Ostin viikko sitten uudet renkaat Golffiini. Heti tämän jälkeen alkoi ilmetä vasemmalta edestä "pörinä", joka kuuluu parhaiten ajettaessa 90 km/h. Tästä lujempaa ajaessa äänen sävy muuttuu korkeammaksi joten ääni lakkaa kuulumasta ja siitä hiljempaa mennessä ääni madaltuu ja myös katoaa.
Ihmettelen että ennen renkaiden vaihtoa en ääntä havainnut. Tosin rengasäänet pienenivät yli puolella, ed. renkaat olivat mitkä-lie-korealaiset, nyt Ranskalaiset. Ääni kuuluu kun ajan suoraan tai käännän rattia hiemankin oikealle mutta katoaa kun käännän vasemmalle. Tämä kenties sulkee mahdollisuuden että ääni johtuisi renkaista. Pyörän laakeri vaihdettiin, turhaan. Mutta menipähän siinä rattoisasti lauantai-iltana kolme tuntia... Olisiko syynä kenties vetonivel? Äänen laatua on vaikea kuvailla, se kuulostaa lähinnä "pörinältä". Myös joku resonointi voisi tulla kyseeseen mutta miksi se kuuluisi vain kun ajan suoraan tai käännyn mutkassa oikealle? Ja ääni on riippuvainen vauhdista, ei moottorin kierroksista. Tuntuu kuuluvan myös auton ulkopuolelle koska kun ajan ihmisten ohi niin päitä kääntyy perään.
Ja ääni ei kuulu kun nokan nostaa ilmaan ja "ajaa" juuri tuota 90km/h eli auton paino täytyy olla renkailla. Eli viittaisi johonkin laakerivikaan? Tämmöistä ei varmaan ole muilla tullut vastaan mutta olisiko kellään ideoita mistä vikaa voisi etsiä? Joku/jokin on varmaan hajoamassa mutta mikä ja missä...?
3 Golf kumma ääni
Kiitos vastauksesta. Vähän tuota epäilen koska aurauskulmat tarkistettiin viime talvena. Ja mielestäni en ole suuremmin mihinkään törmäillyt että renkaat harittais. Mutta voihan tuonkin toki vielä koittaa, on sekin halvempaa kuin alkaa summassa vaihteleen niveliä yms.
Ja pahimmassa tapauksessa näillä kilometrimäärillä saan kohta ostaa uuden renkaan JOS kulmissa on jotain heittoa. Työmatkaa tulee päivässä n. 170 km...
Ja pahimmassa tapauksessa näillä kilometrimäärillä saan kohta ostaa uuden renkaan JOS kulmissa on jotain heittoa. Työmatkaa tulee päivässä n. 170 km...
VW Golf Variant TDI GT -95
MorjensLynx wrote:Työmatkaa tulee päivässä n. 170 km...

Ja itse asiaan. Kyllä tuo kaikesta huolimatta laakerivialta kuulostaa. Mites se toinen laakeri, onko vaihdettu milloin?
V70 TDi -98
http://www.aurinkosahko.com
http://www.aurinkosahko.com
Juups, vaihdoin sit eilen sen toisenkin (oikean) laakerin vaikka ääni tuli 100-varmasti VASEMMALTA. Ja kas, kummaa, ääni katosi saman tien. Ääni kait jotenkin kulkeutui auton rakenteissa sillain että se kuulosti tulevan vasemmalta. Sitä myöten myös ratti tärisi aina äänen ilmaannuttua. No, pääasia että vika löytyi.
Tuntuu vaan kummalta että laakeri menee heti 200 tkm:n jälkeen... Edellinen auto oli Nissan Luupää vm. -89. Siinä oli tekniikka edelleen täysin kunnossa, kori tosin alkoi menemään puhki joka paikasta. Ja mittarissa oli vasta karvan alle 300 tkm:ä...
Tuntuu vaan kummalta että laakeri menee heti 200 tkm:n jälkeen... Edellinen auto oli Nissan Luupää vm. -89. Siinä oli tekniikka edelleen täysin kunnossa, kori tosin alkoi menemään puhki joka paikasta. Ja mittarissa oli vasta karvan alle 300 tkm:ä...
VW Golf Variant TDI GT -95
Niin, ei tuota matkaa ole "kuin" 85 km/suunta. Ja sen malli-nopealla hurauttaa tunnissa. Parilla työkaverilla kestää Tampereen ruuhkissa 20km:n matkaan sama aika...k.i.s.s. wrote:MorjensLynx wrote:Työmatkaa tulee päivässä n. 170 km...Ei jää vapaa-ajan ongelmia arkipäivinä.
Ja köyhällä ei ole mahdollisuutta ostaa taloa/tonttia Tampereelta.. Sori offtopic.
VW Golf Variant TDI GT -95
Joo noi alustan äänet kun osaa kaikuilla aika kivasti auton rakenteissa, mut hyvä että sait äänen pois.
[OT]Aikanaan oli työmatka 20km ja sen ajamiseen meni yli puolituntia, joten noi työmatkat on kyllä kieltämättä aika suhteellinen käsite
. [/OT]
[OT]Aikanaan oli työmatka 20km ja sen ajamiseen meni yli puolituntia, joten noi työmatkat on kyllä kieltämättä aika suhteellinen käsite

V70 TDi -98
http://www.aurinkosahko.com
http://www.aurinkosahko.com