passatin käsijarru
passatin käsijarru
Onko passatin käsijarruvaijereissa erillistä säätöä? Laitoin taaakse uudet palat mutta kahva nousee ihan ylös vaikka jarruja on pumppailtu että palat kiristyy. Auto on Passat 2004 tdi farmari.
Re: passatin käsijarru
Nelikon kaapeleissa on ainakin jonkunsorttinen kiristysmekanismi alatukivarsien kohdalla. Lieneekö sama kaapeli sitten vajaavetoisissakin? Noin puolen metrin päässä satulan päästä.
- Mehtäkonekuski
- Posts: 432
- Joined: 3.5.2014 12:56
- Location: Orimattila
Re: passatin käsijarru
Omassa 3BG passatissa ( porrasperä ) on siinä pakoputken lämpökilven takana käsijarrujen säätö. Siitä piti ottaa vaan se kilpi pois, sitten tulee näkyviin kaks " letkua " missä menee se vaijeri sisällä ja sitten siinä on kaks semmosta paksumpaa osaa joita kierretään. Otat siitä paksumman osan päästä semmoisen sokan irti ja sitten kierrät tarpeeksi ja laitat taas sokan paikalleen ja kokeilet käsijarrua uudestaan.
BMW 520D E60 -09
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
Re: passatin käsijarru
Yritäppä vetästä kässäristä kymmenkunta kertaa, jos kaikki on ok pitäisi kyllä säätyä, olettaen tietysti että on joskus ollu hyvä. Tarkistithan satuloiden toiminnan?
Re: passatin käsijarru
Tulipa analysoitua tuota passatin käsijarruvaijeria hivenen tarkemmin kun ei perkele tahtonut uusi purkuosa mennä ollenkana paikalleen.
Vaijerissa on siis ilmeisesti jonkinlainen automaattikiristin ja sen lisäksi vielä manuaalinen kiristysmahdollisuus. Jarrusatulan lähistöllä on se paksumpi mokkula jossa on tuo lukitussokka. Sokan kun ottaa pois niin palikkaa saa manuaalisesti kierrettyä "pidemmäksi" jolloin vaijerin pituus käytännössä lyhenee. Automaattikiristysefektin saa aikaiseksi jos rykäisee vaijeria mokkulan kummaltakin puolelta, siitä mokkulasta tulee ulos kierretankoa joka ei kuitenkaan ole kierrettä vaan ihan suorat lovet vaan. Tämä osuus pysyy lukittuna mokkulan sisältä löytyvän jousen voimin. Ulospäin eli pidemmäksi sitä saa siis ryittyä helposti, mutta jos sen haluaa palauttaa takaisin alkuperäiseen lyhyempään pituuteensa, pitää tuota manuaalisäätöä kiertää "väärään" suuntaan muutama milli ja nyt tuo mokkulan sisäinen jousi ei enää ahdista ja osuuden saa tungettua takaisin "mokkulan" sisälle.
Sekavaa tekstiä mutta toivottavasti jotakuta edes auttaa
Vaijerissa on siis ilmeisesti jonkinlainen automaattikiristin ja sen lisäksi vielä manuaalinen kiristysmahdollisuus. Jarrusatulan lähistöllä on se paksumpi mokkula jossa on tuo lukitussokka. Sokan kun ottaa pois niin palikkaa saa manuaalisesti kierrettyä "pidemmäksi" jolloin vaijerin pituus käytännössä lyhenee. Automaattikiristysefektin saa aikaiseksi jos rykäisee vaijeria mokkulan kummaltakin puolelta, siitä mokkulasta tulee ulos kierretankoa joka ei kuitenkaan ole kierrettä vaan ihan suorat lovet vaan. Tämä osuus pysyy lukittuna mokkulan sisältä löytyvän jousen voimin. Ulospäin eli pidemmäksi sitä saa siis ryittyä helposti, mutta jos sen haluaa palauttaa takaisin alkuperäiseen lyhyempään pituuteensa, pitää tuota manuaalisäätöä kiertää "väärään" suuntaan muutama milli ja nyt tuo mokkulan sisäinen jousi ei enää ahdista ja osuuden saa tungettua takaisin "mokkulan" sisälle.
Sekavaa tekstiä mutta toivottavasti jotakuta edes auttaa
