Page 1 of 1

1.8T, nokkaketjun kiristin...

Posted: 17.11.2014 15:59
by Riku
Eli ilmeisesti nokkaketjun kiristin alkaa oleen viimeisillään kun sellainen sölkötys kuuluu edelleen ajossa kun veto on päällä. Ei auttanut öljynvaihto ja moottorin sisähuuhtelukaan. Pajalta kotio ajaessa samanlainen ääni kuului edelleen.
Pihassa kun kaasuttelee niin ei yhtä selkeää ääntä ilmene kun ei veto ole päällä. Ajossa huomattavasti selkeempi.

Osaakos joku kertoa mitäs haittoja tuosta on jos jatkaa ajoa vain? Tietysti ääni on ärsyttävä joskin siitä pääsee eroon radion volumea säätämällä ;)

Ebaysta sain vihiä että kiristin sarjoja sais halvimmillaan jopa 100-200€ mutta onkos nää millaisia laadultaan? Suomessahan tuo korjaussarja maksaa n.600€ (speed-autoteile) ja nämäkin tarvikeosia. Oem osat varmasti satasen kaksi tai kolme kalliimpia.

Re: 1.8T, nokkaketjun kiristin...

Posted: 19.11.2014 15:42
by VAGinSchwein
Eipä se moottorin kuormitus nokkaketjun kuormitukseen vaikuta. Eli jos kiristin on viallinen on voluumi kierrosluvun mukaan, ei kuormituksen. Laitappa öljynpainemittari kiinni ja tsekkaa että kuumalla koneella paine on vähintään 3 bar 2000 kierroksella. Ellei ole niin äkkiä öljypohjaa auki. Ja todennäköisesti myös kannen ja turbon tarkastus.

Re: 1.8T, nokkaketjun kiristin...

Posted: 19.11.2014 15:44
by VAGinSchwein
Niin ja toimimattomasta kiristimestä on sellainen haitta että ennen pitkää nokkien välinen jako hyppää ja koneen laulu loppuu. No eipähän rohise ja raksuta enää :-)

Re: 1.8T, nokkaketjun kiristin...

Posted: 19.11.2014 16:17
by Riku
Öljypohjan avauksella jos meinaat sihtiä niin pitäisi olla kunnossa. Se remontti hoidettiin vuosi takaperin :)

Joo kyllä ääni kierroksiin reagoi, eli kierrosten mukaan voimistuu ja nopeutuu äänikin. Omaan korvaan vain ajossa mielestäni kuuluu selkeemmin sisätiloihin.

Mites tuo turbo ja kansi? Voiko nämäkin aiheuttaa moista?? Jonkun korvaan ehkä vähän tyhmiä kysymyksiä, en tiedä. Mutta en ole tekniikan asiantuntija ;)

Re: 1.8T, nokkaketjun kiristin...

Posted: 19.11.2014 16:57
by VAGinSchwein
Olikos niis paineis sit aiemmin ongelmii? Jos paineet on alhaalla niin nokkien laakerit ottaa dämitsii kuten kiristin ja ehkä turbokin. Kannattaa nyt ainakii ne paineet mitata ja jos on alhaiset niin sitten tutkia nokkien ja turbon laakeroinnin kunto.
Ja tietysti tarkastaa ketjunkiristimen liukupinnat. Mutta jos sihtiremppa on jo tehty niin silloin on varmaan tarkistettu venakopan sisuskin, onhan?

Re: 1.8T, nokkaketjun kiristin...

Posted: 19.11.2014 17:08
by Riku
Ennen sihtiremppaahan se väläytti tuota öljynpainevaloa mittaristossa jonka jälkeen se vietiinki heti huoltoon.
Mutta nyt sen jälkeen reiluvuodenpäivät pelannu moitteetta.

En kyllä muista oliko venakopan sisuksista sillo mitää puhetta että katsoko kaveri sitä samalla...

Re: 1.8T, nokkaketjun kiristin...

Posted: 19.11.2014 21:50
by VAGinSchwein
Ja se naputus alkoi vastikään? Millaista se sitten on? Ettei tulis venttiilinnostajista sitten?

Re: 1.8T, nokkaketjun kiristin...

Posted: 19.11.2014 22:21
by Riku
Ääni alkoi parisen viikkoa takaperin. En sitä oikeen "naputukseksi" kuvailisi. Se on siis enemmänkin juuri sellaista just niinku "kettingin sölkötystä". Ja kuuluu koneen takaosan tuntumasta mitä sitä kuunneltiin.

Re: 1.8T, nokkaketjun kiristin...

Posted: 20.11.2014 5:43
by VAGinSchwein
No eipä siin sit muuta oo ku ekaks se paineitten tarkastus ja sit venakoppaa auki ja kattomaan mitä tarttee vaihtaa. Saattaa olla että selviää pelkällä liukupalojen vaihdolla joita löytyy ebaysta paril kympil. Se ketju rallattaa ja kahisee kyl jonkin verran kunnossa ollessaankin.

Re: 1.8T, nokkaketjun kiristin...

Posted: 20.11.2014 13:22
by Riku
Tuosta tulikin mieleen että muistaakseni taisi olla juurikin täällä jossakin kun olin lukenut noista ebay velhoista. Eli henkilöitä jotka osaa tilailla ebaysta meille tumpeloille pientä korvausta vastaan, vieläkö moinen ketju mahtaa jossakin olla :o

Meikäläisellä kun ei taivu tuo saksa ja sieltä saisi tuota nokkaketjun kiristintä ja ketjua ja tiivisteineen alle pariin sataan euroon. Suomessa samat kilkkeet tarvikeosana noin 650€

Re: 1.8T, nokkaketjun kiristin...

Posted: 20.11.2014 14:04
by VAGinSchwein
Vieraalle tilatessa suurin ongelma on se, että tilaajan pitää maksaa tavara luottokortillaan eli paypallilla tilausta tehdessä.

Re: 1.8T, nokkaketjun kiristin...

Posted: 20.11.2014 15:10
by Riku
Tuli mieleen vielä että Voisiko äänen syynä olla myös esim että öljy ei kiertäisi kunnolla koneessa? Tai voisiko olla esim mahdollista että tuo öljysihti olisi taas tukkeutumassa? Vuosi sitten se puhdistettiin kyllä mutta karstaa on kyllä koneessa jonnin verran edellisen omistajien LL-huoltojen käytöstä ilmeisesti päässy kertyyn. Öljykorkista kin kun katsoo niin todella karstaselta paskalta näyttää sisäpuolelta.

Re: 1.8T, nokkaketjun kiristin...

Posted: 20.11.2014 22:40
by VAGinSchwein
Niin, siksi juuri olen jo kolme kertaa kehoittanut MITTAAMAAN ÖLJYNPAINEEN :roll:

Se alhaalla ollut paine on saattanut ehtiä tuhoamaan nokkien laakeroinnin, runkolaakerit ja/tai turbon laakeroinnin niin väljäksi että paine on alhainen suuren laakerivälyksen vuoksi ja johtaa muunmuassa öljynpaineella toimivan nokkaketjun kiristimen vajaatoimintaan ja ääntelyyn. Vaikka auto ei nyt ajossa vilauttelisikaan merkkivaloa saattavat paineet silti olla liian alhaiset kunnollisen voitelun aikaansaamiseksi.

Re: 1.8T, nokkaketjun kiristin...

Posted: 21.11.2014 15:39
by Riku
Jahas ääni kadonnut kun otettiin auto tänäpä ajoon!! Kovin kummallista. On nää autot sellatteita prkeleen laitoksia! Noh tuskin tää ilo on kovin pitkäikänen ja ääni palautuu jossakin vaiheessa.
Tää on varmaan se hetki kun pitäisi ajaa paikalliseen autoliikkeeseen tekemään vaihtokauppaa!

Paitsi että jos en ny ihan väärin kuullut niin turbo piti kiihdyttäessä välillä aika korviinpistävää "viiltävää" ääntä... Eli taitaakin olla syytä tutkituttaa tuo masiina. :o

Re: 1.8T, nokkaketjun kiristin...

Posted: 16.12.2014 17:20
by Monkelo
Mites Riku volkkarin tilanne?

Mitäs mieltä raati on, kannattaako tuo ketju ja kiristin vaihtaa samalla kun aukoo venakoppaa? 182 tkm mittarissa ja 100 tkm ajettu kiinteällä öljyvaihtovälillä
(1vuosi/10-15tkm)

Re: 1.8T, nokkaketjun kiristin...

Posted: 16.12.2014 17:26
by Riku
Ei oo rallattanu nyt taas. Lakkasi moottorin sisähuuhtelun jälkeen aika pian ja ei sek jälkeen oo ääntä kuulunut. Oma 1.8T on siis ilmeisesti edelleen niin karstoittunut sisältä että karsta tukkii sihtejä ja aiheuttaa öljynpaineisiin häikkää. Eli mun tapauksessa ei tainnut olla kyseinen kiristin siis lainkaan vaan liika karsta.

Re: 1.8T, nokkaketjun kiristin...

Posted: 30.12.2014 21:21
by AjH
Eikös se ainakin AWT koneessa ole ajoituksen säätö, kiristin kai samalla, mutta öljynpaineella säätää ajoitusta. Vai joko noissa teidän autoissa on 1.8TSI koneet nokkaketjulla?

Ainakin oma hovihuoltaja sanoi ettei vaikuta ketjun toimivuuteen mutta moottorin ominaisuuksiin vähän kun ei nokka vaihda asentoa.
Sanoi myös että vaihtaa sen voi ja voi toimia lopunikää, tai sitten uusikin kerää jonkin roskan ja ei toimi piankaan enää hyvin. On kyllä onnettoman kokosia ne kanavat siinä kalikassa :roll:
Kerran siis omaan vaihtunut ja taisi reilun kaksi vuotta mennä ennen kun taas rollotteli, eli Laakkonen-takuu juuri yli.
Alle 600 euroa oli silloin joskus hintaa Laakkoselta, kovasti on noussut jos tarvike on tota hintaluokkaa nyt.