Autoni on Golf 2001 variant, 1.9D, automaatti. ESP-ajovakauden tms. säätö. 182 000 km mittarissa.
Auto on tuotu Suomeen 2010 jolloin mittarissa 83 000 ns. saksalaista kilometriä. Ostin auton vuosi sitten tammikuussa jolloin mittarissa 136 000 km.
Ajan suunnilleen koko ajan vakionopeudensäätimellä. Kaikki toimi hyvin viime syksyyn asti, jolloin havaitsin että vakionopeudensäädin ei enää pidä nopeutta vakiona vaan tapahtuu "soutamista". Esim. 130 km/h mittarinopeudella vauhti pikku hiljaa hiipuu 115 km/h:ksi, minkä jälkeen auto herää ja kaasuttaa esim 135 km/h nopeuteen, minkä jälkeen taas hiivutaan.
Ongelma ei ole "päällä" aina, mutta useimmin kyllä. Usein nopeus pysyy kohdillaan tovin, sitten alkaa hiipuminen. Ongelma on pahempi ja esiintyy useammin kun sataa, tai kun on ylämäki. Syksyllä ongelma oli vain 130 km/h nopeudessa, mutta tässä talven aikana se on siirtynyt myös 110 km/h mittarinopeuteen. 90 km/h mittarinopeus toimii vielä luotettavasti. Soutaminen aiheuttaa mielipahaa paitsi itselleni myös minua ohitteleville kanssa-autoilijoille, joiden mielestä olen tietenkin ääliö kun kiihdyttelen heidän ohittaessaan. Ja tietysti siitä voi seurata ylimääräistä polttoaineen kulutusta, ja voin saada sakot kun kiihdytys menee yli tavoitenopeudesta ja poliisi osuu sopivasti paikalle tutkineen.
Mekaanikkoni ilmoittaa ettei ole vikakoodeja.
Onko hyviä ehdotuksia mitä tälle raivostuttavalle ongelmalle voisi tehdä?
Vakionopeus ei ole vakio
Re: Vakionopeus ei ole vakio
Mulla vähän samaa ominaisuutta -00 Ocussa. Vakkaria saa houkutella jäämään haluttuun nopeuteen. No sitten kun sen saa siihen, voi olla että kestää siinä pitkään (ei siis kiihyttele omiaan) tai sitten alkaa pikkuhiljaa hiipumaan ja vähän ajan päästä hyppää kokonaan pois päältä. RES napillakin sitä välillä saa houkutella palaamaan asetettuun nopeuteen. Mä vähän epäilen kontaktihäiriötä johdoissa viiksen juuressa. Käytin koko viiksipaketin irti jokune aika sitten vilkkureleen epämääräsen nakuttelun takia ja huomasin sen lapamatokaapelin olevan muutamasta kohtaa aika kuluneen näköne. Mulla siis vakkari on jälkiasenteine.
Re: Vakionopeus ei ole vakio
No niin, tämä ongelma on ratkennut...
Syynä siis turbon ilmamassamittari, joka oli törkyinen. Nyt kun se on puhdistettu, autoni on ihan eri värkki kuin viimeiset puolitoista vuotta. Siitä löytyy yllättäen 20-30 hevosvoimaa joita en tiennyt siinä edes olevan ja kickdown toimii kunnolla ensimmäistä kertaa koko sinä aikana kun auto on ollut minulla. Myös vakionopeus on taas vakio
On kuulkaa hieno fiilis kun linja-autot ja polkupyörät eivät enää ohittele kun lähdetään liikennevaloista
Syynä siis turbon ilmamassamittari, joka oli törkyinen. Nyt kun se on puhdistettu, autoni on ihan eri värkki kuin viimeiset puolitoista vuotta. Siitä löytyy yllättäen 20-30 hevosvoimaa joita en tiennyt siinä edes olevan ja kickdown toimii kunnolla ensimmäistä kertaa koko sinä aikana kun auto on ollut minulla. Myös vakionopeus on taas vakio

On kuulkaa hieno fiilis kun linja-autot ja polkupyörät eivät enää ohittele kun lähdetään liikennevaloista