Takajarrut rohisee
Takajarrut rohisee
Onko muilla ollut ongelmia nelosen takalevyjen kanssa? Mulla rupesi pitämään sellaista ääntä niinku ois palat loppu n. 8tkm kohdalla. Kuuntelin jonkin aikaa ja nyt (11tkm) vein huoltoon. Olivat poistaneet kuuleman hiekkaa. Lähdin kotiin ja ensimmäinen jarrujen polkaisu rohisi edelleen. Menin takas ja korjaamopäällikölle sanomaan. Tämä tuumasi, että suomen oloissa ei kuuleman takalevyjarruja saakkaan äänettömäksi. No minusta tuo kuulosta hieman oudolta. En ole missään muussa autossa kuullut jarrujen rohisevan. Ja nyt sitten tiedustlenkin muiden kokemuksia?
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Takajarrut rohisee
Olisko kitinävaimennus levyt antaneet periksi
Ota auki, putsaa paineilmalla ja katso läpi...

Ota auki, putsaa paineilmalla ja katso läpi...

Eipä ole oikein mahdollisuutta alkaa itse remontoimaan, eikä kyllä oikein viittiskään ku on tuo tikuu ja takuu voimassa. Ja luulis että ne siellä huollossa ne puhdisti kunnolla. Mutta rohina jatkuu. Ajattelin kuunnella huoltoon asti ja mainita siellä mistä ostinkin. Tuli vaan mieleen, ku väittivät tuolla pitskun stockkalla että ei saakkaan äänettömäksi, että onko juuri tosi ja muilla siitä kokemuksia?
Mulla ajettu 106tk eikä rohise ollenkaan ja auto on ollu siel vantaalla uudesta asti ja nyt tääl savos eli ei uskois suolan vaikuttavan. Ne korjaamon äijät on ottaneet rahat pois!! Ovatkohan edes vilkaisseet tai jos siellä oli töissä juuri työelämään astuneita pitkäaikaistyöttömiä. heh. Toivottavasti vika löytyy!
Kupari: Mä en itse käy missään muualla kuin autokuviossa hyvinkäällä, niin hyvin on palvelu pelannu siel. En tiedä liittyykö siihen et on yks kaveri automyyjänä siel ja meidän golffi on ostettu (vähän ylihintaan) sieltä. Esim palvelusta: norm.ongelma-golffin lukot jäässä kokoajan. kysyin keravan toivoselta mitä vois tehdä
Vastaus, "aijai, onhan siinä hommaa, pitää ottaa ovipahvit irti, purkaa lukkomekanismit irti ja öljytä kaikki ja lyösä läjää, pari tuntia menee ja kust.arvio 120€", soitto autokuvioon: "Joo tuo tänne vaan, otetaan sieltä oven reunasta se suojatulppa irti ja puhalletaan paineilmalla paskat pois, sit laitetaan uudet rasvat sinne, jos siitä nyt kehtais 31€ ottaa" no, vein sinne, tekivät, seuraavana päivänä vielä apparin lukko jäässä, soitto: "aijaa, koskas pääset tuomaan tänne, laitetaan lisää rasvaa, ei maksa mitään". 120-31=81€
Missä käytän huollossa tästä lähin 
Edit: huoltoaika autokuviossa tiistaina



Edit: huoltoaika autokuviossa tiistaina
Honda Accord Tourer Sport 06´
Itellä IV Variant -00 ajettu 99tkm ja takajarru rohisee kartanlukijan puolella. Molemmilta puolilta on jo kertaalleen jarruja putsailtu, mutta edelleen tuntuu oikealta puolelta kuuluvan rohinaa. Pitää nyt vielä katsoa, että josko se hiljenisi nyt kun on alkanut kuivat kelit eli jos se vaan johtuu hiekotushiekasta ja suolasta yms. On meinaan joskus kuivilla teillä ollut ihan hiljainenkin...
Suoli-Kaksnelosen palstalla on todettu, että ainakin 2003 mallin golfeissa jarrujen vinkuminen olis ns. tyyppivika. Omalla on ajettu nyt 30tkm ja ekaan longlife-huoltoon menossa. Ei ole muuten tippaakaan öljyä tarvinnut lisätä. Kysyin myös, että voisko sitä jarrujen ulinaa jotenkin vähentää -saa nähdä onnistuvatko.
Kostealla säällä ei oikeen kehtaa kaupungissa ajella; herättää liikaa huomiota
Kostealla säällä ei oikeen kehtaa kaupungissa ajella; herättää liikaa huomiota

- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Kun omassa autossani on ruvennut jarrut vinkumaan, olen purkanut jarrupalat irti ja putsannut hiomapaperilla puhtaaksi ja olen vähän levyjäkin putsannut siin samalla. Satula kannattaa kans putsata dödöllä ja paineilmalla, palat kun pitää vähän päässä liikkumaan. Ferodolla on ainakin ihan hyviä paloja pikkasen tarvike paloja kalliimmat. Aattelin seuraavaksi kokeilla Greenin paloja lupaavat vähemmän jarrupolyä, pysyis vanteet pitempään ehkä puhtaana.Jaaba wrote:Kysyin myös, että voisko sitä jarrujen ulinaa jotenkin vähentää -saa nähdä onnistuvatko.
Kyllä täälläkin on rahissut jo koko talven. Kaikki, joille olen asiasta maininnut, ovat sanoneet "suolaa ja hiekkaa siellä vaan on". Laakkosella tekivät jonkinlaista "putsausta". Rahina palasi viikon sisällä.
Kun autoa tarvitsee joka päivä työajoon, ei niitä viitsi/ voi itse puhdistella, autossahan on vielä vuosi takuuta.
Eikö muuten takajarrun mäntien sisäänpainamiseen tarvita joku VAG-työkalu, että ne saa kierretyksi sisään? Jos meinaan joutuu joskus putsaamaan.

Eikö muuten takajarrun mäntien sisäänpainamiseen tarvita joku VAG-työkalu, että ne saa kierretyksi sisään? Jos meinaan joutuu joskus putsaamaan.
-Golf Variant TDI -03-
Meikäläisellä -03 Golf TDI variantissa (aj. 56000) ei takajarrut ole rohisseet ainakaan vielä. Vinkuneet kylläkin. Kostealla kelillä ja pesun jälkeen. Yleensä pakilla vielä pahemmin.
Toi hiekoitushiekka on sitkeetä menemään jäähdytettyjen etujarrulevyjen sisään. Helisee siellä sitten niinko aisakello kirkkomatkalla. Itte sitä en kuullu kun tulee ajeltua pääasiassa ikkunat kiinni, mutta kaveri kertoi sen helisevän. Kun sitten avasin ikkunan niin helisihän se. Tosin loppuu jossain nopeudessa, jossa keskipakovoima pitää sen reunalla. Edellisen otin pois pinseteillä ja imurilla pyörän pultin reijästä.
Joku mainitsi, että menee 30000 km longlife huoltoon ilman, että on lisännyt yhtään öljyä. Itse lisäsin tuohon mennessä 1,5 litraa ja sen jälkeen lisänny taas litran verran.
Toi hiekoitushiekka on sitkeetä menemään jäähdytettyjen etujarrulevyjen sisään. Helisee siellä sitten niinko aisakello kirkkomatkalla. Itte sitä en kuullu kun tulee ajeltua pääasiassa ikkunat kiinni, mutta kaveri kertoi sen helisevän. Kun sitten avasin ikkunan niin helisihän se. Tosin loppuu jossain nopeudessa, jossa keskipakovoima pitää sen reunalla. Edellisen otin pois pinseteillä ja imurilla pyörän pultin reijästä.
Joku mainitsi, että menee 30000 km longlife huoltoon ilman, että on lisännyt yhtään öljyä. Itse lisäsin tuohon mennessä 1,5 litraa ja sen jälkeen lisänny taas litran verran.
Ei rahise mutta vinkuu
Ja vielä tohon Spetke:n mainitsemaan kilinään/helinään...Itse olen nyt kuukauden sisällä 2 kertaa joutunut ottamaan pienen kivenmurun pois etujarrusatulan välistä. Kilinä siis kuuluu nimen pienissä nopeuksissa ja ikkunat auki. Kannattaa tosiaan ottaa noita murusia pois, koska saattavat pahimassa tapauksessa rikkoa jarrusatulan välissä olevan ABS-anturin
Eli jos "kilisee/helisee" etupäässä, niin todellakin 96,5 % varmuudella uskaltanee sanoa, että kyse on kivestä/kivistä jarrusatulan välissä. Voi sit brassailla, jos joutuu menemään huoltoon, että tietää jo vian sinne tullessa

Ja vielä tohon Spetke:n mainitsemaan kilinään/helinään...Itse olen nyt kuukauden sisällä 2 kertaa joutunut ottamaan pienen kivenmurun pois etujarrusatulan välistä. Kilinä siis kuuluu nimen pienissä nopeuksissa ja ikkunat auki. Kannattaa tosiaan ottaa noita murusia pois, koska saattavat pahimassa tapauksessa rikkoa jarrusatulan välissä olevan ABS-anturin

Eli jos "kilisee/helisee" etupäässä, niin todellakin 96,5 % varmuudella uskaltanee sanoa, että kyse on kivestä/kivistä jarrusatulan välissä. Voi sit brassailla, jos joutuu menemään huoltoon, että tietää jo vian sinne tullessa

- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
- Mika Viinikka
- Posts: 1119
- Joined: 13.11.2003 7:49
- Location: Helsinki
Ja nostetaas ikiwanha ylös..
Eli autoon just vaihdettu takalevyt ja palat kun olivat loppu. Muutamia satoja kilsoja takana ja rohiseehan ne.
Aiemmin en mokomaa huomannut, vasta sitten kun palat olivat lopussa ja alkoivat laahaamaan. Onkos tähän jotain lääkettä löytynyt vuosien saatossa?
Pitänee viedä Laakkoselle takas ja pyytää tekemään homma kunnolla kun kerta jarrut huoltivat.. Ja sitten varmaan kesälomilla itse ja paremmin
Kaippa tuolle työlle jotain takuita antavat..
Eli autoon just vaihdettu takalevyt ja palat kun olivat loppu. Muutamia satoja kilsoja takana ja rohiseehan ne.
Aiemmin en mokomaa huomannut, vasta sitten kun palat olivat lopussa ja alkoivat laahaamaan. Onkos tähän jotain lääkettä löytynyt vuosien saatossa?
Pitänee viedä Laakkoselle takas ja pyytää tekemään homma kunnolla kun kerta jarrut huoltivat.. Ja sitten varmaan kesälomilla itse ja paremmin

- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Työllä on vuoden takuu.
Mutta jos sinne on laitettu uudet levyt ja palat, niin eipä siinä työvirheille paljon jää mahdollisuuksia. Ellei sitten ole palojen liukupintoja putsattu yhtään.
Nuo golffin ja boran takajarrut on melkolailla ongelmallisia ääntelyjen suhteen. Ja tosi usein ne on myös jumissa ne palat, ruostuu kiinni liukuihin, jos ei paljon jarruttele. Kannattaa uusista paloista vinguttaa hieman tavaraa pois liukupinnoista niin ei jumita niin herkästi.
Uusiin poloihinkin vaihdettiin järempiä satulankannakkeita, kun ne alkuperäiset resonoivat vinkumalla.
Mutta jos sinne on laitettu uudet levyt ja palat, niin eipä siinä työvirheille paljon jää mahdollisuuksia. Ellei sitten ole palojen liukupintoja putsattu yhtään.
Nuo golffin ja boran takajarrut on melkolailla ongelmallisia ääntelyjen suhteen. Ja tosi usein ne on myös jumissa ne palat, ruostuu kiinni liukuihin, jos ei paljon jarruttele. Kannattaa uusista paloista vinguttaa hieman tavaraa pois liukupinnoista niin ei jumita niin herkästi.
Uusiin poloihinkin vaihdettiin järempiä satulankannakkeita, kun ne alkuperäiset resonoivat vinkumalla.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
-
- Posts: 42
- Joined: 11.10.2006 10:17
- Location: Liminka
Takajarruista kun tässä ketjussa on kysymys niin ajattelin kysästä samalla että pystyykö noita takajarruja säätämään mistään muualta kun sieltä keskikonsolin alta mihin käsijarru vaijerit kiinnitetään ? Mä vaihdoin toiselle puolen tässä hiljattain uuden vaijerin kun pikkupakkasilla se hirtti aina kiinni. Nyt kesäkumeja vaihtaessa huomasin jarruja putsaillessa että juuri tämä uusi vaijeri on hivenen löysällä siitä jarrusatulan vivusta kun taas toisella puolella vaijerin nuppi oli tiukasti kiinni vivussa.
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
Honda Accord Type S
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: Takajarrut rohisee
Alko pitää hirveetä rohinaa jarrut ja aattelin takajarrulevyt vaihtaa. Eteen on vaihdettu levyt ja palat n. 1v/30tkm sitten ja taakse jarrupalat reilu 2v/70tkm joten vois olettaa et niihin ei tarvi koskea. Lisäksi paloissa näytti olevan kyllä reilusti pintaa jäljellä. Takalevyjen vaihosta ei ole tietoa, auto ollut minulla 3v/90tkm ja en ole vaihtanut. Lisäksi jarruttamisen jälkeen jää vähäksi aikaa kuulumaan hankausääni joka kuuluu vaan tietyssä renkaan asennossa ja voimistuu vauhdin kasvaessa ja kun tarpeeks vauhtia niin häviää, jarrut jää laahaamaan/kiero jarrulevy?
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
Re: Takajarrut rohisee
Kannattaa purkaa ne takajarrut ja herkistellä liukutapit. Nimimerkillä uuden kannakkeen jouduin ostamaan, koska toinen tappi oli yhtä rautaa kannakkeen kanssa.
Re: Takajarrut rohisee
Jarruhuolto kannattaa tehdä jos ei ole levyjen / palojen vaihdon yhteydessä tehty tai ylipäätänsä tiedossa, eli satuloiden herkistys, jarrunesteen vaihto joka kulmaan yms. Sitten jos aihetta on (levyt kunnon ruosteessa, levyjen paksuus alle minimin tmv.) niin uudet levyt JA palat. Kuvailusi perusteella jossain todennäköisesti on alkavaa jumitusta. Toimiiko käsijarru kunnolla / haiseeko palanut / onko joku vanne tulikuuma ajon jälkeen?
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
Re: Takajarrut rohisee
Mulla jarru rempan jälkee edellee oikee käsijarru jumittaa, ilmeisesti vaijeri on nyt se mikä siel hannaa vastaa.
No eipä sitä oo tullu käytettyäkää sen puoleen.
Mulla lämpene ku levy pikkasen, onneks.


Re: Takajarrut rohisee
Toi mun vika olikin oikean etujarrun jarrusylinteri, kun tarkemmin tutkittiin. Oletin vian olevan takana, hallissa oli hankala paikallistaa ääntä. Takana on kuitenkin jotakin kulumaa kun ei samalla tavalla jouhevasti pyöri kuin edessä, kun rengas ilmassa pyörittelee. Tietyssä asennossa ottaa kiinni ja voimalla pitää runtata siitä läpi ja on kevyt kierroksen kunnes taas nappaa 
Käsijarru on pitänyt ikävää metallin kolinaääntä jo pitempään mutta toimii silti ihan ok. Joskus kunnolla jarrua polkiessa vinkuu kun takajarrut kunnolla mukana jarrutuksessa. Taidan seuraavan huollon yhteyden vaihdattaa ne kun jäi nyt vaihtamatta.

Käsijarru on pitänyt ikävää metallin kolinaääntä jo pitempään mutta toimii silti ihan ok. Joskus kunnolla jarrua polkiessa vinkuu kun takajarrut kunnolla mukana jarrutuksessa. Taidan seuraavan huollon yhteyden vaihdattaa ne kun jäi nyt vaihtamatta.
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03