Page 1 of 1

bora ei vedä

Posted: 3.11.2014 16:59
by Udolf
moro! mikäpä ois borassa vikana kun loppu tossa yks päivä vedot autosta ja nyt kulkee sen 100km/h :?
Lukasin VCDS-Lite ohjelmalla vikakoodit ja antoi seuraavat:
VCDS-Lite Version: Release 1.2
Monday, 03 November 2014, 16:36:19.


Chassis Type: 1J - VW Golf/Bora IV
Scan: 01,02,03,08,15,16,17,19,22,29,35,36,37,39,46,47,55,56,57,75,76

-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: 038-906-019-AJM.LBL
Controller: 038 906 019 CJ
Component: 1,9l R4 EDC G000SG 1086
Coding: 00002
Shop #: WSC 01317
VCID: 61B52687F851
1 Fault Found:
17553 - Mass Air Flow Sensor (G70): Short to Plus
P1145 - 35-10 - - - Intermittent
Readiness: N/A

-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes Labels: 1C0-907-37x-ASR.LBL
Controller: 1C0 907 379 D
Component: ASR FRONT MK60 0103
Coding: 0021505
Shop #: WSC 01317
VCID: 2B2984AFCA1D
No fault code found.

Eli onko vika ilmamäärämittarissa? Ja mitähän sille tekis (onko rikki vai vika piuhoissa?) Ja onko alempi vikakoodi vain muistissa?

Re: bora ei vedä

Posted: 3.11.2014 18:08
by Jultsu
Tuo "Short to plus" on minun käsitykseni mukaan oikosulku johdossa. Otapa se liitin irti maffista, tyhjennät vikakoodit ja käyt uudestaan koeajolla. Tuntuuko erilaiselta, ja antaako toisenlaista vikakoodia?

Re: bora ei vedä

Posted: 3.11.2014 20:58
by Udolf
Tämmöinen vikakoodi tuli johdon irroittaessa:

-------------------------------------------------------------------------------
Address 01 Engine Labels 038-906-019-AJM.LBL
Controller 038 906 019 CJ
Component 1,9l R4 EDC G000SG 1086
Coding 00002
Shop # WSC 01317
VCID 61B52687F851
1 Fault Found
17552 - Mass Air Flow Sensor (G70) Open or Short to Ground
P1144 - 35-10 - - - Intermittent
Readiness NA

-------------------------------------------------------------------------------
Eli tunnisti vain sen olevan irti? Vikakoodeja en saanut nollattua, koska piuhan mukana tulleen latauslinkin vcds-lite- ohjelma ei ole aktivoitu(versio 1.2 ja 1.1), jonka takia sillä ei ilmeisesti voinut nollata vikakoodeja. Vikakoodeja nollaamatta ei ainakaan meno muuttunut viime perjantaina.

Re: bora ei vedä

Posted: 4.11.2014 6:53
by Pasi Häkli
Eiköhän se maffi ole entinen.

Re: bora ei vedä

Posted: 4.11.2014 13:26
by Udolf
Juup. koitin tossa vikakoodeja nollata CRC suihkutuksen jälkeen, mutta eipä siitä apua ollut. Kaveri tuossa mietti että kuuluiskohan siellä anturin kupeilla olla jokunkunnäkönen lanka tässä mallissa? ainakaan semmoista ei ole, mutta kuuluisiko olla?

E: löysin MAF:ilta tämmöisiä arvoja; voisiko päätellä jotain?

Image


Image

Re: bora ei vedä

Posted: 4.11.2014 16:24
by Jultsu
Ei noista luvuista yksinään voi sanoa mitään. Pitäisi nähdä logi jossa näkyy pyynnöt ja toteutuneet arvot täyskiihdytyksen aikana 1600-4600rpm.

Mutta mikäli tuo 539 maffin arvo on saatu nimenomaan talla pohjassa, on se entinen. Pitäisi tulla yli 1000 lukemia.

Re: bora ei vedä

Posted: 4.11.2014 17:26
by Udolf
MAF:in arvo on otettu tyhjäkäynnillä. Voisiko arvoja tulkita jos saan ohjelmalla otettua MAF-arvon suhteen RPM:ään, ja sitä kautta muodostettua käyrän?

Re: bora ei vedä

Posted: 4.11.2014 19:56
by Jultsu
Siellä VCDS:ssä on logitustoimintokin, pistät sieltä sopivat kanavat päälle ja login tallentamaan ja lähdet ajelemaan.

Re: bora ei vedä

Posted: 4.11.2014 21:39
by Udolf
Jep. Pitääpä kattoa jäikö sinne lokiin enää mitään, kun satuin ajamaan peuran yli ja läppäsin näytön vain sen jälkeen alas :D

Re: bora ei vedä

Posted: 4.11.2014 21:56
by Tero Paalanen
^Ei sinne logiin mitään jää ellei sitä logia laita erikseen tallentamaan.
Valitset measuring blocks, näpyttelet näkyviin kanavat 3, 8 ja 11. Sen jälkeen painat vcds:n oikeassa alanurkassa olevaa "log"-näppäintä. Kirjoitat logille nimen (tai käytät vcds:n tarjoamaa), sitten laitat osoittimen jo valmiiks "start"-napille, lähdet ajamaan, painat "start"-nappia ja sen jälkeen vedät kolmos vaihteella 1500-4000 rpm välin kaasu pohjassa ja heti vedon jälkeen painat "stop"-nappia.
Sen jälkeen käännät login luettavaan muotoon exelillä ja postaat tänne sen login luettavassa muodossa (ohjeet tuolta toisesta viestistä http://www.ffp-motorsport.com/bb/viewto ... 3ae91771fe" onclick="window.open(this.href);return false; ) niin voidaan tutkia mitä siellä vedossa tapahtuu.

Re: bora ei vedä

Posted: 4.11.2014 21:57
by Tero Paalanen
Ai niin.
Se tallennettu logi löytyy vcds:n kansion logs-kansiosta.

Re: bora ei vedä

Posted: 4.11.2014 22:31
by Udolf
Kiitos vinkistä! Pitää yrittää huomenna uudelleen, tänään oli vain VC-Scope päällä :s Samalla mietin EGR:n puhdistusta, näkeekö VCDS:llä EGR-venttiilin asentoa? Jollakin saitilla oli ollut mm. samavikakoodi, joka oli poistunut muiden mukana EGR:n puhdistuksen myötä.

Re: bora ei vedä

Posted: 4.11.2014 23:17
by ibel
Kiitos Tero!! 8) Tuota ohjetta mä oon kaipaillu, mut en oo osannu vielä osannu kysyä. :D Mulla myös ongelmana puutuminen yli 3k kiekoilla, vikakoodeja ei ilmota.

Re: bora ei vedä

Posted: 5.11.2014 7:18
by Jultsu
Udolf wrote:Samalla mietin EGR:n puhdistusta, näkeekö VCDS:llä EGR-venttiilin asentoa?
Näkee sillä sen PYYDETYN arvon, mutta ei se kerro sitä toimiiko se halutulla tavalla. Suotta putsaat, tulppaa vaan suoraan. Toki jos aikaa ja tilat on niin kannattaa napata imusarja irti ja puhdistella sekin.

Re: bora ei vedä

Posted: 5.11.2014 8:48
by Tero Paalanen
Jultsu wrote:
Udolf wrote:Samalla mietin EGR:n puhdistusta, näkeekö VCDS:llä EGR-venttiilin asentoa?
Näkee sillä sen PYYDETYN arvon, mutta ei se kerro sitä toimiiko se halutulla tavalla.
Kyllä vcds:llä näkee toimiiko egr oikein.
Pyydettyä ilmamäärää, toteutunutta ilmamäärää ja venttiilin ohjausta vertailemalla kyllä näkee toimiiko se egr niinku pitää.

Re: bora ei vedä

Posted: 5.11.2014 15:50
by Matiant
Tero Paalanen wrote:
Jultsu wrote:
Udolf wrote:Samalla mietin EGR:n puhdistusta, näkeekö VCDS:llä EGR-venttiilin asentoa?
Näkee sillä sen PYYDETYN arvon, mutta ei se kerro sitä toimiiko se halutulla tavalla.
Kyllä vcds:llä näkee toimiiko egr oikein.
Pyydettyä ilmamäärää, toteutunutta ilmamäärää ja venttiilin ohjausta vertailemalla kyllä näkee toimiiko se egr niinku pitää.

Miltä kanavalta nuo arvot muuten löytyy?

Re: bora ei vedä

Posted: 5.11.2014 21:18
by Udolf
Jep jep. Nyt on EGR:n vähäisetkin paskat putsattu. Yllätyksenä tosin tuli, että se olikin jo tulpattu jonkun edellisen omistajan toimesta :lol: Tilasin motonetistä uuden Boschin ilmamäärämittarin, jospa sen jälkeen toimisi.

Re: bora ei vedä

Posted: 5.11.2014 22:24
by Tero Paalanen
Matiant wrote: Miltä kanavalta nuo arvot muuten löytyy?
Muistaakseni kaikki tarvittava löytyy kanavalta 3.

Re: bora ei vedä

Posted: 8.11.2014 20:53
by ibel
Tero Paalanen wrote:Sen jälkeen käännät login luettavaan muotoon exelillä ja postaat tänne sen login luettavassa muodossa (ohjeet tuolta toisesta viestistä http://www.ffp-motorsport.com/bb/viewto" onclick="window.open(this.href);return false; ... 3ae91771fe ) niin voidaan tutkia mitä siellä vedossa tapahtuu.
En nyt kyllä ymmärtäny noita ohjeita yhtään, eikä tuosta muuntamisesta oikee taho tulla mitää.. :D

E: Lisätääs nyt vähän käppyrää, jos siitä ees jotain joku osais sanoa. Kanavat on tosiaan 3,8 ja 11. 3 vaihteella 1500-4000rpm.

Image

Re: bora ei vedä

Posted: 8.11.2014 23:11
by Zeussii
Jos luen tuota oikein niin:
punainen = kierrokset
Vihreä = Pyydetty ilmamassa
Keltainen = Toteutunut ilmamassa
Pinkki = Pyydetty ahto
Sininen = Toteutunut ahto

Niin silloinhan tuo näyttäs, että kiihdytyksessä pyytäisi ilmamäärää, joka sitten ei kuitenkaan toteudu. Korjatkaa joku joka näistä jtn tietää.

Re: bora ei vedä

Posted: 9.11.2014 12:10
by ibel
Mä luulin et keltane ja vihree oli ruiskutusmäärää per tahti. Korjatkaa jos oon vääräs. Sen verran tiiän, että jostain vetää ilmaa polttoaineen sekaan, se tutkitaan tulevan viikon aikana.

E: korjaan ite itteäni. Veli värkkäs tuon taulukon ymmärrettävään muotoon. Eli onko tuossa nyt maffi menossa?? Pitänee kokeilla ajaa maffin piuha irti..

Image

E 2:Ja vielä netti ohjelmalla saatu selkeempi käppyrä

Image

Re: bora ei vedä

Posted: 11.11.2014 16:04
by ibel
Topicin lainaus jatkuu.. :D
Joo, tutkimukset jatkuvat tänään ja logittelin tuossa maffin johto irti ja kyllä se paljon loogisemmin toimi. Vaikka purin koko mötikän atomeiks ja putsasin elektroniikan puhistus spraylla, tulokset ei hirveesti parantunu. Maffin johto irti ahdot pysy yli pyydetyn (yli 1barissa, max ~1,5bar), EGR:än kellolta otin letkun irti ja tulppasin letkun.
Tairan ajaa maffin piuha irti ainekii toistaseks, näissähän oli et tarvikeanturit on järestään suseja?? Paljonkos uus alkuperäne kustantaa noin about?? :)

Re: bora ei vedä

Posted: 16.11.2014 14:36
by Udolf
Oma borani pelaa taas moiteetta kun uuden maffin hain.
Oisko kellään hajua mistä vois johtua sellainen ininä kiihdyttäessä? Ääni kuuluu kun kiihdyttää sievästi, aina noin ~2500RPM:n asti, täyskiihdytyksessä ei niinkään. "ininä" on kuulunut jo kyllä pidemmän aikaa, mutta se on sitten aina loppunut jossain vaiheessa. Nyt se kuitenkin kuuluu kokoajan. Voisko olla jossain reikä, josta ilma pakenee? (ääni kuulostaa samalta, kuin vaikka paisuneen limpparipullonkorkin välistä pakeneva "paine")