Page 1 of 1

Variant 2.0 tdi dsg 4x4

Posted: 2.8.2022 17:10
by Ari-Antti V.
Elikkäs ois tiedossa hyvin huollettu neliveto automaatti passat vm11.
Haldexi, dsg ja jakopää huollettu melko ahkeraan huoltokirjan mukaan. Auto on tuotu joskus ruotsista niin mietin että onko noihin merkintöihin miten luottamista? Miten tiheään noita öljynvaihtoja ois pitäny tehä ohjeen mukaan? Ja onko antaa neuvoa mitä muuta kannattaa autosta selvittää?
Ja kannattaako ylipäätään yli 200t ajettua dsg vaihteista ostaa vaikka ois huollettu miten tarkkaan?

Re: Variant 2.0 tdi dsg 4x4

Posted: 26.8.2022 11:13
by muppis
En tiedä, että joko autokuume meni, mutta tässä pari ajatusta ja omia kokemuksia mainituista asioista.

Itsellä napottaa pihassa kohta 600 Mm mittarissa omaava taksina ollut Caravelle, jossa DSG:n mekatroniikka antaui n. 550 Mm kohdalla. Laatikko on todennäköisesti eri kuin Passatissa, joskin moottori on todennäköisesti samantehoinen (vertaa allekirjoituksessani olevaa B6:tä ja Caravellea, mitään muuta yhtälaisyyttä koneissa sitten olekkaan :roll: ).
Jos huoltoajankohdat täsmää kilometreiltään huoltoväleihin (vihkosen alussa kerrottu), niin normaaleja huoltohan nuo sitten lienee ollut.

Jakopään normaali huoltoväli on 210 Mm (tai muistaakseni 5 vuotta), joten siihen ei kovin usein pitäisi tarvea koskea muutenkaan. Toisin sanoen, jos on kovin usein ropeloitu niin mahdollisesti siellä on ollut jotain synnynäistä. Joskin mistä tietää onko se jo saatu kuntoon. Autohan jo kuitenkin iältään Suomen keski-ikää.

DSG:n (ja ilmeisesti myös Haldexin) öljynvaihtoväli on 60 Mm, joten pitäisi olla menossa vähintään kolmannet öljyt.
Moottorin öljynvaihtoväli riippuu miten ajotietokone laskee asian, ellei ole pakotettu kiinteään 15 Mm väliin.

Mainitsemasi vuosimalli on malliltaan B7, mutta on vain kasvojenkohotus B6:sta ja siten teknisesti hyvin samanlainen kuin B6.