Page 1 of 1
Onko öljy 'long laiffii'?
Posted: 4.7.2006 7:18
by JPT
Morjens
Omassa ajokissa (1,9 ATD) on ollut käytössä tuo long laiffi huoltoväli 200 tkm saakka ja vaihdatin sen normaaliksi eli 15000 km huoltoväliin, NIIN onko nyt sitten väliä mitä ölppää sinne vaihdan kun öljynvaihto kolkuttelee jo ovella? Tarjolla olisi SYnt S:ää
Posted: 4.7.2006 9:52
by Puuhis
Jos olet muuttanut autosi kiinteälle huoltovälille (eli 15tkm) tulee käytettävän öljyn täyttää 505.01 luokitus. Kyseinen öljy on siis tarkoitettu 3-4 sylinterisille pumppusuutindieseleille kiinteällä huoltovälillä. Eli katso purkista löytyykö siitä tuommoinen luokitus.
Posted: 4.7.2006 11:38
by JPT
juu, nimenomaan on vaihdettu normaalihuoltovälille eli 15000 km. Onko noissa öljyissä kuitenkaan eroja kuten esim. Mobililta löytyy öljyä Synt S ja Synt S protector tms tai Rally Formulaakin useammalla viskositeetilla? Käykö dieseliin samat 'litkut' kun bensavehkeeseen siis edellyttäen että ne luokitusnumberot löytyy / vastaa (506.xx tai 505.xx), siis tarkoitan lähinnä kun eikös dieselissä ole merkittävästi suuremmat puristukset / pintapaineet kun bensavekottimessa? (joku vanha asentaseppä vaan tuumaili että niillä paineilla on suurikin merkityksensä)
Pitääpä tarkistaa mitä 'koodeja' siinä synt s -pänikässä on...
Posted: 4.7.2006 12:37
by Puuhis
tehtaan ohjehan on että kunhan öljystä löytyy kyseinen luokitus niin öljy kuin öljy käy
Posted: 4.7.2006 15:49
by riisseli
Minä muistelen, että ATD koneeseen saa laittaa vain 506.01 luokituksen täyttävää öljyä, vaikka oliskin kiinteä huoltoväli. 505.01 luokitus ölyä sai käyttää ½l hätävarana jos muuta öljyä ei ole saatavilla.
Posted: 5.7.2006 20:27
by JPT
tereys taas..
No niin ny ois asiaa 'udeltu' tarvikeliikkeestä ja ainakin kempeleen autotarvikkeessa suosittelivat nimenomaan tota synt ässää ku on poistettu LL käytöstä. Perjantai-iltana sitte testataan miten käy (vai käykö ollenkaan

) noiden öljyjen kans. Muuten ois voinu ostaa jotaki muuta ölppää muttako edellisessä ajokissa sitä käytin ja nurkkiin jäi pari pänikkää tota ja ainakin vw:n 1,6 (8-ventt. 74 kW) toimi varsin moitteetta
Toisessa entisessä ajokissa (1,9 TDi AHU) huomasin sellasen jutun tolla synt ässällä että öljynpaineen valo paloi hetken aikaa, ehkä 1-1,5 s pidempään startin jälkeen. Siis jos oli seissyt pitkään mutta onko tuo sitten öljystä johtuva vai öljynsuodattimesta johtuva, epäilen jälkimmäistä?
Posted: 6.7.2006 16:26
by Puuhis
riisseli: minä taas muistelisin että ajm:ssä oli nuo erityisemmät tarpeet tuolle öljylle jotenkin poikkeavan kannen muotoiluna takia.
Posted: 11.7.2006 7:27
by Jamppu
Jos ATD muutetaan kiinteälle vaihtovälille, luokitus pitää olla 505.01. Öljy ei ole long life öljy, mutta tarkoitettu nimenomaan pumppusuutin moottorille. Esim. Mobilin Synt S Special V täyttää kyseisen luokituksen. Ja jos jollain ilmenee tarvetta kyseiselle öljylle, niin täältä löytyy noin 10 litraa hintaan 50€...
