Päästömanipulaatio- ja ohjelmointi kielto
Posted: 2.7.2023 10:18
En tiedä, laitoinko oikeaan paikkaan aiheen mutta, yritetään. Ja saman kysymyksen esittänyt muutamalla muullakin foorumilla niin, haluaisin kuulla eri automerkkien harrastajilta mielipidettä Moni varmaan on https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2023/20230493 tämän lakitekstin nähnyt ja siihen liittyen uutisotsikoita. Herää vain kysymys, miten diesel autojen rakentaminen ja varsinkin niitten katsastaminen, tulee olemaan vaikeaa tulevaisuudessa. Kysyin menneellä viikolla kahdesta katsastusasemalta lisää tietoa aiheeseen liittyen niin, vastaukset tiivistettynä näin.
-Päästölaitteiden poisto koskettaa kaikkia vuosimalleja. (Niinkuin varsin ennenkin) Ihan sieltä ekoista mekaanisen jakajapumpun EGR venttiileistä lähtien.
-2024 kesäkuuhun mennessä, jokaisen katsastusaseman täytyy ostaa 40th€ maksava hiukkasmittaus laitteisto ja tällä otetaan katsastuspäästöt, kaikista Euro:normiston ikäisistä Dieseleistä. Kuulema melko rankka laite kun, kertoo heti jos on typenoksidit korkealla että, on päästölaitteita poistettu ja näinollen, aletaan tarkemmin tutkimaan kotteroa.
-Diesel auton on tässä testissä päästävä siihen Euro:luokkaan, mikä on ollut voimassa auton valmistus hetkellä.
Kysymys heräsi tästä vaan että, omistan kohta 500th:km ajetum diesel golffin, jossa on erkkiventtiili ja katti vielä käytössä. Tämän kun vie sen mittausletkun päähän niin, en usko mitenkään että, mahtuu 2003 vuoden euro normin arvoihin. Että sanooko katsastusmies pitkän tutkimisen ja auton purkamisen jälkeen että, "voi voi ja kättä housuun. Auto on muutettava siten että, se läpäisee testin" ja Hylky lappu käteen?
Miltä mieltä porukka tästä lakimuutoksesta ja onko jollakin parempaa/tarkempaa tietoa siitä? Että joutuuko tässä alkaa miettimään viritys asiaa uudella näkökulmalla. Ja toinen mikä on mielessä niin, voi muuten useempi diesel vaggilainen pudota pois liikenteen seasta, ihan tämän lakimuutoksen voimaan lopullisesti tullessa voimaan.
-Päästölaitteiden poisto koskettaa kaikkia vuosimalleja. (Niinkuin varsin ennenkin) Ihan sieltä ekoista mekaanisen jakajapumpun EGR venttiileistä lähtien.
-2024 kesäkuuhun mennessä, jokaisen katsastusaseman täytyy ostaa 40th€ maksava hiukkasmittaus laitteisto ja tällä otetaan katsastuspäästöt, kaikista Euro:normiston ikäisistä Dieseleistä. Kuulema melko rankka laite kun, kertoo heti jos on typenoksidit korkealla että, on päästölaitteita poistettu ja näinollen, aletaan tarkemmin tutkimaan kotteroa.
-Diesel auton on tässä testissä päästävä siihen Euro:luokkaan, mikä on ollut voimassa auton valmistus hetkellä.
Kysymys heräsi tästä vaan että, omistan kohta 500th:km ajetum diesel golffin, jossa on erkkiventtiili ja katti vielä käytössä. Tämän kun vie sen mittausletkun päähän niin, en usko mitenkään että, mahtuu 2003 vuoden euro normin arvoihin. Että sanooko katsastusmies pitkän tutkimisen ja auton purkamisen jälkeen että, "voi voi ja kättä housuun. Auto on muutettava siten että, se läpäisee testin" ja Hylky lappu käteen?
Miltä mieltä porukka tästä lakimuutoksesta ja onko jollakin parempaa/tarkempaa tietoa siitä? Että joutuuko tässä alkaa miettimään viritys asiaa uudella näkökulmalla. Ja toinen mikä on mielessä niin, voi muuten useempi diesel vaggilainen pudota pois liikenteen seasta, ihan tämän lakimuutoksen voimaan lopullisesti tullessa voimaan.