Laturin vapaakytkimen vaihto, passat AVF
Laturin vapaakytkimen vaihto, passat AVF
Mitenkä temppu tehdään? Onko visko irroitettava että laturin saa pois? Alempi laturin pultti ottaa kiinni viskoon. Vai onko tähän joku Amerikan temppu olemassa? Työkalun ostin kun halvalla sai, mutta työkalussa pää on xzn ja laturissa näkyy olevan torx.
Re: Laturin vapaakytkimen vaihto, passat AVF
Kyllä se taisi olla silleen. Siitä viskosta voi katkoa yhden pinnin jolloin se pultti mahtuu tulemaan siitä raosta läpi, mutta sitten pitäis katkoa 90 asteen välein kolme muutakin pinniä jotta se ei mene epätasapainoon. Mutta sen kytkimen pitäis saada vaihdettua kyllä paikallaankin.
Se hylsy tulee vapaakytkimen hampaisiin kiinni, siitä hylsystä pitäis vielä viedä pitkä puikula torx läpi joka sitten kiinnittyy laturiin ja näin saadaan kammettua se vapaakytkin auki. Taisi olla vääränkätinen jenka vielä, kannattaa miettiä kolmeen tai neljään kertaan ennenkuin lähtee isoilla jatkopaloilla ähisemään sitä auki (tai kiinni)
Se hylsy tulee vapaakytkimen hampaisiin kiinni, siitä hylsystä pitäis vielä viedä pitkä puikula torx läpi joka sitten kiinnittyy laturiin ja näin saadaan kammettua se vapaakytkin auki. Taisi olla vääränkätinen jenka vielä, kannattaa miettiä kolmeen tai neljään kertaan ennenkuin lähtee isoilla jatkopaloilla ähisemään sitä auki (tai kiinni)
Re: Laturin vapaakytkimen vaihto, passat AVF
Valeon ohjeessa on avaus mutteri mopolla. Tosiaan torx on tuossa laturissa ja työkalu on xzn päällä. Vag 3400. No noita torxeja saa kyllä kaupasta
Re: Laturin vapaakytkimen vaihto, passat AVF
Metriset jatkovarret kumpaankin avaimeen niin aukee kyllä ilman iskuakin. Kaverin toki tarvitset siihen, yksin aika hankalaa.
Re: Laturin vapaakytkimen vaihto, passat AVF
Juuri tuli perjantaina ko. homma tehtyä. Visko irti ja sen jälkeen otin laturin irti ja vaihdoin vapaakytkimen. Oma työkaluni oli kanssa alunperin XZN vaikka pitäisi olla T50-avaimella. Joku sekaannus vissiin noissa työkaluluetteloissa...mutta se XZN-avain on aika helppo irrottaa ja sen jälkeen tilalle sopii melkein mikä vaan pitkä torx, tms.
Torxilla pidetään laturin akselia paikoillaan ja ruuvataan vapaakytkin irti ihan normaaliin avaussuuntaan eli vastapäivään. Tai sitten pidetään vapaakytkin paikoillaan ja ruuvataan torxia myötäpäivään.
Helppo homma, mutta laturi kannattaa laittaa vaikka ruuvipenkkiin kiinni jos sen irrottaa autosta sillä irrotus vaatii voimaa jos ei ole iskevää konetta käytössä. Inan asennusohje kielsi mutteripyssyn käytön ainakin asennuksessa ja kiristysmomentiksi ilmoitettiin 85nm.
Viskon irrotus oli aika paskamainen homma kun itselläni ei ollut avainta millä sitä olisi saanut pidettyä vastaan ja se kuusiokolopultti oli sen verran tiukassa että hihna luisti avausvaiheessa. Lopulta sain hihnaspraylla sen verran lisäkitkaa että pultti aukesi.
Torxilla pidetään laturin akselia paikoillaan ja ruuvataan vapaakytkin irti ihan normaaliin avaussuuntaan eli vastapäivään. Tai sitten pidetään vapaakytkin paikoillaan ja ruuvataan torxia myötäpäivään.

Viskon irrotus oli aika paskamainen homma kun itselläni ei ollut avainta millä sitä olisi saanut pidettyä vastaan ja se kuusiokolopultti oli sen verran tiukassa että hihna luisti avausvaiheessa. Lopulta sain hihnaspraylla sen verran lisäkitkaa että pultti aukesi.
Passat Variant TDI Tiptronic -01
Sekalaista nurkkiin kertynyttä tavaraa myynnissä Huuto.netissä...klikkaa ja katso.
Sekalaista nurkkiin kertynyttä tavaraa myynnissä Huuto.netissä...klikkaa ja katso.
Re: Laturin vapaakytkimen vaihto, passat AVF
Valeon ohjeessa avataan mutteri mopolla tuo. Ja niin ajattelin tehdä.
Loppuiko hihnan kitinät?
Loppuiko hihnan kitinät?
Re: Laturin vapaakytkimen vaihto, passat AVF
Juu kitinät, kolinat ja hihnan vatkaaminen tyhjäkäynnillä katosivat saman tien.
Passat Variant TDI Tiptronic -01
Sekalaista nurkkiin kertynyttä tavaraa myynnissä Huuto.netissä...klikkaa ja katso.
Sekalaista nurkkiin kertynyttä tavaraa myynnissä Huuto.netissä...klikkaa ja katso.
Re: Laturin vapaakytkimen vaihto, passat AVF
Vaihdettu joku päivä sitten, kyllä hiljeni. Lisäksi ajossa matalilla kierroksilla 1700-1900 kierrosta moottorista kaikuva ääni pieneni.