks varteen otettava.
ff 1000 tuossa vertailussa ei kyllä ollu ollenkaan, jostain syystä :cry:

Posted: 8.9.2005 20:34
by Outi
Meiltä ei lisävaloja löydy.
Entiseen autoon, Civiciin niitä kinusin koko talven - enkä saanut :lol:

Posted: 8.9.2005 21:10
by Arska
Hellan 1000FF/100W löytävät taas kohta paikkansa golffin keulilta.Olen kyllä ollut tyytyväinen 8)

Posted: 9.9.2005 10:53
by riisseli
Boschin profit löytyy Golffin keulalta. Kokeilin naapurin Hella Rallye 1000 keulalle, mutta minusta ne pyöreät valot ei sopinut siihen. Kyllä se on kiva ajella syyspimeässä kun näkee kunnolla eteenpäin.

Posted: 9.9.2005 11:39
by pkn
Bosch Rallye 225/100w

Posted: 9.9.2005 18:07
by Outi
Oon muuten ajellut pari talvea sellaisella autolla, jossa oli lisävalot rekkojen tehoilla 8) Näki pirun hyvin, tosin katsastusmiehet valitti :? Eikö sitä nyt eteensä saisi nähdä :lol:

Posted: 9.9.2005 19:48
by Taajuus
Sunnyssäni oli aikanaan rekan Cibieit keulilla. "Tissit", noin tuttavallisesti. Aika hurjan näköiset, sen kokoiset mötikät puskurin päällä lepäämässä. Ekalla kerralla katsastusmies nauroi, tokalla kerralla haukkui pataluhaksi ja ilmoitti että turha haaveillakaan noiden kanssa leimaa saavansa.

Vaan kun pimeällä suoralla läväytti päälle, näkyi tietä täältä Ivaloon 8)

Posted: 9.9.2005 23:12
by 1500A
Taajuus wrote:Ekalla kerralla katsastusmies nauroi, tokalla kerralla haukkui pataluhaksi ja ilmoitti että turha haaveillakaan noiden kanssa leimaa saavansa.
Haaveista en tiedä, mutta liian suuri kaukovalojen referenssi ei pelkästään ole hylkäävä vika. Aiheuttaa kyllä ihan varmasti korjauskehotuksen ja rekisteriotemerkinnän, mutta ei hylkäystä...

Posted: 10.9.2005 8:11
by Puuhis
Mitä järkeä on käyttää mahdottoman tehokkaita lisäpitkiä, kun lähivalojen teho kuitenkin on rajattu? -> vaihdat pitkiltä lyhyille -> hups, tulee musta seinä vastaan etkä nää käytännössä yhtään mitään, kun silmä on tottunut aivan toisenlaiseen kirkkaustasoon.

Järkevämpää omasta mielestäni on suhteuttaa ne lisärit auton omien valojen tehoon eli itse ainakin uskoisin että ff1000:lla saa jo riittävän lisän IV golffin kohtuuhyvien valojen rinnalle.

Posted: 10.9.2005 13:49
by tommi
1000ff:t oli viime talven keulilla ja kohta ne tarttis taas ruuvata paikoilleen. Oikein tyytyväinen asiakas!

Ja valotehoissa yhdyn täysin edellisen kirjoittajan kommenttiin, että liika tehokkaat ei hyvät!

Posted: 11.9.2005 13:15
by Juige
Joo eihän sitä mitään älyttömiä tartte ja suuri jopa suurin osa ajastahan ajetaankin lyhyillä, joten niiden valotehoahan tässä pitäisi parantaa..
Itsellä ainakin epäilyttää tehdas asetuksen valojen korkeudessa. Vaikka pitää korkeimmalla säädöllä, jää valokeila tosi lyhyeks eikä näin ollen näytä juuri mitään.
Pitäs tehdä jotain vertailua muiden omistajien kanssa tai käyttää huollossa. Vaikka sen jo pystyy arvaamaan että vastaus tulee olemaan, ettei siinä mitään vikaa ole.. :twisted:

Posted: 11.9.2005 16:20
by DJisotela
III koppaisessa oli 4x hellan 3000 ja sataset polttimot kaikissa. Ihan hyvin näkyi, ja aika paljon ne oli käytössä kun tulee mentyä aikaisemmin kuin useimmat töihin. Tosin kyllä LP mainitsi että hieman liian tehokkaat ovat.
:wink:

Posted: 12.9.2005 18:38
by NURMISTO
rallye 1000 löytyy referenssiä 37,5 per lamppu ja 100w polttimot. vain asennusta vailla

Posted: 13.9.2005 8:52
by Jaaba
NURMISTO wrote:rallye 1000 löytyy referenssiä 37,5 per lamppu ja 100w polttimot. vain asennusta vailla
Tonnarit on kyllä ihan 17,5 ref. eli saa palaa auton omien valojen kans. Rallye 3000:ssa on ref. 37,5

Paras kun pysyy noissa lain asettamissa arvoissa, niin ei tule sanomista. 100w polttimot tosin taitavat olla ennemmin sääntö kuin poikkeus ja löytyvät jokaisesta pikkusenkin isommista kannuista. Haittapuolia liian tehokkailla valoilla ajettaessa on jo aiemmin mainitun hyvät kaukovalot-huonot lähivalot asian lisäksi se, että joutuu kohtaustilanteessa vaihtamaan aikaisemmin puolivaloille...

Posted: 13.9.2005 9:38
by Kale
Rallye 1000 saa molemmilla referensseillä.

Rallye 1000 FF:
Driving lamp (Ref. 37,5) 1F5 008 273-001
Driving lamp (Ref. 17,5) 1F5 008 273-011

Posted: 13.9.2005 10:52
by tommi
Juige: Mulla ja varmaankin muillakin on samaa ongelmaa. Itellä se parani, kun madalsi autoa ja perä tippu niin, et auto on vaaterissa ---> valotkin näyttää nyt ylemmäs ja huomattavasti paremmin ku aikasemmin!

Posted: 13.9.2005 14:07
by Juige
tommi wrote:Juige: Mulla ja varmaankin muillakin on samaa ongelmaa. Itellä se parani, kun madalsi autoa ja perä tippu niin, et auto on vaaterissa ---> valotkin näyttää nyt ylemmäs ja huomattavasti paremmin ku aikasemmin!
Kai tähän nyt jokin helpompikin säätö on?
Ei kuitenkaan oo suunnitelmissa autoa madaltaa.. :?

pitäskö alkaa kuskaamaan jotain anopin vanhaa pesukonetta takakontissa. sillähän siitä selviäis heti kerralla.. :P

Posted: 13.9.2005 20:29
by DJisotela
Nii tai sitten samuttaa katkaisiasta eka ne lisäpitkät ja siten vasta omat valot..
..Joo kuka semmoista tekee, no ompahan jotain tekemistä ettei nuku rattiin :roll: [/u]

Posted: 14.9.2005 8:00
by Outi
Meillä on koiria tällä hetkellä 80 kg:n edestä peräkontissa painona :wink: (tosin painon pitäis nousta edes 90 kg:n, jahka nuorin vielä kasvaa!)

Saa nähdä sitten, jos ens kesänä saa sen alustasarjan hommattua..

Posted: 14.9.2005 8:50
by Kale
Juige wrote: Kai tähän nyt jokin helpompikin säätö on?
Ei kuitenkaan oo suunnitelmissa autoa madaltaa.. :?

pitäskö alkaa kuskaamaan jotain anopin vanhaa pesukonetta takakontissa. sillähän siitä selviäis heti kerralla.. :P
Kyllähän niissä umpioissa säätöruuvit on. Ja paremminhan ne valot valaisee mitä ylempänä ne on. Käy jossain pajalla tai katsastusasemalla tarkastamassa mihin ne valot näyttää ja säädät tarpeen mukaan.

Posted: 14.9.2005 20:39
by NURMISTO
onko jaaballa varmaa tietoa väitteestään?epäilen...

Posted: 15.9.2005 14:08
by Jaaba
NURMISTO wrote:onko jaaballa varmaa tietoa väitteestään?epäilen...
No eipä ollut varmaa, vaan kuten kalekin jo kirjoitti, niin noita saa molemmilla referenssiarvoilla. Varmaan kuitenkin suurin osa on noita 17,5. Vai mitä hyötyä noista isommalla ref.luvulla olevista valoista on??

Joka tapauksessa se referenssiluku lukee siinä umpiossa e-merkinnän vieressä.

Posted: 16.9.2005 12:50
by kahe
Kiinnostaisi myös lisätä pitkät Passatin keulalle, sillä auton omat pitkät valasee vain pienen pisteen keskelle tietä ja mutkat jää pimeiksi. Löytyykö keltään kuvia noista asennuksista, etenkin facelift Passatissa? FF200/FF300 kiinnostaisi, mutta kuinkahan istuvat tuohon nokkaan? Nuo isommat ämpärit näyttää jo valtavilta.

Olisi ollut TL:n testiltä hyvä, jos vertailuna olisi ollut yksikin noista isommista valoista, niin olisi nähnyt valotehoeron vertailtuna.

Posted: 16.9.2005 14:43
by Pasi
Kahe: Täältä näkee miten valot sopii pasuunan keulalle.
http://www.kgk.se/kgk/handels/hella/index.html

Posted: 16.9.2005 15:02
by kahe
Kiitän Pasi, näkipä emäntäkin samalla, että miltä voisivat näyttää.

Posted: 16.9.2005 20:47
by Mika Viinikka
Kyllä pasuunan keulalla 3000 bluet näyttää parhaimmalta ja viä kun ostaa "tuuninki" polttimot ni kyllä näkee :D Kokemusta on :wink:
Mun mielestä noi ovaalit ei sovi niin passatin kuin audinkaan nokalle yhtään. Golffissa menee huulta purren

Posted: 5.10.2005 9:39
by naukkis
Mistä neloskoppasen omistajat on ottanu virrat/herätteet lisäpitkilleen?

Posted: 5.10.2005 10:28
by Juige
ite ainaki olen suunnitellut ottavani ihan siitä vakio valoille tulevalta pitkien piuhalta. sais ny vain ne valot hommattua... :x

Posted: 12.10.2005 12:04
by ZZjr
Itteäni ei kiinostanut laittaa kyppilitrasii ämpäreit keulalle joten laitoin 100W polttimot pitkille ja Philipsin Vision Plussat lyhyille. Ei vielä ainankaan ole umpiot palaneet ja muitakaan ongelmia ei ole ollut, olen tosin käyttänyt valoja vasta 1kk. Tämän kuukauden aikana olen ajanut pimeässä noin 1000 km. Valot näyttävät yhtähyvin kuin kohtalaiset lisävalotkin.

Posted: 12.10.2005 12:11
by jmr
Kun en jaksanut laitella ämpäreitä keulalle, niin valot on vain releytetty pari vuotta sitten paksummilla ja lyhyemmillä johdoilla, sillä saa helposti jo 1.5 - 2 volttia lisää jännitettä valoille. Samalla saa ne onnettomat lyhyet valot kuntoon. Myöhemmin lisäsin ajovaloautomatiikan, johon pitäisi laittaa jonkinlainen päiväasento tai viivepiiri pienemmällä jännitteellä, ettei turhaan räpsi valoja päälle, pois käynnistyksessä.

Posted: 15.10.2005 23:13
by Ari-Matti Aho
Tuossa vähän kytkentäohjetta:

Kuva1
Kuva2

Posted: 16.10.2005 20:46
by kahe
Tuli päädyttyä noihin FF200:iin (Motonet 79 eur), toivottavasti tuovat tarvittavan lisän. Mielessä on ollut myös uusien johtojen veto omille valoille, joten ostinpa sitten releet ja johdot samalla. Samalla jos asentaisi kaikki, mut hieman nyt avustusta tarvittaisiin asennukseen. Kuinka kannattaa liittää uudet johdot valoille, polttimot ovat H7. Saiko noita kantoja erikseen? Tuolla ohjeessa näkyy kuvat valojen sisällöstä:

http://home.comcast.net/~slashpub/headl ... tBulbs.pdf

Mistä on järkevintä ottaa ohjausvirrat? Onkos kukaan Passattiin vetänyt uusia johtoja?

Posted: 26.10.2005 21:41
by Highline TDI
Tero L wrote:Rallye 1000 sijoitettuna toistaiseksi varaston pöydälle. Pitäisi saada inspiraatio asentaa ne...

Kokemusta löytyy myös Bosch 160 Touring valoista joskus takavuosina --> aikalaisekseen hyvät
Seuraavaksi tarjoiltavana oli Bosch 225 valot, jotka oli varustettu 100 watin polttimoilla. Näki kun orava ylitti tien 500 metrin päässä, ja näki vielä, että oliko se poika vai tyttö orava :D Nykyään on nuo Hellan 1000, jotka ovat aikalailla samaa sarjaa.
Itsellä on Boschin 225 rallyet ja säestän yllämainittua, pirun hyvät valot. Tosin en ole vielä ruuvannut niitä viimeisimpään passattiin. Olisko kellään kokemuksia 03 passatin keulalle asennetuista 225 sarjan valoista. "Puskuri" näyttää melko heppoiselta.

Posted: 4.11.2005 18:51
by kahe
FF200:set Passatin nokalla kilpilevyllä asennettuna. Tuskin laitan tukirautoja, sillä tuntuvat olevan tukevasti noinkin. Valoilla uudet releet ja 2.5 neliöiset johdot. Nyt näkee hyvin ja uusien johtojen tuoma vajaa voltin lisäys näkyy yllättävän suurena parannuksena. Eikä näytä suurilta ämpäreiltä nokalla.

Kuvat nähtävillä tuolla:
FF200

Posted: 8.3.2006 10:37
by Murre
...Varmaan kuitenkin suurin osa on noita 17,5. Vai mitä hyötyä noista isommalla ref.luvulla olevista valoista on??
Tätä minäkin olen miettinyt koko ajan...?

Posted: 21.9.2007 0:27
by makevw
Tuossa sitte IV koppaseen kolohviin valoteline http://www.kama.nu/10669.asp

Lisäystä: Itelle tulossa bosch:i 225:set ja jos kerkeis ennen pakkasii vielä releyttää lyhyetkin. En ole kyllä vielä mitannut onko niissä paljon jännite häviötä. Vanhassa III koppasessa oli semmoset 2V häviö auton käydessä.

Posted: 21.9.2007 22:46
by Keskitalo
mulla on passatin (B4) keulalla Bosch navigator x2 ja tuntuu paremmilta kuin noi rallye 225 8)
Ja ei mun mielestä tarvi lyhyillä niin hyvin nähdä kuin pitkillä. Omissa valoissa (lyhyet+pitkät) on uudet johdotukset ja sitten on philips... +80% 55W poltimot ja hyvin tuntuu niilläkin näkevän (Tulee ajettua hki-ivalo väliä aika paljon jolloin luonnollisesti molempia saa käyttää)

Posted: 22.9.2007 19:52
by kotka
Tuli tuossa hetki sitten heitettyä työauton keulille Bosch 225:set eli ns."BicNickit".. 8)
Kyllä noilla näkee erittäin hyvin, mutta nyt alkaa olla ongelma jo lyhkäsien kanssa. Vaikka eihän tossa nyt luulisi niin huonot valot olevan heti uutuudeltaan.
(työautona on Opel Astra Vagon 1,9 cdti vm'07)
Edellisessä työautossa oli vanhemmat Hellan 1000:set, eikä niistäkään huonoa sanottavaa ole (ovat vieläkin tallissa). Paremmat ainakin kuin uudenmalliset 1000 FF:set, jotka asentelin iskän mersun keulille.
Volkkarissahan ei lisävaloja tarte, koska pimeäajoa ei suosita.. (lyhkäsissä xenonit helpottaa pikkuisen pimeyteenkin..)

Posted: 24.9.2007 13:25
by maikki
Jos kerran laittaalisävalot keulalle niin miksi pitää laittaa jotkut onnettoman kokoiset ff100, 200 tai 300:t? :roll:

omassa -02 Passatissa on oem-bixenonit ja Bosch rallye 175:t. Ihan kohtuullisesti näkee kun pitkät päällä palaa xenonit, H7-pitkät/55w ja Boscheissa 55W/+30%. Noilla ei tule mitään"kuka sammutti valot?"-efektiä kun vaihtaa lyhkäsille.

Tosin on miettiny pitäiskö laittaa xenonit noihin Boscheihin kun Lightforcet on vähän turhan hinnakkaat. Sitten ainakin näkis :shock: Valoteho parani myös kummasti kun vaihdoin 200tkm ajetut xenonlamput uusiin.

Posted: 24.9.2007 13:50
by JannePee
Itselläni on nokalla Hellan Rallye 3000 compactit olikos jollain +50% polttimoilla.

Posted: 24.9.2007 18:22
by jopo
maikki wrote:
omassa -02 Passatissa on oem-bixenonit ja Bosch rallye 175:t. Ihan kohtuullisesti näkee kun pitkät päällä palaa xenonit, H7-pitkät/55w ja Boscheissa 55W/+30%. Noilla ei tule mitään"kuka sammutti valot?"-efektiä kun vaihtaa lyhkäsille.
Arvelin että jos molemmat on xenoneita, niin mitä toi "H7-pitkät/55w" meinaa? Vai tarkoitatko noilla just noita boscheja?

Tyhmä ei aina ymmärrä :wink:

Posted: 25.9.2007 9:35
by maikki
jopo: siis oem-xenonumpioissa on xenonit jotka toimii pitkinä+lyhyinä ja halogeenipitkät joissa H7 :wink: eli pitkät päällä palaa xenonit, alkuperäiset halogeenipitkät ja Boschit.

Posted: 25.9.2007 17:28
by jopo
Ok! minkäslainen poltin niissä xenoneissa on? Mitäs siinä xenonissa tapahtuu kun laittaa pitkät päälle? Itsellä mulla on lyhyissä ja pitkissä xenon polttimot ja pitkät päällä palaa pitkät sekä lyhyet.

Posted: 24.10.2007 19:23
by vourmotion
Hella Luminator:it, hyväksi todetut. vielä jos 3:nen asentas niiden kahden kaverix vanhaan malliin... Pimeässä ajaminen/touhuaminen perustuu näkemiseen!!!!!! :)

Posted: 25.10.2007 10:31
by maikki
Jopo: bixenoneissa linssiumpiossa on varjostin jolla tehdään lähivalokuvio. Pitkille vaihdettaessa varjostin siirtyy pois edestä jolloin koko umpio/linssi heijastaa valoa.