Page 1 of 1

koukku 120 min:ssa IV-kolviin?

Posted: 6.8.2006 20:41
by JPT
Nonnii... huomenna se sitte alkaa! Nimittäin vetokoukun asennus IV-kolopallo varianttiin. Heittäkääpä nyt vielä viimehetken vinkit ja kuumimmat niksit homman jouduttamiseksi?? Koukku taitaa olla monoflexin valmistetta ja mallia kiinteä asennus. Johtosarjan ostin kans kun taitaa olla huomattavasti nopsempi asentaa valmiilla sarjalla ku alkaa 'rosmoilemaan'? Koukun asennusohjeessa asennusajaksi on ilmoitettu vaatimaton 120 min mutta voihan se olla että siinä menee hetkonen pidempään? Jos asennus onnistuu niin direktiivin mukaista aikaa tavoitellaan sitten mahdollisessa asennusoperaatiossa vw-bastardin varianttiin mikäli hällä tarvetta siihen on?

p.s. Sattuisko jollain olemaan ylimääräisenä myytävänä takapuskurin alaosan muovilistaa, ihan vain varmuuden vuoksi :lol: (eikö siihen pidä tehdä pieni lovi/kolo koukulle?)

Posted: 6.8.2006 22:12
by Tero Häkli
kyllä siin vähä kauemmin voi mennä jos ekaa kertaa laittaa, mut helppo se on laittaa kyl. muistelisin et siin puskuris on oikeen merkit mistä leikellä =) ainutta reikääkään ei joudu poraamaan, valmiit reiätkin, teipit vaan nyppiä reikien kohdalta pois =)

Posted: 6.8.2006 22:16
by DJisotela
No ekaksi takavalot irti, niitten alla on parit torksit mitkä pitää puskuria paikoillaan. + Altapainhän se on myös kiinni muutamalla ruuvilla.

mulla tuli koukku sarjan (kovil) mukana paperi jossa oli kuvio jonka alalippaan piirtämällä oli helppo leikata oikea pala.

Ja takapuskuri kun siitä kaikki ruuvit on irroitettu niin on aikas halukas tippumaan lattialle ja meneen naarmuille!

Runkopalkeissa on teipit niitten koukun asennusreikien kohdalla ja niitten päälläon alustamassaa, mutta sieltä ne löytyy..

Siis näin tein 4-kossa. Voipi olla, ettei etuvedoissa tarvii ottaa puskuria irti. Ja piuhojen läpivientikumit on hyvä laittaa kunnolla, ettei vesi tule tupaan.

Niin ja sehän pitää ottaa se tukipalkki siitä puskurin takaa pois kun koukun runko tulee sen tilalle..

Posted: 6.8.2006 22:51
by Tero Häkli
tarvii etuvetosessakin ottaa irti...

Posted: 7.8.2006 7:51
by Pasi Häkli
Joo nelosgolffin koukun asennus on ehkä maailman helpoimmasta päästä. Parhaimmillaan olen sellasen pistänyt reilusti alle tunnissa. Joskus niitä laitettiin urakalla niin alko meneen suht nopeasti.

Posted: 8.8.2006 7:16
by JPT
EI menny ihan normiajassa mutta paikoilleen saatiin ilman suurenluokan kämmejä :buttrock Muuten kaikki meni varsin helposti mutta jos hakee jotain edes hiukan vastustavaa / moitittavaa hommaa niin se oli asennusohjeen mukana tullut puskurin leikkaussabluunan hieman puutteellinen malli. Tai no ei sitä nyt ehkä puutteeksi voi sanoa mutta puskuria joutui veistämään ehkä ~2 cm korkeammalle kuin ohje kertoi :(
Yhtä kaikki, koukku ja osat on paikoillaan ja peräti valotkin pelaa :lol: eikä edes jääny paljoa ylimääräisiäkään osia?? ( 4 kpl 10 mm pultteja ja vanha puskurin sisällä oleva tukirauta)
Ja nyt vaan pitäisi jaksaa käydä nykimässä kärryä ja tehdä vertailua kulutuksen suhteen entiseen ajokkiin eli Vw Golf 1,6 -00. Vanhalla ei tahtonut päästä alle 10 ltr / 100 km kärry perässä mutta saapa nähä mitä tämä uudempi sitten vie, veikkauksia?

edit: nykyinen auto 1,9 TDI pd (ATD), oisko 100 hp ja 240 nm?

Posted: 8.8.2006 7:39
by Vesa-Matti Luoma
Varmaan helpottaisi veikkaajia kertomalla mikä kone autossasi on.

Posted: 8.8.2006 8:34
by Tero Häkli
8 ? =)

Posted: 10.8.2006 23:33
by VW-Bastard
JPT, kun asennuksesta vastasi inssi ja D-inssi, niin eihän koukku voi olla löytämättä oikeaa paikkaansa! Helppoa se kyllä oli (,kun se meiltäkin onnistu).. Mitähän tuo maksaa uuden auton varustelussa merkkiliikkeessä - 500..600 Eur varmaan...

VITSI: Teknikko taitaa, insinööri tietää, diplomi-insinööri taitaa tietää... :D Näinhän se menee..

Posted: 11.8.2006 8:29
by Tero Häkli
omaan boraan on kuulemma ollu toi irrotettava koukku alkuperäsenä hiukan yli tonnin :D menee silti kokonaan piiloon, sähkörasiakin taittuu piiloo =)

Posted: 11.8.2006 23:07
by finnhopper
Ite oon kuomullista telikärryä vedellyt ATD koneisella variantilla ja muistaakseni jossain 7-8 litran hujakoilla on mennyt satasta kohti. Pitemmistä matkoista on nyt aikaa jonkin verran että mittaus-/muistitarkkuus saattaa heittää :roll:

Posted: 12.8.2006 8:09
by golf-variant
:wink: ittellä on mennyt telikärryllä tolaset n.8litraa satkul riippuen kaaasu jalan painost :wink: ...

Posted: 21.8.2006 12:50
by JPT
morotus...

Nyt ois ensimmäiset vedot uudella koukulla takana ja polttoaineenkulutus oli mielestäni varsin maltillista. Vajaa 100 km ajelin keskikoinen (leveys 1,5 m, pituus 3,0 ja kuomun korkeus 1,2 m) kuomukärry perässä ja kulutus oli siellä hiukkasen alle 7 ltr / 100 km. Painoa oli jotain omapainon (240 kg) lisäksi ehkä ~250 kg eli kokonaisuudessaan vajaa 500 kg. Sitten ajelin pätkän matkaa tyhjällä autotrailerilla jonka omapaino on jotain 250 kg luokkaa ja kulutus oli jossain 6 ltr:n korvilla. Matka jatkui samainen traileri perässä mutta nyt kyydissä Opel Corsa 4d -86 jolla painoa ehkä joku 800 kg? Tällä painolla ( reilu 1000 kg) kulutus reilu 7-7,5 ltr / 100 km. Ajovauhti oli jotain 60-85 km/h ja ajot 4. -tai 5. vaihteella riippuen tien profiilista.
Vie kyllä vähänlaisesti verrattuna entiseen 1,6 bensavehkeeseen mutta eipä noilla ajomäärillä vielä hirmu tarkkaa kulutusta voi määrittää mutta suuntaa antaa kuitenki sille että alle 10 ltr:n kulutuksilla mennään :lol:

Posted: 21.8.2006 13:53
by VW-Bastard
Meinaakko Corsasta kipla-autoa vai nuottivehettä :D

Posted: 21.8.2006 14:51
by JPT
No oiski joku noin 'hauska' projekti...piti hiukan ukon autoa rempata katsastukseen. Toinen etujarru oli hiukkasen jumittunu päälle ja kolme kilometrin jälkeen jarrulevy hehkui kuin formuloissa konsanaan :lol: Ja samalla verryttelin käden taitoja ku paikkailin pari korroosion raiskaamaa kohtaa (toinen 300 * 15 mm ja toinen 150 * 40 mm). Nyt sitte jännätään miten käy ku leimalla koittaa käyä?? Muutaman viikon päästä varmaa korjataan lisää...