Page 1 of 1

19" vanteet

Posted: 17.1.2006 18:19
by Bråman
elikkäs minkälaisella et luvulla ja leveydellä 19" vanteita iv:n alla pyörii

Posted: 17.1.2006 18:33
by samies
Et 35. Leveys 8,5"

Posted: 17.1.2006 21:55
by Haapala
35/8

Posted: 18.1.2006 21:08
by Micco
Lainataas topiccia... Passattiin tulee 8*19 vanteet. Kellään kokemuksia mikä rengaskoko kannattas laittaa? Ensin aattelin 225/35, mutta nyt oon alkanut kallistumaan 235/35 kokoon. Ois vähän enemmän kumia alla... :shock:

Posted: 18.1.2006 22:20
by Haapala
Riippuu madalluksesta. ffp:n Ramalla oli hopeessa passatissa 215/35 suht reilu madallus ja raapi aikalailla kiinni.
Jyr-1:llähän on 245/35.
Jos itselle ostaisin nyt renkaita ottaisin 215/35

Posted: 18.1.2006 22:32
by Micco
Mulla on jotain about 50mm eessä ja 40mm takana. Kuitenki silleen, et enempää ei voi tiputtaa, ainakaan inssin mielestä... :lol: Mun vanteet on 8" leveet ja et 35

Posted: 19.1.2006 19:20
by Bråman
kahtokaas pojat niitten renkaiden kantavuuksia!!! ettei tule kats.konttorilla ylläriä... :cry:

Posted: 20.1.2006 13:36
by Micco
Joo tämä homma meni selvitykseen... Mun auto on sellanen malmikasa, että toi 245/35 riittää nippanappa kantavuudeltaan. Akselimassat on 1080/1150kg. Eli jos haluu kapeemman ni pitää ostaa 235/35 rengas 91 LI luokalla... Pitänee selvittää saatavuus ja ennenkaikkea HINTA :shock: ... Pitäs ajella vaa jollai kevyil ritsoilla ni ois moisia ongelmia... :evil: Pitää selvitellä noita renkaiden kantavuuksia jatkossa vähän paremmin ennenkuin tilaa mitään...

E: Olihan noita 91 luokalla olevia renkaita esim rengasonlinessä vino pino. Eli mulla ei pitäs olla ton kans sittenkään ongelmaa. Mutta pitää tosiaa olla tarkkana, että ostaa renkaan tolla 91:llä eikä esim 87:lla... Voi tulla muuten katsastuksessa ongelmia.

Posted: 21.1.2006 18:35
by Micco
Tänään pääsin katselemaan STRO-normi kirjaa, ja todettiin jo 225/35 renkaan 89 LI-luokalla riittävän. Kantavuus sillä on 580kg. Kumpaa kokoa suosittelisitte tolle 8*19" ET 35 vanteelle -50 madallettuun passattiin? 225/35 vai 235/35 :?: Ja kiinnostaisi kokemukset kohtuuhintaisista renkaista? Hankook Ventus sport K104:sia kattelin rengasonlinestä. Saaneet kohtuupisteet jossai saksalaisessa rengastestissä. Parempi arvosana kuin 440€ kappale maksavissa Continentaleissa...

Rengasonlinessä näyttäis olevan paljon enemmän renkaita tarjolla 235 leveenä, etenkin 91 kuormaluokalla... Kokemuksia eri renkaiden uraherkkyydestä jne...?

E: asiavirhe korjattu.

Posted: 22.1.2006 12:42
by james potkukelkka
Mulla on tallissa "ylimääräisenä" läjä Pirellin pzeronero renkaita 225/35-19 kokoisena, tosin ne on kylllä a8 Ramseksien ymärärillä. Pitääpä tarkastaa, mikä kantavuus noissa on, eli voiko noita edes laittaa passatin alle.

Eli ehkä nuo 225/35 renkaat olis järkevämmät, ei ota niin herkästi kiinni mihinkään.
Onhan jotku tosin käyttänyt tuota 235/35 rengastakin, mutta sulla on sen verran matalampi auto, että ehkä tuo hieman kapeempi olis paree......

Posted: 22.1.2006 17:58
by Micco
Korjaus aikaisempaan. 225/35 renkaassa 85 luokan kantavuus on 515kg ja 89 luokassa se 580kg. Eli mun pitäisi löytää 225/35 89 renkaat vähintään, että sais laittaa alle. Ny sain pari sivua itselleni, niin voi rauhassa tutkailla.

Löytyipä muuten rengasonlinen sivuilta jonkinlainen kuormaluokitustaulukko: http://ssl.delti.com/rengas-online/Identifying.htm

Posted: 22.1.2006 18:47
by jarivi
Mitäs renkaiden perässä merkinnät W ja BSW tarkoittavat? siis rengas-onlinen sivuilla.

Posted: 30.3.2007 22:59
by MarkusK
Mites noi renkaiden kantavuudet menee katsastuksen kannalta. Rek. otteessa on merkitty renkaille kantavuudeksi 91. Voiko autoon laittaa kantavuusindeksin 88 eli 560kg renkaat, jos auton kokonaismassa jää alle 4*560kg eli 2240 kg vai pitääkö molempien akselien olla alle 2*560kg (1120kg) vai pitääkö renkaiden olla vähintään tuon 91 luokituksen mukaisia?

Posted: 30.3.2007 23:24
by DJDH
Muistaakseeni se lasketaan niin että painavamman akselin massa jaetaan kahtia ja siitä saadaan minimikantavuus per rengas. Eli jos akselimassat ovat vaikkapa 1090kg ja 980kg, on 1090kg suurempi kuin 980kg. Suuremman akselimassan puolikas on 1090kg/2=545kg -> Li luokka 87 (=545kg). Tai jos akselimassa on 1285kg, 1285/2=642,5kg -> Li luokka 93 (=650kg). Eli Li luokan massa pyöristetään aina seuraavaan suurempaan luokkaan. Li luokat löytyy myös tuolta http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php. Mikään tai kukaan ei tietysti kiellä käyttämästä suurempaa Li luokkaa.

Posted: 30.3.2007 23:46
by AjH
Käsittääkseni akselikohtainen vaatimus, esimerkkinä tossa mun Bravossa keulalla on niin paljon massaa että 80 ei riitä vaikka taka-akselilla se kelpaa.
Käytännössähän siis haetaan rengaskierrosta jossa saadaan raskaamman akselin kantava Li (eli reilusti kevyemmän akselin massaan riittävä), jos ei ehdoin tahdoin haeta eripari renkaita akseleille.

Noita lukuja ei käytännössä juuri kurkita paitsi "satunnaisesti" muutoskatsastuksen yhteydessä. Jos on muutoskatsastettu jollekkin renkaalle ja se lukee kantavuutta myöten otteessa niin siitä ei saa poiketa. Mutta ns. vakiokoot ovat otteessa vain mittojen mukaan, eli kunhan kantavuus on riittävä niin kelpaa. Ja riittävyys lähinnä oman turvallisuuden vuoksi koska tuskin sitä edes rengasratsiassa kukaan katsoo että mikä kantavuus on renkaissa jos ne muuten ovat otteen mukaiset.

Posted: 4.4.2007 18:06
by Markus V
eli golfiin menee toi 19" vanne ilman kaarien taitteluu, omassa kolperossa jokin weitecin alusta, liekkö jotain 40mm tiputtava. 225/35-19 renkaalla ois tulossa ja avuksen kiekot. Saas nähä miten ne sinne menee :)

Mites kynätolppien kanssa?

Posted: 18.9.2007 22:03
by The Stig
Tere

Mitenkäs homma toimii kynätolppien kanssa? Minulla raapii et 35 kiinni tolppaan jos tontissa. Oliskos et 32 silloin parempi jos sellaisia edes 19" on ?

Re: Mites kynätolppien kanssa?

Posted: 18.9.2007 22:08
by Puuhis
The Stig wrote:Tere

Mitenkäs homma toimii kynätolppien kanssa? Minulla raapii et 35 kiinni tolppaan jos tontissa. Oliskos et 32 silloin parempi jos sellaisia edes 19" on ?
3mm spaceri piiltemasta ja oletkin et32:ssa ;) ja tosiaan et35 + 8,5 leviä vanne tahtoo olla hieman nihkee ainakin kw:n coilovereilla.

Re: Mites kynätolppien kanssa?

Posted: 18.9.2007 22:26
by The Stig
Selvä. Eli ymmärsinkö oikein, et 32=32mm?
Puuhis wrote:
The Stig wrote:Tere

Mitenkäs homma toimii kynätolppien kanssa? Minulla raapii et 35 kiinni tolppaan jos tontissa. Oliskos et 32 silloin parempi jos sellaisia edes 19" on ?
3mm spaceri piiltemasta ja oletkin et32:ssa ;) ja tosiaan et35 + 8,5 leviä vanne tahtoo olla hieman nihkee ainakin kw:n coilovereilla.

Posted: 21.9.2007 1:12
by Puuhis
Hyvin arvattu :)

Posted: 2.8.2008 11:20
by Micco
Onko kukaan törmänny 225/35 19" renkaaseen 89 LI luokalla?

Posted: 5.8.2008 0:11
by james potkukelkka
Pitääpä huomenna tarkastaa, mikä luokka nuissa Kumhoissa on. Eli mulla on 225/35-19 Kumhot Rialin Daytona Racien ympärillä, ja muutoskatsastukseen pitäis mennä...... alusta, vanteet/renkaat ja lastu pitäis saada otteeseen.

Posted: 5.8.2008 9:45
by Micco
james potkukelkka wrote:Pitääpä huomenna tarkastaa, mikä luokka nuissa Kumhoissa on. Eli mulla on 225/35-19 Kumhot Rialin Daytona Racien ympärillä, ja muutoskatsastukseen pitäis mennä...... alusta, vanteet/renkaat ja lastu pitäis saada otteeseen.
Veikkaisin että sulla on LI 88. :? Ei taida olla tehtykään 225/35 rengasta 89 LI luokalla... :cry: Munkin pitänee hankkia taas pyöreämpiolkaiset renkaat ja harrastaa pientä kaarijumppaa, jos ei muu auta.

Jos sun autossa on takana akselipaino kans 1150kg niinkuin varmaan on, niin 30kg jää kantavuus vajaaksi 225/35 LI88 Renkaalla.

Posted: 5.8.2008 17:27
by james potkukelkka
Juu, eli ei riitä kantavuus. 560kg on per rengas kantavuutta. Eli jää juurikin tuon 30kg vajaaksi. Hitto. :?

Ja 235/35-19 renkaita en laita. Nykymadalluksella ne ei edes pyörisi alla. On se vaikeaa tämä auton laittaminen.

Posted: 20.9.2008 17:03
by Osku.T
Onko kellään kokemusta zero wheellsin vanteista ku olis hankinta listalla tämmöset 20"
http://www.rengas-vanne.fi/vanteet/zero ... /id/vz1194

Posted: 21.9.2008 15:40
by Patu
Moi,

Mulla on Pasuunan alla tollaisen kuvan Zero Wheelsin vanteet mutta vain kokoa 18*8,5.
Vanteet vaikuttaa ihan laadukkailta ja painoakin vanteilla on huomattavasti vähemmän kuin vanhoilla Tomasonin TN1 18*8,5:silla.

Passat B4 Farkku vanteet.

Posted: 2.10.2008 17:38
by Tuomas.H
Elikkä en nyt löytäny mitään järkevämpää topiccia joka ois osunnu paremmin tähän mun aiheeseen..

Mutta olisko kellään kokemusta, mahtuuko B4 Passat Variantiin 18" kiekot alle? Entä mahtuuko renkaat myös kääntymään.?

Jos nyt otetaan esimerkiks 18" vanne joka on 8" leveä niin miten käy?

Posted: 3.10.2008 14:42
by Osku.T
kyllä luulis mahtuvan