Page 1 of 1
Passat 2006 1.9tdi turbon jatkuva vihellys
Posted: 5.1.2018 6:05
by jarsep
Hukkaportti viheltää tai oikeastaan ääntää niinkuin hälytysauton sireeni kokoajan, myöskin tyhjäkäynnillä. Tietysti ääni isonee mitä enempi painaa kaasua. Kun ottaa hukkaportin alipaineletkun irti niin ääni loppuu ja hukkaportin yläpäässä oleva tanko palautuu ylös eikä liiku vaikka kaasuttelee. Kun letkun laittaa takaisin niin tanko painuu heti ala-asentoon ja vihellys taas alkaa. Letkun ollessa myös paikoillaan niin tanko ei liiku vaikka autoa kaasuttelee. Muuten toimii täysin moitteetta, kaikki tehot on tallella eikä nyvi eikä pätki, ei myöskään savuta. Minulla ei oikein ole turbon toiminnasta tietoa niin mistähän tämä "viheltäminen" johtuu? Ääni ei ole perinteinen turbon viheltäminen ollenkaan vaan ääntää tosiaan niinkuin paloauton sireeni. Hukkaportti on hyvin kiinni se ei pääse tärisemään ja ääni tulee nimenomaan siitä portista.
Re: Passat 2006 1.9tdi turbon jatkuva vihellys
Posted: 5.1.2018 10:32
by ibel
Autossahan on muuttuvageometrinen ahdin, joka säätää ahtopainetta pakopesän siipien avulla vaikuttaen ahtimen pyörintänopeuteen. Tämä säätö toimii alipaineella ja se on se tanko, joka liikkuu. Youtubesta "VNT turbo" selvinnee toimintaperiaate.
Tuo vihellys, ettei ole mennyt jääkokkare kompurasiiven läpi? Huohottimeen saattaa kertyä jäätä joka sitten lähtee irti. En tiedä kuuluuko VNT:n kellosta minkällainen ääni, jos pahasti vuotaa. Tosin silloin ei kyllä ole tehot tallella ja häiriötila/-valo saattaa syttyä pidemmän raskaamman vedätyksen aikana, jos ahdot eivät saavuta pyyntiä.
VCDS:llä näkis mitä siellä tapahtuu ajon aikana.
Ahtimen kunnosta saa osviitaa ottamalla imuilmaputken irti ahtimelta, toki taitaa olla suht ahtaassa paikassa.
Re: Passat 2006 1.9tdi turbon jatkuva vihellys
Posted: 5.1.2018 11:03
by jarsep
Joo se onkin nimeltään vnt kello tuo josta se ääni lähtee eikä mikään hukkaportti. Siitä kun tarraa kädellä kiinni ja toinen kaasuttelee niin tärisee ja resonoi ja viheltää melko kovasti, tuntee kyllä aivan selvästi. Minkälainen kalvo lie siellä sisällä mutta ilmaa en ainakaan omilla keuhkoilla saanut kulkemaan sen läpi suuntaan jos toiseenkaan.
Re: Passat 2006 1.9tdi turbon jatkuva vihellys
Posted: 5.1.2018 11:06
by ibel
Noita taitaa saada Ebaysta irrallisenakin. Osanumeroa en nyt osaa tähän hätää heittää. Ehkäpä Tero osaa sanoa jotain.
Re: Passat 2006 1.9tdi turbon jatkuva vihellys
Posted: 5.1.2018 13:57
by Tero Paalanen
Ei se vihellys siitä kellosta tuu.
Kyllä se on se ahdin itsessään joka viheltää.
Letku irrottamalla vihellys loppuu koska vnt:n siivikko levahtaa täysin auki ja ahtimen pyörintänopeus tippuu pieneksi.
Sitten ku laitat letkun takasi ni kelloon tuleva alipaine vetää siivikon suppuun, ahdin alkaa pyöriä nopeammin ja samalla alkaa vihellys.
Ehjän ahtimen vihellystä ei vakio ilmansuodattimella ja pakoputkella juurikaan kuulu. Mä äänestäsin et sulla on ahdin rikki.
Re: Passat 2006 1.9tdi turbon jatkuva vihellys
Posted: 5.1.2018 18:37
by jarsep
Siltähän tuo alkaa kuulostamaan että ahdin on rikki. Pitää tilata maanantaina uusi. Liekkö miten työläs homma irrotella tuo pois tuolta? Ei ole koskaan vielä turboa tarvinna vaihtaa, mutta tehään nyt tämäkin homma.
Re: Passat 2006 1.9tdi turbon jatkuva vihellys
Posted: 6.1.2018 0:31
by Tero Paalanen
Alapuolelta ensin downpipe, öljynpaluu, ahtoputki ja turbontuki irti.
Sitten yläpuolelta imuputki, egr:n putki, egr-coolerin letkut, imusarja, ahtimen öljyntulo (älä katkaise putkea, eli katso että se väliadapteri ei lähde pyörimään mutterin mukana) ja sen jälkee pakosarjan mutterit auki.
Ihan varmaksi en tohdi sanoa et tuleeko ahdin alakautta pois (jolloin säästyis imusarjan ja egr-coolerin irrotukselta) jos ottaa downpipen kokonaan pois. Voi olla että ei sovi siltikään.
Re: Passat 2006 1.9tdi turbon jatkuva vihellys
Posted: 11.1.2018 5:18
by jarsep
Turbohan se oli rikki, pakopuolen siivestä puuttui palanen. Kiitoksia neuvoista. Alakautta sen sai pois niin ei tarvinnut imusarjaan koskea. Ahdin ja pakosarja on yhtä samaa valua niin se on aika iso paketti. Youtubesta löyty hyvä video missä tuohon koneeseen vaihdetaan ahdin. Samalla vaihdoin termostaatin ja irrottelin ahtoputkia reilummin tieltä pois niin huomasin ahtoputkissa melko paljon jäätä, 3-5mm paksuudeltaan. Lie parasta tukkia koko keula talveksi.