Tähän mennessä omassa yksilössä, nyt n. 124 tkm mittarissa, takuu loppunut:
(AMK=artisti maksaa takuuajan päätyttyä, TAKU=takuuseen, VALO=valohoito takuun aikana, vikaa ei korjattu)

Polttoaineen siirtopumppu 3C0 090 050 - vaihdettu 3C0 090 050F - vika kesti n. vuoden ennen kuin laukesi lopullisesti se pumppu (oireet: vaihtelevaa nykinää, ravistusta, meteliä - ei saanut aina löpöä riittävästi). Huollossa tuota vikaa etsittiiin aika monta kertaa turhaan sekä TAKU, että VALO ja myös AMK. Kaksi kertaa totesin, että vaihtakaa siirtopumppu - "ei sitä ole Suomessa", "se on ehjä" jne... no loppujen lopuksi kun se hajosi lopullisesti osa löytyi samana päivänä. Tyypillinen vakiovastaus on myös ettei tällaista vikaa ole koskaan aiemmin tullut vastaan, ensimmäinen kerta kun joku tuollaisesta kertoo jne...Vaikkakin ovat hyvinkin tietoisia siirtopumppuongelmista, viimeksi Suomessa oli takaisinkutsukampanja v. 2004, joka koski n. 1800 volkkarin siirtopumppua....
Ranskalaista alihankintaa tuo osa. Halpa p*ska, saksassa on revisio G menossa. Kertoo paljon siitä mihin suuntaan volkkari on menossa laadun suhteen, 46 k€ uutena maksanut auto oireilee ihan perkeleesti vuoden ajan jonkin v*un 230 euron hintaisen ranskalaisen alihankkijan rupupumpun vuoksi. Itse pitää tehdä se diagnoosikin ja kertoa mikä osa nyt siihen vaihdetaan AMK. - Valitettiin oireesta jo takuuaikana, "korjattiin" valolla ja softan päivityksellä - softa ei liity mitenkään pumpun toimintaan, kun ohjausboksi ei voi olla mitenkään tietoinen sen kunnosta, diagnostiikka-anturia tai softa-ohjausta pumpulle asti ei mene, pelkkä virta - VW:n sisäisen korjausohjeen mukaan pumppu vaihdetaan uuteen jos se oireilee tai ottaa yli 7.5 ampeeria virtaa. Takuuajan päätyttyä ei haluttu enää osallistua kustannuksiin.

Tandempumppu - öljyä naftan seassa AMK - samat selitykset näihin loppuihinkin oikeastaan kuin tuohon edelliseen, mutta tulisi liian pitkä postaus

Kaksoismassavauhtipyörä hajosi - vaihdettu vahvempaan, ensin VALO, sitten AMK

Kytkin - vaihdettu vahvempaan asetelmineen AMK

EGR tukkoon alle 120 tkm, uusittu - AMK

Turbon siivet jumittaa alle 120 tkm - AMK pakopuolen puhdistus

Äänimerkki - ensimmäinen painallus ja naps - paskaksi meni, eikä ollut sulake. Ilmeisesti kyseessä on kertakäyttöäänimerkki

TAKU

Jarrulevyt urittuu edestä todella herkästi - vaihdettu ennenaikaisesti AMK

Oven tiivisteet irtoavat liimauksistaan talvella puhdistuksesta ja silikonikäsittelystä huolimatta - TAKU

Climatronic vaihdettu kaksi kertaa, turhaan, vika muualla TAKU

Kojelauta rämisee ja kolisee, VALO + TAKU, edelleen rämisee. Itse sai korjattua laittamalla vaimennusmassaa niihin kohtiin, jossa "Highline" -varustelutason kojelaudan osat hierovat toisiaan vasten. On se kiva kun 1000 € rellu on hiljaisempi kuin 46 000 € passat.

Takapenkkien lukitusmekanismeista kuuluu kivoja resonanssipärähdyksiä, en ole jaksanut niistä valittaa, ehkä saa korjattua jollain vaimennusmassalla tms.

Laittomilla vanteilla merkkiliikkeestä ulos (rekisteriotteen vastaiset vanteet + ko. vannevalmistaja nimenomaan erikseen kieltää ko. vannetyypin käytön Passatissa, autoliikkeen myymät vanteet) TAKU

Vakioakku on ihan paska ja saattaa mennä rikki jo alle 100 tkm / 2 v, mitä merkkihuolto ei aina usko, kandee vaihtaa esim. Vartan AGM -akkuun. TAKU kahden "turhan" hinauksen jälkeen.

Takaluukun nostajien kaasujouset ovat huonot pohjolan olosuhteisiin, paineet eivät riitä, ei ole korjattavissa. TAKU

Ajovalonpesurit jumittavat satunnaisesti aukiasentoon kesälläkin (ei tunnettua korjausmetodia).

Kuskinpuoleinen ovenkahva tipahtaa ajon aikana

TAKU

Suunnitteluvirhe- vesivuotomahdollisuus ohjainboksiin - TAKU

Hehkutulpat sykähtävät nuorena <120 tkm (16 v-koneesta niitä on todella kiva kaivaa sieltä öljyn seasta venttiilikopan alta) AMK - joo kyllä nää pitäis kestää ainakin sen 300 tkm, ei oo ennen tullut vastaan.

Tuulilasin pyyhkijät, etenkin hanttimiehen puoleinen saattaa nitskahtaa väärään asentoon, jos on isommin räntäsadetta tms. AMK - helppo tosin korjata itsekin.

Tuulilasit ovat kulutustavaraa, 1 lasi / 30 tkm, ei varsinaisesti VW:n ongelma.

Merkkihuolto "unohti" tehdä ohjelmaan kuuluvan jarrunesteen vaihdon, teetetty itse jälkeenpäin AMK
Tämän jälkeen aloin teetättämään huollot muualla kuin VW:n jälleenmyyjän merkkihuollossa. Merkkiliike ruksittaa sellaisia huoltokohteita, joihin ei ole koskettukaan, pyytelevät tosin anteeksi, kun sen osoittaa ja korjaavat asian "tuota pikaa".

Merkkikorjaamolla tehty korjausmaalaus hilseilee, odotetaan jo 1 1/2 vuotta "pomon" päätöstä korjauksen suhteen, otettu yhteyttä liikkeeseen 4 kertaa ja käyty paikan päällä 2 kertaa. Ei jaksa enää kiinnostaa, mikä kaiketi on tuon taktiikan tarkoituskin.
Tämä 46 000 euroa maksanut auto on jättänyt tien päälle kolme kertaa ja se on jouduttu hinaamaan korjaamolle kesken työpäivän tai lomareissun kolmesti viimeisen kahden vuoden aikana ollen 2+2+5 päivää korjaamolla. Liikkumaturva on pelkkä vitsi. Huvittava sattuma oli kerran kun lähdin huollosta vikakorjauksen jälkeen, auto liikkui merkkiliikkeen pihassa n. 20 metriä, sammui itsekseen ja MFD:een tuli kilinän kera ilmoitus: Brakes - Contact Service
Oli onneksi huolto lähellä
Sanoisin, että tässä olis Karpolla asiaa
Odotin saavani tuolla hinnalla hyvän ja luotettavan auton. Historiassa on Volvo PV, VW Polo, Fiat Tipo, R19, varhaisempi VW Passat 1.9 TDI (BG) ja nyt tämä Passat 3C, joka näistä on ollut kaikkein epäluotettavin kaikissa olosuhteissa. Tämä uusi on siitä varma ratkaisu (Laakkonen tm), että se on aina varmasti rikki ja varmasti huoltoon tulee pettymään.
Vikaherkäksi moititun rellun kanssa oli kuitenkin sillä tavalla vaivatonta, että takuuaikana kun huomasit jonkun osan olevan rikki, niin osoitit korjaajalle sen ja sehän vaihdettiin ehjään, ei tarvinnut käydä painia tiskillä, vaan voi käydä ihan henk. koht. korjaajalle näyttämässä auto ylös nostettuna, että tuo osa saattaa olla paskana. Tuli vaihdatettua rikkinäinen katalysaattori etc erinäisiä kalliita osia. Takuuajan päätyttyä osa vioista korjattiin ilmaiseksi.
VW:llä jälleenmyynti+huoltotoiminnat kusee pahasti.
Todella törkeän huonoa laatua ja palvelua - takuukin on mitoitettu siten, että suuri osa laukeavista osista laukeaa näppärästi sen takuuajan jälkeen. Jälleenmyyjä ei tule vastaan senttiäkään ja asiakaspalvelu on mulkku. Voin suositella, että kiertäkää ainakin Laakkonen kaukaa.
Seuraava auto on mersu. Sen verran monta tonnia on mennyt näiden lastentautien korjaamiseen ja korjaamoarvaajien (suoraan ammattikoulusta tulleiden "harjoittelijoiden" palkkoihin) että sillä erotuksella olis ostanut sen mersun. Vehossa tai keskusautohallissa ei ole kustu asiakasta linssiin. Mm. Avainvaunu ei ota amiskasta suoraan tulleita harjoittelemaan asiakkaan autolla asiakkaan kustannuksella, siellä on ammattiasentaja vieressä. Osan töistä saa ilmaiseksi, jos harjoittelija tekee ja kokenut asentaja valvoo vierestä.
Toisaalla onnistuivat ähräämään tankin liitännän rikki tankkia irroitettaessa ja korjasivat sen liimalla + kuparijatkeella, joka oli toki laitettu vielä linjan sisälle, ettei vain polttoainelinjaa ahdista...

Vastus linjassa oli tietysti aivan eri luokkaa, mutta sekin selitettiin tiskillä paremmaksi, kun toin ko. pumpun näytille.