Page 1 of 1
					
				Vanteista
				Posted: 3.6.2006 21:05
				by ketse
				Olisi pieni ongelma... poliisit pysäytti ja valitti renkaista. Olis mk3 variant golf mis on 60/40-madallus ja 205-40/17-renkaat. Meneekö muutoskatsastuksesta läpi?
			 
			
					
				
				Posted: 3.6.2006 21:14
				by MIKU
				Mitä vuosimallia autosi on? Lain mukaan saa madaltaa vain 51 milliä.
			 
			
					
				
				Posted: 3.6.2006 21:16
				by MIKU
				Tämä on ake sivuilta lainattua! Auton korkeuden muuttaminen 
Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai jouset vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, maastohenkilö- ja maastopakettiautoissa kuitenkin enintään 77 mm. 
Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, maastohenkilö- ja maastopakettiautoissa kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.
Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä myös auton alustan korkeuden alentaminen verrattuna pyörien keskiöön käyttämällä akseliston osia, jotka eivät vaikuta joustovaroihin ja jotka on tarkoitettu kyseiseen automalliin. Muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä selvitys osien soveltuvuudesta automalliin.
Auton alustan korkeuden alentamisen jälkeen on maavaran auton ollessa kuormaamaton oltava ainakin niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm.
Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen. Mikäli katsastuksessa havaitaan tai asiakas ilmoittaa 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton alustan korkeutta muutetun, tulee auto muutoskatsastaa. Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on muutoskatsastettava, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä. Ennen vuotta 1993 tehtyjä alustan korkeuden muutoksia ei edellytetä muutoskatsastettavaksi, vaan niihin sovelletaan normaaleja määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteita.
Hyväksyttävät madalluskeinot
EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousitus saadaan madaltaa automalliin tarkoitettuja madallusjousia tai madallussarjaa käyttäen. Tällöin on noudatettava auton tai madallusosien valmistajan taikka tutkimuslaitoksen antamia ohjeita.   
Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin.  Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa asianmukaisesti lyhentää.
			 
			
					
				
				Posted: 4.6.2006 21:44
				by jyrki
				Eikös sulla ole tuv-laput tohon madallukseen, renkaan halkaisija ja ympärysmittahan ei juuri vakioon muutu ja jos 80mm jää maavaraa niin  ei propleemaa!! 
eiku muutoskatastamaan
			 
			
					
				
				Posted: 15.6.2006 0:12
				by passat mtm
				Miten toi 80mm mitataan, tyhjänä kait??? Jos otetaan kylän talipallot mukaan ni on varmaan maavara n. 40mm kuormattuna jos on tyhjänä 80mm  

 
			
					
				
				Posted: 15.6.2006 7:58
				by Ari-Matti Aho
				Eikös se pitänyt olla tuon verran vaikka kumit tyhjänä...
			 
			
					
				
				Posted: 15.6.2006 8:02
				by Vesa-Matti Luoma
				Itellä ne ei katsonut kuin et TUV-lapun koodi vastaa autonvalmistenumeroa tai jotain, ei ne edes katsonut alle et mitkä jouset ja iskarit on. TUV-laputkin myyjä printtas netistä 
 
 
Eli omalla kohdalla ei olisi ollut merkitystä mitkä kilkkeet kulmissa olisi olleet.
 
			
					
				
				Posted: 15.6.2006 18:17
				by ahto
				kaverin golf variantista katastusmies oli vieny tuv-lapun ku kävi muutoskatastamassa
			 
			
					
				
				Posted: 15.6.2006 18:44
				by Tero L
				80 milliä "tyhjänä" matalimmasta kohdasta, toisen puolen kumit tyhjennettyinä mikään auton rungon tai korin osa ei saa osua maahan. Jotenkin noin...
			 
			
					
				
				Posted: 15.6.2006 18:57
				by MIKU
				ahto wrote:kaverin golf variantista katastusmies oli vieny tuv-lapun ku kävi muutoskatastamassa
Mulla ne otti kopiot tuv-lapuista mutta suuntaustodistus jäi sinne.
 
			
					
				
				Posted: 15.6.2006 19:34
				by Ari-Matti Aho
				multa otti kans kopiot tuv lapusta, suuntauslappua ei kysynytkään...
			 
			
					
				
				Posted: 15.6.2006 20:14
				by Puuhis
				Tero L wrote:80 milliä "tyhjänä" matalimmasta kohdasta, toisen puolen kumit tyhjennettyinä mikään auton rungon tai korin osa ei saa osua maahan. Jotenkin noin...
Melkein mutta ei kuitenkaan ihan noin. 80mm pitää olla maavaraa kun renkaissa ilmat, mutta loppuosa menikin sitten oikein.
 
			
					
				
				Posted: 15.6.2006 21:48
				by jyrki
				tero tarkoitti varmaankin "tyhjänä" kun ei ole matkustajia kyydissä!! 

 
			
					
				
				Posted: 15.6.2006 22:50
				by onlyvw
				ei ne siellä selvitä, että kuinka paljon on laskettu, kunhan maavara on sen 80mm ainakin
			 
			
					
				
				Posted: 16.6.2006 5:51
				by Tero L
				tero tarkoitti varmaankin "tyhjänä" kun ei ole matkustajia kyydissä!!
Juuri tuota ajoin takaa, ilmaisu taitoni ei riittänyt tällä kertaa  

 
			
					
				
				Posted: 17.6.2006 21:46
				by ketse
				mul on etupäässä puskurin alaosan kohdalta maavaraa 7senttiä..mut ongelma on ohi..vaihdoin vanteet niin ei pitäny katsastaa
			 
			
					
				
				Posted: 18.6.2006 20:45
				by Kemizti
				^ ei kai toi nyt voi oikeesti vaikuttaa paljonko puskurin alta on maahan, sehän on vaan kumi/muovilärpäke.. ei mullakaa oo etuhuulen alla kun 7cm about tilaa ja eturoiskarien alle 5cm.. ei katsastusmies mitää sanonu..  
