Page 1 of 1

Touranin turbon vaihtoon liittyvä kysymys...

Posted: 25.5.2016 17:33
by Gearbox
Auto on -08 Tourani 1.9 diesel. Olen nyt kiinnittänyt huomiota siihen, että kun auton käynnistää kylmänä. Pakoputkesta tulee melko paksua savua. Eikös tuo merkkaa sitä, että turbo alkaa olla vaihtokunnossa ? Mikä on edullisin/paras keino edetä ? Onko jostain saatavissa esim tehdaskunnostettua turboa, kannattaako tilata esim Virosta ja mistä selvitän mikä olisi sopiva ? Kaveri myös höpötteli kaljapäissään jostain isommasta turbosta, jonka saisi edullisemmin ? Laakkosella maksanee paljon. Missä hinnoissa nuo liikkuvat ? Kiitos tiedoista jo etukäteen...

Re: Touranin turbon vaihtoon liittyvä kysymys...

Posted: 27.5.2016 14:06
by PasaatiVR6
Veikkaan että vika on muualla kuin turbossa.
Turbo ei lähde ahtamaan vielä tossa vaiheessa, vasta ehkä jossain n. 2500 rpm paikeilla.
Kannattas selvittää ennen kuin alkaa turboa vaihtamaan......

Mahdollista et venttiilin varrenkumit niin kuluneet et öljyä pääsee palotilaan.

Pumppusuuttimiin saattaa kerty karstaa, jonka seurauksena ne jää avistukseen raolleen ja auton seisoessa
naftaa pääsee tihkumaan palotilaan, joka sitten ylimääräänä käynnistyksen yhteydessä aiheuttaa "pöllähdyksen".
Tähän vois kokeilla Forten diesel system conditioner joka putsais suuttimia ja järjestelmää
voi olla turhaakin, mut eipä se hirveitä kustannakkaan.

Re: Touranin turbon vaihtoon liittyvä kysymys...

Posted: 27.5.2016 14:34
by Gearbox
Joo. Käytän Turrea kaverin pajalla ensiviikolla,sanoi ihan samaa,että hätiköin kuulemma. Täytyy kysyä siltä tuosta fortesta. Tulipa kuitenkin otettua selvää,että tehdaskunnostettu turbo maksaa suomessa 590 euroa...

Re: Touranin turbon vaihtoon liittyvä kysymys...

Posted: 27.5.2016 15:02
by ibel
PasaatiVR6 wrote:vasta ehkä jossain n. 2500 rpm paikeilla.
Rohkenen epäillä. Käynnistyksessä ei tietenkään ahda, mutta kaasua painaessa ahto pyynti nousee heti ja ahdin kyllä töitä tekee, paineet tosin pienillä kierroksilla on luokkaa 0,jotain. 0,5 bar on jo 1500 rpm. Täys puhina kyllä saadaan aikaseks alle 2k rpm, joko jumivalla VNT:llä tai sitten sopivassa olosuhteessa. Ajossa ahdot on jotain 0,2-0,5bar tasakaasulla.
Tämä omaa kokemusta omasta autosta mittarista seuraamalla reaaliajassa. :)
PasaatiVR6 wrote:Mahdollista et venttiilin varrenkumit niin kuluneet et öljyä pääsee palotilaan.
Eikö se savu oo sillon sinistä jos öljyä ois?
Niin, voisko suuttimessa olla jotain skägää, joka jumittaa sitä?

Re: Touranin turbon vaihtoon liittyvä kysymys...

Posted: 27.5.2016 15:44
by PasaatiVR6
No joo, toi ahtamisen alkaminen tulikin vaan hiasta, persdyno tuntumalla.....
Ei ole tullut seurattua asiaa mittausvälineiden kanssa, ei ollut sopivaa mittausvälinettä käytössä.
Ittelläni oli A6 TDI -95 ja siinä huomas potkun reilussa kiihdytyksessä, vasta jossain 2000 rpm jälkeen.

Kyllähän toi ölpän mukana palaminen sinertävää pahan hajuista savua aiheuttaa yleensä
tosin tiedän tapauksia joissa öljyn joutuminen palotilaan oli niin vähäistä, ettei sitä oikein
kotikonstein meinannut havaita, muuta kuin aavistuksenomaisena lisäsavutuksena.

Tosin aloittaja ei puhunut mitään savun väristä tai hajusta :roll:
Yks mahdollisuus lisää olis et jäähdytysnestettä pääsee palotilaan, mikä aiheuttas vaaleaa savunmuodostusta.

Re: Touranin turbon vaihtoon liittyvä kysymys...

Posted: 27.5.2016 16:05
by ibel
Siinä 1900 kohalla tulee selkee "turbon"potku mullakii.
PasaatiVR6 wrote: Tosin aloittaja ei puhunut mitään savun väristä tai hajusta :roll:
Yks mahdollisuus lisää olis et jäähdytysnestettä pääsee palotilaan, mikä aiheuttas vaaleaa savunmuodostusta.
Niin, tuohon kun alottajalta sais lisätarkennusta niin vois arvailla lisää. :)

Re: Touranin turbon vaihtoon liittyvä kysymys...

Posted: 27.5.2016 21:35
by Gearbox
Mun mielestä on ihan harmaata,mitä puskee pakoputkesta. Vaimon mielestä sinertävän harmaata...

Re: Touranin turbon vaihtoon liittyvä kysymys...

Posted: 29.5.2016 0:10
by Tero Paalanen
Eipä tuossa ole oikein kun kaks selkeää vaihtoehtoa.
Ohjarit tai turbo. Velipoijan portteri ainakin pöläyttää aikalailla huolella käynnistyksen yhteydessä ja meillä syyttävä sormi osoittaa turboon.


Ps. Ei sen ahtimen tarvitte ahtaa jotta sen läpi pääsee puskemaan öljyä. Itseasiassa monet alunperin työkonekäyttöön suunnitellet ahtimet vuotaa himpun verran öljyä jollei ahtoa (eikä pakopainetta) ole yhtään.

Pps. Tuon kokoluokan ahtimet muuten ahtaa jo tyhjäkäynnillä.

Re: Touranin turbon vaihtoon liittyvä kysymys...

Posted: 29.5.2016 8:34
by ibel
Tero Paalanen wrote: Pps. Tuon kokoluokan ahtimet muuten ahtaa jo tyhjäkäynnillä.
Oletan ettei kuitekaan mainittavasti. :D

Re: Touranin turbon vaihtoon liittyvä kysymys...

Posted: 29.5.2016 22:36
by PasaatiVR6
Tero Paalanen wrote:Eipä tuossa ole oikein kun kaks selkeää vaihtoehtoa.
Ohjarit tai turbo. Velipoijan portteri ainakin pöläyttää aikalailla huolella käynnistyksen yhteydessä ja meillä syyttävä sormi osoittaa turboon.


Ps. Ei sen ahtimen tarvitte ahtaa jotta sen läpi pääsee puskemaan öljyä. Itseasiassa monet alunperin työkonekäyttöön suunnitellet ahtimet vuotaa himpun verran öljyä jollei ahtoa (eikä pakopainetta) ole yhtään.

Pps. Tuon kokoluokan ahtimet muuten ahtaa jo tyhjäkäynnillä.
Olette sinä ja ibel aivan oikeassa tosta ahtamisen alkamisesta, tekstinne jäi sen verran vaivaamaan
että piti ihan tutkia teoria tietoa VNT-ahtimista ja toden totta, ahtaminen alkaa hyvin aikaisessa vaiheessa auton käynnistymisen jälkeen.
Tosin alhaisilla kierrosnopeudella ahtaminenkin on melko vähäistä.
Tunnustan väärän luuloni :wink: :lol: