Kansipahvi rikki, Passat 3C?
Posted: 16.5.2017 8:49
Apua apua. Auto seisoo ja matka jatkuu vara-autolla (nettiauton halvin bensaräpsy)
Tekniikka 2,0 tdi, BMP moottori, Passat 3C, 2006
Oirekuvaus:
Muutamana päivänä auton ajotietokone oli ajon aikana herjannut jäähdytysnesteen vähyyttä. Konepelti ylös ja paisari oli lähes tyhjä (reilusti alarajan alapuolella), nestettä järjestelmään ja matka jatkuu työpaikalle. Töiden jälkeen kotimatkalla sama homma ja nestettä joutui lisäämään. Yövuoron jälkeen (usean tunnin seisonnan jälkeen) konepelti ylös ja nesteiden tarkistus, jolloin paisari on aivan täysi, siis aivan täysi. Letkulla nesteitä hiukan pois ja auto käyntiin normaalisti. Ei mitään käynnistymisongelmia eikä pölläytyksiä, ei vesivuotoja tai muutakaan outoa.
Hetken pyörittyään tyhjäkäyntiä paisarissa pulputtaa ja nesteet häviää jonnekin. Mikään letku ei näytä sen paksummalta, ja isommat letkut saa puristettua kohtalaisesti lyttyyn. Kuplia tulee paisariin, mutta niin tulee kohta nesteetkin lähes piripintaan.
Ajossa ehkä huomattu että välillä saattaa lämmityslaitteesta tulla viileää ilmaa sisälle, muuten lämpöä tulisi normaalisti.
Oletettiin järjestelmässä olleen jonkun ilmakuplan. Varalta vaihdettiin uusi paisuntasäiliön korkki ja autolla töihin.
Reissu ok, mutta varoitteli vajaasta nestemäärästä ja tilkkanen nestettä lisätty.
Seuraava yövuoron jälkeinen reissu ja uusi liikkeelle lähtö ei sitten luvannut hyvää vaan paisari pullautti nesteet paineella pihalle. Tähän tilanteeseen auto jäi seisomaan.
Nesteen seassa ei ole öljyä, öljyn seassa ei ole nestettä. Pakoputkesta ei haista nesteen hajua dieselin seasta, vuotoja ei ilmaannu auton alle.
Mitä osattaisiin katsoa itse?
Onko muita epäilyjä kuin kansipahvi rikki? Jumittuva termari tai vesipumppu?
Tekniikka 2,0 tdi, BMP moottori, Passat 3C, 2006
Oirekuvaus:
Muutamana päivänä auton ajotietokone oli ajon aikana herjannut jäähdytysnesteen vähyyttä. Konepelti ylös ja paisari oli lähes tyhjä (reilusti alarajan alapuolella), nestettä järjestelmään ja matka jatkuu työpaikalle. Töiden jälkeen kotimatkalla sama homma ja nestettä joutui lisäämään. Yövuoron jälkeen (usean tunnin seisonnan jälkeen) konepelti ylös ja nesteiden tarkistus, jolloin paisari on aivan täysi, siis aivan täysi. Letkulla nesteitä hiukan pois ja auto käyntiin normaalisti. Ei mitään käynnistymisongelmia eikä pölläytyksiä, ei vesivuotoja tai muutakaan outoa.
Hetken pyörittyään tyhjäkäyntiä paisarissa pulputtaa ja nesteet häviää jonnekin. Mikään letku ei näytä sen paksummalta, ja isommat letkut saa puristettua kohtalaisesti lyttyyn. Kuplia tulee paisariin, mutta niin tulee kohta nesteetkin lähes piripintaan.
Ajossa ehkä huomattu että välillä saattaa lämmityslaitteesta tulla viileää ilmaa sisälle, muuten lämpöä tulisi normaalisti.
Oletettiin järjestelmässä olleen jonkun ilmakuplan. Varalta vaihdettiin uusi paisuntasäiliön korkki ja autolla töihin.
Reissu ok, mutta varoitteli vajaasta nestemäärästä ja tilkkanen nestettä lisätty.
Seuraava yövuoron jälkeinen reissu ja uusi liikkeelle lähtö ei sitten luvannut hyvää vaan paisari pullautti nesteet paineella pihalle. Tähän tilanteeseen auto jäi seisomaan.
Nesteen seassa ei ole öljyä, öljyn seassa ei ole nestettä. Pakoputkesta ei haista nesteen hajua dieselin seasta, vuotoja ei ilmaannu auton alle.
Mitä osattaisiin katsoa itse?
Onko muita epäilyjä kuin kansipahvi rikki? Jumittuva termari tai vesipumppu?