Page 1 of 1
Passat 3BG 1.9 TDI AVB turbon failuremodet
Posted: 12.3.2017 15:54
by bocar
Passatin turbolla on rullattu 440 tkm ja jakohihnaa vaihtaessa huollossa ilmoitettiin, että turbo on menossa jossain vaiheessa rikki. Tämän tarkempaa kuvausta ei ole.
Millä tavalla turbo voi hajota ja onko turbon hajoaminen kuinka katastrofaalinen asia? Mietin siis siltä kantilta, että tuossahan tuo vielä toimii. Jos hajoaminen ei räjäytä koko laitosta (jakohihnan katkeaminen kerran jo räjäytti) niin laittaa sen sitten kuntoon kun sen aika on. Jos on isommat riskit niin sitten vie auton pajalle ja miettii turbon korjausta etukäteen. Tähän turbon korjaukseen otetaan myös vinkkejä vastaan, miten kannattaa menetellä, mitä ostaa jne.
Re: Passat 3BG 1.9 TDI AVB turbon failuremodet
Posted: 12.3.2017 17:56
by Tero Paalanen
Vai että jossain vaiheessa

Juu multakin lähtee henki jossain vaiheessa
Ilman mitään perusteluja tuo huollon kommetti on ihan tyhjänpäiväästä lässytystä.
Joo kyllähän se varmasti hajoaa jossain vaiheessa, mutta se syy minkä perusteella huoltoukko siitä alkaa varoittelemaan olis kiva tietää.
Ja jos se turbo nyt hajoaa, niin mielestäni pahin seuraus on matkan katkeaminen.
Toki jos autossa on valmiiksi vikaa esim. sammutusläpässä, niin turbon hajoamisen seurauksena kone voi lähteä käymään öljyllä ja ilman toimivaa sammutusläppää sitä voi olla mahdoton saada sammumaan. Ja jollei sitä konetta saa sammumaan ni sehän käy niin kauan ku koneessa on öljyä ellei joku paikka totaalisesti hajoa ennen öljyn loppumista.
Yleensä se isoin ylimääränen operaatio on irrottaa cooleri ja putsata sieltä mahdolliset kompurasiiven palaset pois.
Re: Passat 3BG 1.9 TDI AVB turbon failuremodet
Posted: 12.3.2017 23:21
by bocar
Öljyvuotoon mahdollisesti viittasivat. Jos turbo hajoaa niin matka katkeaa, mutta ei mene turbon myötä moottori pilalle ja lennä osaa syvemmälle?
Voisihan tuon turbon samoin tein vaihtaa. Alkaahan tuo olla ajettu. Mikä noissa yleensä hajoaa? Laakerit, siivet? Jos öljyä kyseessä niin mihin se voisi viitata? Valistuneilla tai vähemmän valistuneilla arvauksilla mennään ...
Re: Passat 3BG 1.9 TDI AVB turbon failuremodet
Posted: 13.3.2017 0:09
by Tero Paalanen
Moottoririkko tapahtuu jos moottori lähtee ryntäämään öljyllä turborikon yhteydessä, muutoin aika epätodennäköistä.
Jos huoltomies on päätellyt öljyisistä ahtoputken pikaliitoksista et turbo alkaa olla ehtoopuolella niin huh huh.
Niistä kun tuntuu aina tihkuvan öljyä ja pääosin se öljy on huohotusöljyä. Näissähän on moottorinhuohotus venttiilikopasta turbon imuputkeen ja ne öljyt sitten valuu osittain pihalle noista ahtoputkien pikaliitoksista.
Turbon taitaa nykyisin hajottaa pääasiassa liiallinen pakopaine.
Keltainen lehdistö opettaa ajamaan "taloudellisesti" jonka seurauksena vnt:n siivikko alkaa jumimaan. Ja sen seurauksena ahdin pääsee ylikierroksille joka taas aiheuttaa laakerivaurion tai akselin katkeamisen.
Kunhan voitelu on kunnossa (hyvät öljyt riittävän usein vaihdettuna), jälkikäyttö hanskassa ja autolle annetaan kenkää (jotta siivikko pysyy liikkellä) niin ei se ahdin sieltä ihan ensimmäisenä hajoa.