Page 1 of 1

1.9TDI PD öljyä katoaa huipputahtia

Posted: 7.5.2016 22:01
by Jultsu
Keula purettu jakopäänrempan merkeissä auki ja vähän kurkittu paikkoja läpi. Öljyä katoaa tällä hetkellä noin litra per 1000km, aivan helvetisti enemmän kuin milloinkaan omistushistorian aikana. Epäilin jo kansipahvin vuotoa mutta tyhjätessä jäähynesteitä ei sieltä tullut mitään muuta kuin kirkkaanpunaista, säiliö oli vaan mustan paskan peitossa ulkopuolelta.

Venttiilikopan tiivisteessä kauttaaltaan on selkeät vuotojäljet kuten myös kampiakselin etupäässä, mutta kummastakaan ei ole voinut tulla paria litraa ulos, pohjamuovissa ei ollut kuin pieniä täpliä öljyä eikä auto merkkaa reviiriään. Ahtoputkistossa tai välijäähyssäkään ei ollut kuin muutama tippa öljyä.

Puristuspaineet mitattiin hehkurei'istä ja täsmälleen samat lukemat saatiin jokaisesta. Kolmos ja nelospytyn hehkut olivat selkeästi öljyn tahraamia, ykkös ja kakkospytyssä ei ollut jälkeäkään öljystä. Voineeko tästä vetää johtopäätöksen että kolmosen ja nelosen venttiilinvarsien kumit ovat tohjona ja valuttavat öljyt palotilaan? Väittäisin että kylmänä käynnistettäessä kone savuttaa kyllä hetken aikaa harmaata, silloin tällöin myös lähtenyt käyntiin huonosti (niinkuin yksi pytty olisi pois pelistä.)

Vinkkejä ja neuvoja mitähän tässä nyt kannattaisi tehdä? Jos 450tkm ajetun kannen menee aukomaan ja purkamaan, saako pumppusuuttimia enää tiiviisti paikoilleen ja onko siinä mitään järkeä vaihtaa pelkät kumit ja uusiokäyttää kaikki muut roippeet? Onko motonetin öljyvuodon pysäyttävät ihmelitkut pelkkää rahanhaaskausta :?

..ahtimessa oli myös pientä poikittaisvälystä ja siivet vähän sahalaidalla, taitaa lähteä se BV43 ja V6TDI:n oikeanpuoleinen välijäähy tilaukseen ulkomailta.

Re: 1.9TDI PD öljyä katoaa huipputahtia

Posted: 7.5.2016 22:35
by Tero Paalanen
Ettei vaan katoaas öljyä ahtimen kautta suoraan pakoputkeen.

Jos kantta alkaa irrottelemaan ni kannattaa tehä plaanaus, venttiilityöt, sekä vaihtaa uudet ohjurit+kumit.
Siihen tieten päälle vielä uudet nostajat, nokan laakerit ja tarvittavat pultit.
Kannenpulteiksi kannattaa ottaa ARL-koneen pultit.
Suuttimet saa kyllä yleensä pitämään vaikka kansi olisikin poteroista kulunut. Pitää vaan asennusvaiheessa olla erittäin tarkka ettei revi tiivisteitä hajalle. Emännän autossa oli todella pahat kulumat mutta niin vain suuttimet on pitäny.
Ja jos siellä on oikeen terävät reunat kulumissa ni niitä voi kyllä hieman sipaista vesihiomapaperilla että pahin terävyys lähtee.

Re: 1.9TDI PD öljyä katoaa huipputahtia

Posted: 8.5.2016 10:20
by Jultsu
Mulla oli suunnitelmissa tehdä toisesta vähemmän ajetusta AVF:stä sellainen 350hp virimotti jonka sitten tiputtais valmiina tuon nykysen tilalle, sen vuoksi en tuolle nykyiselle haluaisi tehdä kuin vain "tarvittavan." Vielä en kyllä ole ehtinyt ostamaan muuta kuin 150tkm ajetun moottorin josta remmi katkennut ja iskenyt venttiilit mutkalle joka pytystä. Ihan heti ei ole näköpiirissä swappi..

Kauheasti ei himottaisi siis kantta lähteä purkamaan, enemmänkin kallistun sinne toivotaan-toivotaan osastolle ja ahtimen vaihto + joku motonetin öljynlitku noille venttiilivarren kumeille, kai sitä öljyä tuotakin kautta hupenee huomattavia määriä jos ne 2 hehkua oli aivan öljyssä kun moottori oli päivän levännyt nosturilla?

Re: 1.9TDI PD öljyä katoaa huipputahtia

Posted: 8.5.2016 23:12
by PasaatiVR6
Eikös sen pitäs savuttaa sellasta siniharmaataa jos öljyä palais mukana ja sen kyllä haistaa
jos kulutus olis tota luokkaa ja ölppä palais mukana.....

Re: 1.9TDI PD öljyä katoaa huipputahtia

Posted: 9.5.2016 6:30
by Jultsu
Siniharmaata siinä tapauksessa jos suurin osa öljystä menisi palotilaan? Mutta jos tässä käy niin kuin Tero arveli että öljyt menee suoraan pakokaasujen joukkoon, ei kai tuo väri sillon pitäis olla mitenkään erityinen?

Re: 1.9TDI PD öljyä katoaa huipputahtia

Posted: 9.5.2016 22:00
by PasaatiVR6
Mun mielestä jos tollanen määrää öljyä menee ahtimen kautta atmosfääriin
pitäs putkesta työntää kyllä aika rankka "usva" ulos ja veikkaan pakokaasun saavan lisäväritystä myös.
Mutta en rupea väittelemään asiasta, tää on vain henk.koht luulottelua.... :D

Re: 1.9TDI PD öljyä katoaa huipputahtia

Posted: 10.5.2016 14:01
by passatkuski01
laitetaas tänne, kun löyty valmis alotus eikä tarvii uutta tehä, elikkä passat 2l 85kw azm-moottori syö nestettä aika tiuhaan tahtiin omasta mielestä, nyt kahden viimesen öljyn vaihdon jälkeen tikku alkaa olla kokonaan kuiva jo siinä 5tkm paikkeilla, mikä ei omaan järkeen ainakaan tunnu oikein menevän, öljyä on tullu koneen ulkopuolelle tossa kohtaa, eli kyllä siellä vissii jonkun laine vuoto on https://www.dropbox.com/s/c4uf9egt0tpfp ... 7.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.dropbox.com/s/8d1k7jeeona5n ... 9.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false; tossa vielä paremmin hahmottavaa että missä päin

Re: 1.9TDI PD öljyä katoaa huipputahtia

Posted: 10.5.2016 14:10
by passatkuski01
https://www.dropbox.com/s/u98rhtik7wst7 ... 8.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

aloin kuvien jälkeen putsaamaan kohtaa ja kattelemaan letkuja niin vuotokohta löyty samoin tein, revennyhän se on,

https://www.dropbox.com/s/zbofxvxkgqpfh ... 6.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.dropbox.com/s/2cv3nxubx8bui ... 2.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

kukaa tietäis millä nimellä tuota letkun pätkää myydään missä haitaria myös?

Re: 1.9TDI PD öljyä katoaa huipputahtia

Posted: 10.5.2016 17:55
by Jultsu
Nykäse letku irti, puhdista, tarkista letkusta VW:n varaosanumero, kysele marmorilta tai vaikka slamit.net


Mulle lähti tulemaan kunnostettu BV43 puolasta, 300e hintaan. Taattua kiinalaatua nuo uusitut osat varmasti, mutta sentään 2 vuoden takuuta luvattiin.. Katsotaan tuon ja etupään kampuran stefan sekä venttiilikopan + sen tiivisteen vaihdolla että hidastuuko öljynsyönti. Varasuunnitelmana sitten ihmelitkut ja öljylaadun vaihto.