Page 1 of 1
Vaihdelaatiikko ääntelee (6v.)
Posted: 10.2.2006 7:43
by kahe
Syksystä olen kuunnellut, että välillä hyttiiin kuuluu sellanen laturin tyylinen surina tietyilla kierroksilla liikkeelle lähdön jälkeen. Lämmetessään on aina poistunut, aina tähän asti. Nyt varsinkin 5. vaihteella surisee kuuluvasti, kun kierrokset ovat siinä 2000 paikkeilla. Ääni muuttuu kierrosten mukaan. 6. vaihteella ääni hukkuu enemmän muuhun ajomeluun, kuten pienemmilläkin. 5. vaihteelta vauhdissa heittäessä vapaalle ja kierrokset pitäen, niin ääni häviää. 3BG Passatti 101tkm ajettu.
Osaako kukaan arvioida syytä? Laatikon laakereita pelkään ja hinta on varmaan sen mukanen.

Posted: 14.2.2006 13:14
by kahe
Päivitystä. Viikonlopun jälkeen ääni ei enää poistukaa vapaalle laittaessa. Samoin kepin heiluttaminen muuttaa ääntä. Lisäksi ääni kuuluu joka vaihteella. Toisilla hiljaisemmin ja 5:lla kovimmin 2000rpm:n ja 80 km/h paikkeilla. Huollon vastaanottaja koeajolla epäili vaihteensiirrosta jotain. Ei heillä vastaavaa ole ollut. Keskiviikkona mennään taas tarkempiin tutkimuksiin.
Kuulostaa kuin vanha väsynyt laturi vonkuisi kierrosten mukaan.
Posted: 15.2.2006 16:32
by kahe
Sinnehän se jäi pasuuna huoltoon tutkittavaksi. Ei selkeää vikaa löytynyt. Vaihteensiirron puslissa voi olla liikaa liikettä. Öljy näytti hyvältä ja sitä oli oikein.
Onkos kellään vastaavaa vikaa ollut etenkin 6-vaihteisen lootan kanssa? Eli pitää samanlaista ääntä, kuin lepuuttaessa kättä vaihdekepillä. Pyrkii koko ajan ilmeisesti ottaan vaihdetta pois.
Huollolle tuntui olevan myös kinkkinen tapaus.
Posted: 16.2.2006 14:24
by kahe
Laatikko paskana. Öljyn seasta oli tullut metallimurskaa. Se siitä sitten. Taas yksi tyytyväinen Paskatilla ajelija itkee kohtaloaan.
Uus vaihtoloota kolmisen tuhatta + siirtäjät/öljyt + työt päälle. Ei tarvi suunnitella uutta alustaa.
Onko hyviä vinkkejä kuinka saada kustannuksia Volsulta? 102tkm mittarissa ja merkkihuollettu koko ajan. Kuitit löytyy huolloista myös Saksan maan päältä. Ajo ollut normaali matka-ajoa, motaria ja kehä ykköstä. Ei mielestäni pitäsi hajota näillä kilsoilla.
Tai löytyykö jostain halvemmalla hyvä laatikko? AVK soitettu.
Posted: 16.2.2006 14:38
by mla
Tallinnasta itse hain vaihtomoottorin ja turbon.
9k€ oli alkuperäinen hinta-arvio Suomesta ostetuilla osilla, hinta putosi tuosta lopulta 3k€ Tallinnan osilla.
Tuossa toki auttoi se, että sain osat ALVitta Tallinnasta kun firmalle ostin. Mutta halvempia ne olivat ALVillisinakin kuin kotimaasta ostetut vaihto-osat.
Samalla kun Tallinnassa pakulla kävin niin tuli tuotua lavallinen virvokkeita
Käytettyjä saa varmaan halvemmalla, jos vain löytää jostain.
Posted: 16.2.2006 14:41
by Kale
Tallinnahan on Kahelle hyvä vaihtoehto jos virvokkeita on joka tapauksessa menossa hakemaan. Tosin pitää pakulla lähteä jos meinaa vaihdelaatikon tuoda virvokelaatikoiden lisäksi.
Posted: 16.2.2006 15:36
by kahe
Joo, ei taida tähän hätään ehtiä Virossa käymään ja rahat ei varmaan riitä molempiin asioihin samalla kertaa. Eihän tuo laatikko kovin iso ole, kyl se menisi vaikka pienemmän auton takakontissa.
AVK:lla olisi A6:sen (Allroad) 2.5TDI:n 6-vaihteinen laatikko. Tuo ei taida olla samanlainen vai onko? Malli FGZ.
Niin ja mikäs paikka Tallinnassa olisi halvempi? Paikallinen VW liike vai?
Posted: 16.2.2006 17:30
by mla
Paikallisesta VW liikkeestä eli Saksa-Autosta osat ostin ja sain 2v takuun osille, kun olivat alkuperäisiä osia.
Posted: 17.2.2006 12:49
by DJisotela
..eikös se kannata kuitenkin ottaa auki, meinaan tuo vaan kuulostaa, että sieltä on menny pääakselin laakeri.. (vastaava tyyppivikana tojota hj 60-61 laatikoissa)
Jos sieltä ei ole laakeri koolit ottanu ihteensä nin laakerin vaihdolla saattais selvitä.. Ja laakeritkin kun ottais muualta ku wv:ltä nin varmaan sais halvemmalla?!
Posted: 17.2.2006 14:46
by kahe
Tuli jo hitto kiireessä tilattua huollon kautta, tarve autolle kun on. Ei oikein kuulostanut heidän mielestään laakerivialta. Pyysin avaamaan, mutta en tiedä tekevätkö niin. Kiinnosti kyllä heitäkin tietää syy. Jos tilauksen peruuttaa, niin ottavat siitä omansa ruottalaiset.
Tallinnastakaan ei tulisi halvemmaksi. Tässä heidän hintansa: uusi 5155 euroa(suurin piirtein) ja jos vanha tänne sitten olisi 3136 euroa.
Yks käytetty tuli löydettyä. Koodi olisi FRK. Tilattu laatikko on ELN. Onkos kellään tietoa, mitä eroa noilla on? Tai mistä tuota tietoa saisi? Huoltotiski ei osannut puhelimessa suoraan vastata.
Posted: 18.2.2006 16:39
by DJisotela
Kaikki huollot missä pitää tehdä oikeesti jotain korjaamista kuulostaa kauheelta ja vaikeelta nykyään!
Jos ei saa laittaa uusia ja puhtaita osia kiinni, nii sitten on vaikeeta.. Anteeksi kaikille asentajille ketä lukee mutta niin tuntuu olevan yleinen "trendi" ettei voi
paskata käsiään ku helpompi on tilata uus osa ruotsista tms. (anteeksi purkaukseni) Mulle ei ainakaan riittäis peruste, että ei oikein kuulostanut heidän mielestään laakerivialta..
Posted: 23.2.2006 22:34
by kahe
Dodiin, auto korjattu. Loppusumma 3900€ moottoriöljynvaihto mukaan lukien. 2900 laatiikko, 200 siirtotanko, 500 töitä plus muuta pientä. No nyt on kahden vuoden takuu laatikolla, ainoa hyvä asia. Pitäsköhän lastuttaa ja rikkoa kytkin tai loota uudestaan. Volkkarilla laitettu TAF-X 75W-90 2.4 litraa, alviton hinta 36.10. Epäselvää on kahdet öljyt laskussa. Pitää vielä soitella tuon perään. Saksan vastausta odotellessa kovaa ajoa taas.
Posted: 3.4.2006 16:41
by kahe
Tässä nyt on 3tkm ajettu ja vein auton taas huoltoon, jotta säätäsivät vivustoa paremmin toimivaksi. Paskat se miksikään muuttunut. Olipa sitten korjaaja kirjottanut lappuun "Pakki?" eli pakissa ei ollut niin pahaa ongelmaa ennen kuin nyt. Ei mene helpolla päälle sekään. Varsinainen syy huoltoon vientiin oli 1 <-> 2 ja 3 <-> 4 vaihteiden vaihto-ongelma. Jäykkä ja kunnon pykälä on noiden välillä, ettei nopeasta vaihtamisesta enää tiedäkään. Vanhalla laatikolla ei ollut tällasia ongelmia ollenkaan. Taisin saada jonkun korjatun/takuuvaihdetun kiertopalkinnon.
No, huoltoneuvoja sitten kertoi, että kun sillä on ajettu niin vähän, että menee aikansa ennen kuin siirtäjät/vaihteet hakee paikkansa, noin 10tkm kuulemma. Mahtaako uusissakin autoissa laatikko takkuilla noin paljon, enpä oikein usko. Tuo uuteen säätöön myöhemmin sanottiin, no takuulla vien. Näköjään ei rahallakaan saa sitten toimivaa peliä.
Perustelu uuden vaihtoon oli se, kun öljyn seasta tuli metallia, niin se metalli on mennyt synkrojen ja rattaiden väliin ja tehnyt jo sielläkin pahojaan, että uutta vaan tilalle, eikä kannata alkaa korjaan kun voi tulla kalliiksi töineen. Eipä tuota vanhaa taida kannattaa enää availla, tulee vaan itelle takkiin lisää.
Alkaa vaan mullakin tämä volsu laatuvaikutelma lopullisesti katoon ja katseet kääntyy noihin 5 vuoden takuulla oleviin laitteisiin. Vaikuttimena on myös maahantuojan ja huollon toiminta, joka ei vakuuta enää yhtään.
Posted: 3.4.2006 22:46
by DJisotela
Murheellisten laulujen maa.. Asiasta tippukiveen, jäikö vanha lodju sulle vai? Menikö vaihdossa?
Posted: 4.4.2006 7:52
by kahe
Vanha seisoo vielä huollossa ja odottaa siellä palautusta, sillä otin yhteyttä Saksaan VW:lle, joka käski taikka neuvoi maahantuojaa tutkimaan ja palaamaan asiaan. Tunnetusti tuo pulju osaa viivytystaktiikan ja hidastelun, eikä sieltä ole kuulunut mitään. En oikein hyväksynyt 100tkm ajetun laatikon hajoavan. Itse pitäisi kustantaa purku ja kasaus, jos sitä vikaa haluaa selvittää, mutta siihenkään en lähde. Tuskin tuosta mitään enää hyötyy, mutta jotain pitää yrittää. Muuten on ollut huoltopuoli aivan mukavaa väkeä ja hyvin mukana asiassa.
Posted: 6.4.2006 9:34
by DJisotela
Jep jep, olisin ostanu sen sulta pois jos se sulle olis jääny.. Kiinnostais kattoo onko siellä mimmoinen vika, (edelleen veikkaan sitä pää akselinlaakeria)
Posted: 25.1.2010 18:23
by Karhua
Onkos tähän tullut mitään uutta tietoa. Meikäläisen Paskatissa ihan samat oireet, paitsi että vaihteistoölpät oli ainakin vielä ihan kirkkaat kun vaihdettiin. Meinaan vaan kun tietäs mikä siellä ääntää tai edes sellaisen kaverin joka sen saisi kuntoon. Taitaisi meinaan olla parempi toimia nopeasti.
Posted: 25.1.2010 20:13
by Kale
Kahen tapaus eteni niin, että Passattiin vaihdettiin uusi (käytetty) laatikko joka oli selkeästi kankeampi kuin alkuperäinen tai vaihteet eivät ainakaan niin liukkaasti menneet sisään. Laatikon vaihto maksoi melkoisen nipun euroja ja Kahe ajeli aikansa Passatilla mutta myi sen sitten pois ja on nyt reilun vuoden ajellut Peugeot 308:lla. Tyytyväinen on ollut mutta tänään höpötteli, että seuraava auto voisi olla golffi tai octavia...
Ei sitä laatikkoa mitenkään tutkittu vaan se jäi Autokuviolle (nyk Laakkonen).
Posted: 25.1.2010 20:52
by Karhua
Kiitos vaan tiedosta. Ei kukaan sattuisi tietämään täältä pohjoissavosta päin jotain kaveria joka osaisi tuon laatikon rempata kuntoon edes vähän edullisemmin kuin marmoritiskin pojat. Siis eihän se niiden asentajien syytä tietenkään se suuri lasku ole, mutta se konserni ja ne isot johtajat
