Page 1 of 2

Mitäs on Volsut tykänny pakkasista?

Posted: 21.1.2006 18:21
by Micco
Tulin juuri kotiin olutpussin kera, ja ajattelin kysyä miten muilla nämä pakkaspäivät sujuneet saksalaisen autoilun parissa :?: Oma dieseli on nyt lämpimässä hallissa odottamassa huomista päivää. Tänään epäilykseni alkoivat herätä, kun ajaessa auton perässä leijuva pilvi olisi riittänyt myös maanpuolustuskäyttöön. Tony voinee todistaa myös kyynelkaasumaisen efektin. Auto kärysi aivan jumalattomasti. Pakkasta ollu 25-30 asteen välissä tässä muutaman päivän.

Auto vietiin lämpimään halliin, ja pikainen tutkielma osoitti öljytikun olevan liki kuiva. Öljyn täyttökorkkia raotettaessa pääsi ulos melkoinen paine. Tämän voi päätellä jo öljypisaroista joita korkin välistä oli tullut. Venttiikopan kylkikin oli jo vähän märkänä. Pienen soittelukierroksen jälkeen odotettavissa on, että parhaassa tapauksessa pelkästään huohotusputket on jäässä, eikä vahinkoa ole tapahtunut. Lisää öljyä koneeseen ja kovaa ajoa. Jos taas minun luontainen tuurini on kyseessä, niin turbo on paskana, stefat pullahtaneet pihalle tai jotain muuta vastaavaa. Öljyä jokatapauksessa on palanut aika tehokkaasti. Kerkesin ajella muutaman kymmentä kilometriä tällä savukoneella.

Ajattelin tässä ottaa muutaman olusen ja ajatella happyhappyjoyjoy ajatuksia. Huomenna vilkaisemaan autoa, että selviääkö öljyn lisäyksellä vai ei. Ns. "pumppusuutinöljyä" ei mahda sunnuntaina mistään saada, joten pitänee kaataa vain jotain täyssynteettistä sisään väliaikaisesti. Longlife mulla ei ole käytössä. Tiedän ainakin yhden toisen kerholaisen, jolla myös pikkuisia ongelmia Hitlerin kostonsa kanssa. :lol: Mites muilla? Ja erityisen suuret kiitokset Tonylle ISOSTA avusta, ja ennenkaikkea näillä keleillä toimivasta JAPANILAISESTA autosta.... :lol: :lol:

Posted: 21.1.2006 18:36
by Vesa-Matti Luoma
No pari viikkoa saksan ylpeyden omistaneena en ole huomannut savun ja pakkasen lisääntymisessä yhteyksiä. Aina olen kyllä esilämmittänyt moottoria ennen käynnistystä joko lohkolla tai webastolla. Toisaalta täällä pakkaset eivät ole kivunneet vielä yli 20:nen asteen.

Posted: 21.1.2006 18:46
by Outi
Täällä kans pakkanen ollut -25-30 asteen paikkeilla :?
Välillä on lähtenyt käyntiin ekalla, välillä kahdennellakymmenellä ekalla..
Jäykkähän se on, mutta jonku aikaa kun on antanut käydä, niin vaihteetkin on melko kivat käyttää.
Lämmittänyt oon välillä neljäkin tuntia, mutta parhaiten tais yks ilta lähteä pihasta käyntiin kolmen tunnin seisomisen jälkeen, kun pakkasta oli se -30 astetta.
Autotallista on hyvin lähtenyt käyntiin, ilmeisesti niin paljon tykkää sisätiloista (vaikka kylmä peltihökötystalli onkin) :wink:

Posted: 21.1.2006 19:11
by Tony
Kyllä tuo Micon pasuunan savutus oli jotain muuta kun normaalia....Hajun perusteella tuntui kun olisi ajanut 80-luvun diesel mersun perässä...jopa pahempi :lol: :lol:

No toivotaan että sulaminen auttaa ja että vehkeet toimii taas huomenna!!!

Ite en ole uskaltanut volkkaria käynistellä koko viikkoon, kun on tuo japski pirssi toiminu varmana talviautona :oops:

Posted: 21.1.2006 19:16
by tommi
Itellä oli firman passatilla joskus samoja savutus ongelmia, ku pakkasta oli lähelle 30 astetta. Pöllytys loppu, ku laitoin pahvin keulalle, eli se savutus johtu sillon, ku putket jääty...

Posted: 21.1.2006 19:27
by -Jarkko-
Tony wrote:Kyllä tuo Micon pasuunan savutus oli jotain muuta kun normaalia....Hajun perusteella tuntui kun olisi ajanut 80-luvun diesel mersun perässä...jopa pahempi :lol: :lol:
No no,ite ajelen vielä -77 mallin riisselillä eikä mitään ongelmia,parin tunnin roikassa pitäminen riittää. :wink:

Posted: 21.1.2006 19:29
by Musti
Tänään sain golffin takaisin ehjäämöstä... Huohotinputki oli jäätyny... (yllätys) Onko muuten kellään tietoa onko vw:n FSI koneessa sama "ominaisuus" kuin tässä vanhemmassa :?: Vai ajanko vain sitten kesäisin :)

Posted: 21.1.2006 19:56
by jopo
Hyvin on VR lähteny käyntiin. 8 tuntii koulun pihassa -27 ja iltapäivällä käyntiin. Ei oo ollu mitään ongelmia. Kyllähän sitä autoo sääliks käy mut ei auta, sääli on sairautta. Tiistaina hommasin kunnon akun (boschin high tec) ja nyt on virtaa vaikka muille jakaa.

Posted: 21.1.2006 20:31
by Micco
Satuin saamaan äsken viestin, jossa kävi tällainen ilmi ihan muussa yhteydessä. Hämärä muistikuva, että oisin kuullut tuosta lämmittimen puutteesta joskus ennenkin. Melkoinen yhteensattuma että sain ton juuri tänään... :lol: Pitää toivoa parasta.
Ps. eilen Passatti otti ja alkoi savuuttamaan niin maan pirusti....huomas, että polttaa oljyä ja rivakasti. Oletan että huohotin jäässä.
Ajoin 40 km töistä kotiin ja tarkistin öljyt tikusta, oli alle alarajan.
Soitin merkkikorjaamoon huoltopäällikölle, joka kertoi että "uitetuissa" ei ole lämmitystä ko. letkussa. Voi kuulemma laittaa jälkikäteen n. 150 euroo.

Posted: 21.1.2006 20:35
by piritek
Mitäs on Volsut tykänny pakkasista?
Mun 1975 vuosimallia oleva VW ei oikein pidä pakkasista ja pölläytteli jo hyvissä ajoin syksyllä aika sankkaa savua putkesta, joten annoin sille luvan viettää talven lämpimässä tallissa. Ei oo valitellut :wink: Toivottavasti muistaa keväällä suostua yhteistyöhön :)

Posted: 21.1.2006 22:15
by musta kupla
Ei ole musta kupla pakkasia peljänny... 1.9 tdi 100hv ja lämmöt on piisannu. Pitää maantieajos 90 asteen paikkeilla ilman pahvia tms.

Posted: 21.1.2006 22:49
by passat mtm
Hyvin tuo on lähtenyt käyntiin, tosin polttaa bensaa ja saa lämpökäsittelyä letkulämmittäjän muodossa ennenkuin starttaan (toki kabiinissa painaa kalixin K2 kuskille lämpöä). Flektin viskokytkin ei tunnu tykkäävän parinkympin pakkasesta, jos ryntäyttää ni pitää melkoista kohinaa ku ei ehdi moottorin tahtiin kierrokset kiihtyä ja kun sammuttaa ni päästää kohina äänen ennenkuin pysähtyy. Lisäksi noin vartin käyttäminen ennenkuin lähtee liikkeelle notkistaa laatikon öljyt kummasti... Kyllähän talvi on niin kivaa että... :twisted:

Posted: 22.1.2006 11:04
by riisseli
Hyvin on tykännyt lähtee käyniin päälle -30 asteen pakkasesta kun ensin on ollut päälle ½h eberi päällä 8) .Päälle -30 asteen kun menee niin ei oikeen sisätilat lämpee pelkällä eberillä, mutta kun liikkelle lähtee ja saa moottorinlämmöt nouseen normaaliin niin alkaa tarkenemaan. Keula tietty ollu peitettynä.
Sitten tällänen ihme muutaman kerran tullut: Onkohan Golffista mennyt tietokone jäähän. Välillä ilmoittaa, että pissapojan neste lopussa eli jäässä näillä keleillä. Kohta sitten ilmoittaa kolmella äänimerkillä ja tekstillä STOP! Eikä muita varoitusmerkkejä tule.

Posted: 22.1.2006 11:25
by Outi
Kaverin kans oltiin viihteellä Ylivieskassa eilen.
Kolppero seiso varmaan 5 tuntia siinä baarin pihassa ja lähti ekalla käyntiin :)

Ainoa kiva muisto vaan jäi, kun joku p*rkeleen kateellinen oli vähän ihaillut autoa :evil: :evil: :evil:
http://www.univiidakko.net/ATT00015.jpg

Posted: 22.1.2006 11:41
by miihkali
No voi hel**tti! Tiiän kyllä et tuo se korpee. Mun autoaki oli ihailtu pari vuotta sitten Hesassa oikein joka puolelta.
Konepelti ja katto oli ainoot paikat peltiosista, joihin ei "työstökalu" ollut ottanut.....

Varsinaiseen topicciin : Kyllähän se naku rytisee ja paukkuu pakkasella, mutta ajetaan vaan! Jos ei kestä, ni sit
hajoo ja korjataan 8)

Posted: 22.1.2006 12:38
by james potkukelkka
Mulla meni akku heti ekana pakkasaamuna. Uusi akku ja nyt pelaa, tosin Eberiä ei parane kovin kauaa huudattaa.

En tiedä mistä johtuu, mutta nyt on ruvennut syömään nestettä aivan hemmetisti. Kaks kertaa jo ruvennu ajotietokone ryppyileen, että on nesteet vähissä ja on joutunut 2 litraa lisäämään. Missähän tuo vika vois olla? Ja vika on ilmennyt just nyt pakkasilla......

Posted: 22.1.2006 16:39
by Micco
Laitoin autoon 2 litraa 5W40 Neste city standardia, nyt öljyt ylämerkissä. Auton putkenpäiden alle oli tullu yön aikana pienet öljylammikot... :shock: Ei sinänsä ihmeellistä, jos liki 2 litraa poltti ja puhalsi pihalle putken kautta. Ensin auto pöllytti aika reilusti, mutta savutus väheni sitten liki olemattomiin. Painetta ei enää venttiilikoppaan tule, mikä on erittäin hyvä asia. Eikä öljyäkään näyttänyt 25km ajossa tikusta häviävän.

MUTTA kun poljeskelin pihalla kaasua koeajo/öljynpolttolenkin jälkeen, niin 2 kertaa kierrokset ryntäsivät tappiin. :shock: Nopea kaasunpolkaisu tiputti taas kierrokset pois. Lisäksi yhdellä polkaisulla kuului "rolaus" kunnon savupilven saattelemana. Sen jälkeen ei mitään ihmeellistä. Mitähän tuolle pitäisi tehdä. Varmasti turbo ja jokapaikka on vielä ihan öljyssä, ja siivet jumittelee. Mutta palaako ne ajamalla sieltä pois.. :?: Lisäksi kuuntelin tallin pihalla, että kuuluuko putkesta sellainen tasaisesti "kiertävä" ylimääräinen ääni. Kotipihalla mitään erikoista ei enää kuulunut...

Oe ja voe. Hyvähän se varmaan olisi jossain käydä tarkastuttamassa. Jos tuo turbo on ottanut itteensä, niin kellään tietoa käykö tuohon V6 TDI:n turbo tai joku vastaava vähän isompi solmu suoraan paikallleen?

Posted: 22.1.2006 18:48
by Tanti
Micco:Olisit vaan kertonu porukalle et mä tarviin taas apua... :oops:
Sitä se teettää ku blondin päästää autolla missä ikivanha akku liikenteeseen...
Mutta onneksi on noita herrasmiehiä meidän porukassa jotka avittaa tarvittaessa!
Mutta ehkä se parantaa meidän tiimitoimintaan kun autetaan kaveria hädässä! :wink:
Joo siis mun auto päätti ettei käynnisty Joensuussa kun joutui olemaan yön ilman lämmitystä...
Akku on kyllä ikivanha ja lämmitystolpat sellasii etteivät lämmittäneet kun pari tuntii kellolla ja sitten virrat veks...
Kaunis kiitos vielä teille poijjaat! Pääsi tämäkin akka kotiin kun ritarit kävi kaapeleilla jeesaamas virran saannissa... :oops: :wink:

Posted: 22.1.2006 20:05
by Micco
Joo sehän oli saumatonta yhteistyötä... :lol: Tonyllä toimiva auto, ja mun työkaverilla kaapelit... :wink: Team Ahma toimii. Vain taskulamppu puuttui. Satuttiin tosiaa pyörimään sopivasti kylillä hieman samaa aihepiiriä sivuten... Saitko sä sen muovisen suojakopan takasi paikalleen :?: Sori tosiaan siitä klipsistä, pakkanen ja muovi on vähän huonoja kavereita tollasissa paikoissa... :?

Nyt kun viel selvittäis ton oman rottelon kohtalon... :roll:

Posted: 23.1.2006 10:44
by MH
Micco:
Mulle kävi muutama talvi sitten aiemman Pasuunan kanssa vähän samalla tavalla, huohotinputki oli jäätynyt enkä huomannut sitä vaan jatkoin ajoa. Seurauksena oli, että väliakselin stefa pullahti paikaltaan ja sitten sitä öljyä riitti joka paikassa. Siitä Passatista ei pohjakaan ruostu, on niin hyvin rasvattu. Vielä seuraavassa huollossa Laakkosella huoltomies ihmetteli kun taka-akselia myöten oli pohja öljyssä. Olivat silloin huollossa muuten tarkastaneet tavallista tarkemmin kun tuon haverin jälkeen jouduin korjauttamaan Jyväskylässä, eikä Laakkosella ollut omissa tiedoissa mitään mainintaa tapahtuneesta, plussat siitä huoltoon (vaikka varmaan lisälaskun toiveessa tarkastivatkin).

Toivotaan, että selvisit ilman suurempia korjauksia.

Topiciin liittyen, tämä nykyinen on toiminut ihan mainiosti, ollut tosin lähes aina lämmityksessä väh. pari tuntia. Ainoastaan harrastusten parissa on käynnistetty kahden-kolmen tunnin seisomisen jälkeen pakkasesta ilman lämmitystä. Ainoastaan jostain lämmityslaitteen hyrrästä tai vastaavasta kuuluu aluksi pientä vikinää (ei se kyllä niin pientäkään ole) mutta sekin loppui nyt kun pakkanen laski ja aiemminkin lämmettyään.

ps. ei se korjaus kyllä kalliiksi tullut, muistaakseni reilu 600 e ison huollon kanssa kun piti vaihtaa jakohihna rullineen (olivat vähän päässeet öljyyntymään).

Posted: 23.1.2006 11:05
by Micco
Mulla lähtee Paskatti iltapäivällä hinausautolla erään korjaamon pihalle seisomaan. Katsovat sitä loppuviikosta tai viimestään ensviikon alussa jahka kerkeevät. Kuulemma sitä öljyä voi olla välijäähdyttimessäkin jne, ja ne pitää tarkastaa ensimmäisenä. Jos siellä on reilusti öljyä, ja sitä pääsee paljon mäntien päälle, niin soromnoo... :? En taida viitsiä ajella enää metriäkään, ennenkuin paikat tarkastettu ja laitettu kondikseen. Onneksi mulla on toi varmatoiminen motorsportti, jolla käyn töissä ja saan ajettua pakolliset ajot... :twisted:

Mäkin asennutin letkulämmittimen sisähaaralla juuri ennen pakkasia. Ehkäpä, jos ois ollu rahaa laittaa webasto niin tältäkin olisi voitu välttyä. Sehän se naurattaakin jos menee nyt webaston verran rahaa korjaukseen. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta. :shock: Pitänee samalla selvittää ja kysellä tilanne tuon huohotinputken lämmittimen osalta.

Posted: 23.1.2006 13:40
by kahe
Huono homma sulla. Jostain tässä lukasin joku päivä, ettei näihin 96kW:iin laiteta "suomi" autoihinkaan huohotinlämmitintä. Eikä niissä kuulemma ole ollut ongelmia (tähän asti). Laittoi nyt minuakin jännittään kun tämän luin. Täytyykin käyttää aina tuota eberiä, vaikka akku hyytyisikin. Taitaa sekin olla parempi kuin öljyt ties missä. Virtaa kun saa aina muilta. Tähän mennessä ei ole mulla ollut ongelmia. Eberi kyllä lämmittääkin aina ennen ajoa 15-40 minuuttia. Kake pitäisi siihen hommata, jottei tarvi vaivautua avotalliin ajastaan pakkassäillä. Ekaa kertaa kuulen, että eberi maksaisi itseään takasin. :D

Posted: 23.1.2006 14:02
by Micco
kahe, jos mulla ois ollu varaa, niin olisin laittanu eberin/webaston JA Defan akkulaturin tjms tolpasta käytettäväksi... Sais jollain akkuakin ladattua, jos vain suht lyhyttä ajoa.

Posted: 23.1.2006 15:15
by Mika Viinikka
Mun edellisessä pasvatissa oli jo rovaniemellä laitettu jotain eristeitä huohottimen päälle, kun oli kans päässyt vähän jäätymään lapin pakkasissa. Auton kun ostin, niin en kertaakaan käyttänyt nokassa mitään suojaa ja hyvin puhalsi lämpöö ja ei jäätynyt. Ja sekin siis oli tdi. Taitaa olla se puhaltimen moottori ihan normaali juttu noissa. Pakkasta kun rupee olemaan sen -20 niin vähän rupeaa kuulumaan ylimääräistä vikinää. Tosin kun pistää puhaltimen täysille niin se loppuu. Tuo nykyinenkin on pelannut kyllä hyvin paukkupakkasilla, mutta perä vähän jurisee. Pitäs kyllä vaihtaa laatikko ja perä öljyt. Niin ja kyllä sitä eeberiä taas vähän kaipailee. Tuossa kun ei ole edes sisähaaraa :?

Posted: 23.1.2006 15:21
by kahe
Micco, tuli kans raja vastaan viime talvena, kun pelkkä lämmitin maksoi 1550€ ja jos olis halunnut kaken samasta paikasta, olisi maksanut 400€ lisää ja jossain oli defan laturi päällle 200€ asennuksineen. Itsehän nuo on laitettava, kun riittävästi kyrsiintyy tai ekan kerran virrat loppuu akusta. Ei onneksi näin ole vielä käynyt.

Vikinää ei ole myöskään kuulunut puhaltimesta kertaakaan. Onkohan liian tuore peli vielä vm. 01 Suomen talvessa, 04 kesänä ajettu tänne Berliinin lämmöstä.

Posted: 23.1.2006 15:22
by Ari-Matti Aho
OT: ai se olikin Rovaniemeltä se sun edellinen Pasuuna. Olinkin ihan varma että olin nähnyt sen siellä pyörimässä.

Posted: 23.1.2006 17:02
by Micco
Joensuussa ois ollu halvin tarjous Eberistä 1580€ ja Webastosta olikohan 1640€ vai 1660€. Siihen tietty kauko-ohjaukset ja muut ois ollu rapsakasti päälle. Mullakin puhallin vikisee kovilla pakkasilla kylmänä, samoiten navimankka pitää kauheeta mekkalaa. Siinähän on joku sisäinen puhallin kans... Oiskohan siinä joku kuivatustoiminto tjms.
Auto lähteekin pajan pihalle nököttämään vasta huomenna. Tuntui olevan hinausfirmalla melkosta kiirettä... Aamupäivällä kun soittelin ja tilasin, niin heillä oli 15 auton jono ja 4 hinausautoa. Reviiri täälläpäin suomea on jonkinlainen.

Iltapäivällä tuli mieleen soittaa, että auto on muuten 4-vetoinen, kun muistan nähneeni heillä myös pelkällä "haarukalla" olevan hinurin. Kaveri sanoi, että hyvä huomio. Heillä on 3 lavettia ja 1 perässä vetävä. Voi vaan kuvitella mun jo ilmiömäiseksi osoittautuneella tuurillani, että millä autolla oisivat tullu hakemaan, jos tsäänssit on 75/25%... :shock: :lol:

Sehän tästä vielä puuttuis, että letkulämppärin asennuksessa oisivat ryssineet jotain, ja kaikki ois saanu alkunsa siitä... Ei kyllä mulle tule mieleen miten se ois mahdollista. Jos ton rottelon onnistuis "unohtamaan" viikoksi ja murehtis vasta sitten kun alkaa tietää tuomiota.

Posted: 23.1.2006 17:04
by -Jarkko-
Vinkki kaikille että asentakaa/asennuttakaa se huohottimen lämmitin niin säästytte monilta murheilta.Mulla on pari tuttua töissä merkkikorjaamoissa ja yllättävän paljon tulee näitä tapauksia kovilla pakkasilla.Varmin lämmitintapa on letku/lohkis koska paljon vikoja noissa webastoissa ja kalliit osat.Yllättävän monta autoa oli hyytynyt pakkaspäivinä ja nekin uudehkoja. :wink:

Posted: 23.1.2006 19:39
by jopo

Posted: 23.1.2006 20:43
by Mika Viinikka
amideus: Kyllä se sielläkin paljon pyöri, mutta utsjoella ja ihan pohjois norjassa asla asusteli ennen kuin muutti hesaa ja myi pasuunan mulle

Posted: 24.1.2006 22:13
by Hartsa
Moi!

Lueskelin tuosta huohottimen jäätymisestä.
Syy, huohottimen jäätymiseen kylmällä ilmalla löytyy auton liiallisesta tyhjäkäytöstä, jolloin imuputen ja huohottimen yhtymäkohtaan tulee jäätulppa. (kokemusta kahdesta eri autosta ja ainakin noissa kummassakin samat kujeet)
Webasto ei pelasta tilannetta, vaan ja ainoastaan huohottimen lämmitin.

Posted: 25.1.2006 10:16
by james potkukelkka
Itse itselleni vastaten; oli Eberin asennuksen yhteydessä jätetty jokin letku/liitin löysälle ja sieltähän sitä nestettä sitten pääsi vuotamaan. Onneksi meni takuuseen, eikä mitään sen isompaa "vikaa" ollut.

Posted: 25.1.2006 15:35
by jafo
23.1 aamulla loppui virta kahdesta autosta (Caddy ja Bora), webasto vetäisi kummastakin akun uuvuksiin. Golffi lähti onneksi tulille normaalisti. Hyvin olisi mennyt jos tuo olisi riittänyt, mutta Caddysta katkesi vielä illalla kaasupoljin.

Posted: 25.1.2006 15:37
by Ari-Matti Aho
^ katkesi kaasupoljin? Tuo on jo aika hyvin...

Posted: 25.1.2006 15:39
by jafo
Caddyssa on lattiasta lähtevä pitkä läpyskä se poljin, katkeaa juuresta. On sattunut kuulemma muillekkin.

Posted: 27.1.2006 10:40
by Micco
Tänään tuli soitto korjaamolta, että autossa ei näyttäisi olevan mitään suurempaa. Olivat avanneet ja puhdistelleet paikkoja. Mm. coolerista oli tyhjennetty tyyliin 1-1.5l öljyä.... :shock: Hyvä kuulemma etten ajanut autolla enempää. Jos ja kun se öljy ois lähteny sieltä liikkeelle suuremmissa erissä, niin koneremppa ois ollu edessä. Turbokin tuntuisi olevan vielä ehjä. :P Sinällään "hyvä" asia ettei auto polttanut/sylkeny turbon läpi koko 2 litraa öljyä...

Tänään sanoi kyselevänsä Laakkoselta huohottimen lämmitintä, ja autoon vaihdetaan vielä uudet oikeat öljyt. Noissahan pitää käyttää jotain "pumppusuutinöljyä", mitä en viikonloppuna saanut. EGR varmaan tulpataan samalla. Auton saan ensiviikolla. Eli ei tää nyt toistaiseksi kovin pahalle enää näytä, jos muuta ei ilmene.

Posted: 27.1.2006 14:05
by palok74
Minulla oli Golf IV 1.6 huohotin jäässä. Oli öljyä heittänyt mittatikun reiästä hiukan ulos. No onneksi huomassin ajoissa öljyläikän auton alla. Pikahuollossa "systeemit" kuivaksi ja lämmitin jälkiasennuksessa huohotinputken väliin (vai mikähän letku se ny oli). Nyt ei kuulemma pitäis jäätyä enää.

Ovat vissiin uudemmissa malleissa laittaneet ko lämmittimen (vastuksen) jo tehtaalla. Pitäkö paikkaansa? Mulla siis vuosimalli 02.

Posted: 27.1.2006 14:26
by MIKU
Mun autossa kans lämmitin ollut uudesta asti. vw golf 1,6 vm 03.
Huoltomies sanoi että kantsii välillä katsoa pellin alle vaikka on lämmitin. Ei 100% varma kuitenkaan.

Posted: 30.1.2006 13:28
by onlyvw
täällä on auto muuten toiminut mutta -20 asteen ja siitä kireemmällä ilmalla saa auto olla koko ajan lohkossa ja silti tulee käynnistys ongelmia... on putkilämmitin ja se sotkee jotenkin moottorin ohjausta kovilla pakkasilla

Posted: 30.1.2006 15:47
by Arska
Akku meni vaihtoon... :veryangry

Posted: 30.1.2006 17:39
by kahe
onlyvw: Jostain muistan lukeneeni, että letkulämppärin kanssa kannattaa olla eräänlainen "takaiskuventtiili", joka ei päästä lämmennyttä nestettä antureiden puolelle ja näin ecu ei luule moottorin olevan jo lämmin. Ilmenee kai siten, että puol tuntia lämmitystä, niin ei lähde helposti käyntiin ja pari tuntia niin lähtee käyntiin.

Vaikka enhän minä noista tiedä oikeasti mitään.

Posted: 1.2.2006 23:03
by onlyvw
^joo olen minäkin sen lukenu, mutta ei ole tullu etsittyä ko. venttiiliä, ku on tuon kanssa pärjänny suurimman osan talvea

Posted: 2.2.2006 14:25
by Janne
Hyvin itellä lähtee kovillakin pakkasilla, tosin melkein aina pidän sen tunnin pari roikan nokassa, mutta hyrskähtää hyvin ilmankin kun joskus ilman roikkaa pitänyt lähtä..

Jotenkin kyllä huomaa kun mitä kylmempi niin kun kunnolla kiihdyttää niin melkoset usvat perässä..

Lämmötkin nousee hyvin ilman mitään pahveja keulalla..

Posted: 3.2.2006 9:32
by DJisotela
26 oli aamulla paakkasta, puoli tuntia eeperiä ja optiman akku nin tärähtää diiselikin käyntiin, vaihteet on ainoat mitkä hieman tahmoo mutta se on ymmärrettävää tällä kelillä.

Posted: 4.2.2006 19:21
by Pekka H
Täällä kans akku sano tänään sopimuksen irti.

Posted: 4.2.2006 20:12
by leevi
aamulla ilman lohkoo käyntiin (-22) kävi vähän aikaa ja sammu.
sit sano vaan et naks naks.. akku matti kiinni ja samantien lähti, kävi vähän aikaa ja taas sammu?
taas naks naks ja matti kiinni. käyntiin ja sitten alko pelittämään. akku vissiin vähän sökö.

Posted: 4.2.2006 20:42
by Micco
Sain eilen auton pois pajalta. Huohottimen lämmitin asennettuna ja EGR tulpattuna. :P Välijäähdyttimestä oli siis tyhjennetty 1-1.5litraa öljyä pois ja se oli huuhdeltu. Ahtoputket ja EGR venttiilit sun muut oli avattu ja puhdistettu.
Nyt olen kuullut useammastakin konerikosta ton huohottimen jäätymisen takia, joten hyvät ihmiset olkaa tarkkana ton homman kanssa :!: Jos öljyä pääsee tarpeeksi imuilman seassa moottoriin, niin kierrokset ryntäävät holtittomasti ja riks raks poks :!: Manuaalivaihteisessa vaan ripeästi suurinta pykälää silmään ja jalat jarrulle jos näin käy. Miten lie automaatissa :?: Pakkovaihdetta sisään ja sama homma, jos ennättää???

Mulla onneksi ei toi coolerin öljymäärä ennättänyt lähteä liikenteeseen ja selvisin "säikähdyksellä" eli 370€... :shock: Noiden puhdistelujen lisäksi siis autoon vaihdettiin uudet "pumppusuutin" öljyt, asennettiin huohottimen lämmitin, sekä tulpattiin EGR. Aikaa oli kulunut asentajalta kaikkiaan 5h.

Posted: 5.2.2006 11:37
by Outi
Yöllä rykäsin Golffin käyntiin, oli kyllä lämmityksessä, mutta viimeiset kolme tuntia lämmittämättä.. Pakkasta oli lähemmäs kolmekymmentä ja komiasti pärähti hereille 8) Jäykkyydestä ei sitten puhuta mitään :wink:
Aamulla taas -28 astetta pakkasta :evil:

Posted: 6.2.2006 19:48
by pete78
Täällä taas tykkää abs jarrut alkaa vaikeroimaan! Pakkanen menee yli -25 asteen niin saattaa varoitusvalot ja abs merkkivalo alkaa vilkkumaan jonka jälkeen apsit ei toimi vaan renkaat menee jarruttaessa sutiin! Vika häviää ku käyttää virrat pois ja apsit toimii normaalisti.. Mikähän lie?!?!

Posted: 6.2.2006 20:59
by Sami P
Minunkaan golffi ei taida oikein pakkasista piitata... kylmällä käynnistäessä kuuluu aina pari sekunttia pitkä korahdus
(ei aina)!!!!! muuten ääntä ei kuulu... mistäköhän tämä kyseinen ääni mahtaisi kuulua!!!?????? kuuluko muilla korahduksia käynnistäessä??? :roll: