Page 1 of 1
3BG ohjaus vatkaa moottorijarrutuksessa
Posted: 12.12.2014 15:11
by lisko
Hei!
Auto (3bg 4-motion avf 6v manuaali) on alkanut tekemään sellaista, että ohjaus vatkaa ajoittain moottorijarrutuksessa.
Autoon on vajaa vuosi sitten laitettu kaikki etupään nivelet ja varret, pyörästä heiluttamalla ei välyksiä tunne. Katsastuskin meni läpi juuri.
Ohjaus vatkaa esim 4-vaihteella 50km/h nopeudessa, kun kaasun päästää ja moottori jarruttaa lievästi.
Oudointa hommassa on se, että se ei tee sitä jokakerta. Kun ohjaus vatkaa ja painaa kaasuua tai jarruua, niin vatkaus loppuu.
Vatkaus tuntuu siltä, kuin pyörän pultit olisi löysällä, mutta ei ole.
Voiko rikkinäinen vetonivel tehdä tälläistä?
Nivelet ei paukuta kääntäessä, mutta eilen kuului joku ääni suoraan ajaessa, kun vatkaus alkoi.
Re: 3BG ohjaus vatkaa moottorijarrutuksessa
Posted: 12.12.2014 17:21
by lisko
Miten käy torsenissa, jos vetonivel hajoaa edesta kesken matkan? Loppuuko matka siihen?
Re: 3BG ohjaus vatkaa moottorijarrutuksessa
Posted: 12.12.2014 19:05
by Jultsu
Jos jostain nurkasta booritukset menee totaalisen sileiksi tai keppi katkeaa poikki, kulku loppuu siihen.
Raidetangon päistä ja etupään tukivarsista voisi aloittaa vianetsinnät. Se että ne menee katsastuksesta läpi ei tarkoita etteikö niissä voisi olla vikaa. Nytkyttele niitä vetareitakin että tuntuuko siellä klappia pyörimissuunnassa.
Re: 3BG ohjaus vatkaa moottorijarrutuksessa
Posted: 12.12.2014 21:47
by lisko
Raivasin talliin sen verran tilaa, ettei tarvinnut tuolla rapakossa korjata ja kurkistelin tarkemmin.
Vetonivelen suojakumista ei ollut paljoa jäljellä apukuskin puolelta. Sen tietää, että vetonivel oli täynnä kuraa, kun näillä keleillä on rapakossa ajettu.
Hain uuden vetonivelen ja laitoin sen paikoilleen. Ratin vatkaus loppui.
Momenttiavainta ei löytynyt, joten väänsin pitkällä varrella näppituntumalla napapultin. Toivottavasti pysyy.
Re: 3BG ohjaus vatkaa moottorijarrutuksessa
Posted: 13.12.2014 17:26
by lisko
Mutta onko tosiaan näin, että nelivetoinen auto jää tienposkeen, jos edestä toinen vetoakseli katkeaa? Voiko autoa edes sanoa nelivetoiseksi tuolloin??
Re: 3BG ohjaus vatkaa moottorijarrutuksessa
Posted: 13.12.2014 18:31
by ibel
Eihän nuo "kaksvetosetkaan" vedä ku yhellä pyörällä, jos tasauspyörästössä ei oo lukkoa.

Näissä lukko toteutetaan jarruttamalla luistavaa pyörää. Mutta eikös noissakii oo vetosuhde maksimissaan 20/80 puolin ja toisin?? Ristiriipunnassa ainenkii meno loppuu, kun veto karkaa molemmilta akseleilta.
Re: 3BG ohjaus vatkaa moottorijarrutuksessa
Posted: 13.12.2014 19:17
by Jultsu
olisi kyllä ihan mielenkiintoinen päästä kokeilemaan tätä, antaisikohan katsastusasema käyttää nelivedoille sopivaa jarrupenkkiään testikäyttöön? Vai saako noita asemien penkkejä jarruteltua/vapauteltua nurkka kerrallaan vai vain akselikohtaisesti.
Korjataan nyt vielä että ei sen akselin tarvitse katketa edestä, takaakin jos katkeaa toinen niin ei pitäisi yksikään pyörä enää vetää.
ja mitä nelivetoisiksi kutsumiseen tulee, noita sähköavusteisia eturaapijoita on jo valtaosa "nelivedoista" joilla on vielä vähemmän tekemistä nelivetoisuuden kanssa kuin näillä torseneilla.
Re: 3BG ohjaus vatkaa moottorijarrutuksessa
Posted: 13.12.2014 20:17
by Pasi Häkli
Jultsu wrote: Korjataan nyt vielä että ei sen akselin tarvitse katketa edestä, takaakin jos katkeaa toinen niin ei pitäisi yksikään pyörä enää vetää.
Ja juuri noin se oikeasti käyttäytyykin. Yhellä kaverilla ruopas 4Motion Borasta etuvetarista boorit niin meno loppu täysin, ja toisella kaverilla 3B 4Motion passatista hajos takavetonivel niin meno loppu täysin. Eli yksikään pyörä ei ihan oikeasti enää vedä.