Page 1 of 1

Diisseli pasaaderin tuskainen käynnistys

Posted: 17.1.2006 17:44
by JiiP
Jaahans millekkähän sitä nyt rupias ton auton kans?? Tänään oli pakkasta -15 ja auto seisoi 8 tuntia kylmässä. No tuloksena tästä oli erittäin kivulias käynnistäminen. Parin hehkutuksen jälkeen ei ollut vielä puhettakaan käyntiin lähdöstä (yritin 2 kertaa mut ei jaksanu pyöriä). Tämän jälkeen hehkutin vielä 3 kertaa, jonka jälkeen se lopulta lähti "käyntiin" eli kävi 3 tai 2 pytyllä, jos mahdollista ja pukkasi sinistä savua, niin että silmiä kirvelsi. Abaut minuutin röplötyksen jälkeen käynti oli jo sitten täysin normaalia... Kertookaas et riittääkö pelkkien hekujen vaihto vai tartteeko suuttimetkin vaihtaa?? Sorgen tuli pitkä stoori mut seleviääpä ainaki asia. Niin ja auto on Passat -92 1.9TD ja tietenki VARIANT!!!!

Doddiin yksi kappaletta hehkuja oli täysin pimiäni... asialla lienee vaikutusta :lol:
Kävin muuten katsastamassa autoni ja nyt on aivan pakko kehua!!! :P Päästöt olivat mielestäni todella pienet eli 0,64/3!!!!
Muutenkaan ei löytynyt mitään huomautettavaa.
Pakkanen kiristyy taas, saapa nähä mites käynnistykset sujuvat

Posted: 17.1.2006 21:06
by petnen
luultavasti hehkutulpista löytyy vika. Ei suuttimia kannata viellä vaihtaa koska jos hehkutulppa on menny rikki niin se ei tahdo lähteä käyntiin millään jos on pakkasta. Ja jos lähtee niin kyllä se aika paljon savuttaa sen takia.

Posted: 17.1.2006 21:37
by colour concept
Käy paikallisella diesel huoltamolla niin ne mittaa onko hehkutulppia sökönä. Operaatio vie aikaa ~10min.
Itellä oli viime syksynä samoja oireita niin yks hehku oli vaan täysin järissään.

Posted: 18.1.2006 16:26
by Outi
Entäs kun sama probleema on bensa-autossa..
Kylmällä ei meinaa lähteä käyntiin, mutta kun sen käyntiin saa, on uudelleen käynnistys helppoa.
Lämmityksessä oleminen ei tunnu auttavan mitään.

Posted: 1.3.2006 22:07
by Hartsa
Pikkaisen viiveellä, mutta....
Onko Outi tarkistanut lämmittimen toimivuuden (lämmitysvastus kärähtänyt) ja virtalähteen, tuleeko lämmittimelle virta?

Posted: 1.3.2006 22:09
by Outi
Lämmittimestä ei oo mitään hyötyä, auto lähtee paremmin kylmänä kuin lämmitettynä käyntiin :wink:
Eli sen perusteella toimii :lol:

On kuulemma perus-Volkkari, kun tekee tuota, heh heh :twisted:

Tiedä häntä sitten, missä vika piilee.. Saa nähdä, kun kesä tulee, että kuin käy lämpimillä ilmoilla..!

*Lisäyksenä vielä, että autossa on jälkiasennettu letkulämmitin. Ja nyt kun ei ole ollut -30 asteen pakkasia, on ollut vähän parempi käynnistyvyys! Tosin ikinä se ei ole jäänyt lähtemättä käyntiin, vaikka se on joskus aikaa vienyt..!!*

Posted: 1.3.2006 22:27
by Hartsa
Oliko Outin auto ruisku- vai kaasarikoneella? (ei jaksa muistaa enää kun diiselillä röpötellään)
Ajattelin sen letkulämmitimen toimintaa, sekoittaako se nyt jotenkin imun/ ruiskun toimintaa koneen vielä ollessa kylmä, eli väärä määrä bensaa koneeseen? Haiseeko reilusti/ ollenkaan bensa kun roikan nokasta starttaat?
Ei minusta kyllä mikään volsun perusominaisuus.

Posted: 2.3.2006 7:18
by Outi
Hartsa wrote:Oliko Outin auto ruisku- vai kaasarikoneella? (ei jaksa muistaa enää kun diiselillä röpötellään)
Ajattelin sen letkulämmitimen toimintaa, sekoittaako se nyt jotenkin imun/ ruiskun toimintaa koneen vielä ollessa kylmä, eli väärä määrä bensaa koneeseen? Haiseeko reilusti/ ollenkaan bensa kun roikan nokasta starttaat?
Ei minusta kyllä mikään volsun perusominaisuus.
Ruiskuhan tuo.
Itse oon sitä mieltä, että kyllä siinä jotain bensansyöttöongelmia välillä on, tai jotenkin tuntuu siltä.
Ei mun mielestä haise, ku roikan nokassa starttaa.

Posted: 5.3.2006 12:25
by mv
Moottorin lämpötilatunnistin saattaapi olla rikki jos ei meinaa kylmästä käyntiin lähteä. 1.8 bensakoneessa ei pahemmin muista käyntiin lähtö vikoja ole pahemmin ollut.

Posted: 29.10.2006 16:37
by konsen
Olis tota käyntiinlähtö ongelmaa itelläkin. Nyt kun lämpötilat on laskenu alle +5 asteen, havaitsin ensimmäisen kerran.

Eli käynnistettäessä kylmänä joutuu jauhattamaan hetken aikaa. Vielä ei ole pakkasta ollut ja on jo melkoisia vaikeuksia. Muutaman sahauksen jälkeen käynnistyessään pöläyttää vähän savua ilmoille ja sitten käykin ihan kauniisti ilman ongelmia ja kakomisia. Liekö sitten menisi pahemmaksi kun kylmyyttä tulisi? Oire ilmaantui ensimmäisen kerran eilen. Tähän asti siis lähtenyt aina käyntiin heti kun on avainta kääntänyt.

Tuo Saksan tuliainen on siis Passat -91 1.9 TD (AAZ)
Hommattu viime juhannuksen nurkissa, jotenka ei ole aiemmista kylmistä keleistä kokemusta tuon vehkeen kanssa. Takatuuppari Transporterista ja 1.6 TD:stä sitäkin enemmän. :)

Tulipa mieleen vielä pari lisätarkennusta: Vaikka moottori on varmasti kylmä ei hehkun merkkivalo yleensä syty ensimmäistä kertaa avaimia virtalukossa käännettäessä.

Posted: 29.10.2006 17:32
by jmr
Dieseleistä kannattaa mitata tai hehkuttaa irrallaan niitä hehkuja, niin näkee että onko viallisia ennenkuin vaihtaa.

Posted: 29.10.2006 18:36
by VW-Bastard
Hitto! Omaa autoa vaivasi pitkään huono käyntiin lähtö, etenkin kylmällä ja yli 24h seisonnan jälkeen. Kirjoittelin asiasta tännekin..

Nyt vika löyty!! :idea: Vaihdoin vastikää polttoaineen suodatinta ja hokasin pumpulle menevässä polttoaineletkussa pienen nirhauman juuri tässä suodattimen päässä. Kohdassa ei ollut näkyvää reikää, eikä löpöä suodattimen päällä, mutta letku oli kohdasta hieman kostea.. Ei muuta kuin tuo 2 cm pois letkun alusta ja nyt ei enää ongelmia! Ts. letkun hauraan kohdan reiästä/rei'istä tuli sen verta ilmaa tilalle, että läpinäkyvä polttoaine putki pumpulle oli kokonaan vailla polttoainetta pidemmän seisonnan jäljiltä. Tämä tehostui vielä kylmällä.. Näin kone ei saanut tarpeeksi/jatkuvasti löpöä kylmäkäynnistys tilanteessa.. Nyt löpö pysyy "näkösällä" parin päivän seisonnankin jälkeen!!

Posted: 29.10.2006 23:23
by AjH
Hiukan keväistä aihetta sivuten tänään piuhan päästä kun starttasin Passatin niin vaati kierrättämistä enemmän kuin ilman piuhaa. Koska autossa on kaiten letkulämppäri (olin näkevinäni) niin voinee johtua siitä että se letkulämppärin lämpö menee moottorin lämpötila-anturille, joka taasen luulee koneen olevan lämmin eikä anna huikkaa. Sitten kun hetken on pyörinyt startin voimin niin anturi jäähtyy ja kone saa kaipaamansa ryypyn ja käynnistyy nätisti.

Posted: 29.10.2006 23:31
by Pasi Häkli
Ikävä kyllä näin siinä käy. Täytys sitten vaan käyttää sitä siinä roikan päässä tarpeeksi kauan, että se motti oikeesti on lämmin. Asiaa hankaloittaa vielä sekin, ettei siellä ole minkäänlaista kiertovesipumppua auton ollessa sammuksissa.
Tyyliin, että se letkulämmitin lämmittää veden, pelkästään siitä letkun pätkästä :lol: No ei nyt ehkä ihan noin liioitellusti mutta kuitenkin.

Posted: 30.10.2006 11:24
by halli
AjH wrote:Koska autossa on kaiten letkulämppäri (olin näkevinäni) niin voinee johtua siitä että se letkulämppärin lämpö menee moottorin lämpötila-anturille, joka taasen luulee koneen olevan lämmin eikä anna huikkaa. Sitten kun hetken on pyörinyt startin voimin niin anturi jäähtyy ja kone saa kaipaamansa ryypyn ja käynnistyy nätisti.
Pasi H. wrote:Ikävä kyllä näin siinä käy. Täytys sitten vaan käyttää sitä siinä roikan päässä tarpeeksi kauan, että se motti oikeesti on lämmin. Asiaa hankaloittaa vielä sekin, ettei siellä ole minkäänlaista kiertovesipumppua auton ollessa sammuksissa.
Tyyliin, että se letkulämmitin lämmittää veden, pelkästään siitä letkun pätkästä Laughing No ei nyt ehkä ihan noin liioitellusti mutta kuitenkin.
Olen kuullut, että ongelmaan auttaisi takaiskuventtiili, joka estäisi veden lämpiämisen lämpötila-anturin kohdalta. Mutta mitä tuo oikeasti auttaa, jos autoa pitäisi kumminkin pitää tunteja roikan päässä, jotta motti lämpiäisi riittävästi?

Posted: 30.10.2006 13:02
by AjH
Jos jaksais ja viitsisi niin laittaisi sinne 230VAC tai 12VDC pumpun joka toimii vaan kun letkulämppärissäkin on jännite. Kierrättäisi nestettä paremmin. Toki siinä pitäisi olla sitten vapaa luuppi sille nesteelle ja kokonaislämmitys olisi ehkä jopa huonompi kun helposti sitten jo liiankin suurta alaa yrittää lämpimäksi.

Posted: 30.10.2006 21:07
by Pasi Häkli
Niinpä, täytys olla tosi tehokas letkulämmitin, jos sen nesteen pistää samalla kiertämäänkin.

Posted: 31.10.2006 22:23
by konsen
konsen wrote: Eli käynnistettäessä kylmänä joutuu jauhattamaan hetken aikaa. Vielä ei ole pakkasta ollut ja on jo melkoisia vaikeuksia. Muutaman sahauksen jälkeen käynnistyessään pöläyttää vähän savua ilmoille ja sitten käykin ihan kauniisti ilman ongelmia ja kakomisia. Liekö sitten menisi pahemmaksi kun kylmyyttä tulisi? Oire ilmaantui ensimmäisen kerran eilen. Tähän asti siis lähtenyt aina käyntiin heti kun on avainta kääntänyt.
Rupesin sit ite vaihteleen noita tulppia luentojen jälkeen tossa parkkipaikalla, mut loppu kevennetystä pakista työkalut kesken ja sormista näppäryys. Kun ei tuntemani pikkupajat pystyny ottaan autoa vastaan nopeahkolla aikataululla, niin jouduin viemään paikalliselle VW:lle. Tuleepahan tehtyä. :)
Hintakin varmaan sen mukainen. :veryangry
Tietysti päätöstä helpotti pankkitilille kilahtaneet rahat edellisestä automurrosta.

Posted: 1.11.2006 7:02
by Pasi Häkli
Ihan offtopiccina tähän väliin, että on ne merkkiliikkeiden tuntiveloitukset aika älyttömiä... Meilläkin se nousi 70 euroon :shock: En kyllä ymmärrä miten ihmisillä on varaa huollattaa ja korjauttaa autonsa merkkiliikkeessä.
Just eilen tein jakoremmihomman ja ison huollon passattiin ja laskun loppusumma oli 750€ :shock: En tiedä mitä oli osien osuus tuosta mutta kuitenkin. Kun ajattelee omalle kohdalle. Mutta onhan passatin remmin vaihdossa vähän kyllä työtäkin, täytyy koko keula purkaa irti. Tai näin ainakin itse sen aina teen. Kyllä siinä vaan säästää jos osaa itse huoltaa ja korjata :wink:

Posted: 25.1.2007 7:52
by Vesa-Matti Luoma
halli wrote:
AjH wrote:Koska autossa on kaiten letkulämppäri (olin näkevinäni) niin voinee johtua siitä että se letkulämppärin lämpö menee moottorin lämpötila-anturille, joka taasen luulee koneen olevan lämmin eikä anna huikkaa. Sitten kun hetken on pyörinyt startin voimin niin anturi jäähtyy ja kone saa kaipaamansa ryypyn ja käynnistyy nätisti.
Pasi H. wrote:Ikävä kyllä näin siinä käy. Täytys sitten vaan käyttää sitä siinä roikan päässä tarpeeksi kauan, että se motti oikeesti on lämmin. Asiaa hankaloittaa vielä sekin, ettei siellä ole minkäänlaista kiertovesipumppua auton ollessa sammuksissa.
Tyyliin, että se letkulämmitin lämmittää veden, pelkästään siitä letkun pätkästä Laughing No ei nyt ehkä ihan noin liioitellusti mutta kuitenkin.
Olen kuullut, että ongelmaan auttaisi takaiskuventtiili, joka estäisi veden lämpiämisen lämpötila-anturin kohdalta. Mutta mitä tuo oikeasti auttaa, jos autoa pitäisi kumminkin pitää tunteja roikan päässä, jotta motti lämpiäisi riittävästi?
Ilmeisesti itsellä oli eilen sama vika kun en pitänut kun 15-20 min tolpassa ja kun yritti starttaa ni pyöritti kyllä mut ei startannut. Ja vähän kun pidin taukoa ni starttasi samantien. Eli onko parempi jättää laittamatta tolppaan jos ei kerkeä olemaan kuin vähän aikaa?

Posted: 25.1.2007 10:11
by passat variantti
hehkuttaminen .
pitäisi pitää taukoa jos ei ekalla yrittämällä lähe käyntiin niin että ehtii hehkut jäähtyä ku yrittää uudestaan hehkuttaa ja tarttailla .
hehkut kärähtää jos ei anna jäähtyä ku koettaa uudestaan.